Influencer marketing co to jest? Czy warto inwestować w usługi

Czas czytania 5 minut

Jakie zasięgi i sukcesy przyniosłoby polecenie Twojej oferty przez znaną osobę przed setkami tysięcy innych osób? Każdy przedsiębiorca, który sprzedaje produkt lub oferuje usługi, może sobie wyobrazić nowe grono odbiorców, wzrost sprzedaży i skrócenie drogi na pozycję lidera. Influencer marketing to właśnie współczesna forma osiągnięcia tych celów. Dowiedz się, co to jest i w jaki sposób rozwija markę.

Czym jestinfluencer marketing? I kim jest influencer?

Influencer marketing to działania reklamowe podejmowane we współpracy z influencerem, czyli osobą, która zajmuje się tworzeniem treści wyrażających opinie, przeznaczonych na platformy społecznościowe. Influencer może być blogerem, vlogerem, instagramerem albo gamerem(streamerem).Przede wszystkim jednak jest dla użytkowników osobą zaufaną, wiarygodną i autentyczną. Na co dzień influencer dzieli się swoim zdaniem, wiedzą i doświadczeniem w wybranych przez siebie obszarach i zyskuje grono stałych odbiorców, którzy następnie sugerują się zdaniem influencera w swoich codziennych decyzjach. Te decyzje mogą dotyczyć zakupu pasty do zębów, wyboru hotelu na wakacjach, przeczytaniaksiążki, wykupienia abonamentu telewizyjnego lub wielu innych działań. Za zdaniem influencera idą też zmiany stylu życia i pracy: od praktyk zero waste, przez wczesne wstawanie, aż po pójście na terapię psychologiczną, rozpoczęcie treningów fizycznych lub postawienie na profesjonalne konsultacje marketingowe w agencji reklamowej.

Influencer jest zwykle specjalistą w jakimś temacie, jego treści są spójne i praktyczne dla użytkowników interesujących się przedstawianym zagadnieniem. Za początek odkrycia, że niektóre osoby pokazywane w mediach mają większy wpływ na preferencje i poglądy innych, uznaje się lata 50. XX wieku. Amerykańscy badacze Paul Lazarsfeld i Elihu Katz nazwali grupę osób wpływających na innych liderami opinii. Ze swoich badań wywnioskowali, że poglądy liderów opinii wzmacniają przekazy medialne, co przez kolejne lata było wykorzystywane w telewizji, prasie i w radiu. Produkty promowane były zazwyczaj twarzą znanych celebrytów. Współcześnie usługi marketingowe koncentrują się na digital marketingu (marketingu internetowym), a liderem opinii nie musi być gwiazda show-biznesu, ale każdy, kto zadba o swoją markę osobistą i rozwinie content.

 

Jak działa influencer marketing? Na czym polega współpraca?

Kiedy marka X chce rozpocząć influencer marketing, to wybiera influencera, którego treści są zgodne z charakterem marki i proponuje współprace związaną z promocją produktu/usługi. Rodzaje współpracy są różne. Do zadań influencera mogą należeć na przykład:

  • zamieszczenie postów sponsorowanych na Facebooku lub Instagramie,
  • wideo marketing i testowanie/rekomendowanie produktów na YouTube,
  • napisane lub nagrane (wideo/audio) recenzje produktów i usług,
  • udzielenie odbiorcom kodów rabatowych na produkty,
  • projekty składające się z serii odcinków objęte patronatem marki,
  • tutoriale,
  • unboxingi.

Influencer staje się pośrednikiem pomiędzy marką a konsumentem. Zaufanie, które zdobył wśród swoich odbiorców, przechodzi na zaufanie marce, którą prezentuje i poleca. Ma to ogromne znaczenie dla marki, ponieważ liczba fanów (potencjalnych klientów marki) jest duża. Influencerów dzieli się na mikro influencerów i makro influencerów. W pierwszej grupie znajdują się influencerzy, którzy mają do 10 000 fanów. W drugiej grupie są ci, którzy zgromadzili wokół siebie kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy odbiorców. Są to dane orientacyjne, dlatego w różnych źródłach można znaleźć różne przedziały.

Korzyści współpracy z influencerem

Dlaczego użytkownicy ufają influencerom? Zazwyczaj są to osoby podobne do nich – prowadzą ten sam styl życia, mają takie same zainteresowania i wiek. Nierzadko też doświadczają tych samych problemów i dylematów, którymi dzielą się otwarcie na forum. Poza tym influencerzy angażują użytkowników (np. poprzez zachętę do dzielenia się swoimi przemyśleniami w komentarzach), są bezpośredni w kontakcie (zwracają się na ty/wy) i po prostu…dostępni. Nie ma żadnych przeszkód, aby napisać do nich wiadomość na messengerze lub wysłać maila. Wszystkie te cechy wpływają na wiarygodność influencerów, postrzeganie ich jako autentycznych, a co za tym idzie: lubianych, podziwianych i słuchanych.

Marketing influencerski jest więc dobrą drogą dla marki, która chce:

  • rozszerzyć grono klientów w nowoczesny i nienachalny sposób,
  • uwiarygodnić swoje działania i jakość oferty,
  • podnieść widoczność w Internecie – w tym w wyszukiwarce Google, jeśli np. influencer będzie umieszczał linki do strony internetowej,
  • pokazać się w oryginalny sposób – influencer może np. przedstawić produkt za pomocą storytellingu (fabuły).

Jak wybrać influencera i jak się z nim skontaktować?

Nie ma lepszego sposobu na znalezienie i wybranie influencera niż poświęcenie czasu na research. Warto przyjrzeć się:

  • komunikacji influencera – czy pasuje ona do wizerunku marki,
  • liczebności i charakterowi zgromadzonej społeczności – czy pasuje do wizji potencjalnych klientów,
  • zaangażowaniu użytkowników – czy pojawiają się komentarze i reakcje na filmy, posty oraz inne udostępniane treści.

W idealnej sytuacji usługi influencer marketing najlepiej realizować z influencerem, który na co dzień korzysta już z produktów marki. Dzięki temu nie musi ich testować, ale może od razu je polecić. Treści, które na ten temat stworzy, będą bardziej swobodne i wiarygodne. Nie jest to jednak żadna reguła – kampania do przygotowania z influencerem, który nie miał wcześniej pojęcia o istnieniu marki, również może być świetna.

Warto również pamiętać, że im więcej obserwatorów ma influencer, tym trudniejszy może być kontakt z nim. Jak łatwo się domyślić, niejedna marka zabiega o współpracę. Dobrym sposobem na wzbudzenie zainteresowania, zwłaszcza w przypadku nowych, nieznanych jeszcze marek, jest przygotowanie Briefu z kluczowymi informacjami, zwrócenie uwagi na wartości firmy i bezpośrednie napisanie o tym, dlaczego dany influencer powinien zgodzić się na współpracę. W ten sposób marka pokazuje też influencerowi, że nie jest on wybrany przypadkowo, ale przeciwnie – na podstawie tworzonego contentu.

Jeśli np. sprzedajesz olejki CBD, to influencer marketing możesz zaproponować osobom, które prowadzą content ekologiczny, naukowy, sportowy lub po prostu life-stylowy poświęcony zdrowym nawykom. W każdym jednostkowym przypadku warto jednak uzasadnić swoją propozycję korzyściami, które płyną ze stosowania olejków i cech produktu. Przykładowo:

  • content ekologiczny – produkt jest naturalny,
  • content naukowy – niektóre właściwości CBD są zbadane, inne wciąż badane
  • content sportowy – według producentów olejek przyspiesza regenerację po treningu,
  • content ilife-stylowy – według producentow olejek CBD poprawia jakość snu.

Innymi słowy: chodzi o to, aby influencer otworzył maila, miał podane “na tacy” najważniejsze informacje dotyczące współpracy i charakteru marki, poczuł, że oferta jest skierowana personalnie do niego i wyróżnił wiadomość spośród wielu innych przychodzących codziennie.

W znalezieniu influencera do współpracy pomagają bezpłatne narzędzia. Są to:

  • YouTube Brand Connect,
  • BuzzSumo,
  • Unamo,
  • Iconosquare,
  • InfluTool.

Influencer marketing w praktyce

Tego, czym jest influencer marketing, jeszcze kilkadziesiąt lat temu nie można było sobie wyobrazić. Zawód influencera nie mógłby powstać, gdyby nie wynalezienie i rozpowszechnienie Internetu, a wraz z nim komunikatorów i mediów społecznościowych. Dzisiaj to jeden z najbardziej atrakcyjnych zawodów, zwłaszcza dla młodych ludzi. Kiedy dzieci i nastolatkowie pytani są o to, kim zostaną w przyszłości, śmiało i z entuzjazmem odpowiadają: influencerem.

Zawód ten może mieć różny stopień profesjonalizacji. Niektórzy influencerzy robią wszystko samodzielnie, inni zatrudniają grupę pracowników – fotografów, kamerzystów, grafików i redaktorów. Nie ma jednak reguły, że im bardziej rozbudowany zespół, tym skuteczniejszy influencer marketing. Miarą skuteczności jest liczba zaangażowanych odbiorców, a nie pracowników influencera.

Poza tym marketing influencerski można uznać za rozwiązanie problemu tak zwanej ślepoty banerowej, którą jest niemal automatyczne omijanie przez użytkowników treści reklamowych przedstawionych na banerach. Przyczyną może być przebodźcowanie, ale też zwykła niechęć do nachalnych reklam. Współpraca z influencerem pomaga rozbudzić zainteresowanie i dotrzeć nawet do tych odbiorców, którym ślepota banerowa nie jest obca.

Marketing influencerski – podsumowanie

Jako agencja marketingowa zapewniamy, że wiedza o tym, co to jest influencer marketing i jak wybrać influencera, pomaga wykorzystać kryjący się za tym potencjał. To, co daje influencer marketing, to poszerzenie zasięgów, wzmocnienie identyfikacji wizualnej, postrzeganie marki jako wiarygodnej i ostatecznie osiąganie zysków finansowych. Usługi influencer marketing mogą być częścią szerszej strategii marketingowej przygotowanej przez markę.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.