Reklama płatna w małej firmie?

Czas czytania 4 minut

Reklama płatna na Facebooku czy Instagramie to temat, który ostatnio staje się bardzo modny wśród właścicieli małych firm i samozatrudnionych. Czy warto iść w tym kierunku? Czy warto się tego uczyć? Ile warto zainwestować, aby “miało to sens”?

Na początek warto ustalić o jakim biznesie mowa w tym artykule:

  • Twoimi klientami są mieszkańcy jednego miasta, lub okolicy do 20 km dookoła Twojego adresu
  • Pracujesz sam, lub zatrudniasz do 5 osób
  • Do tej pory nie inwestowałeś w reklamę płatną z różnych powodów. 

Czy w takim razie warto zacząć reklamę płatną?

Reklama płatna na Facebooku

Zastanówmy się na początek, nad jedną rzeczą. Jak sądzisz, kiedy marketing i reklama jest skuteczna? Załóżmy, że prowadzisz szkołę tańca. Twoimi klientami są narzeczeni, ponieważ chcą nauczyć się pierwszego tańca na swój ślub. 

  1. Zakładamy, że w Twojej okolicy są osoby skłonne zapłacić komuś, aby się nauczyć. Czy to założenie jest prawdziwe? 
  • Widzisz, że w Twoim mieście odbywają się wesela i śluby- czyli istnieje grupa docelowa na tę usługę
  1. Zakładamy, że ludzie znają ten produkt i go rozumieją. Czy to prawda?
  • Może poza Twoją szkołą jest jeszcze jedna lub dwie- czyli klienci wiedzą, że potrzebują tego produktu, skoro poza Twoim, dwa biznesy utrzymują się w mieście 
  1. Zakładamy, że potrafisz przygotować taki komunikat, który brzmi przekonująco dla potencjalnych klientów. Co ma na myśli pisząc “komunikat”? 

Spełniłeś wszystkie 3 punkty? Świetnie. Czy to daje gwarancję, że reklama zadziała? Nie. 

Czego brakuje? 

Brakuje punktu 4, który pomija wielu właścicieli firm i osób odpowiedzialnych za komunikację: dotarcia do odpowiedniego klienta z Twoją reklamą/ postem/ komunikatem.

Ile osób zobaczy Twój komunikat?

Jeśli chcesz, zerknij na swój fanpage na Instagramie lub Facebooku i zwróć uwagę jakie są średnie zasięgi wpisów. Ile Twoich wpisów ma zasięg większy niż 1000 osób? Ile z nich przekracza 5.000? Podejrzewam, że praktycznie żaden post nie dotrze w małym biznesie do więcej niż 5000 osób, a większość wpisów będzie w okolicach 400-800. Tyle osób wyświetli Twój komunikat. Czy to dużo? To zależy do czego to porównasz. Gdy wyobrażasz sobie, że masz przemawiać do 800 osób, to pewnie poczujesz lekki stres. Jednak w świecie online, te liczby muszą być znacznie większe, aby przełożyło się to na Twoje wyniki.

Gdzie sprawdzić statystyki? Przeczytaj: Wyświetlanie statystyk strony na Facebooku.

Płatna reklama: Czy mnie stać?

Często właściciele firm przymierzają się do reklamy z pytaniem: “Czy stać mnie na płatną reklamę w internecie?”. Pozwól więc, że coś Ci pokażę:

Przykładowe statystyki reklamy płatnej w social media
Wyniki jednej z Kaman’owych reklam

Zamiast do 1000 osób, dotarliśmy do ponad 26.000 pokazując się każdej osobie przynajmniej 2 razy. Zgodzisz się, że to zupełnie inne liczby, niż przy publikowaniu i czekaniu na to, by system magicznie “pokazał” Twoje posty nowym klientom? To pojedyncze działanie kosztowało nas tylko 120 zł. Uważam więc, że dodatkowe 26.000 klientów, którzy mogą zobaczyć mój komunikat są warte znacznie więcej niż 120 zł. Z tego powodu uważam, że pytanie: “Czy stać mnie na płatną reklamę w internecie?” powinno raczej brzmieć: “Czy stać mnie, aby nie robić płatnych reklam?” Reklamy płatne warto uwzględnić w budżecie firmowym. TUTAJ przeczytasz, jak taki budżet skonstruować.

Reklama płatna w małym mieście

Uważam też, że zbudowanie popularności małego biznesu w małym mieście jest 100x łatwiejsze niż budowanie ogólnopolskiej marki. W mniejszych lokalizacjach potrzebujesz znacznie mniej budżetu, mniej czasu, mniej strategii i mniej wysiłku, aby potencjalni klienci zaczęli Cię rozpoznawać na ulicy. 

Weźmy przykład z Opola.
Jeśli prowadziłbyś w Opolu szkołę tańca z nastawieniem na pierwszy taniec ślubny, tak jak zakładaliśmy na początku tego artykułu, to prawdopodobnie interesowałoby Cię, aby Twoje reklamy wyświetlały kobiety w wieku 22-30 lat mieszkające w promieniu 20 km dookoła miasta. Takich kobiet jest na Facebooku i Instagramie łącznie 19.000. To ogromna grupa osób na żywo, jednak w marketingu to zaledwie kropelka. Dotarcie do nich wszystkich jeden raz, może hipotetycznie kosztować Cię zaledwie: 200-400 zł. (Zwróć uwagę, że dla celów tego artykułu mocno uprościłem te obliczenia, abyś zauważył prawidłowość.) 

Ustawienia reklama płatna na Facebooku
Reklama płatna: potencjał Opola dla grupy 22-30 lat to 20.000 osób.

Docieranie do nowych odbiorców jest więc w internecie śmiesznie tanie, tym bardziej dla lokalnego małego biznesu. Zacznij więc to robić, ale przygotuj się na ciągłą edukację. 

Jeżeli założysz sobie na 2021 rok budżet reklamowy w wysokości do 500 zł miesięcznie, to już będą bardzo dobre kwoty aby:

  • poeksperymentować
  • wiele się nauczyć
  • dotrzeć do tysięcy nowych osób po kilku miesiącach 
  • zdobyć kilku nowych klientów

Czy reklama płatna wystarczy? Nie.

Pamiętaj jednak o bardzo ważnej rzeczy: Content is the king. Jeśli treść Twoich komunikatów będzie niskiej jakości, brzydka i nieciekawa, to nawet największy budżet reklamowy nie pomoże. Po drugiej stronie ekranu jest prawdziwa osoba i na końcu to ją potrzebujesz do siebie przekonać. To ona ma wydać u Ciebie swoje pieniądze. To ona decyduje. Dlatego przyłóż się do treści wpisów/ reklam i komunikatów, a na końcu zadbaj, by zobaczyły to odpowiednie osoby. Nie masz pomysłu na to, jak poprawić estetykę wpisów? Przeczytaj nasz artykuł: Jak wyróżnić się w social media za pomocą identyfikacji wizualnej?

PS: Jeśli chcesz dobrze przygotować swoje materiały, przed uruchomieniem płatnych reklam to zerknij na ten produkt: Social Media Organicznie dla Małej Firmy. Skorzystało z niego do tej pory ponad 200 przedsiębiorców z Polski i zagranicy. Klikając w obrazek, wylądujesz na stronie sklepu z możliwością zakupu kursu.

Okładka kursu online dla małych firm
Kurs Online polecany przez ponad 200 firm.

The form you have selected does not exist.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

lead generation
Bez kategorii

Generowanie leadów – 5 największych błędów małych firm

Czas czytania 10 minut Generowanie leadów sprzedażowych i przekuwanie ich na płacących klientów jest kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa. Z perspektywy małych firm, które często operują na niewielkich budżetach, jest to

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.