Co to jest marketing i na czym polega?

Czas czytania 5 minut

Jeśli chcesz wiedzieć, co to jest marketing, przyjrzyj się swojej codzienności. Przeglądasz media społecznościowe i widzisz propozycje wycieczki tuż przed zaplanowaniem urlopu. Idziesz po bułki do sklepu i mijasz baner z nartami, które rodzą w Tobie pytanie o ich cenę i dostępność, bo w sumie przydadzą Ci się na zimę. Wchodzisz do drogerii i wybierasz dla męża perfumy na prezent, które chwaliła ostatnio Twoja koleżanka. Nieważne, czy tradycyjny, czy internetowy – ważne, że marketing skutecznie wpływa na Twoje decyzje. I na decyzje Twoich klientów.

Ikonki laptopa i komputera przedstawiające różne formy marketingu

Marketing – co to? Definicja

Co to jest marketing? Jedna z tradycyjnych i często przytaczanych definicji marketingu brzmi:

Marketing to proces społeczny, w którym jednostki i grupy otrzymują to, czego potrzebują poprzez tworzenie, oferowanie oraz swobodną wymianę z innymi towarów i usług, które posiadają wartość.

Twórcą tej definicji jest amerykański ekonomista Philip Kotler. Można z niej śmiało wywnioskować, że marketing nie jest zjawiskiem nowym, bo wymiana towarów i usług miała miejsce od początku istnienia świata. Współcześnie jednak marketing przyjmuje znacznie więcej form niż w przeszłości. Do dyspozycji mamy środki cyfrowe i Internet, a przygotowaniem strategii marketingowych zajmują się profesjonalne agencje i zatrudnieni w nich specjaliści.

Klawiatura z przyciskiem o nazwie marketing


Na czym polega marketing?

Marketing można zdefiniować jako działania prowadzone przez firmę, które mają na celu wypromowanie jej produktów lub usług za pomocą dowolnie wybranych kanałów internetowych (np. Facebook, Instagram, YouTube, wyszukiwarka Google) lub narzędzi tradycyjnych (np. ulotka, katalog, baner, gadżety z logo marki). Marketing to proces obejmujący m.in. badania rynku, analizę konkurencji, wyznaczenie celów i wartości firmy.

Koncepcja 4P

Wiesz już, co to marketing. Warto w tym miejscu przytoczyć jeszcze koncepcję 4P, którą nazywa się również Marketing Mix (autorstwa Neila Hoppera Bordena) – zestaw narzędzi marketingowych, które warto używać do realizacji celów w biznesie. To właśnie uwzględnienie tych czynników sprawia, że marketing może w ogóle mieć miejsce.
4P oznacza:

  • produkt (ang. product),
  • cenę (ang. price),
  • miejsce dystrybucji (ang. place),
  • promocję (ang. promotion).

To, czym zajmuje się marketing, to połączenie tych 4 punktów. Jeśli jest produkt, to musi być też jego cena, a jeśli chcesz dotrzeć do klientów, to musisz wybrać kanał promocji i zaplanować reklamę.

Marketing wczoraj i dziś

Samoprzylepne karteczki przedstawiające postęp w ewolucji marketingu
time concept – past, present, future – colorful sticky notes on blackboard with white chalk arrow and eraser smudges

Tam, gdzie są ludzie, tam jest marketing. Tak było w przeszłości i tak będzie w kolejnych latach. Wszystko dlatego, że marketing ma na celu wpływanie na decyzje konsumenckie, postawy i przekonania.

Dawniej jednak marketing koncentrował się głównie na ofercie stworzeniu jej i przekonaniu innych o jej wartości. W kolejnych latach zainteresowanie kierowano także w stronę klienta, a obecnie marketing najsilniej (w porównaniu do przeszłości) stawia w centrum potrzebę człowieka, jego poglądy i aspiracje.

Odbiorcy produktów i usług są coraz bardziej świadomymi konsumentami, więc mają też wyższe wymagania. Na ich decyzje nie wpływa jedynie niska cena oferty, ale też np. funkcjonalność, estetyka, zaangażowanie społeczne marki, wizerunek eksperta, przestrzeganie standardów produkcji i wynagrodzeń pracowników czy działania z poszanowaniem środowiska naturalnego. Współczesny marketing musi więc respektować wiedzę, świadomość i dojrzałość odbiorców.

Rodzaje marketingu

Tak jak szeroko definiowany jest marketing, tak samo szeroko można wyróżnić jego rodzaje. Skupmy się więc na najczęstszych podziałach, aby jeszcze lepiej zrozumieć, czym jest marketing.

Marketing tradycyjny i internetowy

Mężczyzna pracujący przy biurku w branży marketingu internetowego

Marketing tradycyjny i marketing internetowy określane są też jako marketing offline i marketing online. Forma reklamy w marketingu tradycyjnym obejmuje wszystkie możliwe środki dostępne bez działania sieci internetowej, np. banery, bilbordy, tekst promocyjny wydrukowany w prasie czy promocja w audycji radiowej. Marketing internetowy to z kolei m.in. posty na Facebooku, pozyskiwanie leadów sprzedażowych, pozycjonowanie SEO, newslettery i kampanie reklamowe Google Ads.

Sprawdź też: Na czym polega marketing w e-Commerce?

Marketing produktu i marketing usług

Marketing produktu polega na promowaniu konkretnego produktu – np. książki, makaronu, spodni lub stołu. Celem tego typu marketingu jest zwiększenie sprzedaży danego produktu. Marketing usług skupia się na promocji i sprzedaży usług, które wiążą się z doświadczeniem odbiorców – to może być np. kurs językowy, wycieczka zagraniczna, masaż lub skok na bungee.

Marketing przychodzący i marketing wychodzący

Marketing przychodzący (ang. inbound) polega na tym, że potencjalni klienci szukają informacji o produkcie lub usłudze i sami „przychodzą” do firmy, która to oferuje. Marketing wychodzący (ang. outbound) to z kolei najbardziej znany sposób promocji produktu lub usługi, który polega na bezpośrednim dotarciu do klienta. Jego przykład stanowi m.in. content marketing.

Marketing BTL (ang. Below the line)

Czym zajmuje się marketing BTL? To marketing skierowany do klienta indywidualnego, czyli tak naprawdę do skonkretyzowanej grupy odbiorców. Na czym polega? Między innymi na materiałach wysłanych pod adres klienta – w tym np. próbek towarów i kuponów promocyjnych.

Influencer marketing

Influencer marketing jest znany każdemu, kto korzysta z Internetu – zwłaszcza z mediów społecznościowych. To promocja produktów i usług dzięki aktywności influencerów, którzy za pośrednictwem swoich kont udzielają rekomendacji i publikują swoje opinie. Wpływ influencerów na decyzje użytkowników jest ogromny. Co ciekawe, obecnie aż 1 na 4 marketerów korzysta z influencer marketingu.

Megafon jako symbol marketingu

Od czego zależy skuteczność działań marketingowych?

Choć może brzmi to jak slogan, prawdą jest, że aby działania marketingowe były skuteczne, muszą być dobrze przemyślane. Oczywiście zdarzają się sytuacje, w których to przypadek i tak zwane szczęście decyduje o sukcesie marketingowym marki. Ze względu jednak na:

  • złożoność rzeczywistości biznesowej,
  • dostępność wielu dóbr i usług,
  • świadomość konsumencką,
  • aktywną konkurencję,
  • różnorodność potrzeb i oczekiwań klientów,

skuteczny marketing to marketing:

  • analizujący wyżej wymienione czynniki,
  • wyznaczający cele,
  • spójny i konsekwentny w czasie,
  • kreatywny, ale i bazujący na twardych danych,
  • powierzony specjalistom.

Skuteczny marketing prowadzony przez specjalistów

Grupa specjalistów marketingu w pracy

Nasza agencja marketingowa KAMAN oferuje różne usługi marketingowe dopasowane do oczekiwań firmy. Wśród nich znajdują się np. obsługa social media, wideomarketing, branding marketing i tworzenie landing page. Po naszej stronie leży kompleksowa obsługa marketingowa (wymyślenie, wdrożenie i monitorowanie działań), a dla chętnych osób przygotowaliśmy szkolenie z marketingu internetowego. Jeśli chcesz samodzielnie zadbać o promocję swojej firmy, sprawdź nasze ebooki i wideobooki.

Marketing podsumowanie

Odpowiedzi na pytania co to jest, na czym polega i czym zajmuje się marketing, nie różnią się współcześnie tak bardzo od odpowiedzi udzielanych w przeszłości. Marketing był, jest i będzie procesem związanym z reklamą produktów lub usług. Zmieniły się natomiast formy tej reklamy dziś mamy możliwość korzystania z marketingu cyfrowego i internetowego. Marketing to także umiejętność odpowiedniego dobierania kanałów reklamy (np. TV, radio, Facebook, strona www) oraz dostosowywania się do potrzeb odbiorców. Aby był skuteczny, warto współpracować ze specjalistami, którzy na podstawie wiedzy, praktyki i indywidualnego podejścia do firmy, mogą przygotować najlepszą strategię marketingową.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

lead generation
Bez kategorii

Generowanie leadów – 5 największych błędów małych firm

Czas czytania 10 minut Generowanie leadów sprzedażowych i przekuwanie ich na płacących klientów jest kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa. Z perspektywy małych firm, które często operują na niewielkich budżetach, jest to

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.