Jeśli masz firmę i inwestujesz na przykład w kampanie Google Ads, prowadzenie profilu na Instagramie lub filmy promocyjne, to jesteś częścią digital marketingu. XXI wiek stał się dobą ekranów, ale tradycyjne powiedzenie „reklama dźwignią handlu” wciąż się sprawdza. Ta reklama musiała jednak zyskać nową formę, aby pojawiać się właśnie na tych ekranach – niezależnie od tego, czy przedmiotem reklamy są chusteczki higieniczne, czy kurs prawa jazdy. W swojej najprostszej definicji digital marketing jest więc reklamą za pośrednictwem kanałów cyfrowych, zwłaszcza w Internecie.
Digital marketing i jego rodzaje
Digital marketing obejmuje między innymi:
- email marketing, czyli dostarczanie treści do konkretnej grupy odbiorców za pośrednictwem ich adresów e-mail,
- płatne działania PPC (pay-per-click) zwiększające ruch na stronie internetowej – np. Google Ads,
- optymalizacja strony www pod kątem UX (ang. user experience) – wrażeń i doświadczeń użytkownika,
- reklama displayowa (graficzna lub tekstowa) pojawiająca się w postaci banerów na stronach internetowych,
- content marekting (treści na stronie www i ich dystrybucja),
- pozycjonowanie SEO mające na celu zwiększenie widoczności w wynikach organicznych wyszukiwarek,
- działania w social mediach.
Dlaczego warto inwestować w digital marketing?
Jest wiele powodów, dla których warto inwestować w digital marketing. Najbardziej podstawowym jest ten, że z cyfrowych mediów korzystają Twoi potencjalni klienci. Skoro są obecni w Internecie praktycznie 24 godziny na dobę, to błędem byłoby to ignorować i na przykład…roznosić tradycyjne ulotki reklamowe do skrzynek domów lub bloków. Nikt nie wyklucza tego, że przykładowa pani Anna regularnie sprawdza pocztę i gdy znajdzie w niej ładną ulotkę salonu fryzjerskiego, od razu zaplanuje wizytę. Zdecydowana większość kobiet wybierze jednak salon na podstawie tego, w jaki sposób zaprezentowany jest on w świecie online. Profesjonalne zdjęcia, film promocyjny, a może aktywność na Facebooku? To zdecydowanie dobre kierunki.
Inne plusy inwestycji w digital marketing to możliwość:
- kierowania działań na sprecyzowaną grupę odbiorców,
- stworzenia wizerunku eksperta w krótkim czasie,
- szczegółowego zmierzenia wyników.
Kierowanie działań na sprecyzowaną grupę odbiorców
Załóżmy, że otwierasz stacjonarny sklep z odzieżą używaną. Możesz zdecydować o grupie klientów m.in. poprzez wybór lokalizacji. Lokal wynajęty w pobliżu uniwersytetów lub okolicznych przystanków tramwajowych to przykładowa szansa na przyciągnięcie uwagi studentek i studentów w konkretnej dzielnicy. Ale w Twoim sklepie jest też przecież miejsce na ubrania dla dzieci i starszych kobiet/mężczyzn. Poza tym byłoby świetnie, gdyby Twój second-hand odwiedzały również osoby z drugiego końca miasta lub nawet okolicznych miejscowości. Co możesz zrobić? Wydrukować i rozwiesić plakaty w całym mieście albo postawić na digital marketing i skierować reklamę do „wymarzonych” odbiorców bez wychodzenia z domu. W kampaniach Google Ads i na Facebooku da się łatwo skierować swoją reklamę do wybranej grupy osób. Ty określasz, gdzie mieszkają, ile mają lat, jaką mają płeć, czym się interesują, czy wolą kupować stacjonarnie, czy online i wiele, wiele więcej cech.
Stworzenie wizerunku eksperta w krótkim czasie
Zostańmy przy przykładzie stacjonarnego sklepu z odzieżą używaną, aby zobrazować, jakie jeszcze korzyści daje digital marketing. Kiedy otwierasz lokal w swoim mieście i ograniczasz się do tradycyjnych materiałów reklamowych, zbudowanie pozycji lokalnego lidera w branży może zająć Ci nawet kilka lat. Musisz przebić się przez konkurencję, zdobyć zaufanie klientów i utrzymać się na rynku. Kiedy stawiasz na digital marketing, tworzenie wizerunku eksperta i przebicie się do rankingów najpopularniejszych sklepów zostaje znacznie przyspieszone. Po pierwsze dlatego, że Twój sklep jest widoczny dla setek tysięcy osób, a po drugie dlatego, że możesz tę widoczność…wykorzystać. Profesjonalne materiały cyfrowe, które zapewnia np. wideo marketing, pozytywnie zapisują się w świadomości i pamięci potencjalnych klientów. Podobnie jest z content marketingiem i stroną internetową. W sklepie stacjonarnym możesz z wielkim zaangażowaniem obsłużyć klienta i odpowiedzieć na jego pytania i potrzeby modowe. Jeśli jednak Twój sklep będzie miał przedłużenie np. w postaci bloga, to stanie się źródłem wiedzy, inspiracji i wskazówek dla tysięcy użytkowników, którzy codziennie wpisują różne hasła do wyszukiwarki i liczą na rozwiązanie dylematów.
Szczegółowe zmierzenie wyników
Marketing internetowy umożliwia nie tylko zaistnienie w branży, ale też dokładne przeanalizowanie prowadzonych działań. To, co robisz w social mediach lub w kampaniach Google Ads, da się ocenić pod kątem wyświetleń, kliknięć, źródeł dostępu, uzyskanych kontaktów czy poniesionych wydatków. W rezultacie wiesz, który kanał cyfrowy warto rozwijać, z którego zrezygnować i jak podnieść skuteczność reklamy. Oczywiście analiza narzędzi statystycznych wymaga wiedzy i poświęcenia czasu. Warto więc współpracować ze specjalistami, którzy zaproponują strategię reklamową dostosowaną do Twojej firmy, będą ją wdrażać i jednocześnie monitorować. Jeśli chcesz się zająć biznesem, a działania marketingowe powierzyć komuś innemu, to powinna Cię zainteresować współpraca z osobami na stanowiskach takich jak np. Digital Marketing Specjalist, Specjalista SEM/ SEM Manager, Content Manager i Specjaliści ds. sprzedaży.
Digital marketing – od czego zacząć?
Z powyższego akapitu łatwo wywnioskować podstawowe pytanie, na które musisz sobie odpowiedzieć. Ile czasu dziennie jesteś w stanie poświęcić na digital marketing? Rozważmy dwa warianty – z dużą ilością czasu i z brakiem czasu.
Masz dużo czasu na digital marketing
Jeśli dysponujesz czasem, to na początek podejmij samodzielne działania, takie jak:
- założenie i zoptymalizowanie strony internetowej pod kątem treści (rozbudowa opisów na poszczególnych podstronach i zakładka blogowa),
- założenie strony typu fanpage na Facebooku i zaplanowanie postów,
- założenie konta na Instagramie i dodawanie zdjęć,
- wykonanie zdjęć produktów lub materiałów graficznych dotyczących usługi,
- rozpoczęcie kampanii reklamowej Google Ads. ;
Konieczne będzie też poświęcenie czasu na analizę działań konkurencji i rozwój wiedzy dotyczącej marketingu. Warto również poznać narzędzia, takie jak np. Google Analytics, Google Keyword Planner.
Nie masz dużo czasu na digital marketing
Co zrobić, jeśli nie masz czasu na digital marketing? Wtedy warto skontaktować się z agencją marketingową i zlecić usługi marketingowe zewnętrznie. Specjaliści z agencji w czasie swojej pracy będą zajmować się ułożeniem strategii marketingowej dla Twojej firmy, jej wdrażaniem i monitorowaniem. Podejmij konsultacje marketingowe, podczas których możesz poznać plan działania na kolejne miesiące. W naszej agencji tworzenie strategii marketingowej obejmuje zaplanowanie działań, takich jak:
- audyt marketingowy,
- określenie grupy docelowej,
- wskazanie mocnych stron firmy i/lub oferty,
- zaplanowanie materiałów marketingowych,
- przedstawienie sposobów dystrybucji zaplanowanych materiałów.
Oczywiście współpraca z agencją nie oznacza, że powierzasz im swoją markę i nie masz nad marketingiem żadnej kontroli. Obustronne zaangażowanie jest potrzebne, aby digital marketing był jak najskuteczniejszy. Nie musisz jednak samodzielnie przyswajać wiedzy, którą specjaliści zdobywali latami – również poprzez doświadczenie. Nie tracisz czasu i minimalizujesz ryzyko nietrafnych decyzji w obrębie działań cyfrowych.
Czym jest digital marketing? Podsumowanie
Digital marketing to inaczej marketing cyfrowy, który obejmuje wszystkie działania promocyjne wykorzystujące Internet i urządzenia elektroniczne. Efektami tych działań może być rozszerzenie zasięgów, wzrost sprzedaży i popularności marki, zdobycie nowych klientów/odbiorców i wzmocnienie profesjonalnego wizerunku. Skuteczność digital marketingu nie jest jednak dziełem przypadku, ale wymaga wiedzy, zaplanowania strategii i poświęcenia czasu na pracę w tym zakresie. Dla wielu przedsiębiorców najlepszą drogą jest agencja marketingowa i współpraca ze specjalistami.