Spójna identyfikacja wizualna, czy pomaga?

Zastanawiasz się, czy identyfikacja wizualna ma znaczenie? Przygotowałem dla Ciebie kilka informacji, które z pewnością rozwieją wątpliwości.
Czas czytania 7 minut

Identyfikację wizualną postrzegamy jako jeden z kluczowych elementów brandingu, czyli procesu budowania marki i jej wizerunku. Możemy ją rozumieć jako narzędzie niezbędne do kreowania wizerunku firmy, ale także sposób budowania spójnej świadomości firmy w odbiorze przez potencjalnych klientów. Odpowiednio skomponowane, ujednolicone i konsekwentnie stosowane elementy identyfikacji wizualnej tworzą tożsamość uznawaną za profesjonalną i godną zaufania. Przekonaj się, w jaki sposób identyfikacja wizualna marki może pomóc w Twoim biznesie.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Na czym polega identyfikacja wizualna marki?
  • Jakie korzyści wynikają z dobrze opracowanej i wdrożonej identyfikacji wizualnej?
  • Jakie są elementy i funkcje identyfikacji wizualnej?

Identyfikacja wizualna marki – co to takiego?

Budowanie wizerunku marki to proces, na który składa się wiele elementów, które należy wdrażać długofalowo i konsekwentnie od chwili ich opracowania. Należą do nich przede wszystkim nazwa, slogan i misja, historia, strona internetowa i kanały social media, język komunikacji, oferta i opinie. Ale tym elementem, który ma szczególne znaczenie i scala wszystkie pozostałe jest właśnie identyfikacja wizualna marki.

Co to jest identyfikacja wizualna? Jest to system elementów wizualnych, na które składają się znak marki (logo i/lub logotyp), kolorystyka i typografia, klucz wizualny. Elementy te powinny być spójne i odzwierciedlać tożsamość marki – jej historię, ideę, charakter branży i jej wyróżniki na tle konkurencji. Głównym celem jest ułatwienie odbiorcom rozpoznania marki na podstawie jej wizualnej prezentacji w Internecie i nie tylko. Niniejszy cel zostanie osiągnięty, jeśli będzie na tyle unikatowy, by zapaść w pamięć.

Dlaczego identyfikacja wizualna działa?

Budowanie marki jest istotne, aby móc wzbudzać zainteresowanie odbiorców, przyciągać nowych klientów, pozyskiwać ich zaufanie. W obecnych czasach treści wizualne są nieodzowną częścią tożsamości marki. Nie bez powodu socjolodzy i psycholodzy nazywają nasze społeczeństwo obrazkowym. Elementy wizualne wpływają na odbiorców wielopłaszczyznowo. Aż 65% populacji stanowią wzrokowcy, dlatego szybciej i łatwiej jesteśmy w stanie zrozumieć i przyswoić treści wizualne aniżeli tekstowe. Właśnie te fakty w procesie budowania wizerunku wykorzystuje spójna i dopracowana identyfikacja wizualna.

Identyfikacja wizualna jest niczym opowiadanie historii bez wykorzystania słów. Już w 1985 roku nieme obrazy zachwyciły świat, dzięki odkryciu kinematografii. Obraz bez dźwięku, bez napisów – wyłącznie przekaz wizualny budził emocje w widzach i dostarczał wrażeń. Tak było kiedyś, jest tak i dziś. Dbałość o spójność i nowoczesność identyfikacji wizualnej marki procentuje większą świadomością, wzrostem zaufania czy też budowania autorytetu.

Warto też pamiętać, że jesteśmy biologicznie uwarunkowani w taki sposób, że w pierwszej mierze oceniamy rzeczy “na pierwszy rzut oka”. Dzieje się to mimowolnie. Idealnie to odwzorowuje tzw. efekt halo, czyli odmiana podstawowego błędu atrybucji. Przypisujemy negatywne właściwości osobie lub firmie na podstawie pierwszego wrażenia. Jak nietrudno się domyślić, zależy nam dokładnie na odwrotnej reakcji odbiorcy, czyli tzw. anielskim efekcie halo. I właśnie profesjonalna, pomysłowa identyfikacja wizualna marki jest w stanie go zagwarantować. Budzi bowiem pierwsze skojarzenia z konkretną marką i wpływa na jej rozpoznawalność.

Elementy skutecznej identyfikacji wizualnej

W skład identyfikacji wizualnej marki wchodzą bazowe elementy, na podstawie których tworzone są konkretne projekty. Wyznacznikiem opracowywania kierunku konkretnej koncepcji wizerunkowej powinna być strategia firmy, dokładna analiza jej potrzeb i grupy docelowej.

  • Księga znaku – opis i standaryzacja logo,
  • Key Visual – wiele elementów graficznych, które wykorzystywane są we wszystkich materiałach publikowanych przez firmę,
  • Kolorystyka – wybierz kolor przewodni swojej marki, który pojawi się nie tylko w Twoim logo czy na stronie internetowej, ale również w publikowanych treściach. Dzięki temu dana publikacja od razu będzie kojarzyć się z Tobą i stanie się bardziej przystępna,
  • Grafiki – postaraj się wypracować spójny styl fotografowania oraz projektowania grafik. Wówczas wszystkie publikacje wizualne będą dopracowane wzorniczo i staną się Twoim charakterystycznym wyznacznikiem.
  • Wideo – spójność wizualną wideo można uzyskać nie tylko poprzez sposób kadrowania i wypracowanie schematów ujęć, ale również za pomocą oznaczania w nich treści tymi samymi czcionkami i kolorami.
  • Typografia – dobór jednej – dwóch czcionek, ich zestawiania, wielkości oraz relacji z innym elementami klucza wizualnego,
  • Akcydensy – drukowane materiały firmowe takie jak: wizytówki, teczki, cenniki, papier firmowy, koperty itp.
  • Materiały marketingowe – określenie spójności kreacji wizualnych takich jak: banery, billboardy, plakaty, broszury, foldery, ulotki, grafiki, infografiki, wideo.
  • Opakowania (opcjonalnie) – pudełka, etykiety, naklejki, taśma, kartony.
  • Gadżety firmowe – długopisy, wizytowniki, cukierki firmowe, prezenty.

Wizualne akcenty Twojej marki mają duże znaczenie dla jej rozpoznawalności w świadomości odbiorców. Warto te pozornie drobne czynniki, takie jak spójność kolorystyczna czy typograficzna wykorzystywać, aby się wyróżnić spośród innych marek publikujących swoje treści w mediach społecznościowych i ogólnie w Internecie.

Jakie są funkcje identyfikacji wizualnej?

Do najważniejszych funkcji identyfikacji wizualnej możemy zaliczyć:

  • wyróżnienie marki na rynku, 
  • wyeksponowanie jej unikatowości pod różnymi względami,
  • budowanie skojarzeń z marką,
  • kształtowanie świadomości marki,
  • wpływanie na pozyskiwanie zaufania odbiorców,
  • przełamanie barier komunikacji,
  • budowanie rozpoznawalności w social mediach i nie tylko. 

Użytkownicy Internetu są wprost bombardowani różnego rodzaju komunikatami reklamowymi, informacjami, kampaniami wizualnymi i nie tylko. W efekcie mamy do czynienia z tzw. ślepotą banerową, czyli zjawiskiem polegającym na tym, że nasz umysł niejako pomija przyswajanie banerów reklamowych i koncentruje uwagę na tym, czego konkretnie szukamy na danej stronie lub kanale social media. Przez to pozyskanie uwagi użytkowników Sieci stało się jeszcze trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. I nawet jeżeli wchodzą w interakcję reagując na dane komunikaty, to często nie zostają one zapamiętane. 

Aby poradzić sobie z tym, przedsiębiorca musi wykorzystać dodatkowe narzędzia marketingowe i wizerunkowe. Jednym z nich jest właśnie profesjonalna identyfikacja wizualna, która jest w stanie podświadomie wpisać się w pamięć odbiorcy i sprawić, że myśląc o produktach czy usługach z Twojej branży, wraca właśnie do Ciebie. Dlaczego? Bo Ty zdołałeś się wyróżnić na tle innych niespójnych wizualnie komunikatów, wywołałeś określone wrażenia i emocje, a tym samym zwiększyłeś swoje szanse w wyścigu o zainteresowanie i pozostanie zapamiętanym na zasadzie skojarzeń z elementami identyfikacji wizualnej marki.

Korzyści wynikające ze spójnej identyfikacji wizualnej

Wizerunek przedsiębiorstwa odgrywa ogromną rolę w funkcjonowaniu biznesu. Identyfikacja wizualna pomaga sprawić, że odbiorcy już po kilkukrotnym zetknięciu z komunikatami, które są spójne wizualnie spojrzą na firmę łaskawszym okiem i ją lepiej zapamiętają. Budowanie pozytywnego wizerunku to praca długofalowa, wymagająca cierpliwości i konsekwencji, w której liczą się wszystkie szczegóły i niuanse. Dbając o spójność kreacji wizualnej w komunikatach i materiałach tworzonych na potrzeby marketingu swojej firmy sprawiasz, że potencjalni klienci nawet nieświadomie zaczną tworzyć kreatywny obraz Twojego przedsiębiorstwa. Zobaczą spójność komunikacji we wszystkich kanałach marki i ją będą rozpoznawać już po samej kreacji przekazów.

Logo, powtarzające się schematy graficzne, czcionki, kolory i inne składowe identyfikacji wizualnej wpływają na wzrost wiarygodności i zaufania do marki. Odbiorca, widząc stronę internetową, komunikację w mediach społecznościowych czy też materiały drukowane, które do siebie nawiązują, oceni firmę jako nowoczesną i dbającą o szczegóły. Zyskuje też większą pewność co do jakości oferowanych produktów czy usług.

Ponadto podczas procesu rozwijania swojej firmy i jej działań marketingowych z czasem zapotrzebowanie na projekty będzie coraz większe. Jeśli zadbasz o konkretny schemat w zakresie identyfikacji wizualnej, tworzenie dodatkowych projektów, będzie już o wiele prostsze, a ich realizacja przebiegnie sprawniej. Firmy mające już opracowaną koncepcję identyfikacji wizualnej zdecydowanie szybciej wprowadzają na rynek nowe produkty i usługi. Dzięki charakterystycznym symbolom nie muszą tak intensywnie angażować się w reklamę mającą ich wyróżnić na tle innych komunikatów pojawiających się w Internecie.

Świadome kreowanie identyfikacji wizualnej marki

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że identyfikacja wizualna marki musi być opracowana ze szczególną starannością. Wszystkie elementy składające się na nią stworzą ogólny obraz marki, który zagnieździ się w świadomości odbiorców, którzy będą na nią trafiać. To, jakie wybierzesz kolory przewodnie, kształty czy formy czcionek, sposób komunikacji mają bezpośrednie przełożenie na sposób postrzegania marki. Przemyślana identyfikacja wizualna jest więc niezwykle ważna w przypadku kontaktu firmy z klientem. 

Identyfikacja wizualna powinna być dostosowana do tego, jak chcemy, by nasza marka była postrzegana. Jej opracowanie musi więc być działaniem przemyślanym i strategicznym. Jeżeli chcesz podkreślić profesjonalizm, dobieraj elementy graficzne kojarzące się z tymi cechami. Jeśli stawiasz na ekskluzywność, wyraź to w czcionce czy kolorystyce. Warto w tym zakresie kierować się psychologią kolorów, Color Emotion Guide, poszukać informacji na temat oddziaływania typografii i elementów wizualnych na skojarzenia u odbiorców.

Pamiętaj, że kompozycje kolorów, sposób kadrowania, kształty itd. mogą podkreślać określone cechy, takie jak rozrywkowy charakter, elegancję, przystępność, czy profesjonalizm. Wszystkie elementy graficzne powinny być dostosowane do rodzaju branży, aby odsyłać do konkretnych skojarzeń. Przykładowo warto, by marka produkująca kosmetyki naturalne zdecydowała się na odcienie zieleni, pastele i jasne barwy ziemi. Kolor kojarzący się z naturą od razu pozwala przyporządkować firmę do danej branży, co ułatwia klientom poruszanie się wśród różnych marek i wpływa na decyzje zakupowe.

Dzięki dobrze przemyślanej strategii wizerunkowej odbiorcy wchodzą w interakcje z firmą i łatwiej odnajdują ją wśród konkurencji. Chętniej angażują się też w organizowane inicjatywy, takie jak promocje czy konkursy i otaczają się przedmiotami kojarzącymi się ze znaną i lubianą marką.

Identyfikacja wizualna marki w mediach społecznościowych

Przygotowując swoje treści do publikacji dobrze jest pamiętać o tym, że większość osób przegląda media społecznościowe przede wszystkim za pomocą aplikacji w telefonach komórkowych. Dlatego materiały powinny być przygotowane właśnie pod kątem mobilności ich odbioru. Zazwyczaj te treści są konsumowane w pośpiechu, gdy ktoś przebywa w kolejce, w poczekalni, czy też ma przerwę w pracy. Traktujemy Social Media jako chwilową odskocznię, która ma nam zapewnić rozrywkę. Dlatego treści, które prezentujemy muszą ich przyciągać także formą wizualną. Publikacje powinny swoją formą odpowiadać wymaganiom platformy, na której są umieszczane. Ponadto muszą one być spójne w każdym miejscu publikacji.

Programy pomocne w tworzeniu identyfikacji wizualnej

·         Coolors.co – paleta kolorów

·         Canva.com/font-combinations – wybór czcionek

·         Thenounproject.com – figury

·         Canva.com – tworzenie grafik i krótkich filmów

Podsumowując

Czas, wysiłek i fundusze poświęcone na stworzenie profesjonalnej strategii i koncepcji identyfikacji wizualnej to inwestycja, która okaże się dla Ciebie bardzo lukratywna. Nie tylko pod względem finansowym, ale i strategicznym. Identyfikacja wizualna nie jest zbędnym “widzi mi się”. To element tożsamości marki, który realnie wpływa na funkcjonowanie biznesu. Dzięki niej zyskasz w oczach odbiorców uznanie i łatwiej pozyskasz sobie ich zaufanie. Twoja firma będzie częściej zapamiętywana, gdyż wszystkie jej składniki będą pojawiać się w wielu miejscach, a przy tym wyróżnią się unikatowością, która zawsze jest w doceniana.

Wiedza w pigułce

Jakie korzyści daje identyfikacja wizualna firmy?

  • zwiększysz wartość postrzeganej marki
  • stworzysz wizualną tożsamość biznesu
  • wykreujesz rozpoznawalność w branży
  • otrzymasz księgę znaku, czyli zbiór reguł, który pozwoli na utrzymanie wizualnej spójności
  • uzyskasz zbiór wzorców poczynając od typografii po formy budowy reklamy
  • zrobisz pierwsze, dobre wrażenie wśród klientów
  • zyskasz kompleksowe podejście
  • utrwalisz ofertę w pamięci klienta

Jeżeli potrzebujesz profesjonalnej pomocy w opracowaniu unikatowej strategii budowania wizerunku Twojej marki, zapraszam na konsultacje. Wypełnij BRIEF, a skontaktuję się z Tobą.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Co to jest lead sprzedażowy? Sposoby pozyskiwania

Czas czytania 3 minut Lead generation, czyli pozyskiwanie leadów to rodzaj marketingu przychodzącego (inbound marketing). Znasz lub chcesz doświadczyć sytuacji, w której potencjalny klient jako pierwszy kontaktuje się z

Landing page – Co to jest i do czego go użyć?

Czas czytania 3 minut Landing page można przetłumaczyć jako stronę lądowania, czyli miejsce, do którego trafia klient po kliknięciu w link. Główną cechą takiej strony jest prezentacja oferty firmy