Wideo w Social Media – Jak zacząć nagrywać?

Czas czytania 4 minut

Dlaczego format wideo w Social Media?

Nie będzie przesadą jeśli napiszę, że dziś Internet filmami stoi. Każda platforma społecznościowa w dużej mierze opiera się dziś na contencie wideo. Nie mówiąc już o platformach, które tylko w tym się specjalizują jak YouTube czy coraz mocniej popularny TikTok. Jednak wciąż wiele osób, zwłaszcza kobiet nie chce, bądź nie potrafi przełamać się do nagrywania, do pokazywania swojej twarzy. Niestety złota zasada, aby przełamać się do nagrywania nie istnieje. Przykro mi. Nie ma takiej porady, która sprawi, że od dziś będziesz mistrzem autoprezentacji medialnej. To kwestia długiej i mozolnej pracy najpierw nad sobą, a dopiero potem nad techniką, narzędziami. Zacznijmy jednak od tego dlaczego wideo w Social Media to dziś motor napędowy dla Twojego biznesu.

Sam algorytm Facebooka czy Instagrama pomaga profilom, jeśli publikują takie formy content na swoich profilach. Dlaczego? Bo jest to dziś najbardziej angażująca forma odbiorców w Social Media. Content w oparciu o wideo sprawia, że nasz fanpage, profil jest o wiele bardziej interesujący dla użytkowników. Zwraca na siebie uwagę w gąszczu postów statycznych. Widzowie chętniej wchodzą w interakcję, dyskutują, udostępniają – to dla platform tj. Facebook czy Instagram sygnał, że tworzymy wartościowe treści skoro inni użytkownicy się w nie angażują. Skoro się angażują to zostają na dłużej, a to przecież główny cel platform społecznościowych – abyśmy spędzali na nich jak najwięcej czasu. 

Dziś stworzenie filmu stało się niemal bezkosztowe. Za pomocą telefonu jesteśmy w stanie stworzyć genialne produkcje. Gdy dołożymy do tego darmowe narzędzia, aplikacje, mamy gotowy film, który może zawładnąć Internetem. Jeszcze kilkanaście lat temu nie było to tak proste. Potrzebowaliśmy specjalistycznego sprzętu, scenariusza, montażystów, aby cokolwiek mogło zostać wyprodukowane. Dziś każdy z nas może być filmowcem, aktorem, reżyserem. Każdy z nas może być twórcą.

Jak zrobić pierwszy krok?

Dla osób, które nie dorastały z telefonem w dłoni nagranie pierwszego filmu jest często wyzwaniem życia. Co nas przeraża? Przede wszystkim boimy się samych siebie. Przeraża nas swój własny głos i wygląd. Tak! To najczęstszy powód dlaczego wciąż nie nagrywamy. Nie lubimy samych siebie i dlatego bardzo trudno nam zaakceptować myśl, że dla kogoś nasz głos, twarz, myśli mogą być ciekawe. Nie jesteśmy oswojeni z własną osobą. Zobacz jak reagujesz, gdy ktoś Cię nagra i pokaże Ci materiał do oceny. Najczęściej z naszych ust pada krytyka w stylu : “Jeny, jak ja brzmię! Boże, ale mam duży nos. Usuń to bo źle wyglądam”. Skąd się to bierze? Z braku samoakceptacji. Dlatego osoby, które nagrywają mają to już za sobą. Zaakceptowały to, że nie są i nigdy nie będą ideałem.

Zacznij więc od pracy nad sobą. Co to znaczy? Trzeba się polubić! Dziś jest wiele metod na to, aby to zrobić. Nie jest to jednak artykuł o tym. Mogę Ci powiedzieć jak się oswoić z wideo, ale nie powiem Ci w jaki sposób masz się zaakceptować. 

Zaczynamy nagrywać wideo w Social Media!

Weź do ręki telefon i zacznij od nagrywania swojego głosu. Tylko dla siebie. Włącz dyktafon, nagrywanie i zacznij czytać ten tekst na głos. Po co? To pozwoli Ci się oswoić z tym, jak Twój głos brzmi dla innych osób. Normalne jest to, że nasz głos inaczej brzmi dla nas samych, a inaczej dla naszych odbiorców, jeszcze inaczej, gdy jest nagrany. Dlatego kluczowe jest zanim zaczniesz nagrywać wideo, aby oswoić się z własnym głosem na tyle, aby nie stanowiło to dla Ciebie dyskomfortu, gdy usłyszysz się u swojej koleżanki w telefonie. 

Gdy masz już to za sobą, wykonaj kilka selfie. Tak! Selfie. Czas na to, aby polubić swoją twarz na ekranie smartphona. Weź telefon i zrób to. Po prostu się uśmiechnij i pstryknij. To nic nie boli, a może Ci bardzo pomóc. Kilka fotek na swój telefon jeszcze nikomu nie zaszkodziło. Czas na level wyżej. Jeżeli czytasz ten artykuł to prawdopodobnie masz już swój profil na Facebooku, a przynajmniej Messenger. Jeżeli jest inaczej, załóż tam konto. Stwórz grupę na Messenger z osobami, którym ufasz, może to być mąż, partner, przyjaciółka, przyjaciel, siostra, brat, sąsiadka. Do Ciebie należy wybór kto to będzie.

Najlepiej by to była osoba, z którą często rozmawiasz na czacie. Umówcie się, że od dziś wszystkie wiadomości tekstowe zamieniacie na wiadomości wideo. Od tak! Od dziś. Zamiast pisać, nagrywacie to, co chcecie przekazać. Na początku niech to będzie lista zakupów, informacja o planach na wieczór, zaproszenie do kina. Czemu ma to służyć? Zanim wypłyniesz na głębokie wody, oswoisz się z kamerą, funkcjami telefonu, przetestujesz jak go najlepiej trzymać. Ten etap niech potrwa tydzień lub dwa. Teraz czas na wideo do szerszej publiczności. 

O czym warto pamiętać na początku?

Mini warsztat masz już za sobą. Pierwsze wideo do sieci zostało opublikowane. Dobra robota! Od samego początku nagrywania, warto robić to dobrze. Potem ciężko wyeliminować złe nawyki. Dlatego zobacz, o czym warto pamiętać przy nagrywaniu. Przede wszystkim strategia. Pomyśl co chcesz przekazać za pomocą swoich filmów. Stwórz plan na content. Odpowiedz sobie na pytania: Po co ktoś ma Cię oglądać? Co wyniesie z tego materiału? Czym przykuję uwagę? Gdy znasz odpowiedź na te pytania zacznij tworzyć wideo. FIlm bez planu będzie mało wartościowy dla odbiorców skoro jego twórca nie wie po co go stworzył. Dlatego pamiętaj – przygotuj plan

Wybierz platformę do komunikacji swoich myśli. Może być to np. Instagram Stories, może być to YouTube czy Facebook. Każda z tych platform działa w inny sposób, dlatego zanim zaczniesz tworzyć swoje treści, poświęć chwilę, aby poobserwować innych twórców, sprawdź co się klika. Jestem zwolennikiem wybierania jednej, maksymalnie dwóch platform na początku. Wtedy jesteś w stanie skupić się na tworzeniu jakościowych materiałów. Gdy masz 5 platform do uzupełniania w treści, prawdopodobnie na początku nie zrobisz tego dobrze. Będzie ilość bez jakości. 

Wideo w Social Media – Podsumowanie

Najbliższa przyszłość w Internecie to format wideo. Tego rodzaju content zdominuje Sieć. Głównie będą to transmisje na żywo i krótkie materiały wideo dostarczające widzom rozrywkę. Warto nauczyć się nowej umiejętności, którą wiele osób nazywa “umiejętnością XXI wieku”. 

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Bez kategorii

Na czym polega marketing w e-Commerce?

Czas czytania 4 minut Hasło e-Commerce jest popularne, ale co tak naprawdę oznacza? Na czym polega marketing w e-Commerce i jakie daje korzyści? Sprawdźmy! Co to jeste-Commercemarketing? Każdy produkt

Bez kategorii

Badanie efektywności kampanii reklamowej

Czas czytania 4 minut Badanie efektywności kampanii reklamowej w Internecie jest możliwe i charakterystyczne właśnie dla marketingu online. Możliwość mierzenia wszystkiego (m.in. zysków ze sprzedaży, zwrotu inwestycji czy efektywności

Co to jest marketing i na czym polega?

Czas czytania 4 minut Jeśli chcesz wiedzieć, co to jest marketing, przyjrzyj się swojej codzienności. Przeglądasz media społecznościowe i widzisz propozycje wycieczki tuż przed zaplanowaniem urlopu. Idziesz po bułki