Wprowadzanie nowego produktu na rynek w sytuacji, gdy ich ilość niemal w każdej branży jest ogromna, to prawdziwe wyzwanie. Ale rozwijanie oferty firmy jest przecież konieczne, by utrzymać się na rynku. Nawet jeżeli uda nam się stworzyć nowatorski produkt, to wolny rynek i dynamiczna konkurencja bardzo szybko sprawią, że będziemy musieli go wyróżnić spośród pozostałych. Jak wypromować nowy produkt, aby potencjalni klienci chcieli go kupić i to może już w dniu premiery? Rozwiązaniem jest odpowiednia strategia marketingowa, którą wypracujesz i zaczniesz wdrażać jeszcze przed premierą produktu. Sprawdź, jaki jest sprawdzony sposób, aby to efektywnie zrobić!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak budować oczekiwanie potencjalnych klientów na nowy produkt?
- Jak wygląda przykładowa strategia marketingowa w zakresie promowania nowego produktu w social mediach?
- Jakie znaczenie ma wizerunek przedsiębiorcy podczas wprowadzania nowego produktu na rynek?

Wprowadzenie nowego produktu na rynek – jakie podejście marketingowe przyjąć?
Współcześnie jednym z kluczy do rozwoju firmy jest ciągłe rozszerzanie oferty – wprowadzanie nowych produktów i ciągłe ulepszanie tych już dostępnych. Wprowadzenie produktu na rynek wymaga zadbania o wiele szczegółów, ale także dbałości o odpowiedni przekaz marketingowy. Przygotowałem dla Ciebie kilka sprawdzonych wskazówek o tym, jak pod kątem marketingowym wzbudzić ciekawość i chęć zakupu Twojego nowego produktu za pomocą działań w mediach społecznościowych.
Co ciekawe, aby nowy produkt odniósł sukces na rynku, warto byś rozpoczął jego intensywne promowanie jeszcze przed premierą. W ten sposób możesz wyprzedzić konkurencję, ale i zbudować bazę potencjalnych zainteresowanych i zacząć zarabiać na nowym produkcie już w dniu jego premiery w Internecie.

Wielu przedsiębiorcom wydaje się, że wprowadzenie nowego produktu na rynek polega wyłącznie na umieszczeniu go w sklepie internetowym. Tymczasem w ten sposób, nowi klienci nie będą mieli przecież o nim pojęcia. Promocja Twojego produktu powinna mieć swój początek w mediach społecznościowych, bo to tam czeka na Ciebie duża rzesza osób, spośród których są odbiorcy mogący stać się Twoim potencjalnym klientem.
Kluczem do sukcesu jest to, aby działania marketingowe opierały się na dobrze przemyślanej strategii, którą zaczniesz wdrażać jeszcze przed włączeniem produktu do swojej oferty. Opracowując taką strategię komunikacji dobrze jest zadbać o budowanie oczekiwania odbiorców.
Nowy produkt na rynku a budowanie oczekiwania
Twoi potencjalni klienci na razie nie wiedzą o nowym produkcie, a celem jest by się dowiedzieli. Dlatego musisz wykorzystać kanały dystrybucji informacji w Internecie i zacząć od zbudowania lejka marketingowego.
Skutecznym sposobem na wypromowanie produktu jest budowanie oczekiwania ludzi jeszcze zanim będzie on dostępny w ofercie zakupowej. Możesz ich uprzedzić, że niebawem produkt X będzie dostępny, zaciekawić ich nim.
Dużym błędem przedsiębiorców jest to, że pracując nad nowym produktem przez dany okres czasu, inwestując w niego i ponosząc koszty, zapominają o marketingu. A rynek przecież jeszcze nie ma pojęcia, że powstaje coś nowego. Skupiają się na działaniach promocyjnych dopiero, gdy jest już w dostępności gotowy produkt. Tymczasem okazuje się, że jak już skończysz budować produkt, to ludzie mogą nie być gotowi, aby od razu z niego korzystać, bo dowiedzą się pierwszy raz. Od dawna wiemy już, że aby klient chciał kupić jakiś produkt, zwykle musi się zetknąć z jego ofertą przynajmniej kilkanaście razy.
Pod kątem strategicznym warto pomyśleć, co można zrobić marketingowo zanim jeszcze produkt zadebiutuje na rynku. Gdy ludzie będą przygotowani poprzez systematyczne informowanie ich o postępach prac nad produktem, istnieje dużo większa szansa na to, że go kupią zaraz po wprowadzeniu na rynek. W ten sposób na efekty sprzedażowe będziesz czekać zdecydowanie krócej, niż w przypadku wprowadzenia działań marketingowych dopiero po premierze produktu.

Wprowadzenie nowego produktu a budżet marketingowy
Aby skutecznie wprowadzić produkt na rynek, musisz przygotować odpowiednią strategię komunikacji w mediach społecznościowych. Dzięki temu potencjalny klient dowie się o Twoich planach wcześniej i przygotuje się do chęci zakupu. Jednym z ważniejszych elementów dobrej strategii marketingowej jest określenie budżetu na działania promocyjne – przede wszystkim na reklamy sponsorowane.
Określ budżet marketingowy na promocję produktu, aby móc odpowiednio rozplanować działania w Internecie. Często przedsiębiorcy mający mniejsze firmy pytają, ile może wynosić minimalna kwota miesięczna przeznaczana na ten cel. Uważam, że jest to 2 tysiące złotych miesięcznie na same reklamy. To budżet, który sprawi, że realnie zauważysz, że lista osób oczekujących na produkt przyrasta.
Budżet warunkuje efektywność reklam sponsorowanych. Jeżeli przeznaczysz na ten cel np. 100zł, to też jakiś efekt to przyniesie, ale po prostu wielokrotnie mniejszy niż, gdy zainwestujesz więcej. Lepiej nie pracować na budżetach, które są bez sensu. Wielu przedsiębiorców popełnia błąd myśląc, że budżet na reklamy wynoszący kilkaset złotych miesięcznie przyniesie spektakularny efekt. Tymczasem, to ile będzie zwrotu będzie niewspółmierne do czasu, który na to zostanie przeznaczony.

Stwórz landing page – sposób wprowadzenia nowego produktu
Wprowadzenie nowego produktu warto rozpocząć również od stworzenia prostej strony lądowania. To na nią będą odsyłać reklamy sponsorowane. Może to być prosta strona bez dodatkowych podstron, ale ważne aby:
- była spójna estetycznie z identyfikacją wizualną firmy,
- zawierała najważniejsze informacje o produkcie,
- tekst opisujący produkt był napisany językiem korzyści,
- zawierała formularz kontaktowy lub możliwość zakupienia produktu, lub dawała możliwość zapisania się na newsletter i listę oczekującą.
Landing page stanie się miejscem, w którym będzie można gromadzić osoby potencjalnie zainteresowane produktem. W reklamach sponsorowanych i w komunikacji na na social media, warto systematycznie mówić o postępach prac nad produktem, korzyściach jakie on przyniesie odbiorcom, budować oczekiwanie. Natomiast treści te powinny przekierowywać do landing page, na której osoby zainteresowane produktem będą mogły się zapisać na listę oczekiwania, co im przyniesie korzyść w postaci np. rabatu na zakup w dniu premiery.
Dzięki temu możesz też przekonać się, jaki jest feedback dotyczący wprowadzenia nowego produktu i czy wzbudza zainteresowanie stanowiąc odpowiedź na potrzeby i oczekiwania potencjalnych klientów.

Wprowadzenie nowego produktu na rynek a marka osobista
Wielu przedsiębiorców popełnia błąd polegający na tym, że promują sam produkt jako autonomiczną rzecz. Tymczasem nacisk na promocję powinien być również ze strony marki osobistej. Dzięki temu nowy produkt nie będzie funkcjonował w sieci samodzielnie, lecz stanie się częścią pewnej historii.
Dzięki rosnącej popularności promowania wizerunku w mediach społecznościowych, możemy obserwować jak skutecznie działa taka forma strategii komunikacji.
Gdy o nowym produkcie będzie opowiadać przedsiębiorca, pokazując przy tym swoją twarz nabierze on większej wiarygodności i wpłynie na budowanie zaufania nie tylko do samej marki, ale i jej oferty. Bardzo łatwo jest zbudować wiarygodność, kiedy pokażesz kto konkretnie oferuje produkt i dlaczego.
Produkt jest anonimowy, a przedsiębiorca niesie ze sobą autentyczne emocje i wartości, które wówczas są bardziej wiarygodne i rzutują też na sposób odbioru nowego produktu przez odbiorców treści marketingowych. Wspieranie produktu poprzez prezentację marki osobistej, to najlepszy sposób we współczesnej promocji w social mediach. Twoja renoma w branży i wizerunek eksperta w danej dziedzinie nadadzą wartość temu, co oferujesz klientom. Z ich punktu widzenia kluczową rolę będzie miało to, że ofertę prezentuje ktoś autentyczny i wiarygodny.
Potwierdzeniem efektywności tej metody jest mój eksperyment, który przeprowadziłem jako marketer w swojej agencji marketingowej. Na pewien czas postanowiłem przestać promować firmę za pomocą swojego wizerunku i skoncentrować wszelkie działania na reklamowaniu samej agencji. Okazało się, że przez to, że mojego wizerunku zabrakło, agencja pomimo dużych budżetów na reklamy i marketing internetowy nie była tak ciekawa dla odbiorców, jak wcześniej. Okazało się, że nawet bardzo duże kontrakty zawieramy po prostu w relacjach człowiek-człowiek i “zabranie” mojej twarzy z marketingu agencji, tylko pogorszyło efekt. Po 8 miesiącach testów wróciłem do komunikacji swojej osoby i zauważyliśmy znaczną poprawę wyników.

Wprowadzanie nowego produktu na rynek a publikacje w social mediach
Aby wzmocnić efekt reklam sponsorowanych i zbudować społeczność zarówno wokół swojej marki osobistej, jak i jej oferty, warto wdrożyć dodatkowe działania marketingowe kierowane do grupy docelowej. Już na początkowym etapie powinieneś zadbać o to, aby wyróżnić się na tle konkurencji budując wizerunek eksperta w swojej branży, ale i pracować nad pozyskaniem zaufania odbiorców.
Wykorzystaj w tym celu wideo marketing, livy, stories, webinary. Pokażesz bowiem odbiorcom, że posiadasz wiedzę, doświadczenie i jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. To wzmacnia efekt reklam, ale i buduje Twój wizerunek jako przedsiębiorcy w grupie docelowej. W ten sposób pokażesz, że oferta jest dobra, bo Ty nadajesz jej wartość.
Ważne jest, aby ludzie widzieli w Tobie autorytet odnośnie tego, o czym im mówisz. Wówczas produkty, które chcesz sprzedać stają się dla nich warte uwagi.
Jak widzisz, możesz zrobić wiele, aby klienci odpowiedzieli na to, co jest celem kampanii, które wdrażasz.
Lejek marketingowy dla nowego produktu – przykład strategii
- Stwórz wideo powitalne, w którym opowiesz krótko o sobie i o tym, jaki produkt tworzysz. Na końcu nagrania zachęć oglądających do interakcji np. by śledzili Twój profil na Facebooku, jeżeli chcą wiedzieć na bieżąco jak wygląda backstage przygotowań do wprowadzenia nowego produktu na rynek. Co kilka tygodni zmieniaj wideo na nowe informujące o postępach prac. Opublikuj takie wideo i zoptymalizuj w postaci reklamy sponsorowanej za pomocą Managera Reklam na Facebooku.
- Uruchom reklamy sponsorowane, które będą przekierowywać do landing page.
- Co 1-3 tygodnie wysyłaj mailing, w którym będziesz opowiadać, co się wydarzyło w ostatnim czasie w związku z pracami nad produktem i co planujesz dalej. Pamiętaj też o Call to action.
- Codziennie nagrywaj stories, które pokazują Twoją pracę jako przedsiębiorcy, edukują odbiorców i prezentują Twój wizerunek, a także backstage firmy. Przeplataj takie treści również swoimi opiniami oraz aspektami z życia codziennego, by przełamać barierę z odbiorcami i dać im się lepiej poznać. Stories są niezbędnym wsparciem dla efektywności reklam sponsorowanych i pomagają promować nie tylko Ciebie jako przedsiębiorcę, ale i oferowane produkty, o ile aktywnie pozyskujesz dzięki reklamie płatnej nowych odbiorców.
- Publikuj posty i reklamy zawierające link do landing page produktu.
- Systematycznie zwiększaj budżet na reklamy im bliżej premiery produktu. Na 2 tygodnie przed premierą budżety powinny być 2-3 krotnie wyższe niż na początku promocji.

Podsumowując
Istnieje wiele sposobów na wprowadzanie nowego produktu na rynek. Odpowiednie wykorzystanie elementów strategii marketingowej i komunikacji w social mediach, przekładają się na realny sukces kampanii. Dobrze dobrane narzędzia e-marketingowe pomogą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Jednak warto pamiętać, że jest to długofalowy proces, który wymaga czasu, budżetu i wytrwałości.
Dobra strategia wprowadzenia produktu na rynek z całą pewnością przybliża Cię do biznesowego sukcesu. Pamiętaj jednak, że możesz, a zwykle nawet powinieneś ją modyfikować w oparciu o pomiary efektywności wprowadzanych rozwiązań w ramach promocji. Powodzenia!
Wiedza w pigułce
Jak wprowadzić nowy produkt na rynek?
- Zdefiniowanie potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów
- Analiza i prognoza rynku
- Analiza działań konkurencji
- Określenie miesięcznego budżetu na działania marketingowe
- Budowanie strategii promocji w Sieci
- Zdefiniowanie produktu
- Strategia sprzedaży – kanały dystrybucji
- Strategia komunikacji
- Harmonogram wdrożenia: określający wszystkie etapy tworzenia produktu, strategii marketingowej i sprzedażowej – aż do wprowadzenia produktu na rynek