Czy wiesz, że marka Nike zapłaciła miliard dolarów influencerowi, który miał ją promować poprzez kanały social media? Tak, to robi wrażenie a personal branding Ronaldo, bo o nim mowa, daje mu spore przychody. Pewnie większość osób właśnie sobie myśli, że owszem to interesująca ciekawostka, ale jaki to ma związek z ich małą lub średnią firmą, która nie ma takiego budżetu na promocję? Wiedz, że nie musisz mieć milionów, by za pomocą wizerunku zwiększyć swoje zyski płynące z promocji poprzez social media. Jak to zrobić? Sięgnij po wiedzę i działaj.
Jak brać przykład, to od najlepszych
Coraz częściej zauważamy, że światowe marki wykorzystują w swoich działaniach promocyjnych influencerów. Znane osoby są opłacane przez firmy, by promowały dane produkty lub prezentowały znaki firmowe. Jakiś czas temu świat obiegła wieść, że firma Nike zapłaciła aż miliard dolarów influencerowi, który miał za pomocą swojego wizerunku promować tę markę. Kwota z pewnością robi wrażenie i może nawet budzi kontrowersje, ale czy słusznie? Spójrzmy bowiem na to z nieco innej perspektywy. Skoro tyle zapłacili oznacza to, że musiało się opłacić i inwestycja zapewne zwróci się z nawiązką, bo przecież w marketingu Nike powinni “siedzieć” inteligentni ludzie prawda?

Influencer marketing
Influencer marketing to obecnie jedna z form promowania marek i ich produktów, która cieszy się szczególną popularnością. Świadomie działające firmy widzą w tej formie reklamowej duży potencjał i efektywnie go wykorzystują. Nic w tym dziwnego, bowiem bazuje na narzędziach, które po prostu działają i w efekcie przynoszą większe zyski płynące z social media. I tu pojawia się pytanie – dlaczego małe firmy nie biorą z nich przykładu? Dlaczego dla tych “maluczkich” personal branding nie jest oczywisty?
Dobra reklama wzbudza emocje
W wielu reklamach kładziony jest nacisk na wyeksponowanie logo firm lub samego produktu. W efekcie okazują się one być nieskuteczne, bo brakuje w nich emocji. Działają natomiast te reklamy, w których możemy obserwować ludzi i ich doświadczenia. Widząc radość, satysfakcję, emocje prezentowanych w reklamie osób, produkt zaczyna mieć dla nas znaczenie. Kluczem do sukcesu jest więc połączenie go z ludzkimi emocjami. Gdy przyjrzymy się światowym markom zauważymy, że stawiają nacisk na prezentację wizerunku ludzi, a nie na znaki firmowe. Dobrym przykładem są chociażby reklamy Coca Coli, w których zawsze widzimy ludzi znajdujących się w zwykłych, życiowych sytuacjach. Natomiast logo firmowe pojawia się mimochodem. Pokazywanie ludzi – ich zachowania, interakcji, relacji sprawia, że takie reklamy wzbudzają pozytywne skojarzenia i budzą nasze zainteresowanie.

Rozwój influencer marketingu
Wizerunek ludzi w reklamie jest więc bardzo istotny. Formą takiej prezentacji jest influencer marketing. Mimo że jest to dość popularna obecnie forma reklamy, to wciąż wielu przedsiębiorców czuje niepewność. Tymczasem, influencer marketing nie jest niczym nowym i jego początków możemy doszukiwać się już w latach 60. XVIII wieku. Ta forma marketingu jest obecna w świecie reklamy od dawna, ale teraz zyskała szerszy zasięg, dzięki temu, że łatwiej budować personal branding. Dawniej popularność poszczególnych osób budowały wyłącznie trzy media: telewizja, prasa oraz radio. Pracownicy tych mediów decydowali kogo będą promować, więc influencerów było niewielu np. popularni aktorzy, wokaliści, sportowcy. Gdy social media stały się modne okazało się, że każdy ich użytkownik może zyskać popularność. Oznacza to, że nie tylko medialne gwiazdy mają dostęp do sławy i możliwości uchodzenia za autorytety. Dziś każdy kto efektywnie wykorzysta potencjał social mediów może komunikować światu dowolne treści. Warto to wykorzystać także w rozwijaniu swojej firmy.
Czy influencer marketing jest dla każdego?
Dzięki influencer marketingowi przedsiębiorcy zyskują wyjątkowo szerokie możliwości promocji. Jednak często pojawiają się wątpliwości, czy ta forma marketingu pasuje do ich branży. Wynika to z tego, że influencerzy kojarzą nam się przede wszystkim z branżą modową, beauty i parentingiem. W tych branżach influencer marketing jest częściej widoczny, ale to nie znaczy, że nie sprawdzi się także w Twojej firmie. Co zrobić, jeżeli branża jest niezbyt medialna? Wówczas warto znaleźć osoby powiązane z Twoim biznesem, które są uznawane za ekspertów. Możesz zaproponować wykorzystanie ich wizerunku w zamian za daną usługę z zakresu Twojej branży. Na przykład fotograf biznesowy może zaoferować wykonanie sesji biznesowej prelegentowi z eventu branżowego. Ekspert zyska nowe biznesowe zdjęcia, a fotograf słynną w branży twarz do promocji usług.

Wiedza o influencer marketingu a Twoja firma
Pewnie zastanawiasz się, jak zdobyta wiedza o tym, że znane marki wykorzystują wizerunek gwiazd może wpłynąć na rozwój Twojej firmy. Otóż wcale nie musisz opłacać znanych influencerów, by osiągnąć cele biznesowe. Wystarczy, że będziesz się od nich uczyć i nadasz swojej marce ludzką twarz. Wiemy już, że typowe posty prezentujące stockowe zdjęcia lub produkty nie wzbudzają zainteresowania, ani nie przekonują do zakupu. Dlatego warto wykorzystać fakt, że publikacje znanych firm, na których widzimy ludzkie twarze są najbardziej popularne. Wynika to z faktu, że przyciąga nas wizerunek, który cechują przyjazne rysy twarzy osób prezentowanych w naturalnych sytuacjach. Patrząc na takie reklamy czujemy emocje towarzyszące tym osobom. Wtedy oferowane produkty stają się dla nas ciekawe i ważne, bo niosą ze sobą dobre skojarzenia.
Wykorzystując tę zależność w swoich działaniach marketingowych możesz wykreować się na eksperta w branży i promować produkty samodzielnie. Zacznij prezentować swój wizerunek w social mediach i osobiście promuj markę, a przyciągniesz uwagę i z czasem zbudujesz zaufanie odbiorców.
Dlaczego powinieneś pokazywać swój wizerunek?
Warto wiedzieć, że każdy z nas intuicyjnie zwraca uwagę na twarz innej osoby. Jest to uwarunkowane psychologicznie. Twarz innego człowieka skupia naszą uwagę i warto to wykorzystać w swoich postach na social media. Na co to wpływa i dlaczego Twój personal branding jest tak ważny?
1. Nadajesz produktom wartość
Pokazując wizerunek znanej osoby łączysz przyjemne emocje, które są kojarzone z nią ze swoim produktem. Dzięki temu, produkt zyskuje dodatkową wartość i przyciąga uwagę. Jeżeli promujesz za pomocą swojego wizerunku, efekt będzie podobny, bo z czasem zaczniesz uchodzić za eksperta i osobę zaufaną.
2. Budujesz zaufanie
Odbiorcy rozpoznający znaną osobę używającą Twojego produktu zaczną myśleć, że ta rzecz jest warta uwagi. To przez to, że znane osoby mają większe zaufanie odbiorców niż sam produkt. Podobny efekt osiągniesz publikując własny wizerunek. Jeżeli będziesz regularnie się pokazywać w social mediach, odbiorcy zaczną Cię rozpoznawać i kojarzyć produkty z Tobą.
Sam produkt bez dobrego marketingu nigdy nie wzbudzi emocji. Dlatego to od Ciebie zależy jaką wartość mu nadasz, by się dobrze sprzedawał. Wykorzystanie w tym celu Twojej twarzy lub osób znanych w danej branży okaże się strzałem w dziesiątkę, gdyż podkreślisz autentyczność firmy i jakość oferty. Taki marketing działa na odbiorców sprawiając, że mają wrażenie, iż kupują nie produkt, lecz to co będą dzięki niemu czuli i przeżywali. A to jest bezcenne! Dlatego przygotowując swoje posty zadbaj o to, by połączyć prezentowany produkt z emocjami i z twarzami. Dzięki temu wzbudzą nie tylko zainteresowanie, ale i przyjemne skojarzenia. Pamiętaj bowiem, że kupujemy dane rzeczy, aby poczuć się lepiej, uzyskać przyjemność, szacunek lub prestiż. I w tym kierunku powinien iść marketing.
Pokaż siebie i swoją firmę – personal branding
Wielu przedsiębiorców nie stara się brać przykładu z działań marketingowych dużych firm, bo zakładają, że ich na to po prostu nie stać. Duże, znane marki mają olbrzymie budżety na marketing oraz działy z najlepszymi marketerami i handlowcami. Niemniej jednak, warto uczyć się od najlepszych i swoje działania marketingowe wzorując na nich, dostosowywać do posiadanych warunków. Ciekawym rozwiązaniem jest to, że duże firmy pokazują w materiałach marketingowych (ulotkach, billboardach itp.) realne wizerunki swoich pracowników. Dobre przykłady to Ikea, Leroy Merlin, Amazon. Pokazują oni wizerunek swoich pracowników, by podkreślić, że firma to ludzie i oni ją tworzą. Takie nadanie firmom ludzkiej twarzy sprawia, że chętniej korzystamy z ich usług.
Ten trick możesz zastosować także w swojej firmie i to bez względu na to, czy tworzą ją jedna osoba czy kilka, bo personal branding może stosować nawet poczatkujący w biznesie student i da mu to znacznie lepsze efekty długofalowo niż nawet najlepszy spot reklamowy.

Co musisz zrobić? Wykonaj dobre zdjęcia sobie, pracownikom i naucz się promować za pomocą własnej twarzy. Jest to pierwszy krok do sukcesu. Wykorzystaj wiedzę z influencer marketingu i przełóż ją na realia Twojej firmy. Co to oznacza? Nie musisz płacić znanemu influencerowi za lokowanie produktów. Wystarczy, że sam się nim staniesz w swojej branży. Sztuczne, stockowe zdjęcia i grafiki już się nie sprawdzają, bo są zbyt neutralne i nie wzbudzają emocji. Wykorzystaj więc moc sprzedażową tkwiącą w fotografiach prezentujących realne życie firm i osób je tworzących.

Lustereczko powiedz przecie… czy personal branding jest najważniejszy na świecie?
Pokazywanie swojego wizerunku w celu promowania marki niesie ze sobą wiele korzyści. Mimo to wciąż wiele osób stroni od tej formy reklamy i zostaje przy wykorzystywaniu bezosobowych grafik i zdjęć stockowych. Przyczyną zwykle jest po prostu uczucie wstydu. Tymczasem, nie powinniśmy się wstydzić i bać tego, co o naszym wyglądzie pomyślą obcy ludzie. Skupiając się na strachu, że ktoś zacznie śmiać się z Twojego wyglądu marnujesz swój potencjał w zakresie rozwoju biznesowego. Niepotrzebnie, bo możesz kontrolować reakcje ludzi. W razie nieprzyjemności możesz usunąć komentarze i dalej zmierzać do swojego celu biznesowego. Musisz pamiętać, że to Ty personalnie nadajesz charakter swojej marce i dzięki temu możesz ją wykreować w sposób autentyczny. A to właśnie uczciwość prezentacji ma obecnie wyjątkową wartość.
Potraktuj autoprezentację (personal branding) w social mediach niczym spotkanie biznesowe z kontrahentami. Gdy osobiście jesteś na takim spotkaniu, nie myślisz o swoim wyglądzie, lecz o tym jakich argumentów użyć, aby przekonać rozmówcę do swojej oferty. Tak samo powinniśmy myśleć o autoprezentacji w social mediach. Twoja wiedza oraz umiejętności branżowe mają tu największe znaczenie.
Regularność ma znaczenie
Budując autentyczność swojej marki nie wystarczy jedna publikacja z Twoim wizerunkiem lub z udziałem influencera. Im częściej będziesz się pokazywać swoim fanom, tym większe zaufanie w nich wzbudzisz, bo zaczną Cię rozpoznawać. Przestając być anonimowym Twoja firma wyda się bliższa odbiorcom. Co konkretnie możesz zrobić? Przydatne będą live’y, w których opowiesz o tym, co aktualnie dzieje się w Twojej firmie i branży. Dobrym pomysłem są także nagrania poradnikowe, w których podzielisz się wiedzą i zbudujesz autorytet eksperta. Natomiast na stronach przydatne będą ciekawe fotografie prezentujące Twój wizerunek.
Czy te korzyści nie są wystarczającym powodem, by przełamać uczucie niepewności i zawstydzenia? Mam nadzieję, że już niebawem pochwalisz się swoimi osiągnięciami w zakresie kreowania wizerunku i Twój personal branding będzie na znacznie wyższym poziomie!