Reklama na Instagramie – 5 błędów, które przepalają budżet

Czas czytania 10 minut

Chyba nikt z nas nie lubi wyrzucać pieniędzy w błoto. Niestety nieumiejętne korzystanie potencjału menedżera reklam wiąże się dokładnie z taką sytuacją. Nie chcesz już nigdy więcej przepalać swojego budżetu? Chcesz, aby Twoje reklama na Instagramie była skuteczniejsza? Koniecznie zapoznaj się z naszym wpisem.

reklama na instagramie

W tym artykule wyjaśniamy dokładnie:

  • Jak działa algorytm Instagrama według samych twórców platformy?
  • Jakie są najczęstsze błędy klientów, którzy zgłosili się do naszej agencji?
  • Dlaczego tak ważne jest budowanie zaangażowania wokół marki na Instagramie i zrozumienie swojego klienta?
  • Dlaczego sama kreacja reklamowa jest tak ważna i to od niej powienieneś zacząć?
  • Czemu przycisk promuj post nie jest dobrym sposobem, jeśli Twoim celem jest stworzenie reklamy, która w pełni wykorzystuje potencjał Meta Ads i… nie przepala budżetu?
  • Dlaczego warto wykorzystać reklamy z wykorzystaniem katalogu Advantage+ w sklepie internetowym?
  • Reklama na Instagramie – na co zwrócić szczególną uwagę?

O tym wszystkim przeczytasz w poniższym wpisie! Zapraszamy.

Błąd 1: Reklama na Instagramie nie jest dostosowana do Twoich potencjalnych klientów lub po prostu… jest dla nich nieciekawa .

Jakie treści promuje Instagram? To proste. Te, które są atrakcyjne dla Twojej grupy docelowej. Nawet najlepiej skonfigurowana reklama na Instagramie zginie bez dobrej kreacji i ciekawego contentu. Robisz to źle, jeśli:

  • Nie dbasz o interakcję z odbiorcami i jakość swoich reklam. Instagram nagradza reklamy o wysokim współczynniku zaangażowania. Jeśli nie chcesz od razu wydawać (i przepalać!) dużej kwoty na reklamę na Instagramie – sprawdzaj organicznie to, co najlepiej działa na Twoich odbiorców.
  • Nie testujesz różnych formatów reklamowych. Instagram inaczej ocenia każdy z nich. Ważne jest to, abyś dostosował przekaz do rodzaju treści. Przykładowo reelsy mogą pomóc Ci dotrzeć do nowej grupy odbiorców, a insta stories podbić zaangażowanie u obserwujących.
  • Nie stosujesz personalizacji. Prowadzisz lokalny biznes? Precyzyjne targetowanie geolokalizacyjne działa na Twoją korzyść. Staraj się jak najmocniej personalizować pod tym kątem swoje kreacje reklamowe.
  • Nie rozumiesz i nie empatyzujesz ze swoimi potencjalnymi klientami. Twój odbiorca musi czuć się jak najbardziej zrozumiany. Dotknij za pomocą kreacji reklamowej jego najczulszego punktu i wskaż rozwiązanie. Aby najlepiej móc zrozumieć swojego klienta – przeanalizuj demografię swoich dotychczasowych odbiorców, sprawdź konkurencję, a także zadbaj o feedback po zakupie. Dobra reklama = jak najlepsze zrozumienie potrzeb odbiorcy.
  • Nie stosujesz reguł wpływu i społecznego dowodu słuszności. Twój potencjalny klient musi Ci zaufać. Zaufanie budują rekomendacje, czy opinie dotychczasowych klientów. Przetestuj je również w swoich kampaniach reklamowych. Sprawdź, czy w copy Twoich kreacji reklamowych stosujesz reguły wpływu: niedostępności, zaufania, społecznego dowodu słuszności, sympatii, wzajemności i zaangażowania.
  • Nie podkreślasz swojego UVP. Jeśli klient nie wie, co wyjątkowego jest w Twoim produkcie bądź usłudze, to dlaczego miałby od Ciebie cokolwiek kupić? Dokonaj analizy swojej konkurencji, sprawdź w bibliotece reklam Meta, jakie konkretne reklamy publikuje firma z podobnej branży i… wyróżnij się (albo zgiń).
  • Stosujesz zbyt krótkie akcje promocyjne. Stosujesz akcje promocyjne? Fajnie. Ważne jednak, aby były one odpowiednio długie. Jeden lub dwa dni promocji? Może okazać się to za krótki czas, chyba, że masz naprawdę solidną bazę do remarketingu, a Twoje akcja jest naprawdę unikatowa. Poza tym algorytm Meta potrzebuje czasu do tego, aby reklama wyszła z fazy uczenia się.

Reklama na Instagramie – jak właściwie działa algorytm platformy według jej twórców?

Sekretnym kluczem do poznania tego, jakie treści promuje platforma jest… poznanie jej algorytmu. I to nie jednego, a kilku. Pod koniec maja 2023 roku, (dokładnie 31 maja 2023 roku), szef Instagrama Adam Mosseri, opublikował na IG niezwykle nośną rolkę o tym, co konkretnie wpływa na to, co użytkownicy widzą między innymi na swoim głównym feedzie, insta stories oraz na karcie eksploruj. Czego możemy dowiedzieć się z opublikowanej rolki CEO i artykułu – Instagram Ranking Explained?

Szef Instagrama wyjaśnia dokładnie, jak działają algorytmy Instagrama.

Jakie treści promuje Instagram?

Zrozumienie tego, jak działa tak zwany Instagram Ranking, może pomóc Ci dotrzeć ze swoimi treściami do potencjalnych klientów. Co ważne, Instagram nie bazuje na jednym algorytmie, a wykorzystuje wiele ich wariantów. W jaki sposób? Otóż każda część Intagramagłówny feed, rolki, karta eksploruj, czy karta wyszukiwania, posiadają swój własny, unikalny algorytm. Każda część Instagrama odgrywa bowiem nieco inną funkcję. Instagram różnie klasyfikuje aktywność użytkowników na Instagramie w zależności od sekcji, której akurat poświęca uwagę.

Co w pierwszej kolejności wyświetla się użytkownikom na głównym feedzie i karcie eksploruj Instagrama?

Feed i karta eksploruj to główna baza IG, która wyświetla każdemu użytkownikowi mieszankę treści – posty, które zostały opublikowane przez obserwowane przez nas konta, treści, które według algorytmów Instagrama mogą nam się spodobać oraz oczywiście… reklamy. Algorytmy Instagrama są w stanie wykazać, jaki konkretnie format treści jest najbardziej interesujący dla danego użytkownika. Co zatem konkretnie wpływa na to, co dany użytkownik widzi? Mossery wymienia kilka czynników:

  • treści osób i marek, które obserwujemy;
  • treści osób i marek, z którymi często wchodzimy w interakcję (komentujemy, udostępniamy, a nawet klikamy ich w zdjęcie profilowe);
  • podobne treści do tych, które obserwujemy i z którymi wchodzimy w interakcję;
  • format treści, które nas częściej angażują (preferując rolki, częściej zobaczysz ten tym treści);
  • lokalizacji danej treści – jest bardziej prawdopodobne, że treść, która została opublikowana bliżej Twojego miejsca zamieszkania, zostanie Ci wyświetlona na feedzie;
  • popularności zarówno konkretnej treści, jak i samej marki – im dana treść szybko uzyska więcej interakcji w krótkim czasie, tym bardziej prawdopodobne jest, że wyświetli się użytkownikowi na feedzie. Analogicznie jest w skali globalnej – im dana marka w ostatnim czasie (ogółem) uzyska więcej interakcji, tym jest bardziej premiowana przez Instagrama;
  • jakość postów i reklam (treści o niskiej jakości, a także te, które naruszają zasady platformy są niżej w rankingu). O tym, jakich reklam nie tworzyć, przeczytasz w dalszej części artykułu.

Instagram reels i karta eksploruj – szansa na dotarcie do nowych odbiorców

To w tym miejscu użytkownicy odkrywają nowe marki i osoby. To zatem szansa dla Ciebie jeśli chcesz dotrzeć do nowych użytkowników. Wiele marek przeznacza stosunkowo za duży budżet na remarketing, a nie na na pozyskanie nowych, zaangażowanych odbiorców. Zbudowanie solidnej bazy remarketingowej to klucz, do skutecznej reklamy na Instagramie.

Błąd 2: Klikasz promuj post i nie używasz menadżera reklam

To prawdziwy klasyk. Wiele osób z wygody (lub własnego lenistwa) po prostu klika w kolorowy przycisk promuj post, bo tak jest wygodniej i szybciej. Owszem… to znacznie szybszy sposób na uruchomienie swojej kampanii na Instagramie, jednak musisz wiedzieć, że ten sposób wiąże się z dużo większymi ograniczeniami. Jakimi?

Klikając bezpośrednio w przycisk promuj post masz do wybory zaledwie 3 cele reklamowe:

  • Więcej odwiedzin profilu.
  • Więcej odwiedzin witryny.
  • Więcej wiadomości.Cele reklamowe reklamy uruchomionej bezpośrednio z apki Instagrama.Możesz zatem albo przekierować swoich odbiorców na swój profil, witrynę internetową bądź zachęcić odbiorców do wysyłania prywatnych wiadomości. Tyle. I tylko tyle. Oczywiście cel kampanii reklamowej na Instagramie to nie jedyne ograniczenia, jeśli porównujemy je z tymi, jakie możemy uzyskać za pomocą menedżera reklam w Mecie. Otóż:
  • Możesz jedynie promować posty, które zostały już wcześniej opublikowane na Twoim feedzie.

Reklama na Instagramie z wykorzystaniem dark postów z promocją do określonej grupy docelowej w remarketingu? Tworzenie treści reklamy na Instagramie, która ma dotrzeć tylko do określonej grupy? Zapomnij. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, zmaksymalizować potencjał reklam i tworzyć bardziej zaawansowanie kampanie reklamowe, lepiej od razu przejść do menedżera reklam.

Dostępne cele kampanii reklamowych w Menedżerze Reklam.

Zatrzymajmy się tutaj na chwilę i mówmy każdy z nich.

  • Rozpoznawalność:Możesz wykorzystać w zestawach reklam skierowanych na rozpoznawalność marki, zasięg, wyświetlenie filmu, a także rozpoznawalność lokalizacji sklepu (jeśli prowadzisz lokalny biznes).
  • Ruch:Pozwala na wykorzystanie takich skonkretyzowanych celów jak: kliknięcia linku, wyświetlenie strony docelowej, czy przekierowywać swoich odbiorców do wykonania połączenia telefonicznego.

    PRO TIP: Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wiele osób popełnia duży błąd i chcąc przekierować swoich odbiorców na stronę internetową (sklepu lub marki) wybiera cel: kliknięcie linku. Chcesz mieć pewność, że Twój odbiorca zostanie przekierowany na stronę www i ją wyświetli? Zawsze wybieraj cel reklamy na instagramie – wyświetlenie strony docelowej. Nigdy odwrotnie.

  • Aktywność:Możesz wykorzystać ten cel kampanii między innymi do wyświetlenia filmu, aktywności dotyczącej konkretnego posta bądź konwersji.

    PRO TIP: Kampanię reklamową z celem na aktywne wyświetlenia filmu możesz z powodzeniem wykorzystać do remarketingu. Przykładowo – wybierz osoby, która wykazały największe zaangażowanie i oglądały Twoją kreację reklamową wideo przez minimum 50% czy 75% trwania materiału. W ten sposób w remarketingu możesz dotrzeć wyłącznie do najbardziej zaangażowanych widzów. Ponadto kampania z celem na wyświetlenia materiałów wideo jest może być stosunkowo tanią formą reklamy (pod warunkiem, że Twój film jest atrakcyjny dla widzów – patrz błąd numer 1).

  • Kontakty:W ramach tego celu kampanii możesz m.in: skorzystać z formularzy błyskawicznych (generowanie leadów), pozyskiwać kontakty z pomocą swojej strony internetowej bądź zachęcać ludzi do dzwonienia do swojej firmy.

    PRO TIP: Formularze błyskawiczne to ciekawa forma reklamowa, jeśli np. prowadzisz sklep internetowy i chcesz zwiększyć bazę osób zapisanych do Twojego newslettera. W tym celu możesz wykorzystać ciekawy materiał do pobrania w formie PDF, bądź możliwość uzyskania zniżki na pierwszy zakup.

  • Promocja aplikacji mobilnej:To szczególny cel kampanii, którego głównym celem jest pozyskanie nowych użytkowników alki Twojej firmy.
  • Sprzedaż:W końcu doszliśmy do samego dołu lejka sprzedażowego. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to ramach tego celu możesz użyć katalogu produktów i dotrzeć do osób, które z największym prawdopodobieństwem zareagują na Twoje produkty. Mało tego. Klikając dalej możesz również wybrać opcję maksymalizacja wartości konwersji i kierować swoje reklamy do osób, które (z największym prawdopodobieństwem) dokonają zakupów o najwyższej wartości. Prowadzisz sklep internetowy? Reklama na instagramie z wykorzystaniem katalogu produktów to format, który warto wdrożyć.

    Prowadzisz sklep internetowy i nie wykorzystujesz katalogu produktów w reklamie na Instagramie? Pora to zmienić!

Reklama w formie kolekcji.

Błąd 3: Nie wykorzystujesz reklam z podpiętym katalogiem i potencjału reklamy katalogu Meta Advantage+

Dawniej tego rodzaju kampanie określane były przez Meta jako reklamy dynamiczne. Jeśli prowadzisz sklep z dużym asortymentem i promujesz się na Instagramie, to reklamy katalogu Meta Advantage+ dają Ci możliwość automatycznej prezentacji rekomendowanych produktów, które są za pomocą algorytmów (i między innymi wcześniejszych aktywności użytkownika) dopasowywane do jego zainteresowań i zamiarów. Jak to działa? Gdy tylko któryś z Twoich odbiorców zainteresuje się konkretną pozycją z Twojego katalogu, to Meta automatycznie wygeneruje skierowaną do tej osoby reklamę.

W ramach kampanii wykorzystującej katalog Meta Advantage+ możesz skorzystać z dwóch opcji targetowania:

Wybierz typ swoich odbiorców kampanii Meta Advantage+

Pierwsza opcja polega na znajdowaniu potencjalnych (nowych) klientów. Takich, którzy nie podejmowali jeszcze nowych interakcji z Twoją reklamą czy ogółem marką.

Druga opcja to opcja remarketingu, czyli kierowanie reklamy na Instagramie do osób, które już jakąkolwiek interakcję w Twoich mediach społecznościowych.

Dlaczego warto skorzystać z tej funkcji? Matę Advantage+ wykorzystują szerokie i zaawansowane funkcje automatyzacji. Dlaczego tego rodzaju może być korzystniejsze pod kątem wykorzystywanego budżetu reklamowego?

  • Możliwość bardziej zaawansowanej personalizacji reklam;
  • Możliwość testowania wielu wariantów reklamowych jednocześnie dzięki narzędziu Materiał reklamowy Advantage+. Ty podajesz wejściowe parametry reklamy na intagramie, a Mata automatycznie testuje najlepsze warianty reklam.

Błąd 4: Masz błędnie skonfigurowany Piksel

Masz zainstalowany Piksel? To świetnie! Jednak zawsze pierwszym krokiem przed uruchomieniem jakiejkolwiek kampanii na Instagramie, jest sprawdzenie tego, czy jest on poprawnie skonfigurowany. Aby Twoje reklamy na Instagramie były efektywne i nie przepalały budżetu

Jakie są najczęstsze błędy związanie z Pikselem?

Chcesz utworzyć skuteczną reklamę na Intagramie wykorzystującą katalog Advantage+? Oto najcześciej występujące błędy w sczytywaniu Twoich danych:

  • Nieprawidłowy kod waluty: Upewnij się, że kod waluty jest w standardzie ISO (np. PLN, GBP). Sprawdź i popraw adresy URL generujące błędy.
  • Brak nazwy zdarzenia: Każde zdarzenie musi mieć swoją nazwę. Aktualizuj kod zdarzeń, aby zawierały one nazwy, zarówno w przypadku zdarzeń standardowych, jak i niestandardowych.
  • Wiele zdarzeń na jedno działanie: Zredukuj liczbę zdarzeń wysyłanych przez Piksel na jedno działanie użytkownika. Zaktualizuj kod, aby unikać nadmiarowych zdarzeń.
  • Nadmiarowe zdarzenia zakupu: Ogranicz kod zdarzeń zakupu tylko do stron potwierdzających transakcję, np. strony z podziękowaniami za zakup, czyli thank you page.
  • Zduplikowane zdarzenia: Eliminuj duplikaty zdarzeń, upewniając się, że zdarzenia są rejestrowane tylko raz.

Nowa domena wysyła dane: Monitoruj domeny wysyłające dane do Meta i zarządzaj listą zatwierdzonych lub zablokowanych domen.

Wszelkie problemy związane z katalogiem produktów znajdziesz w sekcji diagnostyka w utworzonym przez Ciebie katalogu produktów.

Czy Twój piksel działa poprawnie? Sprawdź te narzędzia nim uruchomisz kampanię reklamową.

Aby dotrzeć do swojej docelowej grupy odbiorców i budować skuteczny lejek sprzedażowy, niezbędne jest upewnienie się, że Twój Piksel działa prawidłowo. Aby to zrobić wykorzystaj powszechnie dostępne narzędzia:

  • Przetestuj zdarzenia w czasie rzeczywistym.

W Menadżerze Zdarzeń znajdziesz opcję, która pozwala na testowanie i przeglądanie danych z piksela w czasie rzeczywistym. To świetny sposób, aby upewnić się, że wszystkie konwersje i interakcje są poprawnie rejestrowane.

Sprawdź alerty i zalecane zadania w Menedżerze zdarzeń.Przetestuj zdarzenia w czasie rzeczywistym.

  • Skorzystaj z wtyczki do Chrome Pixel HelperPopularne rozszerzenie do przeglądarki Chrome pomoże Ci zdiagnozować problemy z pikselem na Twojej stronie. Pixel Helper wykaże, czy Piksel jest prawidłowo zainstalowany, jakie dane aktualnie zbiera i czy występują jakieś błędy w jego działaniu.

    Sprawdź, jakie dane zbiera Twój Piksel za pomocą wtyczki Piksel Helper.
    Po rozwinięciu wtyczki zobaczysz taki widok:

    Jak korzystać z Meta Pixel Helper?

Klikając w TroubleShot Pixel zostaniesz przekierowany do testowania zdarzeń. Zobaczysz również opcję Set up events, która przekieruje się do samodzielnego (ręcznego) podpięcia do konkretnych przycisków CTA znajdujących się na stronie i w ten sposób możesz podpiąć konkretne zdarzenia/konwersje.

Błąd 5: Zły format reklamy na Instagramie, zbyt wąska grupa odbiorców ustawiona za pomocą menedżera reklam i… monotonne reklamy.

Nie chcesz przepalać budżetu? Zarówno Meta, jak i Twoi odbiorcy mogą zmęczyć się danym materiałem reklamowym. A wiesz przecież, że nieatrakcyjna reklama na Instagramie równa się… niska skuteczność i rozwalanie kasy z budżetu reklamowego. Oto częste błędy:

  • 1. Źle dostosowujesz format reklamy na Instagramie

Instagram oferuje różnorodne formaty reklam. Niezwykle ważne jest, aby dopasować format reklamy do jego umiejscowienia na Instagramie. Użycie niewłaściwego formatu grafik może sprawić, że Twoja reklama będzie mniej skuteczna.

Przykłady?

Twoja kreacja graficzna musi być dostosowana formatem do umiejscowienia reklamy. Preferowany rozmiar w Instagram Stories to proporcja 9:16Treści wyświetlające się w sekcji Eksploruj - rekomendowany format grafiki 1:1

Złe dobrany format reklamy wytworzy albo zbędne puste pole albo… ustnie Twoją reklamę na Instagramie.

  • 2. Nie różnicujesz treści reklamowych

Powtarzanie w kółko tej samej treści reklamowej może szybko znudzić odbiorców i sprawić, że przestaną oni zwracać uwagę na Twoje komunikaty. PRO TIP: Twórz różnorodne warianty grafik do social media, testuj grafiki z innymi hasłami, a przy tworzeniu konkretnej reklamy stwórz copy w kilku wariantach (możesz stworzyć maksymalnie 5 wariantów copy).

  • 3. Twoje grupy odbiorców są zbyt wąskie

Chociaż wydaje się kuszące skupić się na bardzo specyficznej grupie docelowej, to zbyt wąska segmentacja może ograniczać zasięg Twoich reklam i… przepalać Twój budżet dzienny bądź całkowity, bo Meta nie ma wystarczającej grupy, na której może pracować. Ponadto targetując zbyt wąsko docierasz z tym samym komunikatem do tych samych osób, a same kreacja reaklowa jeszcze szybciej może się znudzić Twoim odbiorcom. Brak solidnych fundamentów do remarketingu to kolejny problem. Staraj się rozszerzać bazę do remarketingu. Pamiętaj również, że remarketing bazujący na niedużej grupie docelowej może również przepalić Twój budżet marketingowy . Problemem wielu początkujących osób stosujących remarketing jest przepalanie zbyt dużego budżetu na remarketing. Stale skupiaj się na rozszerzaniu grup nowych odbiorców.

  • 4. Nie testujesz swoich reklam i nie wprowadzasz optymalizacji

Regularne testowanie różnych wersji reklam (testy A/B) pozwoli Ci zidentyfikować, które elementy są najbardziej skuteczne. Analizuj wyniki kampanii, aby dowiedzieć się, które formaty reklam, grupy docelowe i rodzaje treści generują najlepsze wyniki. Na podstawie tych danych, dostosuj swoje strategie, aby maksymalizować swój zwrot z inwestycji.

Mężczyzna przegląda reklamy na instagramie

  • 5. Nie monitorujesz zmęczenia materiału

Wiele osób po prostu puszcza daną kampanię i… czeka na efekt. Musisz być na bieżąco z tym, jak Twoje reklamy radzą sobie w czasie. Jeśli zauważysz spadek zaangażowania lub wzrost kosztu za aktywność lub przejście na stronę, może to być znak, że Twoi odbiorcy zmęczyli się daną reklamą na Instagramie.

Pamiętaj, że sukces reklamy na Instagramie nie zależy tylko od budżetu, ale również od tego, jak kreatywnie i strategicznie wykorzystasz wszystkie dostępne narzędzia. Szybko może okazać się, że reklama na Instagramie będzie skuteczniejsza i… tańsza.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Marketing internetowy

Jak założyć sklep internetowy w 6 krokach

Czas czytania 7 minut Zakupy online cieszą się ogromną popularnością, z drugiej strony coraz więcej osób więcej osób decyduje się na prowadzenie sklepu internetowego. Rosnąca konkurencja na rynku e-commerce