Jak założyć sklep internetowy w 6 krokach

Czas czytania 7 minut

Zakupy online cieszą się ogromną popularnością, z drugiej strony coraz więcej osób więcej osób decyduje się na prowadzenie sklepu internetowego. Rosnąca konkurencja na rynku e-commerce wymusza na przedsiębiorcach podejmowanie różnorakich działań marketingowych. Potencjalni klienci oczekują wysokiej jakości obsługi, a także szerokiego wyboru sposobów płatności online i metod dostawy. Sprawdź, jak założyć sklep internetowy, aby osiągnąć sukces!

store, online, ecommerce

Dlaczego warto otworzyć własny sklep internetowy?

Początkujący przedsiębiorcy często zastanawiają się, czy warto założyć sklep internetowy. Własna firma wiąże się z dużą swobodą działania i elastycznym czasem pracy. Dla wielu osób prowadzenie własnego sklepu internetowego to sposób na zarabianie na swojej pasji.

Wiele osób decyduje się na dropshipping. Nie trzeba dysponować wtedy dużym kapitałem, ani lokalem. Wystarczy, że nawiążemy współpracę z hurtownią, producentem lub importerem, który posiada interesujące nas produkty. Właściciel sklepu online zajmuje się pozyskiwaniem klientów i promocją, z kolei dostawca odpowiada za magazynowanie towarów, kompletowanie i wysyłkę zamówień. W ten sposób znacząco obniżamy ryzyko inwestycyjne. Pamiętajmy jednak, że tracimy wtedy kontrolę nad zasobami magazynowymi i procesem wysyłkowym.

Jeśli prowadzimy już sklep stacjonarny, warto rozszerzyć działalność o sprzedaż internetową. Dzięki temu możemy dotrzeć do nowej grupy docelowej, a tym samym pomnożyć zyski. Dodatkowo zyskujemy przewagę nad konkurencją, ponieważ w wielu przypadkach nawiążesz lepsze relacje z dostawcami. Oprócz tego możemy zaproponować klientom odbiór osobisty.

Ile kosztuje sklep internetowy?

Cena uzależniona jest od wybranej platformy e-commerce, formy prawnej prowadzenia sklepu internetowego i integracji (z firmami kurierskimi, operatorami płatności online, hurtowniami, czy serwisami marketplace). Ponadto dochodzą koszty związane z zakupem domeny, hostingu i certyfikatu SSL.

Domena, hosting i certyfikat SSL

Zakładając sklep, musisz wybrać domenę. Zwróć uwagę, żeby nazwa była krótka i łatwa do zapamiętania. Zastanów się, czy odzwierciedla ona charakter Twojej marki. Możesz też rozważyć użycie słów kluczowych, które ułatwią znalezienie sklepu online w wyszukiwarce. Domena powinna kończyć się odpowiednim rozszerzeniem. W przypadku polskich stron jest to pl. Zanim podejmiesz decyzję, sprawdź, czy domena jest wolna. Wystarczy, że wpiszesz nazwę w wyszukiwarce, dostępnej na stronie https://www.dns.pl/.

Następnie należy wybrać hosting, czyli miejsca na serwerze, na którym zainstalujesz sklep i będziesz przechowywać zasoby. Pamiętaj, żeby dostosować go do ruchu na stronie. Z biegiem czasu możesz go zmienić na lepszy.

Jak wyróżnić się na tle sklepów internetowych? Przede wszystkim zadbaj o szybkość ładowania strony. Z badań Google wynika, że 53% respondentów rezygnuje z zakupów, jeśli musi czekać dłużej niż trzy sekundy. Oprócz tego powinieneś wykupić certyfikat SSL, który zapewnia bezpieczne szyfrowanie danych. Dzięki temu zadbasz o swoją wiarygodność.

Jak otworzyć sklep internetowy?

Jak znaleźć pomysł na e-sklep? Z pomocą przychodzą takie narzędzia jak: SimilarWeb, Google Trends i TrendWatch. Przed uruchomieniem sklepu przeprowadź badania rynku. Przeanalizuj działania konkurencji, dzięki czemu lepiej poznasz ich strategie marketingowe i oferty produktowe. Sprawdź też, jakie są potrzeby i oczekiwania grupy docelowej. W ten sposób łatwiej przyciągniesz nowych klientów.

Jak wybrać platformę e-commerce?

Zanim założysz własny sklep internetowy, zastanów się, czy zamierzasz korzystać tylko z podstawowych funkcji, a może chcesz go idealnie dopasować do swoich potrzeb. W pierwszym przypadku rozważ platformę typu Saas. Wśród nich znajdziesz:

  • Shopify,
  • Shoper,
  • Shoplo,
  • BigCommerce,
  • Comarch e-Sklep.

Aplikacja działa za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Decydując się na takie rozwiązanie, nie musisz samodzielnie aktualizować platformy e-commerce, zarządzać serwerem, ani zwiększać bezpieczeństwa witryny. Samo założenie sklepu internetowego jest intuicyjne. Aby korzystać z oprogramowania, należy płacić abonament. Platformy SaaS oferują szeroki wybór bezpłatnych motywów, dzięki czemu dopasujesz go do swojej branży.

Z drugiej strony nie masz pełnej kontroli nad sklepem internetowym. Dodatkowo musisz się liczyć z ograniczoną skalowalnością. To oznacza, że model SaasS niekoniecznie sprawdzi się w przypadku dużych sklepów internetowych.

Zakładanie sklepu internetowego na Open Source – wady i zalety

Kod źródłowy oprogramowania jest darmowy, dzięki czemu możemy go swobodnie modyfikować. Dzięki temu zyskujesz całkowitą kontrolę. Z drugiej strony instalacja i konfiguracja sklepu internetowego wymaga umiejętności technicznych. W takiej sytuacji warto skorzystać z usług doświadczonej agencji e-commerce.

Do najpopularniejszych platform Open Source zaliczamy:

  • Magento 2,
  • PrestaShop,
  • WooCommerce,
  • Zen Cart,
  • Drupal Commerce.

Promocja sklepu internetowego – garść wskazówek

Bogata oferta i atrakcyjna cena nie zawsze wystarczą, żeby zdobyć przewagę konkurencyjną. Dobrym sposobem na promowanie sklepu internetowego jest prowadzenie bloga. Regularnie umieszczaj ciekawe i merytoryczne artykuły, w ten sposób zbudujesz lojalną społeczność. Blog wspiera pozycjonowanie sklepu internetowego, co oznacza, że znajdzie się on wyżej w wyszukiwarce Google.

Jak skutecznie promować sklep internetowy?

Aby przyciągnąć klientów do sklepu, warto reklamować się w mediach społecznościowych. Możesz prowadzić profil firmowy, na którym będziesz informować o nowościach, promocjach i wyprzedażach. To również doskonały sposób na budowanie społeczności wokół marki. Publikując wartościowe treści, kreujesz też wizerunek eksperta.

Jeśli zależy Ci na szybkich efektach, stwórz kampanię Facebook Ads i Google Ads. W ten sposób możesz reklamować sklep internetowy, kategorie lub produkty.

Założenie sklepu internetowego – formalności

Zastanawiasz się, czy możesz prowadzić własny sklep bez zakładania firmy? Aby wypróbować pomysł na biznes e-commerce, nie musisz składać wniosku do CEIDG. Istnieje możliwość prowadzenia działalności nierejestrowanej. Pamiętaj tylko, że miesięczne przychody nie powinny przekraczać 75% minimalnego wynagrodzenia. Takie rozwiązanie jest przewidziane dla osób, które nie prowadziły firmy w ciągu ostatnich 60 miesięcy.

Niekiedy istnieje konieczność prowadzenia sklepu w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Dotyczy to sytuacji, w których potrzebujemy zezwolenia, koncencji lub wpisu do działalności regulowanej. W takiej sytuacji możesz wybrać jedną z dwóch form prawnych:

  • jednoosobowa działalność gospodarcza,
  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Regulamin sklepu i polityka prywatności – co warto wiedzieć?

Regulamin sklepu powinien być przejrzysty i zrozumiały. Dzięki temu wzbudzisz zaufanie nowych klientów i pomożesz im w podjęciu decyzji o zakupie. Pamiętaj, żeby dostosować do wymogów prawnych i specyfiki swojej działalności. Dokument powinien zawierać następujące informacje:

  • podmiot prowadzący sklep online i siedziba,
  • produkty dostępne w sklepie internetowym,
  • ceny towarów,
  • warunki dokonywania transakcji, w tym sposoby płatności online i formy dostawy (warto dodać ceny wysyłki towarów),
  • zasady zwrotów i reklamacji,
  • oświadczenie o akceptacji regulaminu.

Jeśli prowadzisz międzynarodową sprzedaż online, przygotuj regulamin w kilku wersjach językowych. W ten sposób łatwiej przekonasz klientów do zakupu. Nie kopiuj go z innych sklepów internetowych. Nie tylko dlatego, że jest to nielegalne, ale może zawierać klauzule niedozwolone lub błędy.

Polityka prywatności to kolejny dokument, który powinien znaleźć się w każdym sklepie internetowym. Zapisy muszą być zgodne z przepisami RODO, dotyczącymi zbierania i przetwarzania danych osobowych. Chodzi tutaj o pliki cookies, formularz kontaktowy i dane podawane przy składaniu zamówienia.

Jak zadbać o obsługę klientów w sklepie internetowym?

Aby zachęcić potencjalnych klientów do zakupu, zadbaj o wysoką jakość obsługi. Przede wszystkim zachęć konsumentów do pozostawiania informacji zwrotnej. Dzięki temu dowiesz się, co sądzą na temat marki, produktów i usług. Pomyśl też o wprowadzeniu live chatu na stronę internetową. Narzędzie umożliwia szybką i wygodną komunikację. Rozmowa z konsultantem pozwala rozwiać wątpliwości klienta i przekonać go do zakupu.

Przydatne funkcjonalności w sklepie internetowym

Niezależnie od tego, czy prowadzisz własny sklep online, czy dopiero chcesz go założyć, pamiętaj, że powinien być funkcjonalny. Jak ułatwić klientom proces zakupowy? Wstaw wyszukiwarkę na stronie głównej i podstronach. Możesz również dodać opcję autouzupełniania, dzięki której użytkownicy szybciej odnajdą konkretne produkty. Zadbaj o to, żeby użytkownikom wyświetlały się nie tylko nazwy produktów, lecz także zdjęcia i ceny. Takie rozwiązanie przyczyni się do wzrostu konwersji.

Oprócz tego powinieneś umożliwić klientom zakupy bez rejestracji. Niektóre osoby chętnie rejestrują się w sklepie internetowym, żeby monitorować historię transakcji lub uczestniczyć w programie lojalnościowym. Z drugiej strony wielu użytkowników nie ma czasu na wypełnianie formularza. Zamiast zmuszać klientów do zakładania konta, zaproponuj podanie adresu mailowego. Wszystkie informacje dotyczące zamówienia dostaną wtedy na pocztę elektroniczną.

Metody dostawy i sposoby płatności

Aby spełnić oczekiwania klientów, warto zaproponować im różne formy wysyłki. Oprócz usług firmy kurierskiej (DHL,GLS, Pocztex, DPD i UPS), należy także pamiętać o dostawie do automatów paczkowych (np. InPost), czy punktów partnerskich (Orlen, czy Żabka). Seniorzy zazwyczaj korzystają z usług Poczty Polskiej.

Z tego samego powodu warto udostępnić klientom różne metody płatności w swoim sklepie internetowym. Największą popopularnością cieszą się następujące formy:

  • karta płatnicza,
  • BLIK,
  • szybki przelew (DotPay, Przelewy24, PayU),
  • tradycyjny przelew,
  • płatność za pobraniem.

Coraz większą popularnością cieszą się płatności odroczone, takie jak Klarna, Twisto, czy PayPo. Klienci kupić wybrane produkty, a zapłacić po określonym czasie.

Jak powinien wyglądać sklep internetowy?

Wygląd sklepu internetowego odgrywa niezwykle ważną rolę. To od niego zależy, czy klienci pozostaną na stronie, czy przejdą do konkurencji. Coraz więcej osób przeglądy sklepy internetowe na telefonie lub tablecie, dlatego stwórz responsywną wersję responsywną. Strona dopasowuje się do rozdzielczości urządzeń mobilnych, jednocześnie szybko się ładuje. W zależności od budżetu możesz skorzystać z darmowego szablonu lub nawiązać współpracę z grafikiem.

Nawigacja sklepu internetowego – jak ją zaprojektować?

Menu jest integralnym elementem strony internetowej. Można go umieścić na górze, dole lub z boku strony. Projektując menu, postaw na prostotę. Zbyt duża liczba elementów przytłoczy potencjalnych klientów. W razie potrzeby zdecyduj się na formę rozwijaną. Dodatkowo powinno ono zawierać linki do ważnych zakładek: koszyk, kontakt i profil klienta.

Intuicyjne menu pozwala łatwiej użytkownikowi zorientować się w strukturze strony. W pierwszej kolejności przeanalizuj ofertę sklepu, a następnie stwórz kategorie produktów. Zwróć uwagę, żeby były one uporządkowane i dostosowane do specyfiki Twojej działalności. W przypadku sklepu internetowego obuwniczego możesz wprowadzić takie kategorie jak:

  • damskie,
  • męskie,
  • dziecięce.

Podkategorie powinny obejmować poszczególne rodzaje obuwia. Dzięki temu zyskujesz pewność, że klient łatwiej znajdzie konkretne produkty.

Opisy i zdjęcia produktów

Skuteczne opisy produktów odzwierciedlają intencje użytkowników. Wymień kluczowe cechy, w zależności od rodzaju produktu, mogą to być wymiary, kształt, kolor, smak, konsystencja, czy skład. Zaproponuj różne sposoby jego użycia. Przedstaw główne zalety produktów, ale uważaj, żeby przy tym nie przesadzić, ani nie wprowadzić użytkowników w błąd.

Podaj cenę, metody płatności, koszty i sposoby dostawy. W opisach zamieść słowa kluczowe, w ten sposób wesprzesz pozycjonowanie sklepu internetowego. Możesz je również wykorzystać do linkowania wewnętrznego. Opisy produktów powinny być unikalne, w przeciwnym razie przyczynią się do obniżenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania.

Zdjęcia produktów powinny wiernie odzwierciedlać szczegóły, w przeciwnym razie klient może poczuć się oszukany. Warto też zadbać o ich estetykę, ponieważ wiele osób „kupuje oczami”. Zamiast prezentować produkty na białym tle, przygotujmy ciekawą aranżację.

Jak założyć własny sklep internetowy? Podsumowanie

Założenie sklepu to tylko początek. Konkurencja nie śpi, dlatego na bieżąco powinieneś go optymalizować. Aby zwiększyć wielkość i częstotliwość zamowień, organizuj akcje propomycyjne. Możesz też zdecydować się na cross-selling (proponowanie klientowi dodatkowych produktów lub usług) i up-selling (oferowanie droższych produktów lub dodatków). Jeśli włożysz wysiłek w prowadzenie działalności, osiągniesz wymierne zyski.

Być może zainteresuje Cię również: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

biogram na instagramie
Social media marketing (nowa)

Skuteczny biogram na Instagramie w 7 prostych krokach

Czas czytania 6 minut Wyobraź sobie, że każdy użytkownik Instagrama, który natrafia na Twój profil, to potencjalny klient lub obserwator. Czy wiesz, że to właśnie Twoje bio na Instagramie

Marketing e-commerce (nowa)

7 technik sprzedaży zwiększających sprzedaż w e-commerce

Czas czytania 5 minut Techniki sprzedaży mogą diametralnie zwiększyć Twoje wyniki i pomóc w budowaniu trwałych relacji z klientami, także w sferze online. Wystarczy, że poznasz kilka sztuczek, które

post sponsorowany na Instagramie
Social media marketing (nowa)

Post sponsorowany na instagramie – czy się opłaca?

Czas czytania 7 minut Instagram to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie, z imponującą liczbą użytkowników również w Polsce. Obecnie w naszym kraju aktywnie korzysta z niego aż