Organizacja i prowadzenie kampanii reklamowych – od planów do realizacji 

Czas czytania 4 minut

Przemyślana organizacja i prowadzenie kampanii reklamowej od A do Z daje najbardziej pożądane efekty. Działanie przypadkowe, spontaniczne, nieuwzględniające planu i nieweryfikowane po rozpoczęciu działań, może rozczarować. Co powinien uwzględniać plan kampanii marketingowej i dlaczego rozpoczęcie od planu to podstawa sukcesu?

Planowanie kampanii reklamowej w Internecie – początek

Planowanie kampanii reklamowej to wyznaczenie ścieżki, którą warto iść. Można to porównać do racjonalnego przygotowania się do wyprawy w góry. Nikt nie decyduje się na nagły wyjazd w Alpy bez zabrania ze sobą potrzebnych rzeczy dopasowanych do pogody i tego, co chce się przeżyć. Odpowiednie przygotowanie zapewnia bezpieczeństwo, ale też po prostu daje możliwości działania.

Jeśli chcesz się wspinać, nie pojedziesz w klapkach, ale wybierzesz obuwie, które to wspinanie umożliwi. Czasem trzeba wygrzebać je z piwnicy, czasem kupić nowe przez Internet. Jeśli chcesz jechać z dziećmi, to nie będziesz szukać ekstremalnych i długich tras, ale wybierzesz łatwiejsze i krótsze, które zapiszą się w ich pamięci jako jedne z najlepszych. Z kampaniami reklamowymi w internecie jest podobnie – przygotuj się, żeby to, co czeka Twoją markę, miało sens i przyniosło efekty.

Klocki ułożone na stole z napisem plan

Jak prowadzić kampanię w internecie?

Planowanie kampanii reklamowej powinno więc uwzględniać wymienione niżej działania.

  • Określenie celów kampanii – np. wzrost sprzedaży, rozszerzenie zasięgu, zmiana wizerunku, wyróżnienie się wśród konkurencji albo zwiększenie rozpoznawalności.
  • Określenie czasu kampanii – w jakim okresie czasu chcesz osiągnąć wyznaczone cele? Kampanię możesz zaplanować z wyprzedzeniem, o tym jak ustawić automatyczne ramy czasowe, przeczytasz tutaj.
  • Określenie budżetu – ile pieniędzy możesz wydać na kampanię reklamową?
  • Wybór kanałów – gdzie przeprowadzana będzie kampania reklamowa? Np. na stronie internetowej, w social mediach lub innych kanałach.
  • Sprecyzowanie odbiorców – kim są odbiorcy, do których chcesz dotrzeć? Im więcej cech określisz, tym lepiej. Możesz podać płeć, wiek, zainteresowania, status materialny, stan cywilny, miejsce zamieszkania i wiele innych kryteriów.
  • Rozpoznanie największej konkurencji – jaka marka jest liderem w Twojej branży? W jaki sposób działa i co już osiągnęła?

Organizacja i prowadzenie kampanii reklamowej może być przeprowadzane ze specjalistą. Jeśli specjalista będzie mieć przed sobą komplet informacji, to pomoże Ci przygotować strategię marketingową „szytą na miarę„. Zajmując się swoim biznesem, możesz mieć mało czasu na edukację marketingową i poświęcenie czasu przygotowaniom kampanii.

 

Pomysł na kampanię reklamową – wymyślany tygodniami czy spontaniczny?

Klocki ułożone na stole z napisem vision

Profesjonalna agencja marketingowa to miejsce, w którym doświadczeni specjaliści pomogą Ci stworzyć pomysł na reklamę, zwłaszcza „długoterminową”. Będzie on dopasowany do celów i docelowej grupy kampanii. Jego powstawanie uwzględni konkurencję i kanały, którymi warto działać. Doradztwo marketingowe nie polega wcale na chwytaniu się wszystkich możliwości, ale na wyborze przemyślanych rozwiązań zgodnych z sytuacją, wartościami i oczekiwaniami marki.

Oczywiście prowadzenie efektywnych kampanii reklamowych może być też spontaniczne i bazować na real-time-marketingu. To szybkie działanie, które wymaga dużej kreatywności. Real-time-marketing jest reklamą produktu, usług lub idei, nawiązującą do bieżących wydarzeń śledzonych przez społeczeństwo. Istotą jest czas pojawienia się takiej reklamy – powinien być jak najkrótszy – tak, by nie było wątpliwości, do czego nawiązuje reklama.

Mężczyzna trzyma w dłoniach tablet i planuje kampanię reklamową opartą na real time marketingu

Świetnym przykładem jest post popularnej marki Nivea dodany na Facebooku po przegranym meczu Polska – Senegal na Mistrzostwach Świata. Post składa się z grafiki przedstawiającej wodę po goleniu dla mężczyzn o właściwościach nawilżających, do stosowania po zacięciach, które pojawiają się przy goleniu. Nic się nie stało, to tylko draśnięcie… – głosi napis dodany na zdjęciu, a w tekście nad zdjęciem przeczytamy słowa: To mogło podrażnić naszych piłkarzy. Ale dzięki temu będą mocniejsi i bardziej skoncentrowani na kolejnym meczu z Kolumbią. Zespół marki Nivea doskonale poradził sobie z powiązaniem codziennej sytuacji i przeznaczenia produktu z wydarzeniem, którym żyło wielu Polaków i Polek.

Jednak nawet real-time-marketing musi mieścić się w jakiś przemyślanych ramach. Realizacja kampanii reklamowej dziejącej się niemal „tu i teraz” jest efektowna, jeśli marka posiada ustalony branding marketing tj. ma wcześniej sprecyzowane wartości, język komunikacji w social mediach czy po prostu ustalone zasady poruszania się po tematach społecznych. Wie, na co i kiedy może sobie pozwolić, a jakich dziedzin życia i tematów absolutnie nie powinna dotykać publicznie. Usługi marketingowe specjalistów obejmują konsultacje, które są okazją do przygotowania takich ram i ułatwienia sobie spontanicznych działań w przyszłości.

Więcej o real time marketingu możesz przeczytać np. we wpisie Brand24.

Realizacja kampanii reklamowej – o czym jeszcze pamiętać?

Mężczyzna na ekranie dotykowym planuje kampanię reklamową

Prowadzenie kampanii reklamowych, które już wystartowały, powinny być na bieżąco monitorowane. Jeśli wymagają ewentualnych zmian, warto wprowadzić je jak najszybciej. To zresztą jedna z zalet, którą mają kampanie reklamowe online – zawsze istnieje możliwość ich modyfikowania, co nie jest takie proste w przypadku reklam tradycyjnymi kanałami.

Po zakończeniu kampanii reklamowej konieczne jest sprawdzenie efektów, np. poprzez badania rozpoznawalności marki. Jeśli od początku współpracujesz z agencją reklamową lub freelancerem, te ostatnie etapy mierzenia wyników i wyciągania wniosków również mogą być realizowane przez specjalistów. Przykładowa i kompleksowa obsługa social media nie polega na wymyśleniu tekstu i dodawaniu postów, ale również na kontrolowaniu feedbacku użytkowników, wchodzenia z interakcje, a później podsumowania działań w oparciu o wyznaczone na początku cele. Taki proces dotyczy każdej kampanii reklamowej, niezależnie od jej rodzaju i wybranych kanałów.

Większa skuteczność kampanii reklamowej – podsumowanie

Męzczyzna wybiera na ekranie dotykowym założenia kampanii reklamowej

Dobra organizacja i prowadzenie kampanii reklamowej w Internecie wymaga przygotowań. Należą do nich między innymi przemyślenie i spisanie celów, grupy odbiorców i kanałów marketingowych. Nawet spontaniczne działania marketingowe powinny mieścić się w obrębie określonych reguł. Konsultacje i wsparcie specjalistów z doświadczeniem w branży reklamowej jest najlepszą drogą do wzmocnienia skuteczności utworzonej kampanii.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

lead generation
Bez kategorii

Generowanie leadów – 5 największych błędów małych firm

Czas czytania 10 minut Generowanie leadów sprzedażowych i przekuwanie ich na płacących klientów jest kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa. Z perspektywy małych firm, które często operują na niewielkich budżetach, jest to

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego.Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień!Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności.Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji.To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.