Jak wygląda strategia marketingowa na facebooku?

Czas czytania 5 minut

Strategia marketingowa na Facebooku może przynieść Twojej firmie szereg korzyści – jest w stanie zwiększyć rozpoznawalność marki, poprawić jej wizerunek, znacząco wpłynąć na sprzedaż produktów lub usług. Aby tak się stało, musi być jednak dobrze opracowana, spójna i uwzględniać szereg czynników. W dzisiejszym wpisie wyjaśniamy, jakie są najważniejsze elementy strategii marketingowej i podpowiadamy, jak w pełni wykorzystać marketing na Facebooku!

strategia marketingowa na Facebooku

Marketing na Facebooku  – dlaczego nie warto działać na oślep?

Social media mają ogromny potencjał marketingowy, a jednym z najpopularniejszych kanałów społecznościowych od lat pozostaje Facebook. Zgodnie z danymi z przewodnika po social media od IAB, od lutego 2023 r., liczba polskich użytkowników Facebooka przekroczyła 23 miliony, co stanowi 70% internautów w Polsce.

Jeśli prowadzisz firmę i jeszcze nie masz konta w tym serwisie, czas to zmienić. Nie wystarczy jednak założyć profil i od czasu do czasu wrzucić zdjęcie z lakonicznym opisem. Prowadzenie profilu firmowego na Facebooku bez strategii marketingowej nie jest najlepszym pomysłem. Istnieje duża szansa, że działania będą zupełnie nieefektywne i okażą się stratą zasobów: czasowych i finansowych.

Marketing na Facebooku musi być dobrze zaplanowany, a jego podstawą powinna być strategia marketingowa.

Marketing internetowy na Facebooku

Najważniejsze elementy strategii marketingowej w mediach społecznościowych

Przycisk like jako element marketingu na facebooku

Z jakich elementów składa się strategia marketingowa w przypadku marketingu na Facebooku?

1. Wyznaczenie celów

Strategia marketingowa Twojej firmy w mediach społecznościowych powinna opierać się na celach, które chcesz osiągnąć w danym czasie i z uwzględnieniem określonego budżetu. Podstawowym celem strategii marketingowej najczęściej jest maksymalizacja zysków, ale może to być także kształtowanie wizerunku eksperta czy zwiększenie rozpoznawalności marki. Jak wygląda to w przypadku kampanii płatnych na Facebooku? Główne cele dostępne w menedżerze reklam to: rozpoznawalność, ruch, aktywność, kontakty, promocja aplikacji oraz sprzedaż.

Co jednak istotne, Twoje cele powinny być mierzalne i określone czasowo. Przykładowy cel powinien więc brzmieć: zwiększenie liczby obserwujących na Facebooku o 50% w ciągu pół roku.

2. Wybór grupy docelowej

Po wyznaczeniu celów, jakie chcesz osiągnąć, należy przejść do działań nieco bardziej analitycznych, w tym określenia grupy docelowej, a więc osób, do których kierowany ma być Twój marketing na Facebooku. Jak to zrobić?

W tym celu możesz opracować buyer personę. Na ten temat stworzyłam już artykuł, więc aby się nie powtarzać, odsyłam Cię do niego: Czym jest buyer persona i jak ją stworzyć? Pamiętaj, że grupy odbiorców bywają różne i możesz wyznaczyć ich kilka, a następnie do każdej z nich kierować inny przekaz.

3. Identyfikacja wizualna

W przypadku social media warto zadbać o spójną identyfikację wizualną. I niekoniecznie chodzi o to, aby każdy post zawierał logo Twojej marki. Grafiki powinny być jednak utrzymane w określonej kolorystyce czy stylu. Podobnie, jeśli chodzi o stosowany font – tego rodzaju informacje powinny wynikać z brand booka Twojej marki. Jeśli go nie masz, to pomyśl o jego stworzeniu, nawet w okrojonej wersji.

4. Tone of voice

Znaczenie ma również konkretny tone of voice. Przemyśl, jak chcesz zwracać się do swojej grupy docelowej. Czy stawiasz na przekaz z humorem? A może zależy Ci głównie na merytoryce? Czy w marketingu na Facebooku wykorzystasz RTM-y? Jaki masz stosunek do konkursów w mediach społecznościowych? Zastanów się, jaki styl wypowiedzi pasuje do Twojej marki. Nie staraj się być na siłę zabawnym, jeśli zupełnie nie pasuje to do Twojego biznesu.

4. Analityka w social mediach

Musisz zastanowić się też, jak mierzyć skuteczność kampanii reklamowych. Serwis społecznościowy, jakim jest Facebook zapewnia Ci wiele, różnorodnych danych. Niektóre z nich są widoczne gołym okiem: liczba polubień, liczba i wydźwięk komentarzy, liczba obserwujących. To jednak nie wszystko. Możesz też weryfikować np. liczbę wyświetleń danego postu, a nawet kliknięcia w reklamę. System reklamowy Facebook Ads zapewnia Ci pod tym względem wiele możliwości. Przykładowe z nich to: zasięg postów, zaangażowanie (komentarze, udostępnienia i polubienia postów) czy CTR.

Ponadto, jeśli prowadzisz ruch na swoją stronę internetową z Facebooka, warto śledzić, jak długo ludzie pozostają na Twojej stronie po kliknięciu w link z Facebooka. Wysoki współczynnik odrzuceń może sugerować, że Twoja strona nie spełnia oczekiwań użytkowników.

Marketing na Facebooku – jaki content publikować?

Firmowy profil marki na Facebooku

Jakie możliwości Facebook oferuje pod kątem publikowanego contentu? Działania marketingowe w tym serwisie społecznościowym mogą być zróżnicowane. Z pomocą tej platformy możesz m.in.:

  • publikować posty zawierające treści, grafiki, materiały wideo,
  • prowadzić transmisje na żywo,
  • organizować konkursy,
  • udostępniać oferty specjalne,
  • publikować krótkie stories,
  • odpowiadać na komentarze użytkowników,
  • załączać linki do wpisów na blogu firmowym,
  • ciekawą opcję stanowi też możliwość przeprowadzania ankiet.

Zastanów się, które formy contentu będą pasować do Twojej marki. Miej na względzie, że niektóre z nich wymagają większych nakładów pracy. Nie porywaj się więc z motyką na słońce, jeśli wiesz, że znalezienie czasu na prowadzenie profilu firmowego na Facebooku będzie dla Ciebie wyzwaniem.

Wiesz już, że content publikowany na Facebooku firmy powinien być unikalny, spójny pod kątem wizualnymi językowym, a przede wszystkim angażujący. Ważna jest też regularność w kontakcie z odbiorcami, dlatego treści powinny być planowane z wyprzedzeniem i udostępniane zgodnie z harmonogramem.

Marketing na Facebooku – płatne reklamy

Facebook oferuje użytkownikom niezwykle skuteczne narzędzie do tworzenia kampanii reklamowych znane jako Facebook Ads. Dzięki wykorzystaniu facebook marketingu, możesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców zainteresowanych Twoją ofertą, co czyni tę platformę nieocenioną dla wielu firm.

Wybierając strategię marketingową w social media, warto rozważyć różne typy kampanii dostępne na Facebooku. Kampanie sprzedażowe skupiają się na bezpośrednim zwiększeniu sprzedaży Twoich produktów lub usług, podczas gdy kampanie świadomościowe pomagają w budowaniu rozpoznawalności marki i zainteresowania wśród potencjalnych klientów. Odpowiednio dobrana strategia na Facebooku pozwala na efektywne wykorzystanie budżetu reklamowego i osiągnięcie zamierzonych wyników.

Dzięki precyzyjnemu targetowaniu reklam, korzystając z zaawansowanych opcji demograficznych, geograficznych i behawioralnych, możesz maksymalizować efektywność swoich działań. Warto więc włączyć strategię social media do swojego planu marketingowego, tworząc wartościowy content marketing na Facebooku, aby skutecznie promować swoją ofertę i osiągnąć wyznaczone cele biznesowe.

Jeśli chcesz przymierzyć się do tych działań w pojedynkę, przeczytaj najpierw nasz poradnik: Samodzielnie robisz reklamy płatne na Facebooku? Koniecznie zwróć na to uwagę!

Planowanie i realizacja strategii marketingowej na Facebooku

Marketing na facebooku - faza planowania

Wiesz już, co to jest strategia marketingowa na Facebooku i jakie elementy obejmuje. Z pozoru jej przygotowanie może wydawać się łatwe, ale w rzeczywistości wymaga wiedzy, doświadczenia i zdolności analitycznych. Aby strategia przyniosła widoczne rezultaty, należy konsekwentnie ją realizować, a także monitorować efekty i na bieżąco wdrażać ewentualne zmiany. To czasochłonne. Co więcej, profil firmy na Facebooku powinien być prowadzony systematycznie i zgodnie z opracowaną strategią.

Z pewnością warto poświęcić czas na opracowanie strategii marketingowej w mediach społecznościowych. Dlaczego? Facebook marketing oferuje wiele korzyści dla przedsiębiorców. Jego głównym celem jest nawiązywanie i utrzymywanie relacji z odbiorcami. Dzięki temu możesz pozostawać w stałym kontakcie z klientami, promować swoje produkty lub usługi, a także ukazać bardziej ludzką stronę swojej marki.

Co jednak kiedy nie czujesz się na siłach, by samodzielnie zająć się opracowaniem i realizacją strategii na Facebooku? Wówczas możesz powierzyć to zadanie ekspertom i skupić się na innych aspektach biznesu. W takich sytuacjach warto zainwestować w profesjonalne usługi marketingowe, takie jak przygotowanie strategii i kompleksowa obsługa social media. Jeśli szukasz agencji marketingowej doświadczonej w tym obszarze, zapraszamy do współpracy z KAMAN. Zadbamy o to, by konto na Facebooku przyniosło Twojej firmie realne korzyści.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Marketing e-commerce (nowa)

Droppshipping – 8 kroków do osiągnięcia zysku

Czas czytania 6 minut Jak działa dropshipping? Czym jest dropshipping zapwne wiesz, ale nie każdy zdaje sobie sprawę, jak to dokładnie działa. Dropshipping to model biznesowy, w którym sklep