Reklama digital oczami klienta, czyli jak poprawić grafiki i teksty w reklamach

Gdy dowiesz się, w jaki sposób reklama digital jest postrzegana przez Twoich klientów, będziesz mógł ją tak ulepszyć by przynosiła większe zyski. Podpowiadam, jak to zrobić.
Czas czytania 10 minut

Zastanawiasz się, jak poprawić reklamy w social media, aby przynosiły efekty? Kiedy tworzysz reklamy sponsorowane i ponosisz za nie koszty, oczekujesz że przeznaczony na nie budżet się zwróci, a sprzedaż wzrośnie. Często szukamy różnych powodów, dla których wyniki mogą być niezadowalające. Tymczasem, okazuje się, że zwykle wystarczy poprawić teksty i grafiki w swoich reklamach na social mediach, aby móc efektywniej wykorzystać ich potencjał. W ten sposób z tym samym budżetem będziesz trafiać do większej liczby ludzi. A osoby, które zobaczą Twoje reklamy, wejdą w interakcję. Jak poprawić teksty i grafiki, aby odpowiadały na potrzeby współczesnych klientów? Podpowiadam!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak odbiorcy postrzegają reklamy w social mediach?
  • Jakie są etapy przyswajania reklam przez klientów?
  • Jak zatrzymać “scrollowanie”, które jest naturalne dla Twoich potencjalnych klientów?

Jak klient widzi reklamę? Digital marketing oczami klienta

Jeżeli chcesz tworzyć skuteczne reklamy dla swojej branży i w maksymalnym stopniu wykorzystać budżet na nie przeznaczony, musisz przede wszystkim zrozumieć, jak klient widzi reklamę i w jaki sposób używa mediów społecznościowych. Tylko wtedy podejmiesz odpowiednie działania marketingowe. Jeżeli potencjalny klient ma się znaleźć w Twoim sklepie internetowym lub na stronie www, musi kliknąć w reklamę, ale przede wszystkim najpierw ją zauważyć. Jak wygląda kolejność elementów, które postrzega odbiorca wyświetlanej reklamy?

Grafika/wideo w digital marketingu

To pierwszy element, który przyciąga uwagę odbiorcy i skłania go do zatrzymania się na wyświetlonej reklamie. Kreacja wizualna jest to więc najważniejsza kwestia wpływająca na to, czy odbiorca przestaje scrollować tablicę i się zatrzyma na wyświetlonej reklamie. Ale również jest to wyznacznik, czy to będzie skuteczna reklama. Przeglądając social media zwykle robimy to szybko, przesuwając tablicę palcem, gdyż kiepskich Facebook ads jest na niej sporo, a wartościowe treści to rarytas.

Pierwsze 2 linijki tekstu

Nagłówek, czyli pierwsze dwie linijki tekstu to niezwykle mało, ale ma kluczowe znaczenie. Dlatego robiąc Facebook ads musisz bardzo dobrze przemyśleć, jak zbudujesz pierwsze zdania tekstu swojej reklamy w mediach społecznościowych, gdyż to je widzi Twój klient zanim kliknie po więcej. Tutaj zaczyna się budowanie zaufania mające zaangażować potencjalnych klientów.

Pozostała część tekstu

Jest to tekst, który się wyświetli dopiero, gdy odbiorca kliknie “zobacz więcej”. W tym wypadku nie ma znaczenia jaka jest długość tego opisu – pod warunkiem, że utrzymujesz ciekawość odbiorcy. Dobry copywriting utrzymuje uwagę bez względu na to, czy tekst jest długi czy krótki. Jednak, aby coś sprzedać musisz postarać się jeszcze bardziej. Gdyż, gdy odbiorca wyczuwa już, że chodzi o sprzedaż staje się czujniejszy i łatwiej traci poczucie zaciekawienia treścią.

Najczęstszym błędem jest to, że tworząc reklamy na social media koncentrujemy się w pierwszej kolejności na tekście. Tymczasem bagatelizując pierwszorzędne znaczenie kreacji wizualnej, większość odbiorców nawet nie dotrze do drugiego etapu, jakim jest zapoznanie się z tekstem reklamy.

Nazwa fanpage

Odbiorca reklamy na tym etapie może zerknąć na nazwę Twojego fanpage, ale nie musi. Jest to opcjonalne. Dlatego warto, aby na grafice reklamowej znalazła się nazwa Twojej firmy lub jej logotyp. Wykorzystywanie elementów identyfikacji wizualnej firmy jest istotne z perspektywy marketingu internetowego.

Landing page

Jeżeli Twoja reklama okazała się efektywna, to osoba ją oglądająca zareaguje klikając w link. Zadbaj, aby strona, do której kierujesz była dopracowana, łatwa w obsłudze i czytelna, ale i dobrze się prezentowała w wersji mobilnej. Nie odsyłaj w swoich reklamach do fanpage firmy na Facebooku, lecz do strony internetowej z ofertą.

Kreacja reklamy a identyfikacja wizualna firmy

Duże znaczenie w zakresie marketingu internetowego ma wykorzystanie spójności w zakresie identyfikacji wizualnej. Dbając o zgodność estetyki reklamy z identyfikacją wizualną firmy i konsekwentnie wykorzystując jej elementy (poprzez prezentację logo, kolorystyki, czcionek) zwiększysz szansę, by przyciągnąć uwagę i zwiększać świadomość marki.

Wszystko, co pokazujesz w Sieci powinno być spójne z identyfikacją wizualną Twojej firmy, aby było już na pierwszy rzut oka widać, że się wyróżniasz na tle innych reklam i prezentacji.

Dlatego np. Mercedes Benz aż na dwóch stronach A4 w swojej księdze identyfikacji wizualnej ma precyzyjnie opisane warunki korzystania z jego logo przez agencje reklamowe. Poświęć więc szczególną uwagę dopracowaniu swojej grafiki, kompozycji kolorystycznej, prezentacji logo i treści nagłówka, gdyż to zaważy na tym, czy odbiorca kliknie w reklamę i przeniesie się do miejsca docelowego.

Na ile Ty dbasz o swój digital marketing? Poprawiając te elementy, możesz nie zmieniać niczego w ofercie czy budżecie przeznaczonym na marketing internetowy, a kliknięcia w reklamy będą tańsze i więcej osób odwiedzi Twoją stronę. Musisz też upewnić się, czy strona, do której kierujesz jest czytelna, szybko działa, czy dobrze prezentuje się w wersji mobilnej, aby na końcowym etapie nie zniechęcić klienta. 

Dlatego, gdy już stworzysz reklamę, powinieneś przeklikać cały proces, jaki przejdzie też jej odbiorca. Od kliknięcia w reklamę po dokonanie zakupu na stronie docelowej. W ten sposób uzyskasz obraz obsługi z perspektywy odbiorcy i przekonasz się, czy każdy element jest odpowiednio dopracowany.

Zadbaj też o to, aby grafika była dopasowana do treści. W ten sposób unikniesz kliknięć przez osoby, które w ogóle nie są zainteresowane Twoją ofertą – a więc zaoszczędzisz budżet marketingowy. Ważne byś trafiał w swoją grupę docelową, aby reklama była efektywna.

Jak zatrzymać “scrollowanie”? Marketing internetowy oczami klienta

Wiesz już, że Twoja grafika ma wpływ na to, czy odbiorca się na niej zatrzyma i przestanie scrollować tablicę Facebooka lub Instagrama. Co możesz zrobić, aby osiągnąć ten cel? W tym zakresie ważne jest to, jak Twoja grafika układa się w proporcjach, gdy wyświetlana jest na smartfonie. Pamiętaj, że aż 90% osób, które zobaczą Twoją reklamę zrobi to przeglądając Facebooka lub Instagram w swoim telefonie.

Proporcje grafiki

Powinieneś nauczyć się, jak tworzyć reklamy i grafiki, które będą miały dłuższy bok pionowy niż poziomy. Jeżeli grafika będzie w formie poziomej, wówczas stanie się mniej czytelna i nie będzie rzucać się w oczy wśród innych postów. Taka reklama zajmuje bowiem dużo mniej miejsca ekranowego, niż pionowa. Znaczenie ma również kształt grafiki – czy jest w formie kwadratu czy prostokąta. Prostokątna reklama będzie zajmować więcej przestrzeni, a więc stanie się lepiej widoczna (obecnie na Facebooku i Instagramie można wykorzystać do tego celu tylko wideo, grafiki powinny być w proporcjach 1:1).

Sama zmiana proporcji obrazu sprawia, że odbiorca widzi reklamę wyraźniej. Najlepsza proporcja dla wideo reklamowych wynosi obecnie 5 (w pionie) do 4 (w poziomie). To są najbardziej optymalne proporcje obrazów, które zajmują możliwie najwięcej powierzchni ekranu w telefonie. Wówczas odbiorcy zajmuje dużo więcej czasu to, aby przewinąć reklamę niżej, a jego wzrok więcej czasu z nią obcuje. W połączeniu z dopracowaną wizualnością reklamy i chwytliwym nagłówkiem znacząco zwiększasz szansę, że go zainteresujesz. 

Wizerunek człowieka a reklama w marketingu internetowym

Chcesz poznać trik, dzięki któremu zwiększysz szansę na zatrzymanie uwagi potencjalnego klienta? Umieść na swojej grafice reklamowej wizerunek człowieka. Dlaczego? Jakiś czas temu Facebook przeprowadził badania ankietowe, w których pytał użytkowników, dlaczego włączają ten portal. Odpowiadano, że używają Facebooka głównie do przeglądania, co słychać u znajomych, do rozrywki, wymiany informacji i nauczenia się czegoś nowego. Oznacza to, że jeżeli używasz grafiki bez wizerunku człowieka, tracisz szansę na to, aby być postrzeganym jako znajomy swoich odbiorców reklam.

Reklamy z wizerunkiem twarzy wzbudzają większe zaufanie i przyciągają uwagę. Bez twarzy firma jest anonimowa. Przestaje taka być, gdy nadajemy jej emocji poprzez wizerunek danej osoby lub osób. Dlatego każda firma powinna posiadać sesję zdjęciową pracowników lub swojego frontmana, aby mieć bazę do tworzenia treści na potrzeby content marketingu.

Duże marki wykorzystują ten potencjał wynajmując znanych aktorów, wizerunek eksperta bądź influencerów. Mniejsze natomiast powinny wykorzystać własne zasoby. Pokazuj wartość swojej firmy przez własną osobę, gdyż to generuje więcej zaangażowania, skutecznie przyciąga uwagę, pozwala się wyróżnić na tle innych, ale i świadczy o autentyczności. Nasz mózg jest tak skonstruowany, że zwracamy większą uwagę na obrazy, na których widać czyjąś twarz. Wykorzystaj to!

Estetyka reklamy na potrzeby content marketingu

Żeby zatrzymać scrollowanie, Twoje reklamy muszą być po prostu ładne. Pamiętaj, że potencjalny klient może w jednej chwili zobaczyć Twoją reklamę, a już za kilka sekund konkurencji. Musisz więc się wyróżnić. Jeżeli reklama wizualnie będzie brzydka, wypikselowana, z przestarzałymi czcionkami i elementami graficznymi, nie zwróci niczyjej uwagi. Wówczas nieważne jaką masz ofertę, czy jest atrakcyjniejsza od konkurencji czy nie. Tylko dlatego, że odbiorca po prostu nie kliknie w reklamę, nigdy nie dotrze do oferty.

Wiesz już, z jakich powodów użytkownicy korzystają z Facebooka – relacje, edukacja, ciekawość. A wiesz, dlaczego korzystają z Instagrama? Otóż ten portal zaspokaja potrzebę oglądania piękna. Socjolodzy wskazują, że jesteśmy społeczeństwem obrazkowym. Oznacza to, że łakniemy pięknych obrazków, które przekazują nam określone treści, informacje, zaspokajają potrzebę patrzenia na to, co estetyczne.

Co to dla Ciebie oznacza jako przedsiębiorcy dbającego o marketing cyfrowy? Otóż, jeśli Twoja reklama tworzona na potrzeby marketingu internetowego jest nieatrakcyjna, nie przyciągniesz do siebie ludzi. Jaką wagę przykładasz do tego, jak prezentują się Twoje komunikaty reklamowe?

Digital marketing a błędy estetyczne:

  • wypikselowane grafiki
  • zbyt ciemne obrazy
  • grafiki przesycone elementami
  • przestarzałe czcionki
  • brzydka kompozycja obrazu
  • forma wizualna jak na plakat
  • złe proporcje

Jak zachęcić do kliknięcia? Marketing cyfrowy, który działa

Jeżeli za pomocą przyciągającej grafiki, udało Ci się zatrzymać odbiorcę, to co dalej? Musisz zachęcić go do jej kliknięcia. Zajmijmy się więc tym, jak tworzyć treści sprzedażowe, aby ludzie kliknęli w reklamy, a Ty byś mógł pozyskać nowych klientów.

Nagłówek

Nagłówek ma wielki potencjał, który warto wykorzystać. Za jego pomocą możesz bowiem zachęcić odbiorcę do kliknięcia w reklamę i przejścia do Twojej landing page. Jest na to kilka sposobów.

Powyżej widzisz trzy przykładowe nagłówki, które mogą efektywnie zatrzymać uwagę nowych klientów i ich zaciekawić.

  • Pierwszy przykład pokazuje działanie oparte na nawiązaniu kontekstem do tego, co dana osoba aktualnie robi. Taką reklamę nazywamy kontekstową, gdyż jej idea odnosi się do aktualnych zainteresowań odbiorcy. Zwykle takie treści kierujemy w remarketingu, czyli gdy reklamę kierujemy do osób, które już wcześniej odwiedziły nasz sklep internetowy czy stronę z ofertą. Dzięki temu będzie trafiać do aktualnych potrzeb odbiorców, a więc znacząco zwiększa się szansa, że klient powróci na stronę. Niejako jest to przypomnienie mu o sobie.
  • Drugi przykład to reklama odnosząca się do potrzeb i oczekiwań odbiorcy np. do jego chęci uzyskania niższej ceny za dany produkt lub usługę. Tutaj kampania reklamowa odwołuje się do ważnej motywacji zakupowej. Jednak nie wszystkie reklamy konstruujemy w ten sposób, bo niektóre z nich nie mają na celu klikania lecz pokazanie się wielokrotnie, aby wzbudzić zaufanie i aby zostać zapamiętanym. 
  • Trzeci przykład to reklama często kojarząca się z marketingiem tradycyjnym. Posiada bowiem nagłówek odwołujący się do konkretnego problemu odbiorcy. Wskazując problem, zachęcamy jednocześnie do kliknięcia w reklamę i skorzystania z oferty, aby odbiorca mógł rozwiązać swój problem korzystając z naszej oferty.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tworzeniu dobrych nagłówków i tekstów sprzedażowych na media społecznościowe, przeczytaj o tym szerzej klikając TUTAJ.

Call to Action – zachęta do kliknięcia w reklamę

CTA to nic innego, jak próba bezpośredniego zachęcenia odbiorcy reklamy tworzonej na media społecznościowe do zareagowania na nią w taki sposób, jaki tego oczekujemy. Celem może być kliknięcie w reklamę, zaproszenie do kontaktu, czy też udostępnienie linku. Pisząc tekst swojej reklamy na końcu zawrzyj zdanie, które jasno wskaże odbiorcy, czego od niego oczekujesz i co powinien zrobić.

Zadbaj też o to, aby opis reklamy zawierał jedno CTA, a nie więcej, aby nie wprowadzać zamieszania i nie dezorientować odbiorcy. Oto kilka przykładów dobrego CTA:

Jak budować tekst sprzedażowy?

Mimo że w zależności od rodzaju branży i wyznaczonych przez nią celów marketingowych, opisy reklam będą się od siebie różnić, to możesz na początek oprzeć się na uniwersalnym modelu. W większości przypadków możesz swobodnie na nim bazować, co ułatwi Ci tworzenie tekstów do reklam, a Twoja strona internetowa zyska więcej odwiedzających.

Żeby zbudować dobry tekst sprzedażowy, kiedy masz małe doświadczenie, najlepiej jest zacząć od modelu AIDA, gdyż jest najbardziej uniwersalny i przynosi realne efekty.

Model AIDA

  • Attention – zwracający uwagę nagłówek
  • Interest – wzbudzenie zainteresowania poprzez pokazanie istoty oferty, wyróżnienia jej spośród innych konkurencyjnych
  • Desire – przekonanie klienta, że potrzebuje skorzystać z Twojej oferty, bo to rozwiąże jego konkretny problem
  • Action – call to action, czyli zachęta do wykonania oczekiwanego przez nas działania np. kliknięcie w link kierujący na sklep internetowy

Attention – jak możesz zwrócić uwagę?

Przykłady:

  • Chcesz wiedzieć jak osiągnąć X bez Y?
  • A gdybyś już nigdy nie musiał Y?
  • Ile jeszcze będziesz Y?
  • Czy też już maść dość Y?
  • A gdyby X okazało się łatwiejsze niż myślisz?

W miejsce X wstawiasz to, co Twój klient zawsze chciał, a w miejsce Y to, czego się boi.

Interest – jak wzbudzić zainteresowanie?

Przykłady:

  • Mieliśmy podobny problem u naszych klientów i okazało się, że…
  • Badania mówią, że X osób…
  • Do tej pory było to uważane za zbrodnię w branży X…
  • W ostatnich miesiącach widzimy, że…

Wzbudzamy zainteresowanie pokazując, że znamy rozwiązanie konkretnego problemu naszego klienta. W tym miejscu opisujemy historię, krótkie case study, storytelling, pokazujemy nasze doświadczenie. Nie mówimy tu jeszcze o konkretnym produkcie lub usłudze. 

Desire – jak wzbudzić pragnienie?

Przykłady:

  • Okazuje się, że wystarczy…
  • Wypracowaliśmy wspólnie z klientami sposób, który…
  • Wpadliśmy na pomysł, by połączyć…
  • Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie…

Dopiero na tym etapie pokazujemy produkt czy usługę. Warto w tym miejscu zaprezentować, w jaki sposób Twoja oferta rozwiązuje problem klienta lub jak zaspokoi jego potrzeby i oczekiwania.

Action – jak zachęcić do działania?

Przykłady:

  • Kliknij tutaj
  • Zamów…
  • Udostępnij post
  • Wejdź w link i odbierz darmowy…
  • Zarezerwuj sobie miejsce teraz

Podsumowując

Wielu przedsiębiorców, którzy już wdrażają swoje reklamy na Facebooku i Instagram nie dostrzega ich efektywności i szybko pojawia się w nich uczucie rozczarowania. Tymczasem, często okazuje się, że problemem nie jest zbyt niski budżet na nie przeznaczany, lecz zły sposób ich kreacji wizualnej.

Jeżeli poświęcisz swój czas i inne zasoby na tworzenie lepszych reklam pod względem ich estetyki oraz zastosujesz sprawdzone metody pisania tekstów sprzedażowych, możesz uzyskać wyraźnie lepsze wyniki przeznaczając na reklamy ten sam budżet, co dotychczas. Nie zwlekaj więc i zacznij działać, aby pozyskiwać nowych klientów.

Wiedza w pigułce

Jak zrobić dobrą reklamę w social media?

Na to, czy reklama będzie efektywna wpływ ma oczywiście wiele czynników. Zarówno jej optymalizacja w Manager Reklam na Facebooku, czy dobór grupy docelowej. Jednak w tym wszystkim, często popełnianym błędem jest przykładanie zbyt małej uwagi do kwestii kreacji estetycznej oraz brak wiedzy o tym, jak klienci postrzegają wyświetlające się reklamy. Zadbaj o wysoką jakość grafiki lub wideo, a także odpowiednio skonstruuj tekst sprzedażowy, aby zatrzymać większą liczbę odbiorców.

Jak napisać dobry tekst sprzedażowy do reklamy w social media?

Aby zachęcić odbiorcę reklamy do zatrzymania się na niej i w efekcie skorzystania z Twojej oferty, musisz oprócz zadbania o dobrej jakości grafikę lub wideo, stworzyć przekonujący tekst sprzedażowy. W tym celu zadbaj o zwracający uwagę nagłówek, a następnie wzbudź zainteresowanie poprzez pokazanie wyjątkowości oferty. Przekonaj klienta, że on potrzebuje skorzystać z Twojej oferty, bo to rozwiąże jego konkretny problem lub zaspokoi potrzebę. Na koniec wstaw call to action, czyli zachętę do wykonania oczekiwanego przez nas działania.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w tworzeniu profesjonalnych reklam na Facebook i Instagram, jesteśmy do Twojej dyspozycji. Nasz zespół w kompleksowy sposób poprowadzi Twoje kampanie reklamowe i stworzy materiały promocyjne, które przyniosą realne efekty.

Jeżeli jednak chcesz nauczyć się samodzielnie przygotowywać efektywne reklamy, zapraszam na indywidualne konsultacje. Kliknij TUTAJ i wypełnij prosty brief, a chętnie Ci pomogę.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Marketing internetowy

Jak zbudować markę osobistą?

Czas czytania 9 minut Jakie korzyści biznesowe przynosi budowanie marki osobistej? Przygotowałem dla Ciebie praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak zbudować silną markę osobistą.