Kiedy warto rozważyć rebranding? Czynniki, które sugerują potrzebę zmiany!

Czas czytania 7 minut

Kiedy Facebook zmienił nazwę na Meta, a popularne na całym świecie logo zastąpił motyw przypominający znak nieskończoności, wiele osób było zdziwionych. Często padało pytanie: jak marka o tak dużej rozpoznawalności ryzykuje utratę wypracowanego brandu?

Tak się jednak nie stało, a nazwę Meta kojarzą teraz niemal wszyscy. Ta zmiana nie wynikała jednak z widzimisię zarządu Facebooka. Była to przemyślana decyzja biznesowa. Odtąd wszystkie produkty marki (Facebook, Massenger, WhatsApp, Instagram) zostały zebrane pod jedną nazwę. To przykład udanego rebrandingu. Historia pokazuje, że zmiany tego typu nie zawsze są jednak proste ani udane. Czy Twoja marka potrzebuje rebrandingu? To pytanie, na które dzisiaj odpowiemy. Rebranding marki

Rebranding – co to jest?

Czy zmiana logo to już rebranding? Czy w parze z nią zawsze musi iść nowa nazwa? Niekoniecznie. Jaka jest zatem definicja rebranding? Rebranding to proces długofalowy, który ma na celu odświeżenie wizerunku marki poprzez wprowadzenie zmian w jej elementach identyfikacyjnych i strategicznych. Najczęściej obejmuje więc modyfikację nazwy, logo, hasła reklamowego, a nawet całej identyfikacji wizualnej oraz strategii komunikacji z klientami. Sama zmiana logo nie wystarczy, czasami mowa jedynie o lekkim refreshingu. W końcu niektóre marki, zwłaszcza młodzieżowe, mają wręcz obowiązek podążać za modą. Tylko po co właściwie wymyślać koło na nowo? Skoro masz już opracowane materiały reklamowe i grafiki do social mediów, to dlaczego masz narażać się na kolejny koszt?

Kiedy warto przeprowadzić rebranding marki?

Zbudziło Ci się Twoje logo i hasło reklamowe? To jeszcze nie powód, żeby zmieniać całą strategię wizualną, choć oczywiście masz do tego prawo. Kiedy jednak wręcz należy zdecydować się na rebranding?
  1. Firmy bardzo często decydują się na rebranding w wyniku fuzji dwóch podmiotów. To logiczne, w końcu ani dwie nazwy, ani dwie identyfikacje wizualne nie mogą istnieć równolegle. Marki muszą zdecydować się na spójny przekaz i wizerunek.
  2. Dopasowanie się do obowiązujących trendów. Marki, które są obecne na rynku od lat, często mają przestarzały wizerunek, który nie pasuje, ani do obecnych trendów, ani do ich grupy docelowej. W końcu pokolenie dawnych 20-latków było zupełnie inne niż obecnych. Tę zmianę marka musi więc uwzględnić. Nie bez powodu logo Pepsi zmienia się nawet co kilka lat. Nawet tak minimalistyczne logo jak Nike przechodziło odświeżenie.
  3. Otwarcie nowych oddziałów lub ekspansja zagraniczna także może wymagać rebrandingu. Często wynika to z prozaicznych powodów, np. na danym rynku jest już obecna marka o podobnej nazwie czy logo.
  4. Poszerzenie lub zmiana grupy docelowej to kolejny powód, dla którego warto zdecydować się na rebranding. Zdarza się, że marki kierują swój przekaz do różnych grup docelowych, np. klientów prywatnych i biznesowych. Wówczas często decydują się na stworzenie mniejszych marek w obrębie jednej dużej. Łatwiej im wówczas utrzymać spójną komunikację.
  5. Firmy często sięgają po rebranding, gdy dochodzi do obniżenia ich renomy. Nie wszystkie wpadki PR-owe da się naprawić. Czasami lepiej odpuścić i zbudować markę od nowa. Takie marki mogą wówczas zakomunikować, że odcinają się grubą kreską od tego co było i budują zupełnie nowe doświadczenie.

Proces rebrandingu – od czego zacząć?

W procesie rebrandingu istotne jest nie tylko wprowadzenie zmian, ale także budowanie przemyślanego i silnego wizerunku marki, który będzie odpowiednio reprezentować wartości i cele firmy. Każda modyfikacja musi więc być dobrze przemyślana i dopasowana do aktualnych potrzeb i oczekiwań klientów. Tylko, w jaki sposób to osiągnąć? Niezbędna jest przemyślana strategia marketingowa. Elementy rebrandingu marki Zanim przystąpisz do jakichkolwiek działań związanych z rebrandingiem, zastanów się nad kilkoma istotnymi pytaniami. Należą do nich m.in. cele rebrandingu.
  1. Dlaczego decydujesz się na rebranding?
  2. W jaki sposób Twoja marka może skorzystać z odświeżenia identyfikacji wizualnej?
  3. Jaki konkretny efekt chcesz osiągnąć poprzez rebranding?
Pamiętaj, że rebranding to nie tylko zmiana logo, ale także całej komunikacji i strategii wizerunkowej marki. Wprowadzając nowe logo i zmieniając kampanie reklamowe, musisz uwzględnić oczekiwania klientów. Istnieje wiele powodów, dla których możesz zdecydować się na przeprowadzenie rebrandingu:
  • Twoja firma rozwija się, ale obecny branding nie nadąża za tym rozwojem.
  • W miarę upływu czasu wyklarowała się tożsamość marki, która wymaga odświeżenia.
  • Chcesz zmienić grupę docelową i dostosować się do zmieniających się preferencji klientów.
  • Pragniesz podkreślić nowe wartości i cele marketingowe, na jakie stawia Twoja firma.
  • Chcesz przywrócić zainteresowanie marką i przyciągnąć uwagę klientów poprzez nowe podejście do komunikacji i wizerunku.

Opracowanie nowej strategii marki

Marketingowcy rozmawiają o tym, na czym polega rebranding Rebranding przedsiębiorstwa obejmuje modyfikacje i odświeżenia w różnych obszarach działalności firmy. Mogą to być zmiany w logotypie, sloganach, grupie docelowej, a także modyfikacje strony internetowej, kanałów komunikacji z klientami oraz udoskonalenia produktów czy wprowadzenie nowej identyfikacji wizualnej i strategii reklamowej. Zmianie ulegają najczęściej też materiały firmowe, w tym opakowania produktów. Realizacja tych zmian wymaga zaangażowania kompetentnych specjalistów, takich jak graficy, specjaliści od content marketingu oraz osoby odpowiedzialne za komunikację z klientami w mediach społecznościowych. Odświeżenie wizerunku firmy wiąże się więc najczęściej z koniecznością współpracy z agencją reklamową. Co zatem trzeba zrobić w ramach tej współpracy?
  • zbadać i uporządkować potrzeby Twojej grupy docelowej,
  • opracować nowy tone of voice,
  • zrezygnować z niektórych kanałów komunikacji bądź wybrać kolejne,
  • opracować strategię komunikacji, nie tylko to jak mówisz, ale także o czym,
  • przeanalizować i zmodyfikować wszystkie materiały reklamowe,
  • nanieść zmiany na stronie internetowej i w social mediach,
  • zakomunikować wprowadzone zmiany, wyjaśniając je odbiorcom.
Pamiętaj, że dobrze jest każdą wprowadzoną zmianę najpierw przetestować. W końcu od tego, czy zaakceptują ją klienci, zależy sukces przeprowadzonego rebrandingu. Jak to zrobić? Odpowiedzią na to pytanie są badania rynkowe. Warto stworzyć grupy kontrolne, które będą miały okazje ocenić wprowadzone zmiany, czyli np. nowe logo, zanim wypuścisz je na szerokie wody.

Jak rebranding może zmienić postrzeganie marki?

Rebranding może znacząco zmienić sposób, w jaki marka jest postrzegana przez klientów, partnerów biznesowych, a nawet całe społeczeństwo. Przede wszystkim, poprzez rebranding, firma ma możliwość wyraźnego określenia swojego nowego wizerunku i wartości. Co w tym kontekście jest szczególnie ważne?
  1. Uaktualnienie wizerunku – rebranding pozwala firmie na dostosowanie się do zmieniających się trendów i oczekiwań klientów.
  2. Wzmocnienia identyfikacji marki – poprzez rebranding, firma może uwydatnić swoją tożsamość i unikalne cechy, co pomaga w budowaniu silniejszego połączenia emocjonalnego z klientami i wzmacnianiu lojalności wobec marki. To działanie pomaga także w zbudowaniu świadomości konsumentów.
  3. Większe zainteresowanie – nowy wizerunek i strategia komunikacji mogą przyciągnąć uwagę nowych grup docelowych oraz zwrócić uwagę na markę w sposób, który może zwiększyć zainteresowanie i generować większe zaangażowanie ze strony klientów i społeczności.
  4. Odbudowa zaufania – rebranding może być szansą na odbudowę zaufania klientów w przypadku negatywnych doświadczeń związanych z dawnym wizerunkiem marki. Nowa strategia może pokazać zaangażowanie firmy w poprawę jakości produktów i usług oraz budowanie pozytywnych relacji z klientami.

O czym pamiętać przeprowadzając proces rebrandingu?

Jeden z istotnych aspektów rebrandingu to skuteczna komunikacja zmian do obecnych i potencjalnych klientów. Istnieje konieczność transparentnego i klarownego przedstawienia procesu, aby klienci mogli zrozumieć motywacje za zmianami oraz zaakceptować nowy wizerunek marki. Wiele marek o tym zapomina, przez co tracą później zbudowaną już świadomość marki, ponieważ nowi klienci nie wychwytują powiązania na linii stare-nowe. Rebranding może też znacząco wpłynąć na pozycjonowanie w wyszukiwarkach i widoczność firmy w wynikach wyszukiwania SEO. Zmiana nazwy firmy, domeny czy też struktury strony internetowej ma zazwyczaj istotny wpływ na rankingi w wynikach wyszukiwania. Dlatego istotne jest, aby proces rebrandingu był starannie zintegrowany z działaniami SEO. Na przykład, w przypadku zmiany domeny, konieczne jest odpowiednie przekierowanie starych adresów URL na nowe, aby zachować wartość SEO. Dodatkowo wszelkie zmiany w strukturze strony internetowej powinny być dokładnie zaplanowane i wdrożone, aby uniknąć utraty pozycji w wynikach wyszukiwania.

Znane firmy, które wdrożyły rebranding marki

Jak przeprowadzić rebranding, aby był skuteczny? Najlepiej uczyć się od najlepszych! Poznaj przykłady rebrandingu w świecie znanych i lubianych firm.

Niemieckie linie lotnicze Lufthansa

Lufthansa odświeżyła identyfikację po 28 latach - przykład rebrandingu Niemieckie linie lotnicze Lufthansa przeprowadziły rebranding swojej marki, wprowadzając nowe logo oraz zmieniając kolorystykę z tradycyjnego żółto-niebieskiego na bardziej nowoczesne odcienie niebieskiego i białego. Nowy wizerunek miał na celu podkreślenie nowoczesności i innowacyjności firmy, jednocześnie nawiązując do jej niemieckiego dziedzictwa. Rebranding Lufthansy odzwierciedlał zmiany w branży lotniczej i umożliwił firmie utrzymanie pozycji lidera na rynku.

Starbucks

Nowe logo marki Starbucks W 2011 roku firma Starbucks przeprowadziła rebranding swojego logo, usuwając napis „Starbucks Coffee” i pozostawiając tylko obraz sylwetki syreny. Ten krok miał na celu zredukowanie związków marki z kawą i umożliwienie rozszerzenia oferty na inne produkty i usługi. Rebranding ten podkreślił również zmianę filozofii firmy, która zaczęła stawiać większy nacisk na doświadczenie klienta i różnorodność produktów, a nie tylko na kawę.

innogy

EON Polska nowy wizerunek firmy innogy Rebranding firmy innogy był związany z jej rozdzieleniem i restrukturyzacją, która miała na celu lepsze dopasowanie się do zmieniającego się rynku energetycznego oraz efektywniejsze zarządzanie różnymi obszarami działalności. Innogy SE została podzielona na dwie oddzielne jednostki: E.ON i innogy. E.ON zajęło się głównie dystrybucją energii, podczas gdy innogy skoncentrowała się na nowych technologiach i odnawialnych źródłach energii. Rebranding firmy innogy był zatem związany z nową strategią i kierunkiem rozwoju, który miał na celu podkreślenie zaangażowania firmy w innowacyjność i zrównoważony rozwój. Nowa nazwa i wizerunek miały odzwierciedlać nowe wartości i cele firmy oraz przekazać jasny komunikat klientom i partnerom biznesowym.

GAP

Rebranding wiąże się z ryzykiem jak na przykładzie zmiany logo marki GAP Dobrze przeprowadzony rebranding może przynieść wiele korzyści, nie zawsze jest to jednak proste. Decyzje marketingowe bywają też błędne. Przykład? Marka GAP. W 2010 roku firma postanowiła odświeżyć swoje logo, zastępując wcześniejszy, prosty wzór trzech białych liter na ciemnobłękitnym tle nowym napisem z czarną czcionką i niebieskim kwadracikiem koło litery „P”. Niestety, nowy design nie spotkał się z aprobatą klientów, którzy nie tylko nie zrozumieli motywacji idącej za zmianą, ale również nie kojarzyli go ze znaną marką. D Dodatkowo proces rebrandingu był zbyt pochopny, a firma zaniedbała skuteczną komunikację z konsumentami. Efektem było poważne straty finansowe, konieczność porzucenia rebrandingu i szybki powrót do wcześniejszych, sprawdzonych wzorców. Co jest celem rebrandingu?

Czy to czas na odświeżenie marki?

Czasem zmiana może być dobrym pomysłem, ale warto pamiętać, że rebranding to nie tylko zmiana logo. To przemyślana strategia, która ma na celu budowanie nowego wizerunku marki i komunikowanie go klientom. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie przygotowanie, komunikacja z odbiorcami i dostosowanie zmian do potrzeb rynku. Zanim podejmiesz decyzję o rebrandingu, zastanów się, czy jest on naprawdę potrzebny i czy masz plan, jak go przeprowadzić skutecznie. Nie masz pewności, co do tego, czy Twoja marka potrzebuje rebrandingu? Umów się z nami na konsultacje. Chętnie doradzimy w tym zakresie.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Marketing e-commerce (nowa)

Droppshipping – 8 kroków do osiągnięcia zysku

Czas czytania 6 minut Jak działa dropshipping? Czym jest dropshipping zapwne wiesz, ale nie każdy zdaje sobie sprawę, jak to dokładnie działa. Dropshipping to model biznesowy, w którym sklep