Czym jest strategia marketingowa i jej elementy krok po kroku

Czas czytania 5 minut

Wiesz, że chcesz zwiększyć sprzedaż o określony procent w ciągu kwartału? A może dopiero wprowadzasz produkt i marzysz o konkretnej grupie klientów? Zarówno w tych, jak i w wielu innych przypadkach, potrzebna jest strategia marketingowa. Na czym polega tworzenie strategii marketingowej, co powinna ona obejmować i czy możesz ją stworzyć samodzielnie?

Czym jest strategia marketingowa?

Najprostsza definicja mówi o tym, że strategia marketingowa to dokument, który umożliwia zrozumienie firmy i wyznaczenie drogi reklamowej, którą ma ona pokonać. To zapis tego co i jakimi kanałami powinno być dystrybuowane, żeby osiągnąć wyznaczone cele.

To trochę tak, jakbyś chciał/chciała zamieszkać w pięknym domu z ogrodem, w którym będziesz często przyjmować gości. Nic nie dzieje się spontanicznie – planujesz zakup mebli, wymyślasz ich komfortowy układ, zastanawiasz się nad tym, co zrobić, żeby stworzyć przytulną przestrzeń i sprawić, że Twoi goście nie tylko poczują się dobrze, ale też będą chętnie przychodzić. Miejsce na grilla? Dekoracje roślinne? A może druga łazienka?

Przede wszystkim jednak koncentrujesz się na sobie: wiesz, co lubisz i czego nie zniesiesz; jakie kolory dodadzą Ci energii i jaki typ oświetlenia pomoże zbudować relaksujący nastrój. W punkcie wyjścia jesteś Ty, Twój gust, Twój charakter i Twoje potrzeby, ale realizujesz je z perspektywą patrzenia na gust, charakter i potrzeby przyszłych gości. Realizujesz poprzez plan stopniowego działania.

Bardzo podobnie jest ze strategią marketingową. Twoja oferta to produkt lub usługi o konkretnym charakterze i z konkretną misją. W punkcie wyjścia warto to sobie określić lub przypomnieć: Twoja marka wyznaje takie, a nie inne wartości, posługuje się takim, a nie innym językiem, budzi takie, a nie inne skojarzenia. Jest sprecyzowana, spójna, wyjątkowa. Chcesz, żeby wiedzieli o tym inni ludzie, którzy podczas przeglądania wielu ofert, zdecydują się właśnie na Twoją. Dopiero teraz możesz zabrać się za strategie reklamowe i wymyślić plan, czyli ustalić jak od wiedzy o tym, czym jest marka, dojść do sukcesów jej rozpoznawalności i wybierania przez klientów.

Czego może dotyczyć strategia marketingowa?

Tworzenie strategii marketingowej może obejmować różne aspekty działalności firmy. Przykładowe pytania pomocnicze opublikowane poniżej pomogą przejść proces przygotowywania strategii.

  • Strategia komunikacji z klientem – Jakim językiem posługuje się marka? Jakie zwroty są wykluczone?
  • Strategia reklamowa produktu/usług – W jaki sposób powinny być przedstawione? Jakie są cechy wyróżniające, które należy komunikować? Czego unikać?
  • Strategia sprzedaży produktu/usług – Jakimi kanałami realizowana będzie dystrybucja?

Sprecyzuj cele strategii marketingowej

Zacznij od ustalenia tego, o czym jako przedsiębiorca marzysz. Wyznacz cele strategii marketingowej i uwzględnij przy tym wszystkie szczegóły. Potrzebne są konkrety i jasne wizje. To trochę tak jak z postanowieniami noworocznymi: zamiast wyznaczenia celu w stylu “będę się zdrowo odżywiać”, lepiej skonkretyzować cel “będę jeść regularnie posiłki z dużą ilością warzyw”. Cele strategii marketingowej powinny być realne (czyli możliwe do zrealizowania), dopasowane do Twoich możliwości i określone w czasie. Wśród przykładowych celów znajdują się:

  • dotarcie do nowych klientów z konkretnego miasta lub kraju/w konkretnej grupie wiekowej/w konkretnej sytuacji życiowej,
  • utrzymanie obecnych klientów z konkretnego miasta/z konkretnego kanału w mediach społecznościowych,
  • zbudowanie wizerunku eksperta w branży,
  • wzmocnienie identyfikacji wizualnej w Internecie,
  • przygotowanie klientów do wzrostu cen,
  • wejście na arenę międzynarodową w ciągu pół roku.

Elementy strategii marketingowej

Praca nad strategią marketingową jest procesem i obejmuje kilka elementów. Jeśli wyznaczone zostały cele strategii marketingowej, to konieczne jest też uwzględnienie:

  • działań konkurencji (tzw. analiza konkurencji),
  • kanałów marketingowych, w których realizowane będą wyznaczone działania,
  • stworzenie opisu/reklamy wizualnej oferty skoncentrowanej na jej wyróżnieniu wśród innych dotyczących podobnych usług/produktów,
  • monitorowanie działań i efektów za pośrednictwem wybranych narzędzi,
  • aktualizowanie, poprawianie i optymalizowanie wdrożonych działań.

Lejek sprzedażowy dla firm, które chcą działać w Internecie

Jeżeli Twoja firma koncentruje się głównie na działalności w Internecie, weź pod uwagę lejek sprzedażowy. To model ścieżki, jaką pokonuje klient podczas zakupów online. Lejek sprzedażowy obejmuje:

  • zwrócenie uwagi użytkownika (np. poprzez reklamę w kampanii reklamowej Google Ads),
  • rozbudzenie ciekawości użytkownika, który zdecydował się pójść za napotkaną reklamą,
  • rozbudzenie lub rozpoznanie potrzeby – użytkownik zauważa, że oferta odpowiada na jego oczekiwania,
  • podjęcie akcji – użytkownik decyduje się na Twój produkt/usługę, staje się klientem,
  • zatrzymanie klienta i lojalność – powrót klienta do Twojej oferty przy następnej okazji.

Jakie wnioski można z tego wyciągnąć? Lejek sprzedażowy pokazuje, że strategia marketingowa powinna koncentrować się m.in. na atrakcyjnych treściach (tekstowych i wizualnych) kierowanych zarówno do tych, którzy wiedzą czego szukają, jak i do tych, którzy jeszcze nie wiedzą. Konieczna jest analiza sposobu, w jaki klienci spotkają się z Twoją ofertą i możliwych scenariuszy tego, co będzie dalej. Nie należy również zapominać o pozyskanych klientach, ale zadbać o to, by chcieli wrócić i postawili na lojalność.

Po co strategia marketingowa?

Można zastanawiać się nad tym, czy budowa strategii marketingowej rzeczywiście musi opierać się na planowaniu i analizie. Czy działania spontaniczne, dostosowane do bieżących okoliczności nie doprowadzą marki do tego samego miejsca, co starannie przygotowana strategia marketingowa? W tym miejscu warto wrócić do porównania z projektowaniem przestrzeni dla siebie i swoich przyszłych gości. Spontaniczne decyzje mogą być trafione, ale podejmowane są pod wpływem emocji, a emocje są zmienne. Tylko działania rozłożone w czasie: wyznaczenie budżetu, określenie estetyki, rozpoznanie potrzeb czy porównanie ofert cenowych różnych sklepów meblowych umożliwiają stworzenie idealnego, wymarzonego miejsca. Są też “hamulcem” dla impulsywnych zakupów i wprowadzanych zmian.

Przekładając to na realia działań firmowych, pomyśl np. o komunikacji z klientem. Chociaż dzisiaj zmoże Ci się wydawać, że trzeba wrzucić na Facebooka post komentujący jakąś nagłą sytuację społeczną, zwrócić uwagę odbiorców i zaangażować ich, jutro może okazać się, że profesjonalny wizerunek upadł i wzrosło ryzyko utraty klientów. Dobre strategie marketingowe przewidują takie momenty i zapobiegają im. Albo wręcz przeciwnie – kształtują i nasilają, jeśli jest to zgodne z misją marki.

Skuteczna strategia marketingowa jest więc przygotowywana po to, aby:

  • działać i uniknąć pułapek związanych z emocjami lub słabymi stronami oferty,
  • poznać konkurencję i wykorzystać ich słabości,
  • utrzymać spójną wizję marki i zachować konsekwencję pod różnymi względami – od języka komunikacji po określony sposób zachowania w trudnych sytuacjach,
  • podejmować decyzje racjonalnie, a nie na zasadzie “chybił-trafił”,
  • wiedzieć o tym, co, kiedy i jak robić również po upływie czasu – strategia marketingowa jako dokument jest bazą, do której zawsze można wrócić.

Ile kosztuje strategia marketingowa?

Jeśli wiesz już, jak zrobić strategię marketingową, zauważasz pewnie, że wymaga ona zaangażowania i poświęcenia czasu. Konieczna jest też przynajmniej podstawowa wiedza dotycząca marketingu. Z tego powodu strategia biznesowa marki powierzana jest najczęściej zewnętrznym agencjom. To dobry trop, ponieważ agencja marketingowa składa się z zespołu specjalistów – zarówno z wiedzą, jak i z doświadczeniem. Specjaliści mogą poprosić Cię o brief marketingowy i skonsultować z Tobą Twoje oczekiwania, żeby potem skupić się już na Twojej firmie i przygotować strategię.

Koszt przygotowania strategii (i monitorowania działań) jest uzależniony od wielkości firmy, specyfiki branży, konkurencji i zakresu działań. Innymi słowy: od ilości informacji do przeanalizowania. Sprawdza się tu prosta zasada: im więcej do zrobienia, tym więcej trzeba zapłacić za usługi marketingowe. W związku z tym profesjonalna i skuteczna strategia marketingowa może kosztować markę od np. 5 000 złotych po 50 000 złotych. Niższe kwoty dotyczą mikroprzedsiębiorstw, wyższe – rozwijających się korporacji.

Jeśli pomimo braku doświadczenia, chcesz działać samodzielnie i np. prowadzić fanpage na Facebooku, warto na początek wybrać szkolenie z marketingu internetowego.

Jak zrobić strategię marketingową? Podsumowanie

Strategia marketingowa firmy jest po to, aby realizować wyznaczone cele w sposób konsekwentny i skuteczny. To właśnie cele marketingowe są pierwszym etapem przygotowywania strategii. Powinny być konkretne i określone w czasie. To od nich zależy dopasowanie kanałów marketingowych, ustalenie komunikacji z klientem i ostateczny koszt strategii w przypadku korzystania z pomocy zewnętrznej agencji. Ze względu na ilość poświęconego czasu i wyzwania, z jakimi wiąże się marketing, współpraca z agencją jest najbezpieczniejszym i najlepszym rozwiązaniem.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.