Reklama w social media czy content organiczny? Jak znaleźć balans na przełomie 2020/2021 roku.

Płatne reklamy w social media, czy content organiczny?
Czas czytania 4 minut

Reklama w social media, jak to jest w 2020/2021 roku? Co teraz działa?


Od kilku lat przyglądam się kierunkowi w jakim zmierza Internet i komunikacja w nim. Zasięg organiczny czy płatna reklama? To niezmiennie ewoluuje. W tej branży to, co działa dzisiaj, niekoniecznie musi działać jutro. A prawie na pewno nie będzie zbyt dobrze działało pojutrze. Oczywiście to tylko przenośnia, jednak tempo zmian w marketingu, promocji i sprzedaży przez Internet jest bardzo, bardzo wysokie. Zdarza się, że nie nadążają za nim niektórzy marketerzy. W takim razie, jak ma nadążyć “normalny przedsiębiorca”?

Aby to uprościć umówmy się, że:

  • Jest jedna grupa osób, która poprzez swój charakter zwraca ogromną uwagę na to, aby “coś się działo”. Ta grupa wciąż rozlicza skuteczność “Facebooków” poprzez liczbę opublikowanych miesięcznie postów. To błąd.
  • Druga grupa osób, poprzez swoje nastawienie na wynik chce sprzedaży jak najszybciej, tu i teraz przy zainwestowaniu jak najmniejszej kwoty. To również błąd w długofalowej perspektywie – mimo że dla nich reklama w social media wydaje się idealnym narzędziem.

Jak to pogodzić? 

W tym celu, odpowiedz sobie na pytania:

  1. Ile tworzysz miesięcznie treści do Internetu, których celem NIE jest sprzedaż, a raczej edukacja klienta, lub rozrywka dla niego?

Jeżeli jest ich mniej niż 2, to jest to zdecydowanie za mało.

  1. Ile tworzysz miesięcznie treści, które mają sprzedać bezpośrednio, na przykład promocja, prezentacja oferty, czy wezwanie do kontaktu?

Jeżeli jest ich mniej niż 2, to tutaj również jest to za mało.

  1. Po czym poznajesz dobry wpis na Facebook/Instagram?

Czy kierujesz się komentarzami, zasięgami, tym ile osób napisze wiadomość, czy może sprzedażą z tego konkretnego wpisu? Co ma wartość dla Ciebie?

  1. Do ilu osób docierają Twoje komunikaty miesięcznie?

Czy mierzysz przynajmniej ogólnie te liczby? Bo co z tego, że piszesz posty, skoro nikt ich nie widzi?

  1. Czy i jak mierzysz skuteczność?
  1. Czy, gdy post Ci się podoba to oznacza, że jest skuteczny?
  1. Gdy w miesiącu jest więcej niż 10 postów, to dla Ciebie dobrze?
  1. Czy jeśli pod postami jest więcej niż 3 komentarze, to dobrze?
  1. Jeżeli łączny zasięg reklam wynosi więcej niż 50.000 osób to dobrze?
  1. Jakie są Twoje kryteria?

Już odpowiedź na pierwsze dwa pytania da Ci dobry obraz sytuacji. Natomiast możesz pójść z tym dalej i odpowiedzieć na wszystkie, bo to może Cię dużo nauczyć.

Kiedy reklama w social media ma sens?

Może być tak, że pracujesz jako osoba z branży beauty, jesteś fryzjerem lub zajmujesz się tematyką związaną z estetyką wizualną. Może być tak, że zupełnie “olewasz” temat liczb, zasięgów i reklam, bo liczą się dla Ciebie efekty wizualne i “męczą Cię wykresy”. W tym wypadku, warto byłoby:

  1. Szkolić się w tym kierunku, ale nie po to, by robić to samodzielnie, tylko po to, by wiedzieć jak działa ten “świat”. A później móc rozliczać w odpowiedni sposób osoby, które z Tobą współpracują.
  2. Współpracować z freelancerem, który zajmie się “Twoimi liczbami”. Lub gdy wydajesz na marketing więcej niż 3000 zł miesięcznie, rozważyć agencję reklamową (pod warunkiem, że masz już zatrudnione w firmie kilka osób)
  3. Rozliczać swoje działania. Zapis sobie na kartce przy biurku, lub w liście zadań, aby na koniec każdego miesiąca zmierzyć:
    1. Zasięgi wszystkich swoich komunikatów
    1. Ruch na stronie
    2. Jakie wpisy/ reklamy były najskuteczniejsze i dlaczego
    3. Ilość zapytań

Może być też tak, że wywodzisz się z biznesu działającego np. na Allegro, prowadzisz sklep internetowy, lub w inny sposób zajmujesz się handlem. Podejrzewam, że w Twoim przypadku liczby możesz mieć opanowane na wysokim poziomie. Natomiast ważne będzie by:

  1. Dziel się wiedzą. Pamiętaj, że w dłuższej perspektywie publikowanie w Internecie wiedzy z branży, rozrywki branżowej, czy pokazywanie pracy firmy od środka może wygenerować znacznie większe przychody niż typowa reklama w stylu: “Promocja na ostatnie sztuki z palety!”.
  2. Zadbaj o content marketing. Warto szkolić się z tego, jak Twoja firma może przygotowywać content. Co możecie robić, by potencjalni klienci najpierw się od Was uczyli a dopiero potem kupowali (z większym zaufaniem). 
  3. Outsearching. Warto zatrudnić do tego zewnętrzną osobę/agencję, która swoją wypłatą zmobilizuje Cię do działania. Pomoże stworzyć pierwsze “pigułki wiedzy” dla klientów (blog, ebook, pdf, ciekawy post w social media itd.).
  4. Płatna reklama w Internecie. Warto pamiętać, że płatna reklama jest skuteczna, jednak nie zawsze generuje miliard klientów w jeden dzień. To często proces dopracowywania komunikatu, grupy docelowej i całego doświadczenia klienta, aby finalnie przekonać go do wracania do Ciebie już bez reklam.

Po której stronie barykady jesteś? 

Bo umówmy się, jeśli masz perfekcyjne posty, ale widzisz je tylko Ty, to po co w ogóle je pisać?

Z drugiej strony jeśli jedyne co widzą Twoi potencjalni klienci to promocje i rabaty, to jak nisko ocenią Twoją firmę, skoro jedynym argumentem jest cena?

Jak więc będzie? Zasięg organiczny czy płatna reklama w social media? Może jednak jedno i drugie równocześnie?

The form you have selected does not exist.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Co to jest lead sprzedażowy? Sposoby pozyskiwania

Czas czytania 3 minut Lead generation, czyli pozyskiwanie leadów to rodzaj marketingu przychodzącego (inbound marketing). Znasz lub chcesz doświadczyć sytuacji, w której potencjalny klient jako pierwszy kontaktuje się z

Landing page – Co to jest i do czego go użyć?

Czas czytania 3 minut Landing page można przetłumaczyć jako stronę lądowania, czyli miejsce, do którego trafia klient po kliknięciu w link. Główną cechą takiej strony jest prezentacja oferty firmy