Jak zbudować markę osobistą?

Jakie korzyści biznesowe przynosi budowanie marki osobistej? Przygotowałem dla Ciebie praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak zbudować silną markę osobistą.
Czas czytania 9 minut

Jeff Bezos powiedział kiedyś, że marką jest to, co mówią o Tobie inni ludzie, za Twoimi plecami. Takie ujęcie wskazuje, że marka osobista to tak naprawdę opinia, przekonanie klientów na Twój temat. Opinia, którą buduje się przez miesiące i lata. Ale, kiedy jest już pozytywnie wyrobiona, zmienia klientów w lojalnych i oddanych pasjonatów naszej działalności i tego co im oferujemy. Różnicą pomiędzy naszą marką w relacjach międzyludzkich a marką w biznesie jest to, że w drugim przypadku przekłada się to bezpośrednio na zarobki. Jak więc zbudować markę osobistą, aby przyniosła ona korzyści biznesowe? Podpowiadam!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest marka osobista?
  • Jakie kroki należy podjąć, aby zbudować personal branding?
  • Jakie korzyści przynosi budowanie marki osobistej?

Czym jest marka osobista?

Personal branding to sposób, w jaki promujemy samych siebie wśród innych. W ostatnich latach dostrzegalny jest wielki sukces coachingu, influencerów, nacisku na budowanie w Internecie siły swoich firm w oparciu o wizerunek przedsiębiorcy i/lub jego zespołu oraz szeroko rozumianego rozwoju osobistego.

Współcześnie osiągnięcie sukcesu w tych obszarach działalności bez inwestowania w siebie jest w zasadzie niemożliwe. Blogerzy, YouTuberzy, influencerzy z Instagrama, ale również przedsiębiorcy coraz częściej inwestują swój czas i zasoby finansowe w personal branding.

Na czym to polega? Jest to ogół działań komunikacyjnych i wizerunkowych służących do tworzenia oraz promowania własnego wizerunku, co ma w perspektywie długofalowej przynosić efekty w postaci rozwoju działalności oraz zwiększenia zysków ze sprzedaży usług lub produktów. Personal branding rozumiemy więc jako autopromocję w Internecie z naciskiem na media społecznościowe. Warto jednak pamiętać, że w procesie budowania marki osobistej chodzi nie tyle o to, jak się prezentujesz w Internecie, ale po co istniejesz i co wartościowego możesz zaoferować innym.

Jakie korzyści przynosi personal branding?

Silna marka osobista przekłada się na wiele korzyści PR-owych, ale i sprzedażowych. Posiadając ją sprawiamy, że jesteśmy bardziej dostrzegalni, doceniani jako eksperci w swojej dziedzinie, a nasza oferta cieszy się większym zainteresowaniem.

Korzyści wynikające z personal brandingu

  • Budowanie zaufania – warto pamiętać, że ludziom ufamy bardziej niż firmom. Warto to wykorzystać w swojej działalności i marketingu. Zdecydowanie łatwiej jest wypromować firmę wykorzystując do tego autentyczny wizerunek człowieka, niż jedynie jej bezosobową identyfikację wizualną. Potencjalni klienci oczekują bardziej osobistych i bliskich kontaktów z drugą osobą, która dopasuje usługę dokładnie do ich potrzeb i oczekiwań. Jeżeli Twoja marka zyska ludzką twarz, będzie bardziej wiarygodna i łatwiej zyskasz zaufanie odbiorców.
  • Odkrycie mocnych stron – aby wyróżnić swoją firmę spośród dużej konkurencji, musisz mieć świadomość, co stanowi jej największą wartość. Warto poświęcić na to czas i dokładnie przyjrzeć się swoim mocnym stronom, zasobom, aby je wykorzystać. Gdy już uda Ci się to osiągnąć, Twoja marka osobista zacznie przynosić efekty zarobkowe oraz marketingowe. Natomiast świadomość jej mocnych stron pozwoli Ci ją prężniej i bardziej świadomie rozwijać.
  • Zatrzymanie uwagi odbiorców – łatwiej jest przekonać klienta do swojej oferty oraz zatrzymać jego uwagę, jeżeli on uważa, że Cię zna. Badania wskazują, że kupujemy coś dopiero, jeżeli zetkniemy się z daną marką lub jej ofertą przynajmniej kilkanaście razy. Kreując markę osobistą nawiązujesz długofalową relację z odbiorcami i nawet jeżeli od razu nie zaczną u Ciebie kupować, to z czasem przekonają się, że warto skorzystać właśnie z Twojej oferty, gdyż będzie ona im bliższa. W międzyczasie będą Cię poznawać i przywiązywać do Ciebie, bo treści, które zaprezentujesz staną się odpowiedzią na ich zainteresowania. Zyskasz więc stałych obserwatorów, którzy z czasem mogą zostać klientami.
  • Lepsze dotarcie do grupy docelowej – przygotowując jakąkolwiek strategię marketingową lub wdrażając reklamy sponsorowane musimy przede wszystkim określić, do kogo będą one kierowane (czyli kto jest docelową grupą odbiorców treści). Kreowanie marki przynosi tę korzyść, że łatwiej jest Ci sprecyzować, kto rzeczywiście będzie zainteresowany Twoją ofertą. Określając to, komu potrzebna jest Twoja marka i jej oferta, zdecydowanie ułatwia tworzyć content, który spełni oczekiwania większej liczby osób. A to oznacza pozyskanie lojalnej grupy osób, która będzie Cię systematycznie obserwować i generować ruch.
  • Lepsza rozpoznawalność w branży.
  • Zdobywanie nowych znajomości i kontaktów biznesowych.
  • Bycie postrzeganym jako autorytet w danej dziedzinie.

Silna marka osobista i jej fundamenty

Nie wystarczy wyłącznie budować markę osobistą w odpowiedni sposób prezentując wizerunek w Internecie. Esencją musi być profesjonalizm w danej dziedzinie. Wykonywanie jak najlepiej swojej pracy jest tu fundamentem. W przeciwnym razie stworzysz markę wydmuszkę, która bez wartościowej oferty może przyciągnie klientów, ale nie będą oni wracać ani Cię polecać. Dopiero na tym gruncie, zaczynamy opowiadać o sobie, pracy i budować wizerunek w oparciu o profesjonalizm. Należy więc robić swoje możliwie jak najlepiej, ale też zadbać o to, aby świat się o tym dowiedział. Podejście “siedź pod miotłą, a Cię znajdą” nie działa już na współczesnym rynku. Należy się wyróżnić na tle konkurencji.

Wartościowa cecha

Jednym z popularnych sposobów jest budowanie marki osobistej w oparciu o wyróżniającą nas cechę. Jeżeli eksponujemy silne strony, bo jesteśmy świadomi co nas wyróżnia i co możemy zaoferować, sukces okaże się łatwiejszy do osiągnięcia. Pierwszym krokiem budowania marki osobistej jest więc zyskanie świadomości wyróżniających cech, silnych stron, misji. Przeanalizuj, co wartościowego przychodzi Ci w sposób naturalny, co masz w sobie charakterystycznego, w czym jesteś najlepszy, co działa na ludzi. Wtedy najłatwiej będzie im udowodnić, że warto wejść z Tobą w interakcję, bo dajesz autentyczność i wartość.

Autentyczność

Najpierw trzeba wykreować osobowość, aby później była ona kojarzona z czymś konkretnym. Należy być autentycznym, ale i rozwijać się, panować nad rzeczami, które mogą być dla odbiorców zniechęcające w naszym wizerunku lub sposobie bycia. Akceptujemy błędy, niedoskonałości, ale pod warunkiem, że osobowość jest wiarygodna i autentyczna oraz, gdy niesie nam wartość edukacyjną, rozrywkową itp. Mamy nie tylko budować osobowość, ale przede wszystkim ją odkryć w sobie i wykorzystać. 

Każdy z nas ma w sobie coś wyjątkowego i właśnie tę cechę warto wyeksponować. W połączeniu z wykonywaniem swojej pracy najlepiej jak to tylko możliwe, można na tej bazie budować swoją markę osobistą. 

Odkryj swoją markę osobistą

Proces budowania marki osobistej warto rozpocząć od znalezienia pomysłu na siebie i swój wizerunek. Wymaga to poznania rdzenia swojej tożsamości i zdefiniowania swoich mocnych cech.

Fundamentem mocnej marki osobistej jest znajomość siebie oraz spójna i przemyślana koncepcja komunikowania tego.

Na fundament tożsamości marki składają się odpowiedzi na pytania: kim jestem oraz co mam wartościowego.

  • KIM JESTEM – obejmuje Twoją misję, wizję, wartości, doświadczenie, wiedzę, umiejętności itd.
  • CO MAM – to zasoby intelektualne, kreatywność, wartościowe cechy i umiejętności, cechy osobowościowe, komunikacyjne, biznesowe i społeczne, talenty.

Inwestycja w budowanie marki

Pracując jako marketer dostrzegam, że mimo że przedsiębiorcy nie mają zbudowanej marki osobistej, to oczekują zwrotu z inwestycji w marketing. Istotne jest jednak, aby zmienić to podejście i zacząć pracować nie tylko nad rozwojem firmy, ale także sposobem jej prezentacji. To wymaga pracy i poświęcenia czasu. Z moich obserwacji wynika, że proces ten zwykle trwa od pół roku do roku, jeżeli działania są zintensyfikowane.

Żeby skrócić tę drogę można oczywiście zapłacić np. marketerom freelancerom lub agencji marketingowej. Można też starać się robić to samodzielnie, ale wówczas wymaga to poświęcenia dużej ilości swojego czasu. Jeżeli zrobisz to dobrze, zaobserwujesz zwroty po około pół roku. Budowanie marki to proces wymagający poświęcenia czasu i/lub budżetu. Kluczem do sukcesu są tu więc wytrwałość i konsekwencja.

Podstawowe narzędzia budowania marki osobistej w Internecie:

  • strona internetowa
  • blog
  • vlog
  • kanał YouTube
  • aktywność w social media
  • ebooki
  • materiały do pobrania
  • udostępnianie treści edukacyjnych
  • prezentacja wizerunku człowieka

Silna marka osobista a budowanie wizerunku eksperta

Nie bazuj wyłącznie na poleceniach, bo jeśli chcesz rozwoju skali swojej marki, musisz też o niej mówić, nagłaśniać, promować, pokazywać autentyczność. Jednym z najlepszych sposobów na rozwój marki osobistej jest budowanie wizerunku eksperta w swojej branży. Dzięki temu wzbudzisz zaufanie odbiorców. 

Aby to osiągnąć, zacznij dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. Możesz rozpocząć regularne publikowanie prowadząc kanał na YouTube, stworzyć newsletter, czy też założyć blog branżowy. Będzie to forma prezentacji Twoich zasobów i umiejętności, a także dowód na to, że doskonale znasz się na tym, co oferujesz. Dając wartościowe treści edukacyjne zatrzymasz odbiorców na dłużej, a z czasem przekonasz ich do tego, że warto zapłacić za dodatkowe usługi/produkty.

Dlaczego warto dzielić się swoją wiedzą za darmo w ramach personal brandingu? Sprzedaż przychodzi wtedy, gdy dajemy odbiorcom wartość. Dzieląc się wiedzą budujemy nasz wizerunek eksperta w swojej dziedzinie, a to działa zachęcająco do tego, aby ktoś zechciał kupić od nas coś jeszcze więcej.

Fundamenty marki osobistej:

  • autentyczność
  • wytrwałość
  • regularne działanie
  • inwestycja (czas i/lub pieniądze)
  • wysoka jakość świadczonych usług
  • doświadczenie i wiedza branżowa
  • strategia marketingowa

Strategia marketingowa a personal branding

Zawsze podkreślam, że podstawą działań marketingowych powinna być dobrze przemyślana strategia. Przygotuj konkretny plan działania, bo mając jasno określone cele, łatwiej będzie Ci zoptymalizować działania i dobrać narzędzia, które będą służyć ich realizacji. O tym, jak przygotować strategię marketingową przeczytasz TUTAJ

Tworzenie marki osobistej to długofalowy proces, który wymaga wykorzystania i wdrożenia strategii działania, narzędzi oraz pomysłu. Ale również konsekwentnego i regularnego działania w Internecie i mediach społecznościowych. Pamiętaj, że dobry plan to znacząca część drogi do sukcesu.

Budowanie marki osobistej w 10 krokach

1. Pomysł na markę osobistą

Przemyśl, jakie cechy osobowościowe oraz umiejętności branżowe wyróżniają Cię na tle konkurencji. Przeanalizuj, co warto pokazywać w Sieci i w jaki sposób prezentować swoją osobowość, aby wpływało to na rozwój i dobre opinie. Bazuj na autentyczności i swoich realnych zasobach, umiejętnościach, talentach, przekonaniach. Pomysł ma znaczenie! 

Wyznacz także misję dla marki osobistej i trzymaj się jej konsekwentnie w swojej branży. Wizja to cel, do którego zmierzasz ze swoją marką. Przykładowo, jeżeli jesteś osobą pogodną i masz dobre poczucie humoru – wykorzystaj ten atut w swoich komunikatach bawiąc odbiorców. Możesz otworzyć kanał na YouTube lub nagrywać humorystyczne livy, w których w zabawny sposób będziesz przekazywać wiedzę branżową. 

2. Bądź autentyczny

Twoja marka musi odzwierciedlać prawdziwą osobowość: charakter, sposób bycia, wyznawane wartości, wizję. Nie twórz fałszywego wizerunku marki, bo szybko okaże się, że Twoja marka osobista to tylko “wydmuszka”. 

3. Bądź konsekwentny

Konsekwencja jest bardzo istotna zarówno w kreowaniu marki osobistej, jak i wdrażaniu wszelkiego rodzaju działań marketingowych np. w mediach społecznościowych. Jeżeli nie będziesz regularnie komunikować światu kim jesteś, czym się zajmujesz i jak dobry w tym jesteś – nikt Cię nie pozna i nie zostanie na dłużej.

4. Miej specjalizację

Aktualnie duże znaczenie ma wizerunek eksperta. Jako potencjalni klienci i odbiorcy treści zdecydowanie bardziej ufamy markom, które nas edukują i udowadniają, że ich oferta jest rzetelna. Dlatego konieczne jest, abyś specjalizował się w obszarze, który Cię fascynuje i stanowi podstawę Twojej działalności przedsiębiorczej. Specjalizacja ma kryć w sobie wartość w ramach Twojej branży, którą klient od Ciebie otrzyma. Marka osobista bez specjalizacji i wizerunku eksperta nie będzie funkcjonować tak, jak powinna.

Przykładowo, jeżeli prowadzisz salon beauty i Twoją specjalizacją są zabiegi związane z pielęgnacją rzęs – podkreślaj to w swoich komunikatach. Wypowiadaj się w taki sposób, aby pokazać odbiorcom, że rzeczywiście się na tym znasz. Informuj ich o rozwoju w tym zakresie np. opowiadając o szkoleniach, w których uczestniczysz, ciekawych książkach lub artykułach, z których się uczysz nowości itp.

5. Bądź ekspertem w swojej dziedzinie

Zadbaj o opinię specjalisty, osoby doświadczonej i z dużą wiedzą na konkretne tematy. Jest to fundament silnej marki osobistej. Prowadź bloga, udzielaj się na forach internetowych, w grupach branżowych, prowadź regularnie profile społecznościowe w social mediach, a przyniesie to korzyści Twojej firmie. Publikując materiały edukacyjne pokazujesz, że znasz się na tym, czym się na co dzień zajmujesz. Zadbaj o to, aby treści odzwierciedlały Twój profesjonalizm. Dzięki temu pokażesz, że jesteś ekspertem w swojej branży i warto Ci zaufać.

6. Wyróżnij się

Zadbaj o to, aby prezentować wartości, umiejętności, wiedzę, które Cię wyróżniają. Niech najważniejsze cechy i zasoby pozwalają Ci w wyróżnieniu marki osobistej. W tym artykule (KLIK) opisuję trzy przykłady przedsiębiorców, którzy potrafili się wyróżnić budując swoje marki. Sprawdź, jakie działania pomogły im stać się bardziej rozpoznawalnymi, mimo konkurencji.

7. Pokaż się

Jeśli już wiesz, co wartościowego masz do zaoferowania, pokaż to. Zadbaj o własną promocję. Pokazuj się w tych miejscach, gdzie mogą być Twoi klienci. W tym celu sprecyzuj grupę docelową i komunikuj tymi kanałami, w których znajdziesz jej przedstawicieli. Wykorzystaj przede wszystkim media społecznościowe (Facebook, LinkedIn, Goldenline, Twitter, YouTube, Google+), webinary, livy, networking. Jest to kluczowe dla stworzenia silnej marki osobistej.

8. Dawaj wartość

Komunikat, w którym dajesz wartość, a nie tylko sprzedajesz jest dużo bardziej wart uwagi dla odbiorców. Musi być szczery i jak najbardziej odległy od oferty reklamowej. W tym celu zabawiaj odbiorców, edukuj ich, opowiadaj o ciekawych faktach.

9. Zainwestuj w samodoskonalenie

Odkryj zarówno swoje talenty, mocne strony, jak i to, co Cię ogranicza. A następnie nieustannie pracuj nad własnym rozwojem, wzbogacaniu tych umiejętności i zdobywaniu specjalistycznej wiedzy. Nie zatrzymuj się!

10. Dbaj o innych

Zadowoleni konsumenci to najlepsza reklama. Aby zyskać przychylność musisz nie tylko zadowolić klientów dobrą ofertą, ale spełniać ich oczekiwania i zaspokajać potrzeby. To właśnie na tym skupiają się najlepsi przedsiębiorcy. Przeczytaj o tym więcej TUTAJ.

Podsumowując

Promować swój wizerunek i kreować markę osobistą możemy na naprawdę wiele sposobów – media społecznościowe dają nam obecnie olbrzymie możliwości w tym zakresie. Sprawiają, że niekoniecznie będzie to kosztowało dużo pieniędzy, raczej będzie wymagało sporej ilości sumiennej i wytrwałej pracy. Ale przecież bez poświęcenia czasu i innych zasobów nie da się osiągnąć prawdziwego sukcesu w żadnej branży.

Wiedza w pigułce

Co to jest personal branding?

Personal branding to strategia marketingowa, która pozwoli Ci zbudować spójny wizerunek i przedstawić go Twoim odbiorcom. Silna marka osobista pozwoli Ci wyróżnić się z tłumu i pokonać konkurencję swoim profesjonalizmem, co może przełożyć się na wyższe zarobki.

Jakie korzyści przynosi silna marka osobista?

  • Wyróżnienie na tle konkurencji
  • Budowanie zaufania odbiorców treści
  • Budowanie trwalszych relacji z potencjalnymi klientami
  • Realizacja celów marketingowych i biznesowych
  • Pozycja w grupie docelowej
  • Eksperckość

Jeżeli potrzebujesz profesjonalnej strategii i wsparcia w zakresie budowania marki osobistej, KLIKNIJ i umów się na indywidualne konsultacje. Chętnie pomogę Ci wypromować markę.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Bez kategorii

Na czym polega marketing w e-Commerce?

Czas czytania 4 minut Hasło e-Commerce jest popularne, ale co tak naprawdę oznacza? Na czym polega marketing w e-Commerce i jakie daje korzyści? Sprawdźmy! Co to jeste-Commercemarketing? Każdy produkt

Bez kategorii

Badanie efektywności kampanii reklamowej

Czas czytania 4 minut Badanie efektywności kampanii reklamowej w Internecie jest możliwe i charakterystyczne właśnie dla marketingu online. Możliwość mierzenia wszystkiego (m.in. zysków ze sprzedaży, zwrotu inwestycji czy efektywności

Co to jest marketing i na czym polega?

Czas czytania 4 minut Jeśli chcesz wiedzieć, co to jest marketing, przyjrzyj się swojej codzienności. Przeglądasz media społecznościowe i widzisz propozycje wycieczki tuż przed zaplanowaniem urlopu. Idziesz po bułki