Przemyślana organizacja i prowadzenie kampanii reklamowej od A do Z daje najbardziej pożądane efekty. Działanie przypadkowe, spontaniczne, nieuwzględniające planu i nieweryfikowane po rozpoczęciu działań, może rozczarować. Co powinien uwzględniać plan kampanii marketingowej i dlaczego rozpoczęcie od planu to podstawa sukcesu?
Planowanie kampanii reklamowej w Internecie – początek
Planowanie kampanii reklamowej to wyznaczenie ścieżki, którą warto iść. Można to porównać do racjonalnego przygotowania się do wyprawy w góry. Nikt nie decyduje się na nagły wyjazd w Alpy bez zabrania ze sobą potrzebnych rzeczy dopasowanych do pogody i tego, co chce się przeżyć. Odpowiednie przygotowanie zapewnia bezpieczeństwo, ale też po prostu daje możliwości działania.
Jeśli chcesz się wspinać, nie pojedziesz w klapkach, ale wybierzesz obuwie, które to wspinanie umożliwi. Czasem trzeba wygrzebać je z piwnicy, czasem kupić nowe przez Internet. Jeśli chcesz jechać z dziećmi, to nie będziesz szukać ekstremalnych i długich tras, ale wybierzesz łatwiejsze i krótsze, które zapiszą się w ich pamięci jako jedne z najlepszych. Z kampaniami reklamowymi w internecie jest podobnie – przygotuj się, żeby to, co czeka Twoją markę, miało sens i przyniosło efekty.
Jak prowadzić kampanię w internecie?
Planowanie kampanii reklamowej powinno więc uwzględniać wymienione niżej działania.
- Określenie celów kampanii – np. wzrost sprzedaży, rozszerzenie zasięgu, zmiana wizerunku, wyróżnienie się wśród konkurencji albo zwiększenie rozpoznawalności.
- Określenie czasu kampanii – w jakim okresie czasu chcesz osiągnąć wyznaczone cele? Kampanię możesz zaplanować z wyprzedzeniem, o tym jak ustawić automatyczne ramy czasowe, przeczytasz tutaj.
- Określenie budżetu – ile pieniędzy możesz wydać na kampanię reklamową?
- Wybór kanałów – gdzie przeprowadzana będzie kampania reklamowa? Np. na stronie internetowej, w social mediach lub innych kanałach.
- Sprecyzowanie odbiorców – kim są odbiorcy, do których chcesz dotrzeć? Im więcej cech określisz, tym lepiej. Możesz podać płeć, wiek, zainteresowania, status materialny, stan cywilny, miejsce zamieszkania i wiele innych kryteriów.
- Rozpoznanie największej konkurencji – jaka marka jest liderem w Twojej branży? W jaki sposób działa i co już osiągnęła?
Organizacja i prowadzenie kampanii reklamowej może być przeprowadzane ze specjalistą. Jeśli specjalista będzie mieć przed sobą komplet informacji, to pomoże Ci przygotować strategię marketingową „szytą na miarę„. Zajmując się swoim biznesem, możesz mieć mało czasu na edukację marketingową i poświęcenie czasu przygotowaniom kampanii.
Pomysł na kampanię reklamową – wymyślany tygodniami czy spontaniczny?
Profesjonalna agencja marketingowa to miejsce, w którym doświadczeni specjaliści pomogą Ci stworzyć pomysł na reklamę, zwłaszcza „długoterminową”. Będzie on dopasowany do celów i docelowej grupy kampanii. Jego powstawanie uwzględni konkurencję i kanały, którymi warto działać. Doradztwo marketingowe nie polega wcale na chwytaniu się wszystkich możliwości, ale na wyborze przemyślanych rozwiązań zgodnych z sytuacją, wartościami i oczekiwaniami marki.
Oczywiście prowadzenie efektywnych kampanii reklamowych może być też spontaniczne i bazować na real-time-marketingu. To szybkie działanie, które wymaga dużej kreatywności. Real-time-marketing jest reklamą produktu, usług lub idei, nawiązującą do bieżących wydarzeń śledzonych przez społeczeństwo. Istotą jest czas pojawienia się takiej reklamy – powinien być jak najkrótszy – tak, by nie było wątpliwości, do czego nawiązuje reklama.
Świetnym przykładem jest post popularnej marki Nivea dodany na Facebooku po przegranym meczu Polska – Senegal na Mistrzostwach Świata. Post składa się z grafiki przedstawiającej wodę po goleniu dla mężczyzn o właściwościach nawilżających, do stosowania po zacięciach, które pojawiają się przy goleniu. Nic się nie stało, to tylko draśnięcie… – głosi napis dodany na zdjęciu, a w tekście nad zdjęciem przeczytamy słowa: To mogło podrażnić naszych piłkarzy. Ale dzięki temu będą mocniejsi i bardziej skoncentrowani na kolejnym meczu z Kolumbią. Zespół marki Nivea doskonale poradził sobie z powiązaniem codziennej sytuacji i przeznaczenia produktu z wydarzeniem, którym żyło wielu Polaków i Polek.
Jednak nawet real-time-marketing musi mieścić się w jakiś przemyślanych ramach. Realizacja kampanii reklamowej dziejącej się niemal „tu i teraz” jest efektowna, jeśli marka posiada ustalony branding marketing tj. ma wcześniej sprecyzowane wartości, język komunikacji w social mediach czy po prostu ustalone zasady poruszania się po tematach społecznych. Wie, na co i kiedy może sobie pozwolić, a jakich dziedzin życia i tematów absolutnie nie powinna dotykać publicznie. Obsługa marketingowa specjalistów obejmuje konsultacje, które są okazją do przygotowania takich ram i ułatwienia sobie spontanicznych działań w przyszłości.
Więcej o real time marketingu możesz przeczytać np. we wpisie Brand24.
Realizacja kampanii reklamowej – o czym jeszcze pamiętać?
Prowadzenie kampanii reklamowych, które już wystartowały, powinny być na bieżąco monitorowane. Jeśli wymagają ewentualnych zmian, warto wprowadzić je jak najszybciej. To zresztą jedna z zalet, którą mają kampanie reklamowe online – zawsze istnieje możliwość ich modyfikowania, co nie jest takie proste w przypadku reklam tradycyjnymi kanałami.
Po zakończeniu kampanii reklamowej konieczne jest sprawdzenie efektów, np. poprzez badania rozpoznawalności marki. Jeśli od początku współpracujesz z agencją lub freelancerem, te ostatnie etapy mierzenia wyników i wyciągania wniosków również mogą być realizowane przez specjalistów. Przykładowa i kompleksowa obsługa social media nie polega na wymyśleniu tekstu i dodawaniu postów, ale również na kontrolowaniu feedbacku użytkowników, wchodzenia z interakcje, a później podsumowania działań w oparciu o wyznaczone na początku cele. Taki proces dotyczy każdej kampanii reklamowej, niezależnie od jej rodzaju i wybranych kanałów.
Większa skuteczność kampanii reklamowej – podsumowanie
Dobra organizacja i prowadzenie kampanii reklamowej w Internecie wymaga przygotowań. Należą do nich między innymi przemyślenie i spisanie celów, grupy odbiorców i kanałów marketingowych. Nawet spontaniczne działania marketingowe powinny mieścić się w obrębie określonych reguł. Konsultacje i wsparcie specjalistów z doświadczeniem w branży reklamowej jest najlepszą drogą do wzmocnienia skuteczności utworzonej kampanii.