Reklama w social media czy content organiczny? Jak znaleźć balans na przełomie 2020/2021 roku.

Płatne reklamy w social media, czy content organiczny?
Czas czytania 4 minut

Reklama w social media, jak to jest w 2020/2021 roku? Co teraz działa?


Od kilku lat przyglądam się kierunkowi w jakim zmierza Internet i komunikacja w nim. Zasięg organiczny czy płatna reklama? To niezmiennie ewoluuje. W tej branży to, co działa dzisiaj, niekoniecznie musi działać jutro. A prawie na pewno nie będzie zbyt dobrze działało pojutrze. Oczywiście to tylko przenośnia, jednak tempo zmian w marketingu, promocji i sprzedaży przez Internet jest bardzo, bardzo wysokie. Zdarza się, że nie nadążają za nim niektórzy marketerzy. W takim razie, jak ma nadążyć “normalny przedsiębiorca”?

Aby to uprościć umówmy się, że:

  • Jest jedna grupa osób, która poprzez swój charakter zwraca ogromną uwagę na to, aby “coś się działo”. Ta grupa wciąż rozlicza skuteczność “Facebooków” poprzez liczbę opublikowanych miesięcznie postów. To błąd.
  • Druga grupa osób, poprzez swoje nastawienie na wynik chce sprzedaży jak najszybciej, tu i teraz przy zainwestowaniu jak najmniejszej kwoty. To również błąd w długofalowej perspektywie – mimo że dla nich reklama w social media wydaje się idealnym narzędziem.

Jak to pogodzić? 

W tym celu, odpowiedz sobie na pytania:

  1. Ile tworzysz miesięcznie treści do Internetu, których celem NIE jest sprzedaż, a raczej edukacja klienta, lub rozrywka dla niego?

Jeżeli jest ich mniej niż 2, to jest to zdecydowanie za mało.

  1. Ile tworzysz miesięcznie treści, które mają sprzedać bezpośrednio, na przykład promocja, prezentacja oferty, czy wezwanie do kontaktu?

Jeżeli jest ich mniej niż 2, to tutaj również jest to za mało.

  1. Po czym poznajesz dobry wpis na Facebook/Instagram?

Czy kierujesz się komentarzami, zasięgami, tym ile osób napisze wiadomość, czy może sprzedażą z tego konkretnego wpisu? Co ma wartość dla Ciebie?

  1. Do ilu osób docierają Twoje komunikaty miesięcznie?

Czy mierzysz przynajmniej ogólnie te liczby? Bo co z tego, że piszesz posty, skoro nikt ich nie widzi?

  1. Czy i jak mierzysz skuteczność?
  1. Czy, gdy post Ci się podoba to oznacza, że jest skuteczny?
  1. Gdy w miesiącu jest więcej niż 10 postów, to dla Ciebie dobrze?
  1. Czy jeśli pod postami jest więcej niż 3 komentarze, to dobrze?
  1. Jeżeli łączny zasięg reklam wynosi więcej niż 50.000 osób to dobrze?
  1. Jakie są Twoje kryteria?

Już odpowiedź na pierwsze dwa pytania da Ci dobry obraz sytuacji. Natomiast możesz pójść z tym dalej i odpowiedzieć na wszystkie, bo to może Cię dużo nauczyć.

Kiedy reklama w social media ma sens?

Może być tak, że pracujesz jako osoba z branży beauty, jesteś fryzjerem lub zajmujesz się tematyką związaną z estetyką wizualną. Może być tak, że zupełnie “olewasz” temat liczb, zasięgów i reklam, bo liczą się dla Ciebie efekty wizualne i “męczą Cię wykresy”. W tym wypadku, warto byłoby:

  1. Szkolić się w tym kierunku, ale nie po to, by robić to samodzielnie, tylko po to, by wiedzieć jak działa ten “świat”. A później móc rozliczać w odpowiedni sposób osoby, które z Tobą współpracują.
  2. Współpracować z freelancerem, który zajmie się “Twoimi liczbami”. Lub gdy wydajesz na marketing więcej niż 3000 zł miesięcznie, rozważyć agencję reklamową (pod warunkiem, że masz już zatrudnione w firmie kilka osób)
  3. Rozliczać swoje działania. Zapis sobie na kartce przy biurku, lub w liście zadań, aby na koniec każdego miesiąca zmierzyć:
    1. Zasięgi wszystkich swoich komunikatów
    1. Ruch na stronie
    2. Jakie wpisy/ reklamy były najskuteczniejsze i dlaczego
    3. Ilość zapytań

Może być też tak, że wywodzisz się z biznesu działającego np. na Allegro, prowadzisz sklep internetowy, lub w inny sposób zajmujesz się handlem. Podejrzewam, że w Twoim przypadku liczby możesz mieć opanowane na wysokim poziomie. Natomiast ważne będzie by:

  1. Dziel się wiedzą. Pamiętaj, że w dłuższej perspektywie publikowanie w Internecie wiedzy z branży, rozrywki branżowej, czy pokazywanie pracy firmy od środka może wygenerować znacznie większe przychody niż typowa reklama w stylu: “Promocja na ostatnie sztuki z palety!”.
  2. Zadbaj o content marketing. Warto szkolić się z tego, jak Twoja firma może przygotowywać content. Co możecie robić, by potencjalni klienci najpierw się od Was uczyli a dopiero potem kupowali (z większym zaufaniem). 
  3. Outsearching. Warto zatrudnić do tego zewnętrzną osobę/agencję, która swoją wypłatą zmobilizuje Cię do działania. Pomoże stworzyć pierwsze “pigułki wiedzy” dla klientów (blog, ebook, pdf, ciekawy post w social media itd.).
  4. Płatna reklama w Internecie. Warto pamiętać, że płatna reklama jest skuteczna, jednak nie zawsze generuje miliard klientów w jeden dzień. To często proces dopracowywania komunikatu, grupy docelowej i całego doświadczenia klienta, aby finalnie przekonać go do wracania do Ciebie już bez reklam.

Po której stronie barykady jesteś? 

Bo umówmy się, jeśli masz perfekcyjne posty, ale widzisz je tylko Ty, to po co w ogóle je pisać?

Z drugiej strony jeśli jedyne co widzą Twoi potencjalni klienci to promocje i rabaty, to jak nisko ocenią Twoją firmę, skoro jedynym argumentem jest cena?

Jak więc będzie? Zasięg organiczny czy płatna reklama w social media? Może jednak jedno i drugie równocześnie?

The form you have selected does not exist.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.