Wideo w Social Media – Jak zacząć nagrywać?

Czas czytania 4 minut

Dlaczego format wideo w Social Media?

Nie będzie przesadą jeśli napiszę, że dziś Internet filmami stoi. Każda platforma społecznościowa w dużej mierze opiera się dziś na contencie wideo. Nie mówiąc już o platformach, które tylko w tym się specjalizują jak YouTube czy coraz mocniej popularny TikTok. Jednak wciąż wiele osób, zwłaszcza kobiet nie chce, bądź nie potrafi przełamać się do nagrywania, do pokazywania swojej twarzy. Niestety złota zasada, aby przełamać się do nagrywania nie istnieje. Przykro mi. Nie ma takiej porady, która sprawi, że od dziś będziesz mistrzem autoprezentacji medialnej. To kwestia długiej i mozolnej pracy najpierw nad sobą, a dopiero potem nad techniką, narzędziami. Zacznijmy jednak od tego dlaczego wideo w Social Media to dziś motor napędowy dla Twojego biznesu.

Sam algorytm Facebooka czy Instagrama pomaga profilom, jeśli publikują takie formy content na swoich profilach. Dlaczego? Bo jest to dziś najbardziej angażująca forma odbiorców w Social Media. Content marketing w oparciu o wideo sprawia, że nasz fanpage, profil jest o wiele bardziej interesujący dla użytkowników. Zwraca na siebie uwagę w gąszczu postów statycznych. Widzowie chętniej wchodzą w interakcję, dyskutują, udostępniają – to dla platform tj. Facebook czy Instagram sygnał, że tworzymy wartościowe treści skoro inni użytkownicy się w nie angażują. Skoro się angażują to zostają na dłużej, a to przecież główny cel platform społecznościowych – abyśmy spędzali na nich jak najwięcej czasu. 

Dziś stworzenie filmu stało się niemal bezkosztowe. Za pomocą telefonu jesteśmy w stanie stworzyć genialne produkcje. Gdy dołożymy do tego darmowe narzędzia, aplikacje do montażu, mamy gotowy film, który może zawładnąć Internetem. Jeszcze kilkanaście lat temu nie było to tak proste. Potrzebowaliśmy specjalistycznego sprzętu, scenariusza, montażystów, aby cokolwiek mogło zostać wyprodukowane. Dziś każdy z nas może być filmowcem, aktorem, reżyserem. Każdy z nas może być twórcą.

Jak zrobić pierwszy krok?

Dla osób, które nie dorastały z telefonem w dłoni nagranie pierwszego filmu jest często wyzwaniem życia. Co nas przeraża? Przede wszystkim boimy się samych siebie. Przeraża nas swój własny głos i wygląd. Tak! To najczęstszy powód dlaczego wciąż nie nagrywamy. Nie lubimy samych siebie i dlatego bardzo trudno nam zaakceptować myśl, że dla kogoś nasz głos, twarz, myśli mogą być ciekawe. Nie jesteśmy oswojeni z własną osobą. Zobacz jak reagujesz, gdy ktoś Cię nagra i pokaże Ci materiał do oceny. Najczęściej z naszych ust pada krytyka w stylu : “Jeny, jak ja brzmię! Boże, ale mam duży nos. Usuń to bo źle wyglądam”. Skąd się to bierze? Z braku samoakceptacji. Dlatego osoby, które nagrywają mają to już za sobą. Zaakceptowały to, że nie są i nigdy nie będą ideałem.

Zacznij więc od pracy nad sobą. Co to znaczy? Trzeba się polubić! Dziś jest wiele metod na to, aby to zrobić. Nie jest to jednak artykuł o tym. Mogę Ci powiedzieć jak się oswoić z wideo, ale nie powiem Ci w jaki sposób masz się zaakceptować. 

Zaczynamy nagrywać wideo w Social Media!

Kobieta nagrywa pierwsze wideo na social media

Weź do ręki telefon i zacznij od nagrywania swojego głosu. Tylko dla siebie. Włącz dyktafon, nagrywanie i zacznij czytać ten tekst na głos. Po co? To pozwoli Ci się oswoić z tym, jak Twój głos brzmi dla innych osób. Normalne jest to, że nasz głos inaczej brzmi dla nas samych, a inaczej dla naszych odbiorców, jeszcze inaczej, gdy jest nagrany. Dlatego kluczowe jest zanim zaczniesz nagrywać wideo, aby oswoić się z własnym głosem na tyle, aby nie stanowiło to dla Ciebie dyskomfortu, gdy usłyszysz się u swojej koleżanki w telefonie. 

Gdy masz już to za sobą, wykonaj kilka selfie. Tak! Selfie. Czas na to, aby polubić swoją twarz na ekranie smartphona. Weź telefon i zrób to. Po prostu się uśmiechnij i pstryknij. To nic nie boli, a może Ci bardzo pomóc. Kilka fotek na swój telefon jeszcze nikomu nie zaszkodziło. Czas na level wyżej. Jeżeli czytasz ten artykuł to prawdopodobnie masz już swój profil na Facebooku, a przynajmniej Messenger. Jeżeli jest inaczej, załóż tam konto. Stwórz grupę na Messenger z osobami, którym ufasz, może to być mąż, partner, przyjaciółka, przyjaciel, siostra, brat, sąsiadka. Do Ciebie należy wybór kto to będzie.

Najlepiej by to była osoba, z którą często rozmawiasz na czacie. Umówcie się, że od dziś wszystkie wiadomości tekstowe zamieniacie na wiadomości wideo. Od tak! Od dziś. Zamiast pisać, nagrywacie to, co chcecie przekazać. Na początku niech to będzie lista zakupów, informacja o planach na wieczór, zaproszenie do kina. Czemu ma to służyć? Zanim wypłyniesz na głębokie wody, oswoisz się z kamerą, funkcjami telefonu, przetestujesz jak go najlepiej trzymać. Ten etap niech potrwa tydzień lub dwa. Teraz czas na wideo do szerszej publiczności. 

O czym warto pamiętać na początku?

Wideo na telefonie

Mini warsztat masz już za sobą. Pierwsze wideo do sieci zostało opublikowane. Dobra robota! Od samego początku nagrywania, warto robić to dobrze. Potem ciężko wyeliminować złe nawyki. Dlatego zobacz, o czym warto pamiętać przy nagrywaniu. Przede wszystkim strategia. Pomyśl co chcesz przekazać za pomocą swoich filmów. Stwórz plan na content. Odpowiedz sobie na pytania: Po co ktoś ma Cię oglądać? Co wyniesie z tego materiału? Czym przykuję uwagę? Gdy znasz odpowiedź na te pytania zacznij tworzyć wideo. FIlm bez planu będzie mało wartościowy dla odbiorców skoro jego twórca nie wie po co go stworzył. Dlatego pamiętaj – przygotuj plan

Wybierz platformę do komunikacji swoich myśli. Może być to np. Instagram Stories, może być to YouTube czy Facebook. Każda z tych platform działa w inny sposób, dlatego zanim zaczniesz tworzyć swoje treści, poświęć chwilę, aby poobserwować innych twórców, sprawdź co się klika. Jestem zwolennikiem wybierania jednej, maksymalnie dwóch platform na początku. Wtedy jesteś w stanie skupić się na tworzeniu jakościowych materiałów. Gdy masz 5 platform do uzupełniania w treści, prawdopodobnie na początku nie zrobisz tego dobrze. Będzie ilość bez jakości. 

Wideo w Social Media – Podsumowanie

Najbliższa przyszłość w Internecie to format wideo. Tego rodzaju content zdominuje Sieć. Głównie będą to transmisje na żywo i krótkie materiały wideo dostarczające widzom rozrywkę. Warto nauczyć się nowej umiejętności, którą wiele osób nazywa “umiejętnością XXI wieku”. O tym, dlaczego to tak istotne, przeczytasz w naszym, kolejnym artykule: Jak wideomarketing może pomóc Twojej firmie. [Case study]

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Mężczyzna rysuje na tablicy żarówki jako pomysły w strategii marketingowej
Bez kategorii

Plan marketingowy – przykłady i omówienie realizacji

Czas czytania 4 minut Skuteczny plan marketingowy to sposób na to, by przyciągnąć potencjalnych klientów i dotrzeć do wybranej grupy docelowej. Marketing plan jest przeważnie elementem szerszej strategii. Często

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.