Dodawanie postów zabija Twój marketing online. Zobacz jak działać lepiej!

Co zrobić, aby marketing online był efektywny? Na pewno nie wystarczy tylko publikacja postów w social mediach. Sprawdź, co możesz zrobić.
Czas czytania 5 minut

Kiedyś problemem w Polsce był brak produktów na półkach i nadmiar klientów. Dziś problemem jest nadmiar produktów i brak chętnych na ich zakup. Czemu? Ponieważ wiele firm nie wykorzystuje nawet 1/10 potencjału Internetu do marketingu online i sprzedaży. Zobacz, jakie możliwości drzemią w social media zanim branża Cię wyprzedzi.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • dlaczego nie warto publikować nadmiaru postów
  • jak zatrzymać odbiorców treści na dłużej
  • jaki jest najszybszy sposób docierania do klientów

Marketing online – co stało się oczywiste?

Słucham tego, jak o marketingu online myślą przedsiębiorcy. Wielu z nich kieruje się prostym schematem, który zaszczepiono im przez ostatnie kilka lat. Będą posty na fanpage, to będzie dobrze. Można zilustrować to tak:

Wielu z nich jest mocno zabieganych i często pomija fakt, że samo stworzenie komunikatu (a post jest komunikatem) to jedno. Dostarczenie go odbiorcy to drugie. Do 2015 roku dla wielu firm dobrze sprawdzało się dodawanie wpisów i czekanie aż klienci się o tym dowiedzą. Od 2019 roku tego rodzaju strategia nie przynosi żadnych efektów. Używanie jej powoduje, że jako przedsiębiorca marnujesz czas. Tracisz też środki wymagając od siebie lub zespołu marketingu generowania efektów nie skutecznymi narzędziami. Marketing online ewoluował i trzeba nadążać za zmianami.

To zabija Twoje efekty!

Nie ma znaczenia jak profesjonalny i ciekawy jest komunikat (post), kiedy nikt poza Twoim zespołem go nie zobaczy. Nie ma znaczenia, jak wysokiej jakości są teksty i jak wiele pracy włożono w ich pisanie, gdy nikt ich nie czyta. Bez znaczenia jest piękny film nakręcony z dużym budżetem, gdy nie ma komu go oglądać. Wiesz co jest najgorsze? W Twojej głowie nie widzisz tej różnicy i myślisz: “mam zespół od marketingu” więc “marketing online działa”. Porównałbym to do sytuacji w szkole, gdy nauczyciel odpytuje z materiału z ostatnich lekcji i większość uczniów nie ma pojęcia, o czym mowa.

Nowoczesny marketing online

Obecnie, jeśli chcemy, by właściwi ludzie zobaczyli nasze komunikaty wtedy kiedy chcemy (czyli jak najszybciej), najlepiej jest zainwestować w płatną reklamę. Wtedy schemat może wyglądać tak:

Pytanie brzmi, nawet gdyby świat tak działał, to w jaki sposób klient może nam zapłacić? Prawdopodobnie trzeba będzie skierować go na stronę sklepu, lub do formularza, gdzie poda swoje dane. Potrzebujemy strony www, a wtedy nasz plan działania wygląda tak:

Na tym etapie warto coś sobie uświadomić. Gdy popyt na to, co oferujemy jest duży a konkurencja jeszcze nie zdążyła urosnąć, możemy zacząć już generować pierwsze przychody. Okazuje się jednak, że przeciętna osoba widzi w Internecie codziennie ponad 5000 komunikatów. A o jego uwagę walczy w każdej sekundzie kilkanaście firm. Czy naprawdę klienci zapamiętają nas po jednorazowym zaprezentowaniu im komunikatu?

Gdy pomyślimy o tym, że sami nigdy nie podejmujemy decyzji po jednorazowej prezentacji oferty, dojdziemy do wniosku, że klienci będą mieli podobnie. Trzeba więc zadbać, by o nas pamiętali. Jak?

Może być to remarketing, czyli tzw. reklama śledząca, która wyświetli się tylko osobom, które były na naszej stronie internetowej. Wtedy nasz plan zaczyna wyglądać tak: 

Stwórz markę osobistą

Taki scenariusz sprawdzi się w wielu branżach, w których decyzja jest stosunkowo prosta, a produkt dobrze znany na rynku. Najlepiej też, gdy jest też tzw. produktem rotacyjnym (kosmetyki, odzież, żywność). W tych przypadkach udaje się dzięki takim działaniom uzyskiwać zadowalające zwroty.

Co gdy produkt jest droższy, bardziej złożony, lub niekoniecznie “pierwszej potrzeby”?
Co gdy chcemy na przykład sprzedać naszą wiedzę, konsultacje czy szkolenie?

Wtedy dobrze jest mieć zbudowaną markę osobistą. Jak obecnie budować markę?
Przez dobre 2-4 lat należy wyraźnie i regularnie mówić o tym, na czym się znamy we wszystkich mediach. Wszędzie tam, gdzie dominują nasi potencjalni klienci. Obojętne czy będzie to Facebook czy LinkedIn, lub Instagram. Jeżeli chcemy sprzedawać wiedzę za naprawdę duże pieniądze, potrzebujemy marki osobistej. Jak wtedy prezentuje się schemat?

Na powyższym obrazku można zauważyć, że pojawia się wiele ikon symbolizujących płatne działania na portalach. To obecnie najskuteczniejszy i najszybszy sposób docierania do klientów. Budżety wydawane w Polsce na te media rosną co roku. Tylko w 2020 roku budżety na reklamę w social media urosły o ponad 25%. Jak w takim razie możesz zabezpieczyć firmę przed uzależnieniem od płatnej reklamy? 

Zbuduj bazę mailową!

Dzięki publikowaniu wartościowych materiałów w PDF lub organizowaniu webinarów, masz możliwość po zapisie do Twojej bazy prowadzić dalszą komunikację z uczestnikami. Możliwe, że później zostaną oni Twoimi klientami. Warto w tym celu zbudować prostą kolejkę mailową, która dodana do naszego schematu może wyglądać tak:


Zauważ, że w tej strategii wcale nie musi być postów w ogólnym rozumieniu. Każda publikacja, to tak naprawdę materiał, który wysyłasz celowo i za który płacisz budżetem reklamowym. Dzięki temu ma on znacznie większą wartość, bo dobrze przemyślisz to, za co chcesz zapłacić. Przez to klienci docenią bardziej treść jaką publikujesz, bo po prostu będzie ona przez Ciebie bardziej dopracowana. Zachęcam więc, by przestać postrzegać social media przez pryzmat “dodajmy, aby coś się działo”. Ponieważ tego rodzaju działanie najczęściej zabija dalsze wysiłki marketingowe (przecież skoro już coś się dzieje, to po co się bardziej angażować). Obecnie marketing online powinien być przemyślany i prowadzić do określonego celu. Bo nawet gdy jest on bardzo odległy, dopiero jego określenie pozwoli zbudować odpowiedni plan działania.

Podsumowując

Zachęcam Cię do wykorzystywania większego asortymentu narzędzi marketingowych. Gdyż posty pisane na fanpage to tylko niewielka część możliwości pozyskiwania klientów z Internetu. Blog, reklama w Google Ads, kampanie influencerskie, wideomarketing, reklamy sponsorowane, kanał na YouTube, wystąpienia w wywiadach, systemy do mailingu itd. To wszystko jest dostępne dla Ciebie. Działaj.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Co to jest lead sprzedażowy? Sposoby pozyskiwania

Czas czytania 3 minut Lead generation, czyli pozyskiwanie leadów to rodzaj marketingu przychodzącego (inbound marketing). Znasz lub chcesz doświadczyć sytuacji, w której potencjalny klient jako pierwszy kontaktuje się z

Landing page – Co to jest i do czego go użyć?

Czas czytania 3 minut Landing page można przetłumaczyć jako stronę lądowania, czyli miejsce, do którego trafia klient po kliknięciu w link. Główną cechą takiej strony jest prezentacja oferty firmy