Kampanie reklamowe w Internecie – jak je realizować, by były skuteczne?

Czas czytania 6 minut

Zastanawialiście się nad tym, czym byłaby dzisiaj sprzedaż produktu, usługi czy idei, gdyby nie kampanie reklamowe w Internecie? Świat się zmienia, a ulotki, plakaty, katalogi papierowe czy dżingiel w radiu, przestały być wystarczającymi środkami, aby wyróżnić się wśród konkurencji. Tylko, czy kampanie reklamowe w sieci rzeczywiście są aż tak skuteczne? Co je wyróżnia?

Co to jest kampania reklamowa w Internecie?

Czym jest kampania reklamowa online? Jakie efekty może przynieść? Kampanie reklamowe w Internecie to strategia marketingowa, która wykorzystuje różne kanały online do promowania konkretnej oferty. Może to być np. reklama produktu, usługi,

lokalizacji turystycznej, idei albo wydarzenia. Wśród przykładowych kanałów i form reklam online znajdują się kampanie reklamowe Google Ads, treści, grafika i filmy publikowane w social mediach, strony internetowe i pozycjonowanie SEO.

Przygotowanie przekazu reklamowego – jak zrobić to dobrze?

Pracownicy agencji marketingowej pracują nad kampanią reklamową

Przygotowanie przekazu reklamowego online to kluczowy element sukcesu kampanii marketingowej. Poniżesz znajdziesz kilka kluczowych wskazówek, które pomogą Ci stworzyć przekonujący i efektywny przekaz reklamowy w internecie:

  1. Zdefiniuj cel kampanii reklamowej – w pierwszej kolejności zastanów się, jaki jest cel kampanii. Czy ma to być np. kampania edukacyjna, reklamowa, a może wizerunkowa? A może jej celem ma być generowanie leadów sprzedażowych?
  2. Dobierz grupę docelową wybór grupy docelowej to istotny krok, nie możesz skierować jednej reklamy do wszystkich. Zastanów się, czy chcesz dotrzeć do zupełnie nowych klientów, czy może do obecnych?
  3. Wykorzystaj moc nagłówków – solidne hasło reklamowe to podstawa, nie powinno składać się z więcej niż 5 słów. „Prawie robi wielką różnicę” czy „Just do it” to tylko kilka słów, które łatwo zapamiętać.
  4. Zadbaj o spójną identyfikację wizualną – istotne znaczenie ma zarówno kolorystyka, jak i logo.
  5. Grafika może wiele zdziałać – odpowiednio zaprojektowana grafika to sposób na przyciągnięcie uwagi. Jeśli chcesz np. zwrócić uwagę na dany element, to na grafice wstaw osobę, która pokazuje na niego palcem.
  6. Zrób testy A/B – warto przeanalizować, czy dany przekaz przynosi zamierzony efekt. Najlepiej sprawdzi się test A/B np. w kampanii reklamowej na Facebooku. Porównaj współczynnik klikaności reklam i wybierz ten, który ma wyższe wskaźniki.
  7. Wybierz odpowiednią platformę – działać możesz w różnych mediach. Dobierz je pod obecność swojej grupy docelowej. Pokolenie Z i młodsze często obecne jest na TikToku, z kolei Millenialsi zdecydowanie więcej czasu spędzają na Facebooku.
  8. Nie zapomnij o CTA – skuteczne wezwanie do działania potrafi wiele zmienić i zwiększyć liczbę pozyskiwanych leadów.
  9. Personalizuj przekaz – stopień natężenia przekazu i jego personalizacji bywa istotny. Na szczęście łatwo to zrobisz dzięki automatyzacji i reklamie dynamicznej.  Jeśli Twoja marka ma wybrany archetyp, pamiętaj o dopasowaniu języka.
  10. Zadbaj o responsywność – pamiętaj, że znaczna część osób wyświetli Twoją reklamę na urządzeniach mobilnych.

Rodzaje kampanii reklamowych w sieci

W ramach kampanii reklamowych w internecie, marketerzy korzystają z różnorodnych narzędzi, aby dotrzeć do swojej docelowej grupy odbiorców. Kampania w internecie może odbywać się na różnych platformach. Jej podstawowe zadanie to wzrost sprzedaży. Ale nie tylko. Spełniać może również inne cele.

Jakie są rodzaje kampanii reklamowych w sieci?

  1. Kampanie display (banerowe) – tego rodzaju kampania online opiera się na grafikach i obrazach, które pojawiają się na stronach internetowych w formie banerów reklamowych. Ich główny cel stanowi budowanie świadomości marki i promocja produktów. Takie kampanie mają przede wszystkim przyciągnąć uwagę odbiorcy.
  2. Kampanie SEM (Search Engine Marketing) – reklama w wynikach wyszukiwania, z reguły płatna per kliknięcie (PPC), stosowana głównie w Google Ads. Jakie jest ich zastosowanie? To m.in. pozycjonowanie marki, a także zdobywanie ruchu na stronie internetowej.
  3. Kampania reklamowa Social Media – reklama na platformach społecznościowych, wykorzystująca różne formaty, takie jak obrazy, wideo czy tekst. Główne cele tego rodzaju kampanii reklamowej to budowanie zaangażowania, promocja produktów oraz interakcja z użytkownikami.
  4. Kampanie e-mail marketingowe – wysyłanie spersonalizowanych wiadomości e-mail, zawierających oferty, informacje o produktach czy aktualności. Dzięki nim możliwe jest utrzymywanie relacji z klientami, informowanie o nowościach i promocja produktów.
  5. Kampanie video – reklama wideo emitowana na platformach takich jak YouTube czy na stronach internetowych. Pozwala na przekazywanie treści w sposób atrakcyjny, a przy tym budowanie zaangażowania.
  6. Kampanie natywne – reklama w formie treści, która harmonizuje z otoczeniem strony, na której się pojawia. Kampanie reklamowe tego typu subtelnie promują produkty, a przy tym budują zaufanie poprzez dostarczanie wartości.
  7. Kampanie remarketingowe – targetowane reklamy skierowane do osób, które wcześniej odwiedziły stronę internetową, ale nie dokonały konwersji.
  8. Kampanie influencer marketingowe – wykorzystanie popularności i wpływu osób publicznych w mediach społecznościowych w celu promocji produktów czy usług. Pozwalają budować wiarygodność i dotrzeć do nowych grup odbiorców.
  9. Kampanie Programmatic Advertising – automatyczne zakupy i sprzedaż reklam, oparte na algorytmach i danych użytkowników. Z ich pomocą osiągnąć można ponowne zainteresowanie potencjalnych klientów, a także zwiększyć współczynnik konwersji.
  10. Kampanie interaktywne – kampania reklamowa w Internecie, która angażują użytkowników, zachęcając ich do interakcji, np. quiz, gry online. Ich cel to m.in. zwiększenie zaangażowania, budowanie relacji czy edukacja odbiorców.

W kontekście kampanii reklamowej często wspomina się także o jej podziale z uwzględnieniem okresu trwania. Wówczas do wyboru jest kampania tematyczna i kampania stała. Co je różni? Kampania stała jest prowadzona bez przerw. Ponadto jej przebieg cechuje się mniej więcej taką samą intensywnością. Kampania tematyczna wprowadzana jest w konkretnym okresie, np. przy okazji Black Rfiday czy świętach.

W zależności od celów marketingowych, grupy docelowej i rodzaju promowanego produktu czy usługi, marketerzy wybierają odpowiednie rodzaje kampanii reklamowych, tworząc zróżnicowane strategie, które efektywnie docierają do odbiorców.

Kampanie reklamowe w Internecie – wady i zalety

Planujesz kampanię reklamową, ale nie wiesz czy to dobry wybór w Twoim przypadku? Sprawdź, jakie są jej wady i zalety.

Zalety reklamy internetowej

Jakie zalety ma kampania reklamowa? Będzie to przede wszystkim:

  • szeroki zasięg – zero ograniczeń związanych z dotarciem do osób oddalonych nawet o tysiące kilometrów,
  • możliwość sprecyzowania grupy docelowej – reklama może działać tak, aby docierać tylko (i aż) do konkretnych osób pod względem wieku, płci, zawodu, statusu materialnego i innych cech,
  • całodobowość – kampanie reklamowe w Internecie nie muszą być np. emitowane wyłącznie w określonych godzinach – jak w telewizji,
  • łatwość nawiązania relacji z odbiorcami – formy reklamy mogą wywoływać szybką interakcję z klientami, np. plakat zamieszczony na Facebooku, prowokuje do pisania komentarzy pod nim,
  • duża dynamika reklamy – bez problemu można ją edytować i dostosowywać do nowych warunków,
  • niski koszt – oczywiście można wybrać płatne reklamy w Internecie (i tak tańsze niż reklamy tradycyjne), ale można też działać bez poniesienia kosztów – zwłaszcza jeśli ma się czas na poznawanie marketingu i np. samodzielną obsługę mediów społecznościowych, wówczas kampania reklamowa może być niemal darmowa. Nie zawsze jest to jednak możliwe,
  • ekologiczne podejście – to, co dzieje się w świecie online, nie generuje odpadów i pozostaje naturalne wobec zasad środowiska naturalnego.Mężczyzna rozważy przy tablicy wady i zalety kampanii reklamowych

    Wady kampanii reklamowej w sieci

    Czy kampanie marketingowe w Internecie mają jakieś wady? Zaliczyć można do nich:

    • możliwość zablokowania dostępu do reklam przez użytkownikaw Polsce robi to średnio 38% użytkowników, którzy są świadomi dużej liczby reklam i nie chcą ich otrzymywać,
    • możliwość przeoczenia reklamy – nawet jeśli użytkownik nie blokuje reklam świadomie, to w ich natłoku, może je przeoczyć,
    • widoczność efektów po dłuższym czasie (w niektórych przypadkach) – jeżeli konkurencja w Internecie jest duża, to skuteczność reklamy może być widoczna np. dopiero po 6 miesiącach w przypadku pozycjonowania lub kampanii Google Ads.

    Aby wyeliminować ryzyko przeoczenia reklam przez użytkownika lub opóźnienia w efektach, warto planować internetowe kampanie reklamowe ze specjalistami. Profesjonalna agencja marketingowa, która oferuje rozbudowane usługi marketingowe (np. obsługa social media, videomarketing, kampanie Google Ads), najlepiej zaplanuje działania reklamowe.

    Organizacja i prowadzenie kampanii reklamowych to złożony proces, który wymaga wiedzy oraz odpowiednich zasobów.

    Komputer z widoczną kampanią reklamową

    Jak mierzyć skuteczność kampanii reklamowej?

    Mierzenie skuteczności kampanii reklamowej to kluczowy element procesu marketingowego. Jakie są kluczowe wskaźniki i metody pomiaru skuteczności kampanii reklamowej?

    1. Zasięg – mierzy liczbę unikalnych osób, które miały kontakt z reklamą. Wskaźnik ten pozwala ocenić, jak dużo osób potencjalnie zobaczyło reklamę.
    2. CTR – procent użytkowników, którzy kliknęli w reklamę w stosunku do liczby wyświetleń. Świadczy o tym, jak skutecznie reklama przyciąga uwagę i generuje akcje.
    3. CPC – średni koszt za jedno kliknięcie w reklamę. Pomaga określić, jakie koszty wiążą się z pozyskaniem jednego odwiedzającego.
    4. CPM – koszt tysiąca wyświetleń reklamy. Przydaje się przy porównywaniu efektywności różnych kampanii i formatów reklamowych.
    5. Wskaźnik konwersji – procent osób, które dokonały pożądanej konwersji w stosunku do liczby klikających. Pomaga ocenić skuteczność reklamy w generowaniu zamierzonej akcji.To tylko kilka ze wskaźników, które okażą się przydatne. Więcej na temat mierzenia kampanii reklamowych, przeczytasz w naszym artykule: Efektywne kampanie reklamowe – jak mierzyć ich skuteczność?

    Kampanie reklamowe a zwiększenie świadomości marki

    Cele kampanii reklamowej są różne. Podstawowy z nich to zwiększenie rozpoznawalności marki. W tym przypadku doskonale sprawdza się kampania reklamowa telewizyjna, ale internetowa może poradzić sobie równe dobrze. Znaczenie ma jednak intensywność kampanii i przekaz w kilku kanałach jednocześnie. Równie dobrze celem kampanii może być jednak także budowa wizerunku, sprzedaż czy edukacja odbiorców (przykład stanowią reklamy społeczne).

    Zanim przejdziesz do tworzenia kampanii reklamowej, dokładnie ją zaplanuj. Jeśli nie masz doświadczenie w tej kwestii, lepiej zostaw to zadanie profesjonalistom. Określ jednak jej cel i grupę docelową. Dobrze zaplanowana kampania reklamowa może wiele zdziałać.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

lead generation
Bez kategorii

Generowanie leadów – 5 największych błędów małych firm

Czas czytania 10 minut Generowanie leadów sprzedażowych i przekuwanie ich na płacących klientów jest kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa. Z perspektywy małych firm, które często operują na niewielkich budżetach, jest to

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.