Kampanie reklamowe w Internecie – jak je realizować, by były skuteczne?

Czas czytania 3 minut

Zastanawialiście się nad tym, czym byłaby dzisiaj sprzedaż produktu, usługi czy idei, gdyby nie kampanie reklamowe w Internecie? Świat się zmienia, a ulotki, plakaty, katalogi papierowe czy dżingiel w radiu, przestały być wystarczającymi środkami, aby wyróżnić się wśród konkurencji. Nie oznacza to jednak, że reklamy w Internecie mają same zalety. Poznaj plusy i minusy na przykładach najbardziej rozpoznawalnych kampanii.

Co to jest kampania reklamowa w Internecie?

Kampanie reklamowe w Internecie to strategia marketingowa, która wykorzystuje różne kanały online do promowania konkretnej oferty. Może to być np. reklama produktu, usługi, lokalizacji turystycznej,idei albo wydarzenia. Wśród przykładowych kanałów i form reklam online znajdują się kampanie reklamowe Google Ads, treści, grafika i filmy publikowane w social mediach, strony internetowe i pozycjonowanie SEO.

Reklama internetowa – wady i zalety

Zalety reklamy internetowej to:

  • szeroki zasięg – zero ograniczeń związanych z dotarciem do osób oddalonych nawet o tysiące kilometrów,
  • możliwość sprecyzowania grupy docelowej – reklama może działać tak, aby docierać tylko (i aż) do konkretnych osób pod względem wieku, płci, zawodu, statusu materialnego i innych cech,
  • całodobowość – kampanie reklamowe w Internecie nie muszą być np. emitowane wyłącznie w określonych godzinach – jak w telewizji,
  • łatwość nawiązania relacji z odbiorcami – formy reklamy mogą wywoływać szybką interakcję z klientami, np. plakat zamieszczony na Facebooku, prowokuje do pisania komentarzy pod nim,
  • duża dynamika reklamy – bez problemu można ją edytować i dostosowywać do nowych warunków,
  • niski koszt – oczywiście można wybrać płatne reklamy w Internecie (i tak tańsze niż reklamy tradycyjne), ale można też działać bez poniesienia kosztów – zwłaszcza jeśli ma się czas na poznawanie marketingu i np. samodzielną obsługę mediów społecznościowych,
  • ekologiczne podejście – to, co dzieje się w świecie online, nie generuje odpadów i pozostaje naturalne wobec zasad środowiska naturalnego.

Jakie wady mają kampanie reklamowe w Internecie? Są to na przykład:

  • możliwość zablokowania dostępu do reklam przez użytkownika – w Polsce robi to średnio 30% użytkowników, którzy są świadomi dużej liczby reklam i nie chcą ich otrzymywać,
  • możliwość przeoczenia reklamy – nawet jeśli użytkownik nie blokuje reklam świadomie, to w ich natłoku, może je przeoczyć,
  • widoczność efektów po dłuższym czasie (w niektórych przypadkach) – jeżeli konkurencja w Internecie jest duża, to skuteczność reklamy może być widoczna np. dopiero po 6 miesiącach w przypadku pozycjonowania lub kampanii Google Ads.

Aby wyeliminować ryzyko przeoczenia reklam przez użytkownika lub opóźnienia w efektach, warto planować internetowe kampanie reklamowe ze specjalistami. Profesjonalna agencja marketingowa, która oferuje rozbudowane usługi marketingowe (np. obsługa social media, videomarketing, kampanie Google Ads), najlepiej zaplanuje działania reklamowe. Podczas konsultacji marketingowcy z doświadczeniem układają strategię dopasowaną do konkretnej firmy – jej celów, odbiorców, konkurencji czy po prostu możliwości. Patrzą perspektywicznie i analizują potencjalne błędy – zarówno dobre, jak i ewentualne, negatywne skutki marketingu.

Skuteczna reklama w sieci – znane przykłady

Każdy przeciętny użytkownik Internetu lub innych mediów potrafi wskazać przykładowe reklamy, które z jakichś powodów zapamiętał. Czasem tym decydującym czynnikiem jest hasło, czasem estetyka, a innym razem – dźwięk. Zawsze jednak chodzi o wywoływanie emocji i skojarzeń, które są często decydującym kryterium w przyjęciu lub odrzuceniu reklamy; w skorzystaniu z kupna/usług lub oddalenia się do konkurencji.

Poniżej przybliżamy 3 przykłady kampanii reklamowych, które odniosły szczególny sukces. To dlatego, że wyszły poza schemat myślenia o reklamie, poruszyły tematy społeczne i przedstawiły historie, które mogą dotyczyć każdego.

Allegro – wzruszające reklamy świąteczne

Od kilku lat przy okazji świąt Bożego Narodzenia Allegro emituje reklamy, które wzruszają odbiorców. Pokazują one historie zwykłych ludzi, z którymi łatwo się utożsamić. Na początku pojawia się problem, np. uprzedzenia związane z oceną po wyglądzie albo dystans międzypokoleniowy. Na końcu pojawia się rozwiązanie problemu, które ukazuje ponadczasową prawdę o relacjach. W świątecznych reklamach Allegro na pierwszy plan wysuwa się miłość, bliskość i akceptacja.

LOT – samopoczucie pasażera na pierwszym miejscu

Kampanie reklamowe w Internecie i innych kanałach medialnych linii lotniczej LOT koncentrują się na pokazaniu bezpieczeństwa i komfortu pasażerów. To właśnie te dwie cechy są priorytetem dla osób, które decydują się na podróżowanie samolotem. LOT w swoich kampaniach pokazuje wysokie standardy obsługi i przyjemną atmosferę nie jako coś luksusowego, ale dostępnego każdemu – z uwzględnieniem zarówno indywidualnych, jak i rodzinnych sytuacji.

YES – TAK dla wszystkich kobiet

Kampania reklamowa marki YES zatytułowana “Jestem kobietą” ma szczególny wydźwięk społeczny. Wpisuje się w narracje o niezależności, różnorodności, sile i odwadze współczesnych kobiet. Przeciwstawia się ograniczeniom, szufladkowaniom i schematom w myśleniu o tym kim powinna i jaka powinna być kobieta. Reklama marki YES promuje biżuterię, ale tak naprawdę robi dużo więcej: skupia się na wolności i godności kobiet, która jest częstym tematem życia publicznego.

Kampanie reklamowe – podsumowanie

Reklama firmy w Internecie to szansa na rozwój marki i dotarcie do odbiorców, którzy wyznają wartości promowane przez firmę. Ma zdecydowanie więcej zalet niż wad, a najlepszym krokiem do stworzenia udanej reklamy jest konsultacja ze specjalistą. Obsługa marketingowa ze strony agencji z doświadczeniem nie jest działaniem na “chybił trafił” i często nie wykorzystuje nawet wszystkich możliwych opcji do promowania produktu czy usługi. Wręcz przeciwnie – działa w dopasowaniu do określonego charakteru firmy i sprecyzowanych celów, co zwiększa szansę na skuteczność i sukces kampanii.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Marketing internetowy

Czy warto korzystać z usług agencji reklamowej?

Czas czytania 2 minut Agencja reklamowa – czy warto z niej skorzystać? To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak skutecznie wypromować swoją firmę.