Ile kosztuje strategia marketingowa?

Czas czytania 6 minut
Notes z napisem strategia marketingowa

Chcesz skorzystać ze wsparcia agencji, ale masz mocno ograniczony budżet? Nie wiesz, ile kosztuje strategia marketingowa i czy na pewno warto w nią zainwestować? Dobrze opracowana i z sukcesem wdrożona strategia to skuteczny sposób, by osiągnąć wyznaczone cele biznesowe oraz zwiększyć zyski przedsiębiorstwa. Bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia trudno jednak przygotować ją samodzielnie. Na jakie wydatki należy się nastawić, podejmując współpracę z agencją? W dzisiejszym artykule bierzemy pod lupę strategie marketingowe – wyjaśniamy, co to jest i ile kosztuje. Sprawdź, ile kosztuje plan marketingowy!

Najważniejsze elementy strategii marketingowej

Strategia marketingowa to wyraźnie sprecyzowany, wizualnie przedstawiony i szczegółowo opisany koncept kreatywny marki. Obejmuje on m.in. precyzyjne określenie działań komunikacyjnych, które skutkować mają osiągnięciem pożądanego wizerunku wśród grupy docelowej.

Plan strategii marketingowej

Jakie są najważniejsze elementy strategii marketingowej? Oprócz wyznaczenia celów tworzenie strategii powinno obejmować m.in:

  • działania analityczne: ocenę sytuacji rynkowej marki i analizę konkurencji,
  • zdefiniowanie grupy docelowej,
  • określenie kanałów i narzędzi, które posłużą do realizacji działań marketingowych,
  • przygotowanie wytycznych komunikacyjnych.
Marketingowcy analizują wykresy do strategii marketingowej

Ważne też, by uwzględnić w niej monitorowanie podjętych działań, mierzenie efektywności kampanii i bieżącą optymalizację wdrożonych rozwiązań. Nawet najlepsza strategia może bowiem wymagać aktualizacji.

Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule: Czym jest strategia marketingowa i jej elementy krok po kroku.

Kiedy warto przygotować strategię marketingową?

Przygotowanie strategii marketingowej jest kluczowe dla każdej marki, niezależnie od tego, czy dopiero debiutuje na rynku, czy istnieje już od pewnego czasu. Planowanie marketingowe może zdecydowanie przyczynić się do osiągnięcia sukcesu biznesowego.

Debiutujące marki powinny szczególnie zwrócić uwagę na stworzenie solidnej strategii marketingowej. Dzięki temu planowi mogą lepiej zrozumieć swoją grupę docelową, określić unikalne cechy produktu lub usługi oraz skutecznie wypozycjonować się na rynku. Strategia marketingowa stanowi więc fundament dla skutecznej komunikacji i budowania rozpoznawalności marki od samego początku.

Jednak nawet marki, które istnieją od pewnego czasu, mogą potrzebować aktualizacji lub dostosowania strategii marketingowej. Dynamiczne zmiany w otoczeniu rynkowym, konkurencji, czy preferencjach konsumentów wymagają elastyczności i adaptacji. Dlatego ważne jest, aby istniejące marki regularnie analizowały swoje strategie marketingowe, by utrzymać ich aktualność i skuteczność.

Ile kosztuje strategia marketingowa?

Kobieta liczy pieniądze do wydania na strategię marketingową

Koszt strategii marketingowej uzależniony jest od indywidualnych cech Twojego przedsiębiorstwa, takich jak branża, grupa docelowa czy otoczenie konkurencji. Znaczenie mają również cele, jakie planujesz osiągnąć i sposoby ich realizacji.

Nie istnieją dwie identyczne strategie marketingowe, co sprawia, że trudno jednoznacznie określić ich cenę. Każda marka ma specyficzne potrzeby, możliwości czy kapitał, którym dysponuje. Co więcej, koszt strategii marketingowej ujawnia się tak naprawdę dopiero w trakcie realizacji strategii. Dlaczego?

Ostateczna cena strategii marketingowej staje się jasna po oszacowaniu zwrotu z inwestycji. Zastanów się: czy strategia za 10 tys. zł jest droga, jeśli przynosi Ci 100 tys. zł zysku? A co jeśli dzięki niej zyskasz nawet 3-4 razy tyle? Ile będziesz w stanie za nią zapłacić?

Przejdźmy jednak do tytułowego pytania: ile kosztuje strategia marketingowa? Ceny wahają się od tysiąca do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Nie jesteśmy jednak w stanie podać Ci jednej, uniwersalnej kwoty. Małe i średnie firmy mogą nastawić się na ceny z dolnego pułapu, z kolei duże przedsiębiorstwa i międzynarodowe korporacje powinny spodziewać się większego wydatku.

Strategia marketingowa za 1500 zł powinna jednak wzbudzić Twoje podejrzenia. Jej stworzenie nie zajmuje przecież kilku godzin. Zdarza się, że na to zadanie poświęcić trzeba nawet kilka tygodni lub więcej.

Co składa się na koszt strategii marketingowej?

Koszt strategii marketingowej może obejmować różnorodne elementy, zależnie od zakresu, skomplikowania oraz wybranych narzędzi i metod. Najczęściej będą to:

  1. Badania i analizy – koszty związane z przeprowadzeniem badań rynkowych, analizą konkurencji, badaniem grupy docelowej, trendów branżowych, itp. Te dane są istotne do zrozumienia otoczenia i określenia strategicznych kierunków. Może się zdarzyć, że do analizy wystarczą tzw. dane zastane, a więc dostępne raporty i badania, które należy dokładnie przejrzeć i wyciągnąć z nich wnioski. Uzupełnią je dane Twojej marki (o ile funkcjonuje już jakiś czas, to niezastąpione okażą się dane z Twojego Google Analytics). W niektórych przypadkach konieczne jest jednak zlecenie i przeprowadzenie nowych badań. Jeśli mowa o badaniach ankietowych, to ich koszt waha się zazwyczaj w przedziale 3500-10 tys. zł. Koszty wzrastają, jeśli trzeba przeprowadzić badania jakościowe, a więc np. wywiady pogłębione z potencjalnymi klientami Twojej marki.
  2. Czas specjalistów – wprowadzenie do zespołu specjalistów ds. marketingu, strategii, analiz danych czy kreatywności może generować dodatkowe koszty. Gdy korzystasz z usług agencji marketingowej, to o pomoc specjalistów nie musisz się martwić. Najczęściej do pracy nad jedną strategią zaangażowanych jest kilka osób. Koszt pracy każdej z tych osób także kosztuje.
  3. Konsultacje – strategia marketingowa dla Twojej marki nie może być tworzona w oderwaniu od kontekstu. To Ty i Twoi pracownicy macie największą wiedzę o samej marce. Niezbędne są więc konsultacje i wspólna praca. Często zdarza się także, że na tym etapie konieczne jest stworzenie warsztatów czy dodatkowych szkoleń dla Twojego zespołu. Agencje marketingowe najczęściej pobierają godzinowe opłaty za konsultacje. Stawka waha się od 200 do 500 zł za godzinę.
  4. Narzędzia i technologie – wybór narzędzi do monitorowania, analizy danych, automatyzacji działań marketingowych, platform reklamowych itp. może generować kolejne wydatki. Agencje marketingu dysponują licznymi narzędziami, nie muszą więc opłacać dodatkowych abonamentów. Może się jednak okazać, że przypadku Twojej marki konieczne będzie wykupienie większych pakietów czy zupełnie nowych narzędzi.
  5. Stopień zaawansowania projektu – może wpływać na koszty strategii marketingowej. Opracowanie strategii marketingowej dla nowego projektu, zwłaszcza jeśli wymaga od podstaw budowy świadomości marki, może być bardziej kosztowne niż dostosowanie istniejącej strategii do już ugruntowanej marki. Im bardziej zaawansowany projekt, tym często większa ilość prac badawczych, analiz i planowania.

Jak oszacować budżet na marketing?

Analizy służące do przygotowania strategii marketingowej

W 2022 roku budżety marketingowe stanowiły 9,5 proc. całkowitych przychodów firm. Czy to dużo? Z pewnością niemało, choć wiele zależy od wielkości firmy. Trudno jednoznacznie oszacować, ile powinno się wydawać na marketing. Dlaczego?

Usługi marketingowe mają mocno zróżnicowane ceny – nie inaczej jest w przypadku opracowywania strategii marketingowych. Z czego to wynika? Przede wszystkim z faktu, że każde przedsiębiorstwo jest inne, a osiągnięcie wyznaczonych celów wymaga podjęcia różnych działań. Warto podkreślić też, że ceny są mocno związane z poziomem usług, który prezentuje dana osoba czy agencja interaktywna. Wsparcie zespołu doświadczonych, wykwalifikowanych specjalistów wiąże się z wyższymi kosztami niż pomoc początkującego freelancera.

Obliczenia budżetu marketingowego opierają się najczęściej na uwzględnieniu procentu przychodów firmy przeznaczonego na działania marketingowe oraz innych istotnych czynników, takich jak cele marketingowe, konkurencja czy dostępne zasoby przedsiębiorstwa.

Przed określeniem poziomu budżetu, zaleca się wyznaczenie strategicznych celów rozwoju firmy, dokładną analizę jej sytuacji obecnej oraz perspektyw na przyszłość, a także ocenę posiadanych zasobów.

Chcesz poznać konkretne liczby? Przeczytaj nasz artykuł: Jak oszacować budżet marketingowy w firmie w 2023 roku? [konkretne liczby i kwoty]

Należy także podkreślić, że planowanie przyszłych wydatków to jedynie początek procesu. Ostateczne wdrożenie budżetu marketingowego wymaga skrupulatnego zarządzania nim.

Czy stać Cię na brak posiadania strategii marketingowej?

Strategia marketingowa - przykład

Choć wiele osób zastanawia się, ile kosztuje strategia marketingowa, to tak naprawdę powinni zadać sobie inne pytanie: czy stać Cię na brak posiadania takiej strategii? W końcu działanie na oślep może jedynie zwiększyć Twoje koszty, a nie przynieść żadnych efektów. Samodzielna analiza konkurencji jest możliwa, podobnie jak wyznaczenie celów marketingowych. Prawdopodobnie jednak nie masz do tego odpowiednich kompetencji, mierzysz za wysoko lub nieumiejętnie dobierasz narzędzia. Możesz też po prostu nie mieć na to wszystko czasu.

Przeczytaj też: Jak skutecznie zaplanować marketing w małej firmie?

Jakie są powody braku strategii marketingowej? Najczęściej należy do nich brak funduszy na jej stworzenie. Trudno jednak rozwinąć jakikolwiek biznes bez inwestycji. Musisz się z tym liczyć już od początku. Rekomendacje strategiczne wyznaczą kierunek Twoich działań.

To, ile kosztuje strategia marketingowa? Jeśli prowadzisz mały biznes, to przygotuj się na koszt do 5000-6000 zł. Jeśli jednak zarządzasz dużym e-commerce, to musisz liczyć się z wydatkiem na poziomie 10-20 tys. zł i więcej. Potraktuj ten koszt jak dobrą inwestycję.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

lead generation
Bez kategorii

Generowanie leadów – 5 największych błędów małych firm

Czas czytania 10 minut Generowanie leadów sprzedażowych i przekuwanie ich na płacących klientów jest kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa. Z perspektywy małych firm, które często operują na niewielkich budżetach, jest to

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.