Co to jest marketing i na czym polega?

Czas czytania 5 minut

Jeśli chcesz wiedzieć, co to jest marketing, przyjrzyj się swojej codzienności. Przeglądasz media społecznościowe i widzisz propozycje wycieczki tuż przed zaplanowaniem urlopu. Idziesz po bułki do sklepu i mijasz baner z nartami, które rodzą w Tobie pytanie o ich cenę i dostępność, bo w sumie przydadzą Ci się na zimę. Wchodzisz do drogerii i wybierasz dla męża perfumy na prezent, które chwaliła ostatnio Twoja koleżanka. Nieważne, czy tradycyjny, czy internetowy – ważne, że marketing skutecznie wpływa na Twoje decyzje. I na decyzje Twoich klientów.

Ikonki laptopa i komputera przedstawiające różne formy marketingu

Marketing – co to? Definicja

Co to jest marketing? Jedna z tradycyjnych i często przytaczanych definicji marketingu brzmi:

Marketing to proces społeczny, w którym jednostki i grupy otrzymują to, czego potrzebują poprzez tworzenie, oferowanie oraz swobodną wymianę z innymi towarów i usług, które posiadają wartość.

Twórcą tej definicji jest amerykański ekonomista Philip Kotler. Można z niej śmiało wywnioskować, że marketing nie jest zjawiskiem nowym, bo wymiana towarów i usług miała miejsce od początku istnienia świata. Współcześnie jednak marketing przyjmuje znacznie więcej form niż w przeszłości. Do dyspozycji mamy środki cyfrowe i Internet, a przygotowaniem strategii marketingowych zajmują się profesjonalne agencje i zatrudnieni w nich specjaliści.

Klawiatura z przyciskiem o nazwie marketing


Na czym polega marketing?

Marketing można zdefiniować jako działania prowadzone przez firmę, które mają na celu wypromowanie jej produktów lub usług za pomocą dowolnie wybranych kanałów internetowych (np. Facebook, Instagram, YouTube, wyszukiwarka Google) lub narzędzi tradycyjnych (np. ulotka, katalog, baner, gadżety z logo marki). Marketing to proces obejmujący m.in. badania rynku, analizę konkurencji, wyznaczenie celów i wartości firmy.

Koncepcja 4P

Wiesz już, co to marketing. Warto w tym miejscu przytoczyć jeszcze koncepcję 4P, którą nazywa się również Marketing Mix (autorstwa Neila Hoppera Bordena) – zestaw narzędzi marketingowych, które warto używać do realizacji celów w biznesie. To właśnie uwzględnienie tych czynników sprawia, że marketing może w ogóle mieć miejsce.
4P oznacza:

  • produkt (ang. product),
  • cenę (ang. price),
  • miejsce dystrybucji (ang. place),
  • promocję (ang. promotion).

To, czym zajmuje się marketing, to połączenie tych 4 punktów. Jeśli jest produkt, to musi być też jego cena, a jeśli chcesz dotrzeć do klientów, to musisz wybrać kanał promocji i zaplanować reklamę.

Marketing wczoraj i dziś

Samoprzylepne karteczki przedstawiające postęp w ewolucji marketingu
time concept – past, present, future – colorful sticky notes on blackboard with white chalk arrow and eraser smudges

Tam, gdzie są ludzie, tam jest marketing. Tak było w przeszłości i tak będzie w kolejnych latach. Wszystko dlatego, że marketing ma na celu wpływanie na decyzje konsumenckie, postawy i przekonania.

Dawniej jednak marketing koncentrował się głównie na ofercie stworzeniu jej i przekonaniu innych o jej wartości. W kolejnych latach zainteresowanie kierowano także w stronę klienta, a obecnie marketing najsilniej (w porównaniu do przeszłości) stawia w centrum potrzebę człowieka, jego poglądy i aspiracje.

Odbiorcy produktów i usług są coraz bardziej świadomymi konsumentami, więc mają też wyższe wymagania. Na ich decyzje nie wpływa jedynie niska cena oferty, ale też np. funkcjonalność, estetyka, zaangażowanie społeczne marki, wizerunek eksperta, przestrzeganie standardów produkcji i wynagrodzeń pracowników czy działania z poszanowaniem środowiska naturalnego. Współczesny marketing musi więc respektować wiedzę, świadomość i dojrzałość odbiorców.

Rodzaje marketingu

Tak jak szeroko definiowany jest marketing, tak samo szeroko można wyróżnić jego rodzaje. Skupmy się więc na najczęstszych podziałach, aby jeszcze lepiej zrozumieć, czym jest marketing.

Marketing tradycyjny i internetowy

Mężczyzna pracujący przy biurku w branży marketingu internetowego

Marketing tradycyjny i marketing internetowy określane są też jako marketing offline i marketing online. Forma reklamy w marketingu tradycyjnym obejmuje wszystkie możliwe środki dostępne bez działania sieci internetowej, np. banery, bilbordy, tekst promocyjny wydrukowany w prasie czy promocja w audycji radiowej. Marketing internetowy to z kolei m.in. posty na Facebooku, pozyskiwanie leadów sprzedażowych, pozycjonowanie SEO, newslettery, obsługa social media i kampanie reklamowe Google Ads.

Sprawdź też: Na czym polega marketing w e-Commerce?

Marketing produktu i marketing usług

Marketing produktu polega na promowaniu konkretnego produktu – np. książki, makaronu, spodni lub stołu. Celem tego typu marketingu jest zwiększenie sprzedaży danego produktu. Marketing usług skupia się na promocji i sprzedaży usług, które wiążą się z doświadczeniem odbiorców – to może być np. kurs językowy, wycieczka zagraniczna, masaż lub skok na bungee.

Marketing przychodzący i marketing wychodzący

Marketing przychodzący (ang. inbound) polega na tym, że potencjalni klienci szukają informacji o produkcie lub usłudze i sami „przychodzą” do firmy, która to oferuje. Marketing wychodzący (ang. outbound) to z kolei najbardziej znany sposób promocji produktu lub usługi, który polega na bezpośrednim dotarciu do klienta. Jego przykład stanowi m.in. content marketing.

Marketing BTL (ang. Below the line)

Czym zajmuje się marketing BTL? To marketing skierowany do klienta indywidualnego, czyli tak naprawdę do skonkretyzowanej grupy odbiorców. Na czym polega? Między innymi na materiałach wysłanych pod adres klienta – w tym np. próbek towarów i kuponów promocyjnych.

Influencer marketing

Influencer marketing jest znany każdemu, kto korzysta z Internetu – zwłaszcza z mediów społecznościowych. To promocja produktów i usług dzięki aktywności influencerów, którzy za pośrednictwem swoich kont udzielają rekomendacji i publikują swoje opinie. Wpływ influencerów na decyzje użytkowników jest ogromny. Co ciekawe, obecnie aż 1 na 4 marketerów korzysta z influencer marketingu.

Megafon jako symbol marketingu

Od czego zależy skuteczność działań marketingowych?

Choć może brzmi to jak slogan, prawdą jest, że aby działania marketingowe były skuteczne, muszą być dobrze przemyślane. Oczywiście zdarzają się sytuacje, w których to przypadek i tak zwane szczęście decyduje o sukcesie marketingowym marki. Ze względu jednak na:

  • złożoność rzeczywistości biznesowej,
  • dostępność wielu dóbr i usług,
  • świadomość konsumencką,
  • aktywną konkurencję,
  • różnorodność potrzeb i oczekiwań klientów,

skuteczny marketing to marketing:

  • analizujący wyżej wymienione czynniki,
  • wyznaczający cele,
  • spójny i konsekwentny w czasie,
  • kreatywny, ale i bazujący na twardych danych,
  • powierzony specjalistom.

Skuteczny marketing prowadzony przez specjalistów

Grupa specjalistów marketingu w pracy

Nasza agencja marketingowa z Krakowa KAMAN oferuje różne usługi dopasowane do oczekiwań firmy. Wśród nich znajdują się np. obsługa social media, wideomarketing, branding marketing i tworzenie landing page. Wszystko po to, aby pomóc Ci osiągnąć sukces w sieci. Po naszej stronie leży jednak również kompleksowa obsługa marketingowa (wymyślenie, wdrożenie i monitorowanie działań), a dla chętnych osób przygotowaliśmy szkolenie z marketingu internetowego. Jeśli chcesz samodzielnie zadbać o promocję swojej firmy, sprawdź z kolei nasze ebooki i wideobooki.

Marketing podsumowanie

Odpowiedzi na pytania co to jest, na czym polega i czym zajmuje się marketing, nie różnią się współcześnie tak bardzo od odpowiedzi udzielanych w przeszłości. Marketing był, jest i będzie procesem związanym z reklamą produktów lub usług. Zmieniły się natomiast formy tej reklamy dziś mamy możliwość korzystania z marketingu cyfrowego i internetowego. Marketing to także umiejętność odpowiedniego dobierania kanałów reklamy (np. TV, radio, Facebook, strona www) oraz dostosowywania się do potrzeb odbiorców. Aby był skuteczny, warto współpracować ze specjalistami, którzy na podstawie wiedzy, praktyki i indywidualnego podejścia do firmy, mogą przygotować najlepszą strategię marketingową.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

biogram na instagramie
Social media marketing (nowa)

Skuteczny biogram na Instagramie w 7 prostych krokach

Czas czytania 6 minut Wyobraź sobie, że każdy użytkownik Instagrama, który natrafia na Twój profil, to potencjalny klient lub obserwator. Czy wiesz, że to właśnie Twoje bio na Instagramie

Marketing e-commerce (nowa)

7 technik sprzedaży zwiększających sprzedaż w e-commerce

Czas czytania 5 minut Techniki sprzedaży mogą diametralnie zwiększyć Twoje wyniki i pomóc w budowaniu trwałych relacji z klientami, także w sferze online. Wystarczy, że poznasz kilka sztuczek, które

post sponsorowany na Instagramie
Social media marketing (nowa)

Post sponsorowany na instagramie – czy się opłaca?

Czas czytania 7 minut Instagram to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie, z imponującą liczbą użytkowników również w Polsce. Obecnie w naszym kraju aktywnie korzysta z niego aż