Wielu osobom strategia marketingowa firmy kojarzy się z przeżytkiem lub czymś potrzebnym wyłącznie w dużych przedsiębiorstwach i korporacjach. Tymczasem, prowadzenie marketingu przez lokalne i małe firmy warto właśnie zacząć od opracowania strategii. W przeciwnym razie Twój marketing będzie prowadzony na oślep, a mierzenie poszczególnych efektów swoich działań i wykorzystywanych narzędzi będzie niemożliwe. Strategia marketingowa ma więc wyjątkowo duże znaczenie, także dla lokalnego biznesu.
Jesteś ciekaw, jak ją prawidłowo przygotować? Zaczynajmy!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Dlaczego strategia marketingowa jest istotna dla rozwoju lokalnego biznesu?
- Czym jest strategia marketingowa i kto powinien ją mieć?
- Jakie elementy należy wziąć pod uwagę tworząc marketing lokalny?
Wersja do słuchania: Podcast ToM – Tomek o Marketingu

Czym jest strategia marketingowa?
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest strategia marketingowa. Obejmuje ona wszelkie działania i zasady postępowania, które firma musi wypełnić, aby prowadzenie działalności pozwalało osiągnąć maksymalizację zysku oraz inne wyznaczone cele marketingowe, jak na przykład kształtowanie rozpoznawalności marki. Jej sformułowanie to proces polegający na wskazaniu najistotniejszych problemów oraz określeniu sposobów ich rozwiązań. Tak można opisać strategię marketingową w sposób książkowy.
Chciałbym jednak, abyś rozumiał strategię marketingową swojej firmy czy marki jako przewodnik, który ma pomóc w wyborze narzędzi, zdefiniowaniu priorytetów i celów, planowaniu i realizacji projektów. Nie od dziś bowiem wiadomo, że świadomie zaplanowane działania są efektywniejsze. Dbając o promocję firmy w oparciu o jasno skonstruowany plan marketingowy osiągniesz lepsze rezultaty. Odgrywa to ogromną rolę dla Twojego sklepu lub marki.
Mając przygotowaną rozpiskę planu działania w zakresie swojego marketingu możesz realnie wpłynąć na rozwój w różnych obszarach działalności. Ponadto, dzięki strategii będzie łatwiej Ci wyłapać ewentualne błędy marketingowe lub zauważyć, które działania są stratą czasu, gdyż nie przynoszą efektów. Najlepszy plan to taki, którego efektywność możemy mierzyć.

Strategia to nic innego jak plan działania i sposób wpływania na rozwój firmy, który w nawale bieżących spraw pomaga trzymać się wytyczonych działań. Jest to więc bardzo ważne z perspektywy rozwoju Twojego biznesu. Dlatego nie myśl, że strategia marketingowa to rozwiązanie wyłącznie dla dużych firm. Także lokalny biznes może dzięki niej wiele zyskać w oparciu o marketing lokalny.
Strategia marketingowa dla małej firmy – dlaczego warto?
Bardzo lubię powiedzenie “Nawet najprostszy plan jest lepszy niż brak planu”. Idealnie obrazuje to, jakie jest założenie świadomego podchodzenia do marketingu swojej firmy. Jeżeli prowadzisz małą firmę, którą tworzysz samodzielnie lub masz kilku pracowników, wówczas często pojawia się problem, aby zmobilizować się na tyle, by w sposób sukcesywny prowadzić swój marketing lokalny. Często przedsiębiorcy traktują więc działania marketingowe jako coś jednorazowego lub okazjonalnego, gdy akurat trafi się wolna chwila na jakąś realizację lub aktywność w Sieci. Z czasem pojawia się wtedy frustracja, gdyż nie dostrzegają efektów swojego marketingu, mimo że mają poczucie, że przecież “coś” robią. A pamiętaj, że dziś już nie wystarczy posiadanie wyłącznie strony internetowej Twojej firmy.

Działaj systematycznie a Twój lokalny biznes skorzysta!
Tymczasem, skuteczny marketing Twojej firmy to proces długofalowy i oparty na regularności. Jeżeli więc nie będziesz miał rozpisanego konkretnego planu działań, bardzo łatwo zatracisz się w codziennych obowiązkach i nie będziesz skuteczny w działaniach marketingowych. Twoja strategia marketingowa wcale nie musi być wielostronicową rozpiską z wyjątkowo szczegółowymi analizami. Równie dobrze może to być krótki, lecz dobrze przemyślany plan działania na najbliższy miesiąc, czy kwartał. Najlepsza strategia marketingowa to ta, która działa i której sukcesywnie się trzymamy.
Co powinna zawierać strategia marketingowa dla małego biznesu?
Upraszczając, strategia marketingowa Twojej firmy powinna koncentrować się na najważniejszych celach, jakie chcesz uzyskać w danym okresie czasu, oraz zawierać sposoby ich realizacji (narzędzia i aktywności marketingowe).
Zwykle, gdy pytam klientów agencji, czy zastanawiali się, jakie są ich priorytety i co chcą uzyskać poprzez korzystanie z naszych usług, słyszę prostą odpowiedź: “najlepsze rezultaty” bądź, że “celem jest zwiększenie sprzedaży”. Jest to dobra odpowiedź, bo przecież każdy przedsiębiorca prowadzi działalność, aby na niej zarabiać. Jednak planując strategię na konkretny okres czasu, musimy wyznaczyć także cele bardziej szczegółowe, które będą wspierać osiągnięcie tego głównego. Jest to też świetny sposób, aby w pierwszej kolejności zrozumieć funkcjonowanie swojej firmy i skuteczniej ją wypromować w najbliższym otoczeniu.
Częstym błędem jest zabieranie się za zbyt wiele rzeczy jednocześnie, gdyż w efekcie albo nie jesteśmy w stanie wykonać ich wystarczająco dobrze, albo doprowadzić do końca. Bycie regularnym i skupionym na zadaniach jest przecież szczególnie ważne.
Lepiej jest więc dobrze przeanalizować swoje priorytety marketingowe i w danym okresie czasu skoncentrować się na wybranych. Co w takim razie powinna zawierać dobra strategia marketingowa dla lokalnego biznesu?

1. Cele biznesowe i marketingowe
Jednym z głównych elementów strategii marketingowej jest weryfikacja priorytetów i wyznaczenie na ich podstawie kluczowych celów marketingowych. Jakie powinny być cele marketingowe?
Przede wszystkim muszą w jasny sposób wyznaczać kierunek działania oraz być kompatybilne z celami biznesowymi. Powinny więc być konkretnie sprecyzowane, mierzalne, realistyczne, ale i ograniczone czasowo. Aby wyznaczyć cele marketingowe, przeanalizuj, które cele biznesowe są dla Ciebie najważniejsze. Czym się różnią cele biznesowe od marketingowych? Otóż pierwsze są bardziej ogólnikowe, a drugie mają służyć ich osiągnięciu w miarę pracy nad marketingiem firmy. Cele biznesowe to wszelkie powody, dla których prowadzisz swoją firmę. Określają kierunki, w jakich ma podążać działalność oraz jakie korzyści chcesz z niej osiągać. Do najważniejszych celów biznesowych zaliczamy więc przede wszystkim: wzrost zysków i sprzedaży, a także rozpoznawalność marki. Natomiast cele marketingowe są bardziej szczegółowe i mają wskazywać, co konkretnie mamy osiągnąć w procesie prowadzenia swojego marketingu, aby wypełnić cele główne. Będą to więc cele takie jak: zwiększenie zasięgów w mediach społecznościowych, liczby zapytań od potencjalnych klientów, więcej kliknięć w reklamy płatne, czy też zwiększenie ruchu na stronie internetowej.
Podstawowe cele biznesowe to:
- zwiększenie zysków,
- podniesienie sprzedaży,
- rozpoznawalność marki,
- lokalne pozycjonowanie,
- wejście na nowe rynki,
- pozyskanie nowych odbiorców,
- zwiększenie świadomości marki.
Zastanów się więc, które cele biznesowe są dla Ciebie najistotniejsze w najbliższej perspektywie rozwoju firmy. Zdefiniuj na początek trzy cele. Następnie przeanalizuj, w jaki sposób możesz wpłynąć na ich realizację poprzez dane działania marketingowe.
Jeżeli jesteś lokalną firmą, wówczas mogą to być przykładowo:
- pozyskanie nowych obserwatorów w social media, aby osiągnąć cel zwiększenia świadomości marki,
- zwiększone lokalne pozycjonowanie w lokalnych wynikach wyszukiwania,
- zaprezentowanie biznesu na lokalnych wydarzeniach,
- stworzenie eksperckich treści edukujących odbiorców.

Jakie są przykładowe cele marketingowe?
- zwiększenie zasięgów w social media,
- większy ruch na stronie internetowej,
- poprawa lokalnego SEO – (pozycjonowania w Google),
- większe zainteresowanie w Twojej okolicy,
- poszerzenie listy do mailingu,
- więcej zapytań od potencjalnych klientów,
- zwiększenie liczby kliknięć w płatnych reklamach.
2. Analiza rynku i firmy
Jeżeli wyznaczyłeś już swoje cele biznesowe i marketingowe, czas na kolejny krok. Następnym elementem jest analiza, która pozwala wychwycić wewnętrzne i zewnętrzne czynniki mające wpłynąć na zrealizowanie wyznaczonych celów. Nie musi to być wyjątkowo rozbudowana analiza, ale grunt by była konkretna i dobrze przemyślana.
Dobrym pomysłem w tym zakresie jest skorzystanie ze schematu analizy SWOT. Obejmuje ona określenie mocnych i słabych stron, a także szans i zagrożeń dla Twojego biznesu.

Przeanalizuj swoje dotychczasowe aktywności marketingowe i przemyśl, co w nich było skuteczne i warto to kontynuować, a co należy poprawić bądź wykluczyć. Dobrze jest również poszerzyć analizę o aspekty zewnętrzne, które mają wpływ na Twój lokalny biznes. Weź pod uwagę działania i siłę konkurencji, lokalne zapotrzebowanie na Twoją ofertę, wpływ czynników społecznych i innych.
3. Grupa docelowa
Bardzo ważnym elementem każdej strategii marketingowej jest określenie grupy docelowej. W uproszczeniu, grupa docelowa obejmuje osoby, które są Twoimi potencjalnymi klientami i mogą być zainteresowane ofertą.
Celem Twoich działań marketingowych jest przyciągnięcie jak najwięcej potencjalnych klientów, którzy mają podobne problemy, potrzeby, oczekiwania. Aby umiejętnie zdefiniować grupę docelową, musisz się zastanowić kim są te osoby i jak Twoja oferta może zaspokoić ich potrzeby.

Zastanów się, jakie są wspólne cechy dla grupy docelowej:
- Przedział wiekowy
- Zainteresowania
- Miejsce zamieszkania
- Styl życia
- Płeć
- Dochód
Aby przeanalizować grupę docelową uzyskaj dane przykładowo w oparciu o:
- analizę obecnych i dotychczasowych klientów
- obserwację lokalnej konkurencji
- analitykę web (strona www, social media itp.)
Jeżeli masz dostęp do swoich dotychczasowych klientów, możesz po prostu ich zapytać wykorzystując do tego kontakt bezpośredni, ankiety lub formularz opinii po dokonanej usłudze/zakupie. Żeby zachęcić klientów możesz przykładowo zaproponować im jakiś rabat lub upominek.
4. Kanały komunikacji marketingowej
Kanały komunikacji marketingowej to nic innego, jak metody bądź narzędzia używane w konkretnych aktywnościach marketingowych. Mogą to być cyfrowe lub offline’owe kanały. Pierwsze obejmują na przykład strony www, social media, mailing, aplikacje. Drugie to: reklamy banerowe, broszury, ulotki, billboardy.
W jaki sposób wybrać odpowiednie kanały komunikacji marketingowej? Przede wszystkim nie musisz wykorzystywać wszystkich możliwych metod i narzędzi. Lepiej wybrać kilka najbardziej optymalnych i na nich się skoncentrować, aby w pełni wykorzystać ich potencjał.

Aby dobrać odpowiednie kanały zastanów się:
- gdzie są Twoi potencjalni klienci – przechodnie na ulicy, czy może użytkownicy mediów społecznościowych,
- które kanały są dla ciebie najwygodniejsze – jeżeli jesteś osobą początkującą w zakresie tworzenia marketingu swojej lokalnej działalności, skup się na 1-2 głównych kanałach, które są dla Ciebie najwygodniejsze i intuicyjne.
Jeżeli jesteś lokalnym biznesem, skoncentruj się na działaniach w konkretnym obszarze, regionie. Możesz wtedy skupić się na ograniczeniu wszystkich działań np. reklam płatnych do konkretnego obszaru, a to znacznie przyspieszy generowanie efektów.
Do najbardziej uniwersalnych kanałów komunikacji marketingowej zaliczyć możemy przede wszystkim media społecznościowe, blog, stronę internetową, email marketing, SEO – widoczność w wyszukiwarce Google, video.
5. Najważniejsze wskaźniki efektywności (KPI)
Kluczowe wskaźniki efektywności to nic innego, jak wszelkie dane, które pokazują skuteczność naszych działań marketingowych i postęp w osiąganiu wyznaczonych celów. Mówiąc wprost, są to dane pozwalające zrozumieć wpływ podejmowanych działań marketingowych na rozwój swojego biznesu.
Jakie KPI najlepiej wybrać? Zastanów się, które dane są dla Ciebie potrzebne w danym czasie, bo będą one się zmieniać w miarę rozwoju Twojego marketingu. Najlepszą metodą jest dopasowanie ich do wyznaczonych celów marketingowych.

Wszystkim klientom rekomenduję, aby mierzyć zgodnie z kolejnością najpierw:
1. Sprzedaż
2. Ilość zapytań
3. Ruch na stronie/social media
4. Zasięgi komunikatów – liczba osób z naszej grupy docelowej, do których docieramy w skali miesiąca
Uważam, że inne wskaźniki nie są potrzebne, bo zaciemniają przedsiębiorcy obraz. Jednak, gdy mamy już mierzone te 4 najważniejsze, wtedy możemy dodać:
6. Przyrost liczby obserwujących profile/adresów w bazie mailowej
7. Ilość interakcji/komentarzy w social media, a także odczytu naszego mailingu
Dlatego przygotowując strategię marketingową dla swojego lokalnego biznesu zadbaj o wyznaczenie KPI, które będą odpowiednie dla etapu rozwoju firmy oraz pozwolą realnie zmierzyć efekty Twojej pracy.
6. Plan działania
Podstawą każdej strategii marketingowej są oczywiście cele, które chcemy osiągnąć w wyznaczonym czasie. Jednak równie istotnym elementem jest plan działania, czyli rozpisanie sposobów na osiągnięcie niniejszych celów.
Dlatego na potrzeby tego punktu zastanów się, jakie działania marketingowe pomogą w ich realizacji oraz będą powiązane z Twoimi KPI.
Jakie przykładowe działania możesz wykonywać?
- regularne publikacje w social mediach
- działania SEO
- prowadzenie bloga
- newsletter / mailing
- przygotowanie wideo
- wdrożenie reklam płatnych
- gościnne artykuły eksperckie na innych blogach lub w serwisach branżowych
- udział w targach branżowych oraz lokalnych wydarzeniach
- produkcja ulotek, broszur, plakatów
Rozpisz sobie konkretny plan działania i określ systematyczność na okres trwania realizowania strategii marketingowej. Możesz do tego wykorzystać arkusze kalkulacyjne, kalendarz, planner.

7. Zasoby i budżet marketingowy
Ostatnim elementem podstawowej strategii marketingowej dla lokalnego biznesu jest określenie swoich zasobów oraz budżetu, który ma zostać przeznaczony na realizację planu.
Zastanów się, czy swój plan jesteś w stanie wykonać samodzielnie oraz czy masz na to wystarczająco dużo czasu. Czy jednak potrzebujesz dodatkowego wsparcia z zewnątrz w postaci korzystania z usług agencji marketingowej, grafika, copywritera, specjalistów z zakresu SEO bądź social media.
Jeżeli posiadasz pewne zasoby finansowe, dobrze jest także określić jaką sumę w perspektywie każdego miesiąca możesz przeznaczyć na reklamy płatne w Internecie. Policz dokładnie wydatki niezbędne do zrealizowania swojej strategii marketingowej i zweryfikuj plan działania w oparciu o posiadany budżet.
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na temat planowania budżetu marketingowego, zapraszam Cię do przeczytania o tym TUTAJ – https://kamansocialmedia.pl/jak-podzielic-budzet-marketingowy-w-firmie-w-2021-roku/
Przykładowa strategia marketingowa w mediach społecznościowych
Dziś każda firma – choćby działająca wyłącznie lokalnie, musi znaleźć swoje miejsce w Sieci. Nie sposób wyobrazić sobie rozwoju wizerunku i sprzedaży bez działań marketingowych w social media.
Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie przykładowy plan działania, dzięki któremu w ciągu kilku tygodni rozwiniesz swoją stronę na Facebooku i dotrzesz do większej liczby potencjalnych klientów.
Pamiętaj, że nie musisz publikować dużej liczby postów – ważna jest bowiem regularność, ich atrakcyjność dla odbiorców, a także reklamy płatne.

Najlepszym pomysłem na strategię działania przy minimalnym wkładzie jest oparcie kampanii na trzech krokach:
1. Wideo na start
Nagraj krótkie wideo, na którym przywitasz się z oglądającymi i opowiesz, co możesz im zaoferować. Zadbaj o autentyczność i sympatyczną prezencję, a na koniec opatrz wideo obróbką graficzną i dźwiękową, aby wzmocnić jego efektowność. Nagranie uruchom w reklamie płatnej na cały okres trwania Twojej strategii marketingowej. W wideo podkreśl swoje najlepsze atuty, produkty, wyjątkowość marki. Takie wideo będzie systematycznie budować zasięgi i podnosić liczbę odbiorców. W ten sposób pomożesz swojej firmie, gdyż dziś wideomarketing ma kluczowe znaczenie także w zasięgu lokalnym.
2. Publikuj 1-2 posty miesięcznie
Nie musisz publikować licznych postów, aby poprawić swoje zasięgi. Wystarczy 1-2 w perspektywie miesiąca, ale muszą to być rzeczywiście wartościowe treści, które zainteresują odbiorców. Stwórz artykuł, który będzie mówić o Twoich doświadczeniach, emocjach, o tym co się dzieje w branży, czy też edukować.
Postów może być niewiele, ale muszą pojawiać się regularnie. Jest to istotne w kwestii promocji lokalnych firm. Pamiętaj, reagujemy na posty przeglądane na Facebooku tylko, gdy działają na nasze emocje i dają nam coś wartościowego lub skłaniają do dyskusji. Takie działania będą odpowiednio promować firmę i przyciągną także lokalnych klientów. O tym, jak tworzyć jakościowe treści na Facebook i Instagram przeczytasz TUTAJ.
3. Wyślij ofertę swoim fanom i dla potencjalnych klientów
Co zrobić, aby wpłynąć na wzrost sprzedaży? Przygotuj ofertę sprzedażową, którą zaprezentujesz wszystkim tym, którzy już odwiedzili Twoją stronę internetową, polubili Fanpage na Facebooku, lub skomentowali opublikowane wcześniej posty i filmy.
Wynika to z tego, że sprzedaż osobom, które już Cię kojarzą jest zdecydowanie łatwiejsza. Oferta sprzedażowa może być zaprezentowana poprzez wideo lub atrakcyjną grafikę. W lokalnym marketingu musisz pamiętać też, aby prezentować dane kontaktowe w swoich ofertach.
Niniejsza strategia jest dedykowana dla małych i lokalnych firm, które koncentrują się na rozwoju. To dobre rozwiązanie dla osób, które nie mogą w maksymalnym stopniu poświęcić się Social Mediom lub nie posiadają pracowników i podwykonawców odpowiedzialnych za marketing.
W ten sposób wprowadzisz w życie najważniejsze zadania osiągając przy tym zamierzoną wydajność. Niech Twój marketing lokalny skupia się na efektywności, regularności i dobrym planie działania. Nie bój się więc działać za pośrednictwem social mediów. Lokalne firmy również powinny w nich funkcjonować. Nie zapomnij dostosować swojej oferty sprzedażowej dla użytkowników mobilnych.

Podsumowując
Opracowanie strategii marketingowej jest kluczowe dla rozwoju każdego biznesu i to bez względu na to, czy jest to firma lokalna, działająca wyłącznie w Sieci, czy większe przedsiębiorstwo. Dzięki temu, Twój marketing nie będzie prowadzony na oślep, a Ty poczujesz, że masz realny wpływ na rozwój swojej marki oraz osiągnięcie wyznaczonych celów marketingowych.
Dlatego rozpisz sobie wszystko w możliwie jak najbardziej szczegółowy sposób, przeanalizuj cele i narzędzia niezbędne do ich osiągnięcia. Pamiętaj, że podstawą każdej realizacji jest dobry plan i systematyczne jego wdrażanie. Twój lokalny biznes z pewnością zacznie się prężniej rozwijać.
Zacznij działać! Bo nawet najlepsza strategia marketingowa, która ma promować lokalny biznes nie przyniesie efektów, jeśli nie będziesz jej konsekwentnie i sukcesywnie realizować. Pamiętaj, że Twój marketing lokalny powinien obejmować zarówno działania w mediach społecznościowych, jak i bezpośrednio w otoczeniu firmy.
Nie zapomnij również o mierzeniu efektów swojej pracy np. ruchu ze swojej strony internetowej i statystyk w social mediach. Dzięki temu zweryfikujesz mocne i słabe strony swoich decyzji marketingowych i będziesz mógł je poprawić w kolejnej strategii.
Wiedza w pigułce
Co to jest strategia marketingowa?
Strategia marketingowa to plan działań i celów marketingowych pozwalający zrozumieć funkcjonowanie firmy i tego, jak się powinna rozwijać. Powinien ją prowadzić każdy lokalny biznes i nie tylko.
Strategię marketingową można rozpatrywać w różnych aspektach, jednak z reguły taki dokument opisuje ogólny status firmy, jej otoczenie biznesowe, szanse i zagrożenia, klientów, a także plan działania, który pozwoli zrealizować wyznaczone cele.
Jak tworzyć strategię marketingową w social media
1. Zrezygnuj z promocji za pomocą przycisku „Promuj post”.
2. Sprawdź, czy Twoja strona na Facebooku dobrze się prezentuje.
3. Stwórz kampanię reklamową za pomocą narzędzia – Manager reklam Facebook.
4. Publikuj 1-2 posty miesięcznie.
5. Nagrywaj codzienne stories (5×8 klatek).
6. Idź z duchem czasu i nie bój się nagrywać wideo a Twój lokalny biznes skorzysta.
7. Przygotuj content plan i treści z miesięcznym wyprzedzeniem.
8. Dostosuj wszystkie działania do ogólnej strategii marketingowej Twojej firmy – połącz działania lokalne i w Internecie.

Jeżeli potrzebujesz profesjonalnej pomocy w opracowaniu efektywnej strategii marketingowej dla swojego biznesu, chętnie Ci pomogę. Stworzę dla Ciebie konkretny plan działania, a także wyjaśnię, jak go wdrożyć w Twojej firmie. Wystarczy kliknąć i wypełnić niezobowiązujący brief, w którym odpowiesz na kilka pytań dotyczących Twoich indywidualnych oczekiwań w zakresie rozwoju marki. Czym dokładniej go wypełnisz, tym lepszą propozycję będę w stanie Ci przedstawić. KLIK – brief do konsultacji indywidualnych!