Klęska urodzaju a agencja reklamowa, czyli jak prowadzić swój marketing, aby być zadowolonym.

Sprawdź, jakie powinno być Twoje podejście do marketingu i współpracy z agencją reklamową, by móc cieszyć się efektami.
Czas czytania 5 minut

Piszę ten artykuł w październiku 2020, spodziewając się różnych scenariuszy podczas potencjalnego drugiego lockdownu na świecie. Chcę wyciągnąć wnioski z okresu marzec-maj 2020, aby na ich podstawie pomóc Ci zrozumieć, czego oczekiwać od marketingu i jak to się ma do wszystkich obostrzeń jakie teraz widzimy. Nasza agencja reklamowa w tym okresie działała nad wyraz prężnie i chcę Ci pokazać dlaczego.

Weź pod uwagę, że wypowiadam się z subiektywnej perspektywy właściciela agencji reklamowej i cały artykuł jest pisany osobiście przeze mnie. Mogę więc być tendencyjny i “skrzywiony zawodowo” – biorę to pod uwagę.

Z życia agencji reklamowej. Klęska urodzaju w ilości zapytań?

Do napisania tego fragmentu skłoniła mnie sytuacja z okresu marzec-maj, gdzie jako agencja reklamowa pozyskaliśmy znacznie więcej zapytań niż byliśmy w stanie obsłużyć. Z jednej strony jestem za to bardzo wdzięczny i cieszy mnie to. Z drugiej strony spowodowało to pewien problem, którego nie przewidzieliśmy.

Przedsiębiorcy zgłaszali się bardzo zdesperowani. Wydaje się, że to nic dziwnego prawda? Jednak w naszej komunikacji jako agencji reklamowej, zawsze podkreślaliśmy, że marketing to trochę jak kula śniegowa, lub bomba z opóźnionym zapłonem. Działa super, kiedy damy jej wystarczająco dużo czasu i środków na rozpędzenie. Kiedy tego brakuje, to trudno wyciągać z tego efekty.

Napis Marketing

Agencja reklamowa a Twój marketing

I o ile przed pandemią dobrze się rozumieliśmy z właścicielami firm pod tym względem i zgłaszały się osoby nastawione na długofalowe działania, to sytuacja na rynku spowodowała napływ innego rodzaju zgłoszeń. 

Zamiast: mam prężną firmę i chcę ją bardziej rozwijać.

Zaczęło się: tracę przychody/zamykają branżę, zróbmy “coś”, aby jutro było więcej klientów. 

Analiza danych w agencji reklamowej

Proszę, zrozum mnie dobrze. Nie mam tutaj pretensji o takie zgłoszenia, bo jestem wdzięczny, że klienci nam ufają i staramy się robić wszystko, co możliwe w ich budżetach, aby im pomóc. Chciałbym jednak zwrócić uwagę na często błędne podejście do marketingu i przerostu oczekiwań z tym związanych.

Portal www.innpoland.pl opublikował 17 grudnia 2015 roku bardzo trafną uwagę na ten temat. 

Cytat dotyczący agencji reklamowej

I teraz kiedy zgłaszasz się do nas, lub innej agencji reklamowej, to kiedy nie jesteś świadom tej subtelnej różnicy, współpraca może być trudna.

  • oczekujesz szybkich wzrostów, z powodu stresu, jaki odczuwasz
  • potrzebujesz szybkich efektów z powodu sytuacji na rynku/w firmie
  • przenosisz ten stres na komunikację pomiędzy Tobą a agencją
  • trudniej Ci analizować na chłodno pewne działania i wyciągać odpowiednie wnioski
  • prawdopodobnie nie masz wielu środków na inwestycję oraz testowanie pewnych kreatywnych działań i przez to oczekujesz jedynie gwarantowanego zysku
  • nie zostawiasz buforu czasowego, aby freelancer/agencja mogła zrozumieć Twój biznes i specyfikę tego, jak pracuje się z Tobą

Jeśli któryś z opisanych punktów jest Ci bliski, to wiedz, że trudniej jest nam osiągać dobre efekty w marketingu. 

Agencja reklamowa – zobacz jak działa marketing

To proces stopniowego przekonywania normalnego inteligentnego człowieka – takiego jak Ty, do zaufania temu, co oferujesz i wydania u Ciebie pieniędzy. Czy kiedy nie znasz jakiegoś produktu lub marki, to kupujesz cokolwiek po 1 reklamie? Wątpię. Podobnie więc robią klienci.
Dbanie o formę odkładamy zawsze na styczeń, nowy miesiąc, lub poniedziałek. Kupno mieszkania odsuwamy w czasie nawet o kilka lat. Nowe buty możemy kupić w sekundę… pod warunkiem, że już znamy markę i ufamy producentowi.

Dlatego, kiedy prowadzisz swoje działania marketingowe, to nastawienie inne niż długofalowe nie ma żadnego sensu. Stracisz tylko energię i nabawisz się wrzodów.
Przekonywanie setek osób do siebie, produktu czy usługi to długofalowy, wielowątkowy proces, który musi zająć odpowiednią ilość czasu, bo po prostu w taki sposób myślimy jako ludzie.



Dla kogoś sprzedającego buty, jest to cały jego świat. Ale dla klienta jest tylko jednym z wielu producentów tego produktu. Klient kupujący buty poświęca temu procesowi ułamek swojego dnia, podczas gdy producent – większość.

Fizycznie niemożliwe jest, aby ktoś był tak zainteresowany Twoją marką jak Ty jako właściciel, dlatego potrzebujesz przygotować się, że jedna osoba powinna zobaczyć Twoje komunikaty przynajmniej 7 a nawet 21-30 razy, zanim zdecyduje się na rozważenie Twojej oferty i zakup.

To powoduje, że wszystkie działania marketingowe należy zaplanować jako ciągłe i prowadzić je regularnie z nastawieniem na największe efekty po roku/ dwóch/ pięciu latach takiego zaangażowanego działania. 

Jak wspomóc firmę? Porady agencji reklamowej w punktach

Jeżeli Twoim celem jest natychmiastowe zwiększenie sprzedaży, rozważ niniejsze możliwości:

1. Szukanie możliwości sprzedaży produktu zamiast marketingu – może potrzebujesz nowego handlowca, z którym umówisz się na pracę jedynie na prowizji od sprzedaży? Nie rekomenduję tego, jednak to opcja jaką możesz wybrać.

2. Może jest możliwość sprzedaży obecnym klientom?

3. Może warto odświeżyć swoje własne kontakty? 

4. Może wejść na Allegro/ Olx/Amazon lub inne portale tego rodzaju z ofertą typowo sprzedażową?

Jeśli jednak decydujesz się na marketing, to warto abyś zastanowił się:

1. Jak długo trwa decyzja Twojego klienta o zakupie produktu, jeśli nie zna Twojej firmy? 

2. Co wpływa na jego decyzję poza reklamą Twojej firmy?

  • cena vs jakość produktu
  • popyt vs podaż na rynku
  • trendy rynkowe wywołane np. pandemią
  • zaufanie do Twojej firmy lub jego brak
  • rekomendacje innych osób

3. Ile razy klient musi spotkać się z komunikatem Twojej firmy, aby czuł się gotów wydać u Ciebie pieniądze? 

Często jest to nie 1-2 kontakty, ale nawet 12-20, rozłożone w czasie 3-5 miesięcy.

Plan marketingowy

Jeśli weźmiesz to pod uwagę, a jednocześnie będziesz zdobywał wiedzę o działaniu reklamy i marketingu, będzie nam się współpracowało idealnie.
Ty będziesz wiedział, czego się spodziewać i czego wymagać, a my będziemy mogli proponować Ci najskuteczniejsze formy reklamy dla Twojego biznesu, które łatwiej Ci będzie zaakceptować, jeśli będziesz czerpał wiedzę od ekspertów. Agencja reklamowa i współpraca z nią przyniesie efekty marketingowe, ale potrzebne jest długofalowe podejście.

PODSUMOWUJĄC

Kobieta wskazuje palcem efekty współpracy z agencją reklamową

Marketing jest super, pod warunkiem, że dasz sobie czas, aby go rozwijać. Dasz? 

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Mężczyzna rysuje na tablicy żarówki jako pomysły w strategii marketingowej
Bez kategorii

Plan marketingowy – przykłady i omówienie realizacji

Czas czytania 4 minut Skuteczny plan marketingowy to sposób na to, by przyciągnąć potencjalnych klientów i dotrzeć do wybranej grupy docelowej. Marketing plan jest przeważnie elementem szerszej strategii. Często

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.