Prowadzenie firmowego fanpage’a to dziś obowiązkowy element w marketingu internetowym. Niemniej jednak, często przedsiębiorcy są zniechęceni brakiem efektów i nie do końca wiedzą jak się za to zabrać. Zacznijmy więc od podstaw. Jednym z głównych powodów tego, że firmowy fanpage nie przyciąga uwagi odbiorców są nieciekawe treści. Zwykle przedsiębiorcy publikują po prostu efekty swoich realizacji i oferty sprzedażowe z naciskiem na informowanie o promocjach i wyprzedażach. Niestety to nie przynosi efektów sprzedażowych ani PR-owych. Jak więc tworzyć lepsze teksty na social media?
Czego dowiesz się z tego artykułu?
Spis treści:
- Co to jest CTA i jak je poprawnie stosować?
- Jak komponować dobre nagłówki?
- Jakie treści budzą emocje odbiorców?
- Czy posty na Facebook mają być długie czy krótkie?
- Jak pisać teksty do postów na social media?
Wersja do słuchania: Podcast ToM- Tomek o Marketingu
Przygotowywanie tekstów na social media może stanowić wyzwanie. Tym bardziej, że nie każdy z nas posiada w tym zakresie umiejętności – i nie ma w tym nic złego. Wiele osób też po prostu nie lubi pisać lub brakuje im na to pomysłu. Ostatnio opowiedziałem Ci o tym, skąd czerpać pomysły na posty reklamowe. Dziś zajmiemy się tym, jak je poprawnie pisać, aby były bardziej zachęcające dla odbiorców. Można bowiem kierować się podczas ich tworzenia pewnymi wypracowanymi już schematami, co pozwoli je znacząco ulepszyć. Jak możesz lepiej pisać, aby Twoje teksty bardziej angażowały odbiorców? Obalamy moty o Facebooku i sprawdzamy, co rzeczywiście przynosi korzyści. Warto przy tym pamiętać, że posty powinny wynikać ze strategii social media.
Nagłówek a teksty na social media
Nagłówki w tekstach są kluczowe, bo to one w pierwszej mierze przyciągają uwagę odbiorcy i decydują o tym, czy przeczyta on pozostałą część wpisu. Nagłówek ma być chwytliwy i niejako streszczać to, o czym będzie cały post. Stanowią go zwykle pierwsze dwa zdania treści. Jest to wprowadzenie do tematyki, ale i próba zwrócenia uwagi osoby czytającej. W przypadku Facebooka, to właśnie pierwsze 2-3 linijki tekstu są wyświetlane. Aby czytający w ogóle zobaczył resztę wpisu, musi kliknąć przycisk z rozwinięciem. Jeżeli więc pierwsze 2-3 zdania nie będą ciekawe, to odbiorca po prostu nie wykaże wysiłku, aby kliknąć w przycisk “zobacz więcej”. Dobry nagłówek sprawi, że nie tylko kliknie i się zainteresuje treścią. Warto wiedzieć, że jest to też sygnał dla Facebooka, że Twoja treść jest interesująca, a więc zaczną wzrastać zasięgi.
Tworząc nagłówek warto ująć go w formie pytania, ujęcia problemu, lub obietnicy, że odbiorca otrzyma odpowiedź na swoje zainteresowania i potrzeby.
CTA – zachęć do aktywności
CTA, czyli tzw. call to action to próba zachęcenia odbiorców tekstu do zareagowania w taki sposób, jaki tego oczekujesz. Może to być zachęcenie do polubienia postu, zapisania się na mailing/newsletter, czy też udostępnienie danego materiału. Dlaczego jeszcze warto zastosować wezwanie do interakcji? Otóż nie tylko może to zwiększyć zasięgi w mediach społecznościowych, ale także bardziej przywiązać odbiorcę treści do Twojej marki. Ważny jest tu jednak umiar i brak nachalności. W każdej publikacji zastosuj jedno CTA a nie kilka, by nie wprowadzać chaosu i nie irytować odbiorców. Tekst CTA powinien być krótki, spójny i dokładnie wskazywać, czego oczekujesz od odbiorcy. Dobrze jest więc go zamieścić na końcu tekstu.
Teksty na social media – lepsze długie czy krótkie?
Czy potrzebujesz regularnych postów na Facebooku, a jeśli tak, to jakiej długości? Wiele osób zastanawia się, jakiej długości powinny być dobre teksty w publikacjach na fanpage. Tymczasem w tej kwestii nie ma konkretnych wyznaczników, gdyż każdy odbiorca ma inne indywidualne preferencje w tym zakresie. Ponadto, jeżeli sama treść będzie na tyle interesująca i stanowiąca odpowiedź na potrzeby odbiorców, to chętnie przeczytają ten tekst bez względu na jego długość. Niektórzy wolą krótsze formy, a inni te rozbudowane, które wyjaśniają zagadnienie niemal całościowo. Długość tekstu nie ma więc znaczenia. Ważne jest to, czy tekst jest angażujący i ciekawy. To jego wartość merytoryczna sprawi, że zostanie przeczytany z przyjemnością i czy ktoś się w niego zaangażuje i odpowie na Twoje CTA. Zarówno długie, jak i krótsze teksty znajdą swoich odbiorców, o ile będą wywoływać w nich emocje. Warto zastosować w nich język korzyści. Można więc żonglować długością publikowanych tekstów i czasem publikować krótsze na zmianę z dłuższymi.
Co budzi emocje i ciekawi odbiorców tekstów?
- Twoje poglądy na temat branży
- Otwarta krytyka pewnych zachowań
- Historie o trudnych lub zabawnych doświadczeniach
- Real Time Marketing – aktualne wydarzenia w różnych sferach życia codziennego
- Backstage życia firmy
- Treści edukacyjne/poradnikowe
- Ciekawostki branżowe
- Odpowiedzi na popularne pytania i wątpliwości
Podsumowując
Jednym z głównych celów postów, które publikujesz w mediach społecznościowych jest zainteresowanie potencjalnych klientów tym, co oferujesz. Aby pozyskiwać ich więcej, warto zmienić model swojej komunikacji. W tym celu należy posługiwać się modelem konwersacyjnym, a nie informacyjnym. Oznacza to, że stawiając na dialog w naturalny sposób pobudzisz odbiorców do interakcji. Zadawaj więc pytania wynikające z kontekstu wpisu, wskazuj wątpliwości w danych kwestiach, zachęcaj do rozmowy. Jeżeli będziesz w swoich publikacjach podawać wyłącznie informacje, to odbiorcy się z nimi zapoznają i pewnie je polubią, ale nie będą czuli się zobowiązani do skomentowania, czy powrócenia na fanpage. Przyswoją więc informacje, ale nie pozostawią po sobie śladu. A nie taki jest Twój cel, prawda?
WIEDZA W PIGUŁCE
Jakie są cechy dobrego postu na fanpage?
- Treść jest odpowiedzią na potrzeby i zainteresowania odbiorców
- Treść i forma wpisu przyciągają uwagę.
- Zawierają zachętę do interakcji.
- Treść wywołuje emocje u odbiorców.
- Są spójne z identyfikacją wizualną firmy.
Jak pisać dobre posty na fanpage?
Aby post na firmowy fanpage przyciągał uwagę i interesował odbiorców, powinien być nie tylko atrakcyjny pod względem tematyki, ale również estetycznie dopracowany. Zadbaj więc o to, aby posty były spójne z identyfikacją wizualną firmy. Natomiast w kontekście ich treści pamiętaj o przyciągającym uwagę nagłówku oraz tematyce, która będzie odpowiadać na zainteresowania, pytania i wątpliwości odbiorców. Takie posty na fanpage będą zachęcać do interakcji, wzbudzą emocje oraz zachęcą do obserwowania strony. Możesz też wykorzystać program do pisania postów, który pozwoli zaplanować działania w social mediach.
Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o tym, jak poprawnie prowadzić firmowy fanpage oraz jakie są gorące trendy w marketingu internetowym, zapisz się do naszego Newslettera. Czeka Cię spora dawka praktycznej wiedzy.
Przeczytaj też: Jak wygląda strategia marketingowa na Facebooku