Jak uruchomić efektywną sprzedaż w Internecie?

Zastanawiasz się, jak uruchomić efektywną sprzedaż w Internecie? Mam dla Ciebie dawkę marketingowych porad w tym zakresie. Zapraszam!
Czas czytania 8 minut

Wielu początkujących przedsiębiorców zakłada, że wystarczy stworzyć swój sklep internetowy, aby od razu zacząć sprzedawać i generować zyski. Koncentrują się na zamówieniu oprogramowania i web designie, rejestracji domeny, wykupieniu hostingu i uregulowaniu spraw logistycznych. Po czym uruchamiają sklep i… i nic się nie dzieje. Ze zdziwieniem obserwują, że nie ma żadnego ruchu na stronie. Dlaczego? Bo nie podjęli wcześniej kroków, by stworzyć dobry marketing sklepu internetowego. Jak klienci mają kupować w e-sklepie, skoro nawet o nim nie wiedzą? Dlatego, jeżeli planujesz zacząć działać w e-commerce, dowiedz się o co warto zadbać w zakresie marketingu internetowego, aby Twój sklep przynosił zyski i zapewniał regularne zwiększenie sprzedaży.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co zrobić zanim uruchomisz sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak zwiększyć efektywność sprzedaży w sklepie internetowym?
  • Jak prowadzić marketing dla sklepu online, aby zwiększyć sprzedaż?

Marketing w sklepie internetowym

Częstym błędem wielu osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z e commerce jest to, że zdecydowaną większość swojego czasu i zaangażowania poświęcają na przygotowanie i otwarcie sklepu myśląc, że później jakoś samo się to rozkręci. Gdy jednak po otwarciu jest mały ruch i zerowa sprzedaż to pojawia się gorączkowe szukanie dobrego rozwiązania. 

Skąd wziąć ruch? Jak zacząć sprzedawać? Dbając o marketing i to jeszcze przed otworzeniem sklepu online. W celu zwiększenia sprzedaży, musisz najpierw działać marketingowo przyciągając nowych klientów. Bo choćby sklepy internetowe były najwyższej klasy, posiadały perfekcyjnie dopracowane interfejsy i efektowny design, to bez rozgłosu nikt do nich nie trafi, gdyż najzwyczajniej w świecie zginą pośród setek lub tysięcy innych, które działają na rynku online.

Tak naprawdę przygotowanie sklepu internetowego to najmniej wymagające zadanie w porównaniu z tym, aby dojść do miejsca, w którym pojawią się na nim liczni zainteresowanie ofertą i potencjalny klient. Trudności zaczynają się właśnie w momencie otworzenia sklepu internetowego. Trzeba naprawdę się napracować, żeby zdobyć pierwszych klientów i później systematycznie zwiększać sprzedaż. Ale nie jest to rzecz niemożliwa i przy mądrym marketingu – nawet nie tak bardzo kosztowna. Choć na pewno pracochłonna.

Dobre planowanie to podstawa

Marketing dla sklepu internetowego warto w pierwszej kolejności zaplanować. I to już na kilka miesięcy przed wejściem sklepu internetowego na rynek. Brak planu marketingowego w sklepach internetowych wiąże się z nieodpowiednim przygotowaniem i researchem, a to w konsekwencji może sprawić nie tylko, że wdrażane na bieżąco działania marketingowe będą nieskuteczne, ale też stracimy pieniądze przez źle wydawany budżet. Może też być tak, że nikt nie trafi na naszą stronę internetową.

Bez odpowiedniego planu działania każdy dodatkowy, nieplanowany wydatek na np. treści, czy konieczność zrobienia dodatkowych kampanii reklam płatnych staje się zaskoczeniem i obciążeniem (bo przecież nie było to zaplanowane). Ponadto bez strategii marketing prowadzony jest na oślep i na wyczucie, a to zwykle kończy się brakiem konsekwencji, regularności i efektów pracy nie widać we wzroście ruchu i sprzedaży w sklepie online. To duży problem szczególnie na starcie, gdy sklep jeszcze nie zarabia i sprzedaż online jest zerowa lub zarabia mało, a nowe wydatki się mnożą.

Często przedsiębiorcy realizują działania marketingowe chaotycznie i nieregularnie, gdy akurat trafi się wolna chwila na aktywność w Internecie. W konsekwencji z czasem pojawia się frustracja, gdyż nie dostrzegają efektów swojego marketingu, mimo że mają poczucie, że przecież “coś” robią. Tymczasem nie ma nowych użytkowników, sprzedaż online jest mała, a lojalność klientów to marzenie. Dziś już nie wystarczy posiadanie wyłącznie strony internetowej Twojej firmy i bez dobrego planu marketingowego i konsekwentnego jego wdrażania się nie obędzie, aby zwiększyć sprzedaż.

Efektywny marketing to proces długofalowy i oparty na regularnych działaniach. Bez konkretnego planu działań, bardzo łatwo zatracisz się w codziennych obowiązkach. Twoja strategia marketingowa wcale nie musi być wielostronicową rozpiską z wyjątkowo szczegółowymi danymi. Może to być krótki, lecz dobrze przemyślany plan działania na najbliższe miesiące. O tym jak przygotować strategię marketingową możesz przeczytać TUTAJ.

Co należy zaplanować w marketingu przed otwarciem sklepu internetowego?

  1. Określić grupy docelowe
  2. Wyznaczyć budżet marketingowy
  3. Wybrać kanały promocji
  4. Przygotować pomysł i plan content marketingu
  5. Założyć profile w social mediach
  6. Zbudować sklep internetowy
  7. Założyć wizytówkę Google stronie sklepu

Odpowiednia lokalizacja e-sklepu a marketing

Dobra lokalizacja sklepu internetowego ma równie duże znaczenie jak w przypadku sklepów stacjonarnych. Co wpływa na odpowiednią lokalizację w Sieci? Trafna domena! Jest niczym umiejscowienie e-sklepu w miejscu, do którego trafią jego potencjalni klienci. Każda strona internetowa posiada przecież swój unikalny adres. Dobra domena powinna być niepowtarzalna, ale i w miarę możliwości krótka, łatwa do zapamiętania i wymówienia. Idealnie jeśli wywołuje skojarzenia z konkretną branżą. Ważną częścią adresu jest jego rozszerzenie. Dla sklepów nastawionych na sprzedaż w Polsce oczywiście najbardziej popularną i odpowiednią końcówką będzie .pl. Jeżeli zakładasz sprzedaż międzynarodową warto wybrać rozszerzenie .com.

Sklep internetowy i marketing w mediach społecznościowych a sprzedaż online

Wielu przedsiębiorców wciąż nie docenia mocy, jaką mają portale społecznościowe oraz reklamy płatne, które można na nich zoptymalizować trafiając w ten sposób do naprawdę dobrze sprecyzowanej grupy docelowej. Obecnie przede wszystkim Facebook stanowi ważną część marketingu każdego przedsiębiorcy i warto wykorzystać jego potencjał w pierwszej kolejności, aby uzyskać sprzedaż online. W tym celu należy nie tylko stworzyć fanpage sklepu internetowego i publikować na nim posty, ale także  pozyskiwać odbiorców, którzy mogą stać się potencjalnymi klientami w e-sklepie. 

Jak to zrobić? Sama publikacja postów poprzez firmowy profil (choćby były niezwykle ciekawe i idealnie dopracowane pod względem jakości treści i estetyki kreacji wizualnej) nie wystarczy! Aby dotrzeć do odbiorców, którzy mogą być zainteresowani zarówno Twoim contentem, jak i ofertą sklepu (grupa docelowa) musisz zacząć wdrażać kampanie reklam płatnych poprzez Managera Reklam na Facebooku. Nie reklamuj postów za pomocą przycisku “Promuj post” znajdującego się pod postami, gdyż nie przyniesie to tak spektakularnych efektów, jak Manager Reklam. Dzięki Facebookowi można czynić marketingowe cuda, aby zwiększyć sprzedaż. Trzeba jednak poświęcić czas na zagłębienie się w jego tajniki i sztuczki. Ale efekt jest wart zachodu, poświęconego czasu i budżetu.

Podobne funkcje mogą pełnić inne portale społecznościowe. Sklep internetowy może budować wizerunek i sprzedawać również na Instagramie, czy w serwisie Pinterest. Dlatego warto określić, w których kanałach internetowych najlepiej jest komunikować content w zależności od specyfiki swojej branży.

Konsumenci bardzo lubią wszelkiego rodzaju konkursy i atrakcyjne promocje. A media społecznościowe dają szerokie możliwości ich przeprowadzania, co generuje większą liczbę klientów i pozwala reklamować ofertę, a w efekcie zwiększyć sprzedaż. Drobne gratisy to także dobry pomysł. Ponadto możesz zaproponować potencjalnym klientom przetestowanie wybranych produktów lub wysłanie im próbek.

Nowy sklep na rynku online a budowanie oczekiwania

Twoim celem jest, aby potencjalni klienci dowiedzieli się o nowym sklepie internetowym i atrakcyjności jego oferty. Dlatego musisz wykorzystać kanały dystrybucji informacji w Internecie i zacząć przygotowania od zbudowania lejka marketingowego. 

Skutecznym sposobem na wypromowanie nowego sklepu i dużą sprzedaż online jest budowanie oczekiwania ludzi jeszcze zanim będzie on dostępny. Możesz ich uprzedzić, że niebawem sklep X będzie otwarty, zaciekawić ich nim. Dużym błędem przedsiębiorców jest to, że pracując nad nowym sklepem przez dany okres czasu, inwestując w niego i ponosząc koszty, zapominają o marketingu. A rynek przecież jeszcze nie ma pojęcia, że powstaje coś nowego i dla nich wartościowego. Skupiają się na działaniach promocyjnych dopiero, gdy jest już on na rynku. Tymczasem okazuje się, że jak już skończysz budować sklep, to ludzie mogą nie być gotowi, aby od razu w nim kupować, bo dowiedzą się o jego ofercie dopiero pierwszy raz nawet jak go zauważą w Sieci. Wiemy już, że aby klient chciał kupić jakiś produkt, zwykle musi się zetknąć z jego ofertą przynajmniej kilkanaście razy.

Pod kątem strategicznym warto więc pomyśleć, co można zrobić marketingowo zanim jeszcze sklep zadebiutuje na rynku. Gdy odbiorcy będą przygotowani poprzez systematyczne informowanie ich o postępach prac, istnieje dużo większa szansa na to, że go zapamiętają i chętniej odwiedzą zaraz po wprowadzeniu na rynek. W ten sposób na efekty sprzedażowe będziesz czekać zdecydowanie krócej, niż w przypadku wprowadzenia działań marketingowych dopiero po premierze sklepu.

Kreacja wizualna sklepu a marketing

Jak cię widzą, tak Cię piszą. W myśl tej popularnej maksymy musisz pamiętać o tym, aby kreacja wizualna Twojego e-sklepu była estetyczna, przyciągająca uwagę, ale i czytelna. Zaniedbana i nieczytelna strona zniechęci potencjalnych klientów i nawet jak już na nią trafią, to droga do zakupu może zostać przerwana. Prawda jest taka, że atrakcyjny design przyciąga konsumentów.

To samo odnosi się do prezentacji produktów w ofercie. Ich zdjęcia muszą być wyraźne i wysokiej jakości. Istotne są też różne perspektywy ujęcia, aby klient mógł obejrzeć towar niemal z każdej strony. Zadbaj zatem o nawet najdrobniejsze detale. W tym także o profesjonalne opisy produktów pod każdym z nich, które realnie wyeksponują ich funkcjonalność. W przeciwieństwie do sklepów tradycyjnych sklep internetowy działa tylko na jeden zmysł klienta – na wzrok. Dlatego precyzyjnie dopracowane opisy produktów, zdjęcia i filmy mają duże znaczenie. Pamiętaj także o wyczuciu – źle dopasowane kolory i nieczytelne czcionki mogą sprawić, że klient opuści sklep. 

Równie duże znaczenie ma kreacja wizualna komunikowanych treści marketingowych w social media. Twoje reklamy i komunikaty muszą być dopracowane pod kątem zgodności z identyfikacją wizualną firmy i web designu sklepu, estetyczne, wartościowe i ciekawe dla odbiorców. O tym, na co zwrócić uwagę przygotowując content na social media więcej przeczytasz TUTAJ.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Oprócz obecności w social mediach i wykorzystywania w nich reklam płatnych, możesz wesprzeć swoje działania w Sieci poprzez pozycjonowanie swojego sklepu w wyszukiwarce, aby zwiększyć sprzedaż. Żeby ułatwić klientom dotarcie do sklepu może mieć znaczenie umieszczenie go na wysokich pozycjach w wyszukiwarkach w oparciu o frazy kluczowe, które najczęściej wpisują użytkownicy. Jaki jest potencjał długiego ogona dla Twojej branży? Długi ogon to różne frazy, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę i są powiązane z Twoim sklepem oraz jego ofertą sprzedażową. Im większy potencjał, tym łatwiej jest zbudować ruch w oparciu o te frazy. Do analizy można posłużyć się darmowymi narzędziami jak Keyword Planner czy Ubersuggest. Będzie to również przydatne podczas tworzenia contentu na social media, blog firmowy itp.

Buzz marketing, czyli e-sklep na forach potencjalnych klientów

Doskonałą reklamą w Sieci jest tzw. poczta pantoflowa. Czyli opieranie się na rekomendacjach, ale także wykorzystaniu siły opinii publicznej. Fora internetowe i grupy tematyczne w social mediach pękają w szwach od komentarzy na temat danych produktów, firm, czy sklepów. Warto więc śledzić dyskusje i brać w nich czynny udział.

Ludzie nie lubią kupować w sklepie internetowym w ciemno, w związku z czym przed dokonaniem zakupu zazwyczaj robią rozeznanie. Wówczas polegają w dużej mierze na opinii innych konsumentów. Grupy tematyczne na Facebooku to dobre miejsce na zaprezentowanie oferty, jednak musisz to zrobić umiejętnie trzymając się tematu i nie spamując.

Przygotowując sklep internetowy zadbaj także o to, aby przy każdym produkcie znalazł się panel z opiniami klientów, którzy już dokonali zakupów. Musisz jednak zadbać o uzyskanie realnych opinii od klientów zadowolonych z zakupów.

Sposoby na skuteczną sprzedaż i marketing sklepu:

1. Reklamy płatne

2. Influencer marketing/sponsoring

3. Social Media marketing

4. Program lojalnościowy

5. Sprzedaż na aukcjach

6. Email marketing

7. Programy partnerskie

8. SEO

9. Własna grafika w sklepie

10. Promocja w porównywarkach cen

Podsumowując

To, jak poprowadzisz marketing w swoim sklepie internetowym zależy tylko od ciebie, ale jedno jest pewne – nie możesz z niego rezygnować. Konieczne są konsekwencja, systematyczność i wygenerowanie budżetu na reklamy płatne. Konkurencja nie śpi, a w dobie Internetu istnieje i powstaje mnóstwo e-sklepów. Prowadząc sprzedaż przez Internet, przedsiębiorca posiada wiele możliwości komunikowania się z potencjalnym klientem, których potencjał warto wykorzystać.

Wiedza w pigułce

Na co zwrócić uwagę zakładając sklep internetowy?

  • wybierz odpowiednią platformę e commerce, aby jej oferta Cię nie ograniczała (także w przypadku rozwoju sklepu internetowego w przyszłości),
  • zaprojektuj wygląd sklepu (poznaj trendy w zakresie web designu), co wpłynie na podjęcie decyzji zakupowej,
  • sprawdź dokładnie czy interfejs jest intuicyjny,
  • pamiętaj o metodach płatności dopasowanych do oczekiwań różnych klientów,
  • zdecyduj o opcjach dostaw,
  • przygotuj treści, zdjęcia i grafiki – content marketing,
  • przeanalizuj regulamin w sklepie internetowym.

Jak promować sklep internetowy, aby zapewnić zwiększenie sprzedaży?

Promocja w Internecie to jeden z najważniejszych elementów związanych z Twoim sklepem internetowym. Są to na przykład działania i narzędzia takie jak:

  • płatne reklamy,
  • programy lojalnościowe,
  • zniżki i kody rabatowe,
  • newsletter,
  • content marketing,
  • media relations,
  • aktywność w mediach społecznościowych.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w skutecznym promowaniu sklepu internetowego w Sieci, chętnie Ci w tym pomogę. Wypełnij BRIEF, a przedstawię Ci ofertę konsultacji indywidualnych bądź pomogę przygotować strategię marketingową.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Co to jest marketing i na czym polega?

Czas czytania 4 minut Jeśli chcesz wiedzieć, co to jest marketing, przyjrzyj się swojej codzienności. Przeglądasz media społecznościowe i widzisz propozycje wycieczki tuż przed zaplanowaniem urlopu. Idziesz po bułki

Agencja reklamowa co to jest i czym się zajmuje?

Czas czytania 4 minut Odpowiedź na pytanie co to jest agencja reklamowa, można teoretycznie wywnioskować z samej nazwy. Skoro agencja nieruchomości pomaga znaleźć dom, a agencja pracy zatrudnienie, to