Nie ulega wątpliwości, że w 2023 roku marketingu internetowego potrzebuje każdy. Ilość komunikatów, jakie widzą nasi klienci jest tak duża, że powiedzenie: “dobry produkt obroni się sam” można włożyć między bajki. Z tego powodu pojawiają się w głowie przedsiębiorcy pytania: „jak pomoże mi zespół marketingu internetowego, kiedy prowadzić działania samodzielnie, a kiedy warto zbudować własny dział marketingu”.
W tym artykule jako właściciel KAMAN zaprezentuję moje podejście, które podoba się naszym klientom. Kiedy współpraca z teamem marketingu online, lub social media jest opłacalna?
Wersja do słuchania: Podcast ToM- Tomek o Marketingu
W czym może pomóc firmie agencja marketingowa online lub social media?
Przegląd rynku:
Pracując w danej branży na co dzień, prawdopodobnie “zjadłeś zęby” na tym, co oferujesz i doskonale znasz branżę, potrzeby klientów i potencjał swojej firmy. To Twoje mocne strony.
Podobnie jest ze specjalistami od promocji i mediów społecznościowych. Poprzez współpracę z firmami z różnorodnych branż mają bardzo dobry przegląd tego, co aktualnie działa na rynku reklamy internetowej i mogą dopasować do Twojej firmy najbardziej optymalną strategię, na którą niekoniecznie musisz wpaść samodzielnie.
Ta ekspertyza oszczędza często setki godzin i kilkadziesiąt tysięcy złotych zmarnowanych na samodzielnym dochodzeniu do skutecznych strategii marketingu online.
Prosty przykład:
Wielu właścicieli firm, pamiętając nachalne telefony straszące końcem świata, decyduje się na początku działań marketingowych na pozycjonowanie (tzw. seo), licząc że jednym kanałem zmienią marketing firmy w sukces.
Pozycjonowanie okazuje się jednak skuteczne dopiero w długim terminie i np. dla sklepów internetowych, które potrzebują generować ruch „od zaraz” może być złym wyborem. Bez właściwej strategii i doradcy, prawdopodobnie nikt nie zwiększy dobrowolnie budżetu na google, czy content marketing, a to często znacznie szybsze sposoby rozwijania niektórych firm w internecie.
Procesy wdrożeniowe:
Prawdopodobnie jeden z najmocniejszych argumentów, dla których warto “zmusić się” do rozpoczęcia prac z zespołem marketingu internetowego jak najszybciej.
Obojętne, jakie usługi oferujesz, Twoje doświadczenie w obsłudze klienta zawsze będzie skutkować lepszym efektem, niż gdyby klient miał próbować zrobić to samodzielnie.
Identycznie jest przy współpracy z zewnętrznym zespołem. Poprawnie przeprowadzony proces wdrożenia kampanii reklamowej zajmuje maksymalnie 2-3 miesiące.
Gdy jednak ktoś z klientów próbuje realizować to samodzielnie proces rozciąga się na 3-4 lata. Pytanie czy naprawdę nie było możliwości wykorzystania tego czasu lepiej?
Profesjonalizm i lepsze wyniki z tym samym budżetem:
Jest ogromne prawdopodobieństwo, że zespół marketingu internetowego wykona pracę na zdecydowanie wyższym poziomie, niż jedna osoba łącząca ich kompetencje.
Dlatego, jeżeli współpracujesz z zespołem w agencji marketingu internetowego z Poznania, Krakowa bądź innego dużego miasta, Twoje kreacje reklamowe przygotowują na najwyższym poziomie m.in.:
- doświadczony grafik, który ma przegląd aktualnych trendów i doskonale wie “co się klika”,
- nad tekstami spędza czas osoba pisząca je zawodowo i doskonale orientująca się w tym, jak zaprezentować Twoje mocne strony w formie pisanej,
- kampaniami w Google Ads czy Facebook Ads zarządzają osobni specjaliści, dla których statystyki, wykresy i liczby w panelu reklamowym to chleb powszedni, więc prawdopodobnie oszczędzą Ci tysięcy złotych, które potencjalnie zmarnowałbyś na testy próbując realizować takie działania wewnętrznie,
- materiały wideo również przygotuje profesjonalny zespół, który doradzi jak powinny one wyglądać, by zrealizować Twój cel, opracuje scenariusze, czy wypowiedzi osób w filmie, a także pomoże na planie nagraniowym.
Finalnie cały proces będzie wyglądał tak, jak tego oczekujesz, a zajmie 10x mniej czasu niż, gdyby firma próbowała to zrealizować samodzielnie. Obojętne więc jaką masz ofertę, jest duże prawdopodobieństwo, że specjaliści zakomunikują ją skuteczniej.
Współpraca z zewnętrznym zespołem marketingu a odciążenie zespołu w firmie
Uważam, że w większości firm z obrotami 0,5-20 mln złotych rocznie outsourcing marketingu do zewnętrznej agencji jest zdecydowanym usprawnieniem codziennej pracy.
Gdy jeszcze obie strony dbają o precyzyjną komunikację, układają się z tego najlepsze i najbardziej efektywne współprace. Najważniejszym efektem, jaki odczuwa zarząd, właściciel czy managerowie jest znacznie mniej zadań, jakich trzeba dopilnować w codziennej pracy.
W wielu wypadkach przy dobrze poprowadzonej współpracy, osobom koordynującym agencję pozostaje jedynie obsługa zapytań z kampanii, pomiar wyników, oraz konsultowanie z zewnętrznym zespołem marketingu internetowego kolejnych planów rozwojowych. To znacząca oszczędność czasu!
Przejmujemy natomiast kilkadziesiąt codziennych aktywności, takich jak:
- codzienny nadzór nad kampaniami reklamowymi
- kompleksowa weryfikacja skuteczności poszczególnych kampanii/ grup odbiorców/ kreacji reklamowych
- planowanie contentu
- tworzenie contentu
- publikacje
- analiza trendów rynkowych
- dbanie o spójność wizualną komunikatów
Dzięki temu kadra zarządzająca ma możliwość skupienia się na faktycznym zarządzaniu, zamiast na micromanagemencie. W ten sposób możesz nabrać większej skali, a sprzedaż produktów lub usług wzrosnąć.
W czym nie pomoże współpraca z agencją marketingu
Warto mieć świadomość, że mimo skuteczności dobrych agencji, samo podjęcie współpracy nie naprawi wszystkich bolączek firmy.
Jakość oferty
Prawdopodobnie większość agencji nie będzie mogło poprawić Twojej usługi czy produktu, ponieważ to ekspertyza, jakiej trudno oczekiwać po zewnętrznym zespole. Zespół agencji nie będzie mógł też wpłynąć na aktualną konkurencję oraz podaż i popyt w branży, jaką Twoja firma wybrała.
Konkurencja
Poza kontrolą pozostają również inne firmy rywalizujące o klienta z Twojej grupy docelowej. Ponadto, jeśli problemem w firmie nie jest marketing, lecz sprzedaż, czy obsługa klienta, to często zewnętrzny zespół nie rozwiąże tego wyzwania nawet najlepszą reklamą.
Jakie warunki powinna spełnić firma, aby współpraca z agencją marketingową była opłacalna
Przychody wyższe niż 500.000 zł rocznie
Kryteriów, jakie można przyjąć jest wiele, dlatego na potrzeby tego artykułu uogólnijmy je do rocznego przychodu firmy. W branży przyjmuje się, że budżet na marketing to pomiędzy 5-25% całego przychodu.
Uśredniając, współpraca będzie zaczynała się od 2.500 zł netto miesięcznie. Do tego warto doliczyć podobną kwotę na zakup mediów (reklamy Facebook, Instagram, Google, Youtube).
Szybko okazuje się więc, że aby firma była w stanie unieść w budżecie takie wydatki, powinna mieć roczne przychody powyżej 500.000 zł.
Jak rozwijać swój marketing, gdy Twoje przychody są niższe i nie masz innego źródła finansowania?
- Szkolenia – im bardziej wyedukowany będziesz, tym lepiej będzie Ci odpowiednio zarządzać ograniczonym budżetem. Na dłuższą metę w przypadku rozwoju firmy ta wiedza zaprocentuje, bo właściwie rozliczysz efekty działań freelancera lub agencji.
- Freelancing– freelancer prawdopodobnie zaoferuje niższą jakość usług niż agencja reklamowa (bo fizycznie trudno jest pogodzić tak różnorodne kompetencje). Może okazać się jednak znacznie tańszy i dzięki temu umożliwi Ci delegowanie części najbardziej obciążających działań marketingowych.
Nastawienie na współpracę i komunikację
Kluczowym aspektem niezależnie od przychodów firmy jest komunikacja. Sporadycznie zdarza się, że firma zamawiająca marketing oczekuje, że specjaliści sami domyślą się, co dzieje się i wprowadzą odpowiednie zmiany z wyprzedzeniem.
Niestety nikt nie ma szklanej kuli, dlatego niezbędne jest odpowiednio dojrzałe komunikowanie swoich oczekiwań wobec drugiej strony.
Ma to kluczowe znaczenie zwłaszcza w początkowych miesiącach współpracy, gdzie obie strony weryfikują swoje oczekiwania w praktyce. Warto mieć na uwadze, że po drugiej stronie znajdują się specjaliści, których celem jest pomoc w realizacji celów firmy w najbardziej efektywny sposób. Takie podejście praktycznie eliminuje jakiekolwiek problemy.
Należy wyznaczyć do współpracy osobę kompetentną i decyzyjną na odpowiednim poziomie.
Jeżeli główną osobą decyzyjną w firmie jest jej właściciel, zdarza się, że przy natłoku zadań i rozwoju biznesu bardzo szybko z powodu braku czasu staje się to ograniczeniem dla rozwijania działań marketingowo sprzedażowych.
Podobnie jest, gdy do współpracy wyznaczony jest manager zbyt mocno obciążony innymi zadaniami. Delegowanie tak odpowiedzialnej funkcji jak komunikacja do osoby początkującej lub stażysty skutkuje niską jakością współpracy.
Powodem są braki w kompetencjach i uprawnień. W każdym zespole należy to wyważyć indywidualnie i po prostu monitorować, czy nie nadchodzi czas przekazania obowiązków na niższy szczebel. Jednocześnie nadając wyznaczonej osobie odpowiednie uprawnienia.
Kiedy współpraca z agencją to nie najlepszy pomysł?
- Gdy to Twój pierwszy biznes i nie masz żadnego stałego źródła dochodu. Zdecydowanie odradzamy wtedy agencje reklamowe, bo wynagrodzenie specjalistów pochłonie cały i tak skromny budżet.
- Gdy z natury uprawiasz tzw. micromanagement i uważasz, że “wszystko zrobisz najlepiej”. To największa przeszkoda w rozwijaniu firmy i podejmowaniu tego rodzaju współpracy.
- Gdy jakiekolwiek problemy są dla Ciebie sygnałem do zrywania współpracy i oczekujesz jedynie pozytywnych informacji. Takie podejście wprowadza do współpracy zbyt dużo napięcia i finalnie nie pozwala ekspertom realizować skutecznych strategii.
- Gdy oczekujesz efektów “od razu”. Marketing to tzw. bomba z opóźnionym zapłonem. W tym procesie nikt nie kontroluje wszystkich elementów. Dlatego oczekiwanie, że od pierwszego tygodnia współpracy kampanie będą rentowne i od razu trafi się najlepsza strategia reklamowa jest błędne.
Kiedy warto zbudować własny dział marketingu
- Gdy firma generuje obroty powyżej 20 mln rocznie i więcej. Wtedy koszty działu marketingu z prawdziwego zdarzenia są do przyjęcia i można myśleć o zbudowaniu solidnego wewnętrznego zespołu.
- Gdy branża, jaką zajmuje się firma jest naprawdę ściśle specjalistyczna i wymaga ekstremalnie dopasowanych działań. Szacujemy, że to mniej niż 0,1% wszystkich współprac na linii agencja-klient.
- Gdy mamy kompetencje, aby ocenić jak solidny dział marketingu powinien wyglądać i jakie zadania realizować.
Podsumowując
Nie potrafię być obiektywny, ponieważ prowadzę agencję. Widzę, że dla 90% zgłaszających się firm o właściwym poziomie obrotów i nastawieniu na dialog udaje się wypracować świetne kampanie i efektywnie rozwijać przedsiębiorstwa klientów.
Jednak, współpraca z agencją marketingu internetowego nigdy nie da gwarantowanego zysku. A to dlatego, że czynników decydujących o skuteczności kampanii, czy sprzedaży jest bardzo wiele.
Gdybym miał dać jedną radę, przed wyborem firmy do współpracy, powiedziałbym: porozmawiaj. Czasami nawet kilkukrotnie. To pozwala wyjaśnić większość wątpliwości i określić dokładniej cele i sposób w jaki je zrealizujecie.
Klientom, którym pomagamy działać w internecie budujemy np:
- 100% wzrost sprzedaży w 8 miesięcy w 2020 roku
- Obecność w mediach od zera, do wiarygodnego eksperta w rok
- Strategia reklamowa na przedłużenie sezonu z 4 miesięcy, do 10
- Prowadzimy komunikaty reklamowe w mediach dla ponad 30 firm miesięcznie
- Wspieramy w marketingu tysiące przedsiębiorców rocznie przez szkolenia i audyty.
Czy jednak jesteśmy cudowną agencją bez wad?
Niekoniecznie. Jak w każdym biznesie, nawet najlepsi mają porażki, złe decyzje czy założenia. To co jednak powoduje, że tworzymy coraz lepsze kampanie z klientami, to właśnie odpowiednia komunikacja i szacunek.
Sprawdź czy będzie to pasowało Tobie i wyślij zapytanie o działania marketingowe lub opracowanie treści content marketingowych. Wierzymy, że marketing internetowy i marketing treści to najlepsza obecnie reklama dla osiągnięcia celu większości przedsiębiorców.