Co to jest lead sprzedażowy? Sposoby pozyskiwania

Czas czytania 3 minut

Lead generation, czyli pozyskiwanie leadów to rodzaj marketingu przychodzącego (inbound marketing). Znasz lub chcesz doświadczyć sytuacji, w której potencjalny klient jako pierwszy kontaktuje się z Tobą w sprawie Twojej oferty i zostawia dane? Właśnie taki cel mają strategie lead generation – po skupieniu uwagi odbiorców na konkretnych usługach lub produktach, możesz uzyskać od nich dane, takie jak np. numer telefonu lub adres e-mail.

Lead sprzedażowy – czym jest?

Pod pojęciem lead sprzedażowy kryje się potencjalny klient zainteresowany Twoją ofertą. Może to być 1 osoba (klient indywidualny) albo firma. Nie chodzi o użytkownika, który czyta np. o Twoich usługach pozycjonowania na stronie głównej i zastanawia się, czy warto w to zainwestować. Lead sprzedażowy jest hasłem bardziej precyzyjnym – chodzi o użytkownika, którego zainteresowanie jest zauważalne, czyli np. wypełnia formularz dostępny na stronie i dobrowolnie zostawia swojego maila.

Lead generation definiuje się zatem jako proces zdobywania danych kontaktowych od leadów (potencjalnych klientów) i wiadomości na temat ich zainteresowań, lokalizacji, preferencji zakupowych i innych cech. Aby ten proces był skuteczny, konieczne jest wykorzystanie odpowiednich narzędzi i opracowanie strategii marketingowej. Profesjonalna agencja marketingowa powinna to ułatwić.

Lead gorący, ciepły i zimny

Ze względu na to, że stopień zainteresowania osoby lub firmy może być bardzo różny, leady dzieli się na gorące, ciepłe i zimne.

  • Lead gorący – stopień zainteresowania potencjalnego klienta jest bardzo duży, chce znać jak najwięcej szczegółów oferty i zabiega o to.
  • Lead ciepły – stopień niezdecydowania na współpracę jest w tej grupie największy. Może przeciągać się w czasie, ponieważ lead ciepły śledzi ofertę systematycznie, przegląda usługi/produkty i zwykle jest na bieżąco. Jednocześnie nie podejmuje np. decyzji zakupowej.
  • Lead zimny – nieprzekonany odbiorca, który nie jest w danej chwili zainteresowany skorzystaniem z oferty lub usługi.

Jak stworzyć lead?

Pozyskiwanie leadów warto zacząć od określenia grupy docelowej, czyli odpowiedzenia na pytanie: kim jest lead? Warto wymienić jak najwięcej cech, w tym na przykład: płeć, wiek, sytuację majątkową i sytuację osobistą klienta. Określ, jakie są według Ciebie motywacje tej osoby/firmy do skorzystania z Twoich usług.

W drugim kroku zaoferuj coś interesującego w zamian za pozyskanie danych – najlepiej coś bezpłatnego. Może to być dostęp do e-booka, który nie tylko będzie bezpłatny, ale np. będzie do przeczytania przed swoją premierą. Nie chodzi tu jedynie o zasadę “coś za coś”, ale o zdobycie zaufania wśród odbiorców, przedstawienie siebie z pozycji eksperta i dostarczenie czegoś wartościowego jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.

Niezbędnym elementem jest też zachęta do działania, znana jako call to action. Może to być np. przycisk na stronie typu landing page, który kieruje do wypełnienia (prostego) formularza. Potencjalny klient musi poruszać się po stronie szybko i intuicyjnie. Chce wiedzieć, co może i czego się od niego oczekuje.

Na końcu przeprowadź lead scoring (porównaj zebrane dane z początkową charakterystyką leada) i wykorzystaj zebrane dane do podjęcia dalszych działań. Jeśli np. użytkownicy wypełniali formularze online, przekaż dane do działu sprzedaży.

Sposoby pozyskiwania leadów B2B

Jak pozyskać leady? Poniżej znajdziesz kilka propozycji.

  • Kampanie Google Adsusługi marketingowe, które przydają się w każdym biznesie. Przykład: Reklama usługi może kierować na landing page, w którym będzie formularz do wypełnienia.
  • Aktywność w social mediach – do pozyskiwania leadów b2b najlepszą platformą będzie LinkedIn.
  • Facebook Lead Ads – format reklam na Facebooku, który umożliwia przesłanie formularza i pozostawienie leada.
  • Subskrypcja newslettera – wprowadź na swojej stronie internetowej newsletter – wśród subskrybentów znajdą się osoby, które mogą być w przyszłości Twoimi klientami.

Po co jest kampania lead generation i czy mogę ją przeprowadzić samodzielnie?

Lead generation jest po to, żeby:

  • zbudować bazę danych o potencjalnych klientach zainteresowanych ofertą,
  • prowadzić skuteczne działania marketingowe i sprzedażowe – nie na “chybił-trafił”, ale do określonej grupy odbiorców, których cechy i preferencje poznasz w trakcie procesu pozyskiwania leadów,
  • tworzyć relację z klientem jeszcze przed rozpoczęciem współpracy – taki zabieg stawia Cię w pozycji profesjonalisty i zachęca do lojalności.

Pozyskanie leadów sprzedażowych jest czasochłonne i wymaga znajomości nie tylko z dziedziny marketingu online, lecz także z komunikacji z klientem. Najbezpieczniejszą opcją jest więc powierzenie zadania specjalistom. Przeprowadzą oni dla Ciebie kampanie lead generation na podstawie Twoich oczekiwań, ale też analizy konkurencji. Jeśli dysponujesz czasem i nie interesuje Cię agencja, ale samodzielne działanie – nawet podstawowe szkolenie z marketingu internetowego będzie dobrym rozwiązaniem.

Podsumowanie

Pozyskiwanie leadów sprzedażowych (lead generation) jest częścią strategii marketingowej i przekłada się efektywne działania firmy. Dzięki leadom celujesz swoją ofertę do konkretnej grupy osób i tym samym unikasz strat związanych np. z przeznaczeniem środków na reklamę do zupełnie niezainteresowanych grup. Lead generatin jest możliwy m.in. na kanałach social mediów i dzięki kampaniom Google Ads.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.