Biorąc pod uwagę, że treści publikowanych w social media jest niewyobrażalnie więcej niż kiedykolwiek wcześniej, przedsiębiorcy zmagają się z większą trudnością dotarcia do potencjalnych odbiorców. Tradycyjne posty giną w natłoku innych i nawet jeżeli ich treść jest interesująca, mogą zostać przeoczone. Jak w takim razie wyróżnić się na tle konkurencji? Jedną ze sprawdzonych metod jest wykorzystanie w tym celu identyfikacji wizualnej marki.
Czego dowiesz się z tego artykułu?
Spis treści:
- Co to jest identyfikacja wizualna?
- Dlaczego warto wykorzystać IW w publikacjach na social media?
- Jak wprowadzić elementy identyfikacji wizualnej w swoich publikacjach?
Wersja do słuchania: Podcast ToM- Tomek o Marketingu
Wielu przedsiębiorców prowadząc swoje social media skupia się na publikowaniu treści związanych ze swoją działalnością. Jednak zdarza się, że pomimo starań nie widać wyraźnych efektów ani sprzedażowych ani PR-owych. Jednym z powodów może być to, że ich publikacje nie wzbudzają zainteresowania pod względem estetycznym. Nie przyciągają uwagi, więc osoby, którym się wyświetliły scrollują tablicę dalej zamiast się na nich zatrzymać. W poprzednim artykule poruszyłem kwestię tego, jak tworzyć ciekawe teksty do postów na social media. Dziś skoncentrujmy się na tym, co zrobić aby przyciągały uwagę pod względem wizualnym.
Social media a forma publikacji
Duże znaczenie ma to, aby treści publikowane w mediach społecznościowych wyróżniały się na tle wszystkich pozostałych. W tym zakresie pomocna będzie wiedza o identyfikacji wizualnej, czyli o tym jak Twoje materiały prezentują się w Sieci. Przygotowując swoje treści do publikacji dobrze jest pamiętać o tym, że większość osób przegląda social media przede wszystkim za pomocą aplikacji w telefonach komórkowych. Dlatego materiały powinny być przygotowane właśnie pod kątem mobilności ich odbioru. Zazwyczaj te treści są konsumowane w pośpiechu, gdy ktoś przebywa w kolejce, w poczekalni, czy też ma przerwę w pracy.
Traktujemy social media jako chwilową odskocznię, która ma nam zapewnić rozrywkę. Dlatego treści, które prezentujemy muszą przyciągać także formą wizualną. Publikacje powinny swoją formą odpowiadać wymaganiom platformy, na której są umieszczane. Przykładowo najlepszy format zdjęć i grafik na Instagram jest kwadratowy, a na Facebooku sprawdzą się zarówno kwadratowe, jak i prostokątne. Dlatego należy kadrować publikacje w taki sposób, aby poszczególne media społecznościowe wyświetlały je w oczekiwany przez nas sposób. Ponadto muszą one być spójne w każdym miejscu publikacji.
Social media a identyfikacja wizualna firmy
Po co firmie Identyfikacja wizualna? Jest to podstawowy element kreowania wizerunku firmy lub marki, jej tożsamości oraz świadomości wśród potencjalnych klientów. Ten element brandingu wyróżni markę na rynku, przyciągnie uwagę potencjalnych klientów, a także sprawi, że wizualne aspekty będą kojarzone konkretnie z nią. Wielu przedsiębiorców uważa, że identyfikacja wizualna to wyłącznie projekt logo i podstawowych materiałów reklamowych, czy landing page. Tymczasem współcześnie wymagane jest zdecydowanie szersze spojrzenie na kwestię wizerunku marki – szczególnie w Sieci. Powinna ona wynikać m.in. z wybranego archetypu marki.
Przykładowo
W Kaman dbamy o to, aby wszelkie materiały oraz publikacje w Sieci były spójne wzorniczo i zgodne z systemem identyfikacji wizualnej. Przeglądając nasze strony w social mediach, stronę internetową, blog, a nawet profile prywatne zauważysz, że zarówno kolorystyka, czcionki, jak i inne elementy składające się na identyfikację wizualną naszej marki są ze sobą zgodne. Dzięki temu, gdy wyświetla Ci się nasz mailing lub post, od razu możesz go skojarzyć z naszą marką i zatrzymać się przy nim na dłużej.
Social Media – Jak wyróżnić się za pomocą identyfikacji wizualnej?
Kolor – wybierz kolor przewodni swojej marki, który pojawi się nie tylko w Twoim logo czy na stronie internetowej, ale również w publikowanych treściach na social media. Dzięki temu dana publikacja od razu będzie kojarzyć się z Tobą i przyciągnie uwagę odbiorców.
Czcionki – również mają znaczenie w zakresie tego, jak zapamiętują Cię odbiorcy treści. Wybierz więc jedną lub dwie czcionki, które scharakteryzują zarówno Twoją markę, jak i publikowane materiały. Używaj ich na wszelkich materiałach graficznych i wideo, blogu, stronie internetowej.
Zdjęcia i grafiki – postaraj się wypracować spójny styl fotografowania oraz projektowania grafik. Wówczas wszystkie publikacje wizualne staną się dopracowane wzorniczo i staną się Twoim charakterystycznym wyznacznikiem.
Wideo – spójność wizualną wideo można uzyskać nie tylko poprzez sposób kadrowania i wypracowanie schematów ujęć, ale również za pomocą oznaczania w nich treści tymi samymi czcionkami i kolorami. Do tworzenia wideo przydadzą Ci się też aplikacje. Przeczytaj zatem nasz artykuł: Jak montować filmy na telefonie.
Programy pomocne w tworzeniu identyfikacji wizualnej
Wybór spójnej palety kolorów – Coolors.co
Wybór spójnych ikon i figur wizualnych – Thenounproject.com
Tworzenie grafik i krótkich filmów – Canva.com
Wybór czcionek – Fontjoy.com
Podsumowując
Wizualne akcenty Twojej marki mają duże znaczenie dla jej rozpoznawalności w świadomości odbiorców. Warto te pozornie drobne czynniki, takie jak spójność kolorystyczna czy typograficzna wykorzystywać. Pozwoli się to wyróżnić spośród innych marek publikujących swoje treści w mediach społecznościowych.
Przeczytaj też: Czy potrzebujesz regularnych postów na Facebooku?
Wiedza w pigułce
Co to jest identyfikacja wizualna firmy?
Identyfikacja wizualna to podstawowe narzędzie, które wykorzystywane jest w celu budowania wizerunku marki lub firmy na rynku. Obejmuje ona ogół symboli wizualnych stosowanych w firmie w celu uzyskania czytelnej i spójnej formy oraz wyróżnienia jej spośród konkurencji.
Jakie są podstawowe elementy identyfikacji wizualnej?
- logo
- kolorystyka
- czcionki
Jeżeli potrzebujesz pomocy w dopracowaniu identyfikacji wizualnej swojej firmy lub wprowadzeniu jej do swoich social mediów – nasz zespół jest do Twojej dyspozycji. Zapraszamy do kontaktu.
Identyfikacja wizualna – koszt
Koszt identyfikacji wizualnej zaczyna się najczęściej od 2000-3000 zł, może jednak kosztować znacznie więcej.