Z pewnością nie tylko Ty masz wrażenie, że wszystkie zdjęcia i grafiki w Social Media są idealne, a to dlatego, że atrakcyjny wizualnie content jest podstawą skutecznej komunikacji w Sieci. Spersonalizowane i profesjonalne grafiki przyciągają obserwujących, generują znacznie wyższe zasięgi, a przede wszystkim wpływają na zaangażowanie i uaktywniają fanów do wzajemnych interakcji. Doskonale wiedzą o tym największe marki, dlatego ich portale społecznościowe są spójne z całą identyfikacją marki, ciekawe, przyciągające i wyróżniające się podczas scrollowania strony głównej. Podsumowując zapamiętaj, że obraz jest ważny, ale nie byle jaki!
Nie wiesz co ulepszyć? Może zapominasz o czymś tworząc własny fanpage? Jak grafiką wyrazić „więcej niż tysiąc słów”, a przy tym mieścić się w „facebookowym” limicie 20% tekstu. Wprowadzając w życie 5 poniższych zasad „must have” przy tworzeniu grafik lepiej zaprezentujesz swoją markę i osiągniesz zamierzone cele!
Zaczynajmy!
Grafiki w Social Media
Po pierwsze : Na bieżąco z wymiarami
Każdy z serwisów ma dedykowane wymiary grafik, które co jakiś czas są aktualizowane. Projektując należy pamiętać o przygotowaniu grafiki w kliku formatach tych sugerowanych. Jest to istotne, ponieważ właściwy wymiar pozwala wyświetlać materiał w najkorzystniejszej formie, bez ucinania najważniejszych haseł czy fragmentu zdjęcia.
Aktualne wymiary grafik na Instagram znajdziesz TUTAJ.
Po drugie : Jasno, prosto, spójnie
Przy ogromnej ilości postów, jakie codziennie scrollujemy bardzo łatwo, aby publikowane przez nas posty„zlały się” z pozostałymi i nie zostały zapamiętane. Dlatego koniecznie musisz zadbać o ich spójność, jasność przekazu i minimalizm. Płynie z tego mnóstwo korzyści. Odbiorca zacznie kojarzyć Twoje treści, rozpoznawać, a tym samym jego uwaga i sympatia wzrosną. Poprzez spójność postów ułatwiasz swoim fanom odnalezienie Twoich postów (będą wiedzieli kiedy zrobić „stop” podczas przeglądania tablicy). Wpływa to także na ich nawyk zwracania uwagi na Twoje treści. Nie chodzi tu o post, bo nie każdy przeczyta jego treść. Trzeba zadziałać obrazem i hasłem na nim – oferta, rabat, wezwanie do działania. Całość atrakcyjna i czytelna spowoduje sympatię i wywoła lawinę komentarzy.
Po trzecie: To Ty kierujesz wzrokiem
Czas na małą ciekawostkę związaną z naszym postrzeganiem. Rzeczy, które są po lewej stronie obrazu trafiają do prawej półkuli. Te z prawej wędrują do lewej. Ale co to ma wspólnego z social mediami? Lewa półkula jest analityczną częścią mózgu, natomiast prawa odpowiada za odbiór kreacji, obrazów. Wniosek – obraz na prawo tekst na lewo! To nie koniec magicznych sztuczek jakie możesz wykorzystać.
Centralne miejsce na grafice powinno zajmować główne hasło, jakie chcemy perswadować. Warunkuje to fakt, że nasz wzrok najczęściej kieruje się zasadą optycznego punktu centralnego. Kolejne sposoby zwrócenia uwagi na kompozycję grafiki w social media to umieszczenie osoby, która patrzy wprost na odbiorcę. Naturalnym odruchem będzie odwzajemnienie spojrzenia. Inny nawyk to spoglądanie w tym samym kierunku co osoba na reklamie. Wykorzystując to w obrazie możemy skierować wzrok np.: na reklamowany produkt. Podobnie działają wszelkie symbole kierunkowe jak strzałki, kursory itd.
Po czwarte : Kolor i typografia a grafiki w Social Media
Kolor – z pewnością najpotężniejszy element projektowania. Siła koloru w marketingu
Musimy też wspomnieć o typografii, czyli w języku potocznym – o czcionce. Krój pisma może w całkowity sposób odmienić grafikę. Zarówno na plus, jak i minus, dlatego nie powinieneś wybierać jej przypadkowo. Warto użyć taką, która będzie pasować do układu grafiki i charakteru grupy docelowej.
Po piąte : Materiały
Strona internetowa, logotyp, istniejący fanpage. W swoich materiałach musisz nawiązać do obecnej identyfikacji wizualnej lub stworzyć nową, jeśli klient tego oczekuje. Namów go na profesjonalną sesję zdjęciową, abyś mógł wykorzystać ją w postach. Grafiki, na których widnieje sam właściciel lub pracownicy ociepla wizerunek marki i sprawia, że jest autentyczna. Mając materiały już wiesz co ma się znaleźć na grafikach, wystarczy, że ubierzesz je w szablon, dobierzesz wcześniej wspomnianą kolorystykę i fonty!
Chcesz mieć pewność, że stworzone grafiki zachwycą? Przeczytaj: Jak wyróżnić się w social media za pomocą identyfikacji wizualnej?
Grafiki w Social Media – podsumowanie
Na koniec spójrz z perspektywy odbiorcy. Czy taka grafika zwróciłaby Twoją uwagę? Czy na pierwszy rzut oka wiesz co reklamuje? Chciałabyś kliknąć i dowiedzieć się więcej o promowanych produktach czy usługach? – masz odpowiedź. Pamiętaj jednak, że same grafiki w social mediach nie wystarczą. Warto przeplatać je m.in. formatem wideo. Teraz jego tworzenie jest jeszcze prostsze, dzięki specjalnym aplikacjom. Więcej na ten temat przeczytasz we wpisie: Jak montować filmy do social media?
Chcesz wiedzieć, jak wygląda profesjonalne szkolenie social media? Przeczytaj: Szkolenie z marketingu w social media dla stylistek rzęs Oh la lash