Leady sprzedażowe, a dokładniej mówiąc, ich generowanie, to kluczowy element strategii marketingowej każdej firmy, niezależnie od jej branży czy wielkości. Ma to szczególne znacznie w kontekście dużej konkurencji na rynku. Ważne staje się zatem wykorzystanie skutecznych i efektywnych metod pozyskania klientów. Istnieje wiele sposobów, aby to osiągnąć, a kluczem jest znalezienie takich strategii, które będą nie tylko skuteczne, ale także ekonomiczne.
Poznaj więc odpowiedź na pytanie, jak pozyskać lead sprzedażowy skutecznie i niedrogo.
Generowanie leadów sprzedażowych – od czego zacząć?
Pozyskiwanie leadów sprzedażowych to nie tylko kwestia stosowania odpowiednich narzędzi czy technik marketingowych, ale przede wszystkim zrozumienia potrzeb i oczekiwań grupy docelowej. Kluczowym elementem w tym procesie jest głębokie zbadanie i zdefiniowanie, jakie są potrzeby oraz problemy potencjalnych klientów, a następnie dostosowanie strategii marketingowej tak, aby efektywnie odpowiadała na te potrzeby.
Musisz się zatem zastanowić, co możesz zaoferować, aby rozwiązać problemy lub spełnić potrzeby Twojej grupy docelowej. Czy jest to wysoka jakość produktów lub usług, konkurencyjne ceny, szybka dostawa, doskonała obsługa klienta czy unikalna oferta, która wyróżnia Cię na tle konkurencji?
Kiedy wiesz, już jak przekonać klientów do usług Twojej firmy i przede wszystkim, jakiego rodzaju klientów szukasz, możesz zastanowić się, jak generować leady sprzedażowe.
10 metod generowania leadów sprzedażowych
Jakie są skuteczne sposoby pozyskiwania leadów? Istnieją strategie, które sprawdzają się w większości branż. Zobacz więc, na które kanały postawić i jak właściwie zaplanować kampanię lead generation.
1. Content Marketing
Content marketing jest jedną z najskuteczniejszych metod generowania leadów sprzedażowych. Polega on na tworzeniu i udostępnianiu wartościowych, atrakcyjnych treści, które przyciągają uwagę potencjalnych klientów. Poprzez regularne publikowanie blogów, artykułów, e-booków, infografik czy filmów można budować zaangażowanie i świadomość marki. Co to jednak ma wspólnego z leadami?
Załóżmy, że prowadzisz sklep z kosmetykami do makijażu. Możesz po prostu stworzyć wideo reklamowe prezentujące Twoje produkty albo dodać reklamy produktowe. Możesz jednak stworzyć tutorial prezentujący krok po kroku wykonanie makijażu dziennego lub wieczorowego, a np. pod filmem w komentarzu oznaczyć wykorzystane kosmetyki lub dodać je na końcu filmu. Co Ci to zapewni? Reklamę, która nie zostanie odebrana jak typowa reklama.
Jeszcze inny sposób to stworzenie poradnika dotyczące pielęgnacji z opisanymi wskazówkami i polecanymi kosmetykami. Taki poradnik możesz np. udostępnić w zamian za podanie adresu e-email, który następnie dodasz do swojej bazy mailingowej.
Popularny sposób wykorzystania contentu przez firmy usługowe to z kolei opracowanie i opublikowanie case study. Klienci mogą zobaczyć, jak Twoja praca zwiększyła zyski u konkurencji. Wówczas sami się do Ciebie odezwą! W ten sposób pozyskasz gorące leady sprzedażowe.
Jak więc widzisz, content marketing daje Ci mnóstwo możliwości pozyskiwania leadów, które nie kosztują Cię wiele, jednak angażują sporo czasu.
2. SEO (Search Engine Optimization)
SEO to proces optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych, w tym głównie wyszukiwarki Google. Poprzez stosowanie odpowiednich technik, takich jak optymalizacja treści, budowanie linków czy poprawa struktury strony, możesz poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
Dzięki temu, gdy potencjalny klient poszukuje informacji związanych z oferowanymi przez Ciebie produktami lub usługami, istnieje większa szansa na to, że trafi na Twoją stronę. Wyższa widoczność w wynikach wyszukiwania przekłada się na większą liczbę odwiedzin na stronie, co z kolei może przełożyć się na atrakcyjne leady sprzedażowe.
Jak niedrogo możesz generować leady sprzedażowe poprzez SEO? Chociażby poprzez prowadzenie bloga firmowego. Będzie to połączenie działań seo i contentu. Dobrym rozwiązaniem są także publikacje sponsorowane na portalach tematycznych lub lokalnych. Dodatkowo jeśli prowadzisz biznes lokalny, pamiętaj o uzupełnieniu wizytówki Google Moja firma. O tym, jak to zrobić, przeczytasz tutaj: Jak dodać profil firmy w Google.
3. Google Ads
Google Ads, wcześniej znane jako Google AdWords, to płatna forma reklamy online, która pozwala na wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania Google oraz na innych stronach internetowych należących do sieci reklamowej Google.
Z pomocą Google Ads można dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów poprzez wyświetlanie reklam na podstawie określonych słów kluczowych, lokalizacji czy zainteresowań użytkowników. Reklamy można również personalizować na podstawie zachowań użytkowników w sieci, co zwiększa skuteczność kampanii reklamowych i generowanie leadów.
Jak generować leady sprzedażowe dzięki Google Ads?
- Przeprowadź badania słów kluczowych, aby znaleźć te, które są związane z Twoją branżą i produktem/usługą, oraz które mają potencjał przyciągania klientów.
- Stwórz ciekawe i przyciągające uwagę reklamy tekstowe lub graficzne, które będą zachęcać użytkowników do kliknięcia.
- Regularnie monitoruj wyniki kampanii i dostosowuj swoje działania w oparciu o dane analityczne, aby zoptymalizować wydajność reklam i osiągnąć lepsze rezultaty.
- Wykorzystaj funkcję remarketingu w Google Ads, aby ponownie dotrzeć do osób, które już odwiedziły Twoją witrynę, ale nie dokonały zakupu, przez wyświetlanie im reklam w sieci reklamowej Google.
- Eksperymentuj z różnymi strategiami reklamowymi, grupami reklamowymi, układami i treściami reklam, aby znaleźć najlepsze rozwiązania dla Twojej firmy.
Samodzielne prowadzenie kampanii reklamowych nie zawsze jest proste. Dobrym rozwiązaniem może być powierzenie tego zadania agencji marketingowej. Specjaliści Google Ads rozporządzą budżetem w taki sposób, aby wygenerować, jak najwięcej leadów sprzedażowych.
4. Kampanie Facebook Ads
Platformy mediów społecznościowych oferują zaawansowane narzędzia targetowania, które pozwalają na precyzyjne określenie grupy docelowej dla Twoich kampanii marketingowych. Dzięki temu możesz promować swoje produkty lub usługi tylko tym użytkownikom, którzy są najbardziej prawdopodobnymi potencjalnymi klientami.
Planowanie strategii działań na Facebooku jest zbliżone do reklamy w Google. I w tym przypadku warto zlecić prowadzenie kampanii specjalistom.
Przeczytaj też: Reklama płatna na Facebooku – jakich błędów unikać?
5. Webinary, konferencje, szkolenia
Organizowanie spotkań, webinariów, konferencji czy szkoleń to skuteczny sposób na bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami. Podczas takich wydarzeń można prezentować ofertę firmy, udzielać odpowiedzi na pytania klientów oraz budować zaufanie i relacje biznesowe. Spotkania te pozwalają również na pozyskiwanie cennych informacji zwrotnych od klientów oraz lepsze zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań.
Organizacja webinaru to także jedna z form content marketingu, która zapewnia potencjalnym klientom pewną wartość.
Przykład? Jeśli jesteś doradcą finansowym i chcesz pozyskać nowych klientów, możesz np. poprowadzić webinar dotyczący tego, jak efektywnie budować poduszkę finansową. Taki webinar warto promować, chociażby w social mediach przez przynajmniej tydzień przed jego rozpoczęciem. Zapisy na webinar także mogą odbywać się poprzez podanie adresu e-mail.
Co w ten sposób zyskujesz? Grupę odbiorców, wśród której budujesz swój autorytet i zaufanie. Tym samym, potencjalnych klientów, którzy w przyszłości chętnej skorzystają z Twojej oferty.
6. Targi branżowe
Targi branżowe oferują unikalną okazję do bezpośredniego kontaktu z potencjalnymi klientami. Dzięki możliwości osobistego spotkania można lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania klientów oraz przekonać ich do skorzystania z oferty. Ponadto podczas targów branżowych firmy mają okazję zaprezentować swoje produkty lub usługi szerokiemu gronu odbiorców.
Jeśli działasz w branży kreatywnej, możesz np. zadbać o stworzenie unikalnego stanowiska reklamowego. W ten sposób wyróżnisz się wśród konkurencji, a tym samym zyskasz zainteresowanie potencjalnych klientów.
7. Referencje i pozytywne opinie
Według badań przeprowadzonych przez firmę Podium, firmy z niższymi ocenami ( które mają tylko jedną lub dwie gwiazdki) borykają się z wyjątkowo małymi szansami na pozyskanie leadów B2B. Zaledwie 9% konsumentów w ogóle rozważałoby współpracę z takimi markami.
Co to dla Ciebie oznacza? Konieczność pozyskiwania pozytywnych opinii od obecnych klientów.
Co możesz zrobić w tym zakresie?
- Umieść na swojej stronie miejsce, gdzie klienci mogą dzielić się swoimi opiniami na temat oferowanych przez Ciebie produktów lub usług. Pozytywne recenzje będą pełnić rolę rekomendacji dla potencjalnych klientów.
- Wielu użytkowników korzysta z porównywarek cenowych przed dokonaniem zakupu. Opinie klientów widoczne na tych platformach mogą być decydującym czynnikiem w procesie podejmowania decyzji zakupowych.
- Regularnie monitoruj opinie o swojej firmie na platformach społecznościowych i reaguj na nie w odpowiedni sposób. Pozytywne komentarze i rekomendacje na Facebooku mogą przyczynić się do zwiększenia zaangażowania użytkowników oraz przyciągnięcia nowych klientów.
- Oferuj dodatkowe korzyści za pozostawienie opinii, np. rabat na zakupy czy skorzystanie z Twoich usług. Na podobnej zasadzie możesz wynagradzać osoby, które rekomendują Twoje usługi innym klientom.
8. E-mail marketing
E-mail marketing to strategia polegająca na wysyłaniu spersonalizowanych wiadomości e-mail do potencjalnych klientów lub obecnych klientów w celu zachęcenia ich do podjęcia określonych działań, takich jak zakup produktu, odwiedzenie strony internetowej czy zapisanie się na newsletter.
Wyżej podałam Ci kilka sposobów na to, jak rozbudować bazę mailingową. Kiedy masz już maile do Twoich potencjalnych klientów, możesz spróbować zainteresować ich swoją ofertą. W jaki sposób to zrobić?
Wysyłając wiadomości do konkretnych odbiorców, uwzględniające ich preferencje i zachowania zakupowe. Spersonalizowane wiadomości mają większą szansę na zaangażowanie odbiorców i przekonanie ich do podjęcia żądanej akcji. Możesz także zaoferować znaczną zniżkę na pierwsze zakupy.
9. Media społecznościowe
Media społecznościowe umożliwiają dotarcie do szerokiego grona odbiorców na całym świecie. Dzięki temu możesz promować swoje produkty lub usługi oraz angażować się w rozmowy z potencjalnymi klientami na różnych platformach, takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn.
Regularne publikowanie wartościowych treści, udzielanie odpowiedzi na pytania oraz angażowanie się w rozmowy z użytkownikami może zwiększyć zaangażowanie odbiorców i przyczynić się do budowy pozytywnego wizerunku marki.
Przeczytaj też: Skąd wziąć pomysły na posty w social media? Poznaj 4 inspiracje!
Jak generować leady sprzedażowe poprzez content organiczny na mediach społecznościowych? Chociażby poprzez RTM. Tego rodzaju posty mają moc viralową, a więc łatwo się rozprzestrzeniają. Od zainteresowania odbiorców Twoją marką, już pozostaje krótsza droga do zamiany ich w Twoich klientów.
Klienci chętni kupują produkty marek, które lubią. Zadbaj więc o storytelling. O tym, jak to zrobić, przeczytasz w naszym wpisie: Storytelling w marketingu internetowym, dlaczego jest tak ważny?
10.Video marketing
Tworzenie wideo i transmisje na żywo to jedne z najbardziej angażujących form marketingu treści, które często przynoszą znakomite rezultaty. Jeśli w ramach strategii marketingowej planujesz wykorzystać te narzędzia, warto również rozważyć ich zastosowanie w procesie pozyskiwania leadów.
Co musisz zrobić, aby maksymalnie wykorzystać wideo reklamowe?
- Najpierw należy zadbać o odpowiednie elementy umożliwiające widzom przechodzenie do Twojej strony internetowej, oferty lub bezpośredni kontakt z działem obsługi. Na przykład, umieszczając filmy na platformie YouTube, możesz dodawać interaktywne karty, które pojawią się podczas oglądania wideo.
- Wykorzystaj też transmisje na żywo na platformach społecznościowych, takich jak Facebook Live, Instagram Live czy LinkedIn Live, aby bezpośrednio angażować swoją publiczność. Podczas transmisji na żywo możesz zaprezentować swoje produkty lub usługi, odpowiadać na pytania widzów oraz zachęcać ich do zostawienia komentarza lub kontaktu w celu uzyskania dodatkowych informacji.
- Twórz wideo o tematyce edukacyjnej lub rozrywkowej, które będą przyciągać uwagę potencjalnych klientów. Dzięki temu budujesz zaangażowanie i zaufanie do Twojej marki, co może przekładać się na większą skłonność do podjęcia działania, takiego jak zapisanie się na newsletter czy skontaktowanie się z Tobą w celu uzyskania oferty.
Sprawdź: Wideo w Social Media – Jak zacząć nagrywać?
Pozyskaj wartościowy lead sprzedażowy!
Czy tani lead sprzedażowy jest możliwy do pozyskania? Jak najbardziej. Co więcej, metod pozyskiwania leadów sprzedażowych jest całkiem sporo, a sam proces generowania leadów może być bardzo złożony. Niektóre metody się przenikają, a nawet uzupełniają.
Możesz np. pozyskać mail potencjalnego klienta poprzez zaoferowanie mu w zamian e-booka. Na ten mail wyślesz następnie powiadomienie o prowadzonym webinarze, który może danego odbiorcę zainteresować. Ten po obejrzeniu webinaru, zdecyduje się podjąć z Tobą współpracę.
Jak zatem widzisz, proces generowania leadów sprzedażowych nie zawsze jest prosty i szybki. Ważne jest jednak, aby pozyskany lead marketingowy okazał się wartościowy, a więc przełożył się na wzrost zysków w Twoim biznesie.
Pozyskane leady dobrze jest także monitorować, aby określić, które rzeczywiście przełożyły się na większą sprzedaż. Każda kampania, także lead generation powinna być analizowana i optymalizowana. W końcu chodzi o to, aby wydać, jak najmniej i zyskać, jak najwięcej.
Jeśli nie masz pewności, co do tego, jak generować leady, zawsze możesz powierzyć to zadanie specjalistom. Dobrym wyborem jest wówczas profesjonalna agencja marketingowa.