Influencer marketing co to jest? Czy warto inwestować w usługi

Czas czytania 5 minut

Jakie zasięgi i sukcesy przyniosłoby polecenie Twojej oferty przez znaną osobę przed setkami tysięcy innych osób? Każdy przedsiębiorca, który sprzedaje produkt lub oferuje usługi, może sobie wyobrazić nowe grono odbiorców, wzrost sprzedaży i skrócenie drogi na pozycję lidera. Influencer marketing to właśnie współczesna forma osiągnięcia tych celów. Dowiedz się, co to jest i w jaki sposób rozwija markę.

Czym jestinfluencer marketing? I kim jest influencer?

Influencer marketing to działania reklamowe podejmowane we współpracy z influencerem, czyli osobą, która zajmuje się tworzeniem treści wyrażających opinie, przeznaczonych na platformy społecznościowe. Influencer może być blogerem, vlogerem, instagramerem albo gamerem(streamerem).Przede wszystkim jednak jest dla użytkowników osobą zaufaną, wiarygodną i autentyczną. Na co dzień influencer dzieli się swoim zdaniem, wiedzą i doświadczeniem w wybranych przez siebie obszarach i zyskuje grono stałych odbiorców, którzy następnie sugerują się zdaniem influencera w swoich codziennych decyzjach. Te decyzje mogą dotyczyć zakupu pasty do zębów, wyboru hotelu na wakacjach, przeczytaniaksiążki, wykupienia abonamentu telewizyjnego lub wielu innych działań. Za zdaniem influencera idą też zmiany stylu życia i pracy: od praktyk zero waste, przez wczesne wstawanie, aż po pójście na terapię psychologiczną, rozpoczęcie treningów fizycznych lub postawienie na profesjonalne konsultacje marketingowe w agencji reklamowej.

Influencer jest zwykle specjalistą w jakimś temacie, jego treści są spójne i praktyczne dla użytkowników interesujących się przedstawianym zagadnieniem. Za początek odkrycia, że niektóre osoby pokazywane w mediach mają większy wpływ na preferencje i poglądy innych, uznaje się lata 50. XX wieku. Amerykańscy badacze Paul Lazarsfeld i Elihu Katz nazwali grupę osób wpływających na innych liderami opinii. Ze swoich badań wywnioskowali, że poglądy liderów opinii wzmacniają przekazy medialne, co przez kolejne lata było wykorzystywane w telewizji, prasie i w radiu. Produkty promowane były zazwyczaj twarzą znanych celebrytów. Współcześnie usługi marketingowe koncentrują się na digital marketingu (marketingu internetowym), a liderem opinii nie musi być gwiazda show-biznesu, ale każdy, kto zadba o swoją markę osobistą i rozwinie content.

 

Jak działa influencer marketing? Na czym polega współpraca?

Kiedy marka X chce rozpocząć influencer marketing, to wybiera influencera, którego treści są zgodne z charakterem marki i proponuje współprace związaną z promocją produktu/usługi. Rodzaje współpracy są różne. Do zadań influencera mogą należeć na przykład:

  • zamieszczenie postów sponsorowanych na Facebooku lub Instagramie,
  • wideo marketing i testowanie/rekomendowanie produktów na YouTube,
  • napisane lub nagrane (wideo/audio) recenzje produktów i usług,
  • udzielenie odbiorcom kodów rabatowych na produkty,
  • projekty składające się z serii odcinków objęte patronatem marki,
  • tutoriale,
  • unboxingi.

Influencer staje się pośrednikiem pomiędzy marką a konsumentem. Zaufanie, które zdobył wśród swoich odbiorców, przechodzi na zaufanie marce, którą prezentuje i poleca. Ma to ogromne znaczenie dla marki, ponieważ liczba fanów (potencjalnych klientów marki) jest duża. Influencerów dzieli się na mikro influencerów i makro influencerów. W pierwszej grupie znajdują się influencerzy, którzy mają do 10 000 fanów. W drugiej grupie są ci, którzy zgromadzili wokół siebie kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy odbiorców. Są to dane orientacyjne, dlatego w różnych źródłach można znaleźć różne przedziały.

Korzyści współpracy z influencerem

Dlaczego użytkownicy ufają influencerom? Zazwyczaj są to osoby podobne do nich – prowadzą ten sam styl życia, mają takie same zainteresowania i wiek. Nierzadko też doświadczają tych samych problemów i dylematów, którymi dzielą się otwarcie na forum. Poza tym influencerzy angażują użytkowników (np. poprzez zachętę do dzielenia się swoimi przemyśleniami w komentarzach), są bezpośredni w kontakcie (zwracają się na ty/wy) i po prostu…dostępni. Nie ma żadnych przeszkód, aby napisać do nich wiadomość na messengerze lub wysłać maila. Wszystkie te cechy wpływają na wiarygodność influencerów, postrzeganie ich jako autentycznych, a co za tym idzie: lubianych, podziwianych i słuchanych.

Marketing influencerski jest więc dobrą drogą dla marki, która chce:

  • rozszerzyć grono klientów w nowoczesny i nienachalny sposób,
  • uwiarygodnić swoje działania i jakość oferty,
  • podnieść widoczność w Internecie – w tym w wyszukiwarce Google, jeśli np. influencer będzie umieszczał linki do strony internetowej,
  • pokazać się w oryginalny sposób – influencer może np. przedstawić produkt za pomocą storytellingu (fabuły).

Jak wybrać influencera i jak się z nim skontaktować?

Nie ma lepszego sposobu na znalezienie i wybranie influencera niż poświęcenie czasu na research. Warto przyjrzeć się:

  • komunikacji influencera – czy pasuje ona do wizerunku marki,
  • liczebności i charakterowi zgromadzonej społeczności – czy pasuje do wizji potencjalnych klientów,
  • zaangażowaniu użytkowników – czy pojawiają się komentarze i reakcje na filmy, posty oraz inne udostępniane treści.

W idealnej sytuacji usługi influencer marketing najlepiej realizować z influencerem, który na co dzień korzysta już z produktów marki. Dzięki temu nie musi ich testować, ale może od razu je polecić. Treści, które na ten temat stworzy, będą bardziej swobodne i wiarygodne. Nie jest to jednak żadna reguła – kampania do przygotowania z influencerem, który nie miał wcześniej pojęcia o istnieniu marki, również może być świetna.

Warto również pamiętać, że im więcej obserwatorów ma influencer, tym trudniejszy może być kontakt z nim. Jak łatwo się domyślić, niejedna marka zabiega o współpracę. Dobrym sposobem na wzbudzenie zainteresowania, zwłaszcza w przypadku nowych, nieznanych jeszcze marek, jest przygotowanie Briefu z kluczowymi informacjami, zwrócenie uwagi na wartości firmy i bezpośrednie napisanie o tym, dlaczego dany influencer powinien zgodzić się na współpracę. W ten sposób marka pokazuje też influencerowi, że nie jest on wybrany przypadkowo, ale przeciwnie – na podstawie tworzonego contentu.

Jeśli np. sprzedajesz olejki CBD, to influencer marketing możesz zaproponować osobom, które prowadzą content ekologiczny, naukowy, sportowy lub po prostu life-stylowy poświęcony zdrowym nawykom. W każdym jednostkowym przypadku warto jednak uzasadnić swoją propozycję korzyściami, które płyną ze stosowania olejków i cech produktu. Przykładowo:

  • content ekologiczny – produkt jest naturalny,
  • content naukowy – niektóre właściwości CBD są zbadane, inne wciąż badane
  • content sportowy – według producentów olejek przyspiesza regenerację po treningu,
  • content ilife-stylowy – według producentow olejek CBD poprawia jakość snu.

Innymi słowy: chodzi o to, aby influencer otworzył maila, miał podane “na tacy” najważniejsze informacje dotyczące współpracy i charakteru marki, poczuł, że oferta jest skierowana personalnie do niego i wyróżnił wiadomość spośród wielu innych przychodzących codziennie.

W znalezieniu influencera do współpracy pomagają bezpłatne narzędzia. Są to:

  • YouTube Brand Connect,
  • BuzzSumo,
  • Unamo,
  • Iconosquare,
  • InfluTool.

Influencer marketing w praktyce

Tego, czym jest influencer marketing, jeszcze kilkadziesiąt lat temu nie można było sobie wyobrazić. Zawód influencera nie mógłby powstać, gdyby nie wynalezienie i rozpowszechnienie Internetu, a wraz z nim komunikatorów i mediów społecznościowych. Dzisiaj to jeden z najbardziej atrakcyjnych zawodów, zwłaszcza dla młodych ludzi. Kiedy dzieci i nastolatkowie pytani są o to, kim zostaną w przyszłości, śmiało i z entuzjazmem odpowiadają: influencerem.

Zawód ten może mieć różny stopień profesjonalizacji. Niektórzy influencerzy robią wszystko samodzielnie, inni zatrudniają grupę pracowników – fotografów, kamerzystów, grafików i redaktorów. Nie ma jednak reguły, że im bardziej rozbudowany zespół, tym skuteczniejszy influencer marketing. Miarą skuteczności jest liczba zaangażowanych odbiorców, a nie pracowników influencera.

Poza tym marketing influencerski można uznać za rozwiązanie problemu tak zwanej ślepoty banerowej, którą jest niemal automatyczne omijanie przez użytkowników treści reklamowych przedstawionych na banerach. Przyczyną może być przebodźcowanie, ale też zwykła niechęć do nachalnych reklam. Współpraca z influencerem pomaga rozbudzić zainteresowanie i dotrzeć nawet do tych odbiorców, którym ślepota banerowa nie jest obca.

Marketing influencerski – podsumowanie

Jako agencja marketingowa zapewniamy, że wiedza o tym, co to jest influencer marketing i jak wybrać influencera, pomaga wykorzystać kryjący się za tym potencjał. To, co daje influencer marketing, to poszerzenie zasięgów, wzmocnienie identyfikacji wizualnej, postrzeganie marki jako wiarygodnej i ostatecznie osiąganie zysków finansowych. Usługi influencer marketing mogą być częścią szerszej strategii marketingowej przygotowanej przez markę.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Co to jest lead sprzedażowy? Sposoby pozyskiwania

Czas czytania 3 minut Lead generation, czyli pozyskiwanie leadów to rodzaj marketingu przychodzącego (inbound marketing). Znasz lub chcesz doświadczyć sytuacji, w której potencjalny klient jako pierwszy kontaktuje się z

Landing page – Co to jest i do czego go użyć?

Czas czytania 3 minut Landing page można przetłumaczyć jako stronę lądowania, czyli miejsce, do którego trafia klient po kliknięciu w link. Główną cechą takiej strony jest prezentacja oferty firmy