Reklama płatna w małej firmie?

Czas czytania 4 minut

Reklama płatna na Facebooku czy Instagramie to temat, który ostatnio staje się bardzo modny wśród właścicieli małych firm i samozatrudnionych. Czy warto iść w tym kierunku? Czy warto się tego uczyć? Ile warto zainwestować, aby “miało to sens”?

Na początek warto ustalić o jakim biznesie mowa w tym artykule:

  • Twoimi klientami są mieszkańcy jednego miasta, lub okolicy do 20 km dookoła Twojego adresu
  • Pracujesz sam, lub zatrudniasz do 5 osób
  • Do tej pory nie inwestowałeś w reklamę internetową z różnych powodów. 

Czy w takim razie warto zacząć reklamę płatną?

Zastanówmy się na początek, nad jedną rzeczą. Jak sądzisz, kiedy marketing i reklama jest skuteczna? Załóżmy, że prowadzisz szkołę tańca. Twoimi klientami są narzeczeni, ponieważ chcą nauczyć się pierwszego tańca na swój ślub. 

  1. Zakładamy, że w Twojej okolicy są osoby skłonne zapłacić komuś, aby się nauczyć. Czy to założenie jest prawdziwe? 
  • Widzisz, że w Twoim mieście odbywają się wesela i śluby- czyli istnieje grupa docelowa na tę usługę
  1. Zakładamy, że ludzie znają ten produkt i go rozumieją. Czy to prawda?
  • Może poza Twoją szkołą jest jeszcze jedna lub dwie- czyli klienci wiedzą, że potrzebują tego produktu, skoro poza Twoim, dwa biznesy utrzymują się w mieście 
  1. Zakładamy, że potrafisz przygotować taki komunikat, który brzmi przekonująco dla potencjalnych klientów. Co ma na myśli pisząc “komunikat”? 
  • Odpowiedni tekst/ grafika/ zdjęcie/ wideo, które będzie przekonywało osoby, które mają się u Ciebie uczyć. 

Spełniłeś wszystkie 3 punkty? Świetnie. Czy to daje gwarancję, że reklama zadziała? Nie. 

Czego brakuje? 

Brakuje punktu 4, który pomija wielu właścicieli firm i osób odpowiedzialnych za komunikację: dotarcia do odpowiedniego klienta z Twoją reklamą/ postem/ komunikatem.

Ile osób zobaczy Twój komunikat?

Jeśli chcesz, zerknij na swój fanpage i zwróć uwagę jakie są średnie zasięgi wpisów. Ile Twoich wpisów ma zasięg większy niż 1000 osób? Ile z nich przekracza 5.000? Podejrzewam, że praktycznie żaden post nie dotrze w małym biznesie do więcej niż 5000 osób, a większość wpisów będzie w okolicach 400-800. Tyle osób wyświetli Twój komunikat. Czy to dużo? To zależy do czego to porównasz. Gdy wyobrażasz sobie, że masz przemawiać do 800 osób, to pewnie poczujesz lekki stres. Jednak w świecie online, te liczby muszą być znacznie większe, aby przełożyło się to na Twoje wyniki.

Płatna reklama: Czy mnie stać?

Często właściciele firm przymierzają się do reklamy z pytaniem: “Czy stać mnie na płatną reklamę w internecie?”. Pozwól więc, że coś Ci pokażę:

Wyniki jednej z Kaman’owych reklam

Zamiast do 1000 osób, dotarliśmy do ponad 26.000 pokazując się każdej osobie przynajmniej 2 razy. Zgodzisz się, że to zupełnie inne liczby, niż przy publikowaniu i czekaniu na to, by system magicznie “pokazał” Twoje posty nowym klientom? To pojedyncze działanie kosztowało nas tylko 120 zł. Uważam więc, że dodatkowe 26.000 klientów, którzy mogą zobaczyć mój komunikat są warte znacznie więcej niż 120 zł. Z tego powodu uważam, że pytanie: “Czy stać mnie na płatną reklamę w internecie?” powinno raczej brzmieć: “Czy stać mnie, aby nie robić płatnych reklam?”.

Reklama płatna w małym mieście

Uważam też, że zbudowanie popularności małego biznesu w małym mieście jest 100x łatwiejsze niż budowanie ogólnopolskiej marki. W mniejszych lokalizacjach potrzebujesz znacznie mniej budżetu, mniej czasu, mniej strategii i mniej wysiłku, aby potencjalni klienci zaczęli Cię rozpoznawać na ulicy. 

Weźmy przykład z Opola.
Jeśli prowadziłbyś w Opolu szkołę tańca z nastawieniem na pierwszy taniec ślubny, tak jak zakładaliśmy na początku tego artykułu, to prawdopodobnie interesowałoby Cię, aby Twoje reklamy wyświetlały kobiety w wieku 22-30 lat mieszkające w promieniu 20 km dookoła miasta. Takich kobiet jest na Facebooku i Instagramie łącznie 19.000. To ogromna grupa osób na żywo, jednak w marketingu to zaledwie kropelka. Dotarcie do nich wszystkich jeden raz, może hipotetycznie kosztować Cię zaledwie: 200-400 zł. (Zwróć uwagę, że dla celów tego artykułu mocno uprościłem te obliczenia, abyś zauważył prawidłowość.) 

Reklama płatna: potencjał Opola dla grupy 22-30 lat to 20.000 osób.

Docieranie do nowych odbiorców jest więc w internecie śmiesznie tanie, tym bardziej dla lokalnego małego biznesu. Zacznij więc to robić, ale przygotuj się na ciągłą edukację. 

Jeżeli założysz sobie na 2021 rok budżet reklamowy w wysokości do 500 zł miesięcznie, to już będą bardzo dobre kwoty aby:

  • poeksperymentować
  • wiele się nauczyć
  • dotrzeć do tysięcy nowych osób po kilku miesiącach 
  • zdobyć kilku nowych klientów

Czy reklama płatna wystarczy? Nie.

Pamiętaj jednak o bardzo ważnej rzeczy: Content is the king. Jeśli treść Twoich komunikatów będzie niskiej jakości, brzydka i nieciekawa, to nawet największy budżet reklamowy nie pomoże. Po drugiej stronie ekranu jest prawdziwa osoba i na końcu to ją potrzebujesz do siebie przekonać. To ona ma wydać u Ciebie swoje pieniądze. To ona decyduje. Dlatego przyłóż się do treści wpisów/ reklam i komunikatów, a na końcu zadbaj, by zobaczyły to odpowiednie osoby.

PS: Jeśli chcesz dobrze przygotować swoje materiały, przed uruchomieniem płatnych reklam to zerknij na ten produkt: Social Media Organicznie dla Małej Firmy. Skorzystało z niego do tej pory ponad 200 przedsiębiorców z Polski i zagranicy. Klikając w obrazek, wylądujesz na stronie sklepu z możliwością zakupu kursu.

Kurs Online polecany przez ponad 200 firm.

The form you have selected does not exist.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Co to jest lead sprzedażowy? Sposoby pozyskiwania

Czas czytania 3 minut Lead generation, czyli pozyskiwanie leadów to rodzaj marketingu przychodzącego (inbound marketing). Znasz lub chcesz doświadczyć sytuacji, w której potencjalny klient jako pierwszy kontaktuje się z

Landing page – Co to jest i do czego go użyć?

Czas czytania 3 minut Landing page można przetłumaczyć jako stronę lądowania, czyli miejsce, do którego trafia klient po kliknięciu w link. Główną cechą takiej strony jest prezentacja oferty firmy