Współcześnie nie sposób rozwijać firmę poprzez marketing internetowy bez wdrażania reklam płatnych. Bezpłatne zasięgi na Facebooku są już zdecydowanie mniej łaskawe niż kilka lat wstecz. W związku z tym coraz więcej przedsiębiorców decyduje się więc na kampanie płatne, aby docierać do potencjalnych odbiorców treści i tym samym mieć dostęp do nowych klientów. Na szczęście coraz więcej przedsiębiorców zaczyna zdawać sobie z tego sprawę, że Facebook i inne kanały social media mają wielki potencjał w tym zakresie i inwestycja w reklamy rzeczywiście się zwraca. Należy go jedynie umiejętnie wykorzystać. Zwykle pojawia się jednak dylemat dotyczący tego, jak samodzielnie robić reklamy płatne w social media, aby były one skuteczne, a ich efekty realnie dostrzegalne.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jaki jest potencjał reklam płatnych na Facebooku?
- Jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy podczas optymalizacji reklam płatnych?
- Na co warto zwrócić uwagę robią reklamy płatne?
Reklamy płatne na Facebooku i ich potencjał
Reklama płatna w social media to podstawa kreowania wizerunku marki i osiągania celów marketingowych i biznesowych. Można wręcz powiedzieć, że przedsiębiorca, który nie udziela się w mediach społecznościowych i nie reklamuje w internecie staje się niewidoczny, a rozwój jego firmy jest w poważnym zagrożeniu. Facebook pozwala na tworzenie skutecznych kampanii reklamowych zapewniając dostęp do narzędzi, które ułatwiają firmom komunikowanie się z odbiorcami oraz tworzenie reklam, aby docierać poza grono już obecnych obserwatorów. Jednak, aby reklama na Facebooku była efektywna, musi być przemyślanym procesem.
Wiedza, znajomość trendów i potrzeb odbiorców, a także pewna doza intuicji – nie może tego zabraknąć, gdy decydujemy się na samodzielne robienie reklam płatnych na Facebooku. Mimo że sam proces jest stosunkowo prosty ze względu na intuicyjny interfejs i jasne komunikaty zawarte w Manager Reklam na Facebooku, to nieumiejętność i brak wiedzy o optymalizacji, mogą sprawić, że wdrożone kampanie będą jedynie przepalonym budżetem.
Brak zaufania do reklam płatnych
Często spotykam się z tym, że moi klienci podczas doradztwa marketingowego wyrażają brak zaufania do efektywności reklam płatnych. Wynika to z tego, że mają już w tym zakresie złe doświadczenia. Okazuje się bowiem, że próbowali samodzielnie wdrażać kampanie płatne, ale nie widzieli ich efektów ani w postaci wzrostu wskaźników, przyrostu obserwatorów, czy wreszcie podniesienia sprzedaży w swoich biznesach. Gdy omawiamy i wspólnie analizujemy te kwestie i sposób ich działania, okazuje się, że optymalizowali swoje kampanie wyłącznie w oparciu o swoją intuicję.
Czego zabrakło? Wiedzy i umiejętności. Czy to oznacza, że zawsze trzeba wchodzić we współpracę z agencją social media zamiast robić to samodzielnie? Oczywiście, że nie. Marki osobiste, początkujący przedsiębiorcy i mniejsze firmy spokojnie mogą robić to sami. Ale, aby odnieść sukces, oprócz intuicji muszą się po prostu nauczyć, jak robić to dobrze.
To jak ze wszystkim innym. Żeby dobrze gotować, musisz najpierw eksperymentować w kuchni, opierać się na sprawdzonych przepisach i poradach kulinarnych. Tak samo jest zarówno z marketingiem internetowym, jak i z optymalizacją reklam płatnych. Trzeba poświęcić swój czas, aby się tego nauczyć. Wówczas efekty przyjdą i będą napawać satysfakcją.
Czy wdrażanie reklam płatnych jest trudne?
Każda rzecz, która z pozoru jest nawet prosta, to ze względu na szereg dostępnych narzędzi może okazać się dużym wyzwaniem. Trzeba wiedzieć, od czego zacząć, czym się kierować i w jakiej kolejności wykonywać wszystkie czynności. Ale także do kogo kierować swoje komunikaty i jak one powinny się zaprezentować, aby przyciągać uwagę, dawać odbiorcom wartość. Jeśli będziemy trzymać się określonych zasad i reguł, na pewno będzie nam łatwiej stworzyć skuteczną i oryginalną reklamę, która trafi do szerokiego grona odbiorców.
Gdy tworzysz reklamę, musisz mieć konkretnie sprecyzowany cel. To od niego zależy, jak będzie wyglądał cały proces, kreacja, optymalizacja i w jaki sposób zostanie to wszystko wdrożone oraz z jakim budżetem. Reklama Facebook może być prosta, o jasnym przekazie lub skomplikowana i niejednoznaczna.
Jakie mogą być cele reklamowe? Może to być pozyskanie obserwatorów, wypromowanie posta lub oferty, zwiększenie ruchu na stronie, zwrócenie uwagi szerszego grona internautów czy informowanie o fnowościach. Sprecyzowany cel pozwala ocenić efektywność reklamy, zatem tworzenie reklamy dla zabawy, czy tak po prostu, bo trzeba – nie ma większego sensu.
Płatność za reklamy Facebook opiera na systemie aukcyjnym, w którym reklamy rywalizują o wyświetlenia na podstawie kryterium oferty i skuteczności.
Jak reklama płatna rozwija firmę?
W jaki sposób płatne reklamy na Facebooku rozwijają firmę?
- Większy zasięg
- Możliwość remarketingu
- Kontrola nad tym do kogo wysyłamy komunikat
- Szerokie możliwości kreacji
Reklama na Facebooku a targetowanie
Jedną z najbardziej powszechnych przyczyn tego, że samodzielnie wdrażane reklamy są nieefektywne jest złe targetowanie. Oznacza to, że reklama na Facebooku musi zostać precyzyjnie skierowana do konkretnych osób, potencjalnie zainteresowanych naszą ofertą i firmą. Coś, co jest dla wszystkich, jest dla nikogo!
Błędem jest myślenie przedsiębiorców, że kierowanie swoich reklam do wszystkich sprawi, że dotrą do większej liczby osób. Owszem, może reklama wyświetli się szerokiemu gronu odbiorców, ale zaledwie garstka z nich będzie nią rzeczywiście zainteresowania. Nie jest możliwe przecież, żeby jeden produkt stał się odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania zarówno nastolatka, jak i osoby w podeszłym wieku, czy aby np. zabieg laminacji rzęs zainteresował mechanika samochodowego. Grupa docelowa musi zostać zatem konkretnie wyznaczona i sprecyzowana.
Nie oznacza to jednak, że Twój biznes ma promować się wyłącznie w oparciu o jedną określoną grupę docelową. To również popularny błąd. Nie dobieraj grupy docelowej wyłącznie do charakteru biznesu, który prowadzisz, ale także poszczególnych kategorii swojej oferty. Gdyż dane rodzaje usług lub produktów, mogą być bardziej dedykowane do jednej grupy, a inne do kolejnej. W takich sytuacjach, warto rozpisać sobie grupy odbiorców i ich cechy, przypisać do nich poszczególne kategorie z oferty, a następnie w oparciu o te dane optymalizować poszczególne kampanie reklam płatnych definiując dla nich inne ustawienia targetowania.
Targetowanie reklam jest to proces, polegający na selekcji konkretnej grupy konsumentów, która wykazuje zainteresowanie naszą firmą. Facebook wykorzystuje dostępne informacje, do których dostęp jest prosty – sami możemy sprawdzić, kim konkretnie jest dana osoba. Narzędzia robią to jednak za nas, co znacznie usprawnia cały proces. Znamy liczbę kliknięć w reklamę, koszt pojedynczego kliknięcia oraz stosunek kliknięć do ilości jej wyświetleń. Optymalizacja nie tylko pozwoli Ci trafić do konkretnej grupy użytkowników, ale znacznie zmniejszy koszty z tym związane. Ciekawą opcją jest możliwość podglądu szacunkowej liczby odbiorców, która została wskazana na podstawie ustawionych przez nas danych.
Wykorzystując ustawienie targetu, możemy wyznaczyć:
- konkretny kraj, województwo, region czy miasto naszych odbiorców,
- płeć, status związku, wiek,
- zainteresowania naszych potencjalnych klientów,
- wykształcenie,
- język, jakim posługują się użytkownicy.
Kreacja reklamowa, która przyciąga wzrok
Optymalizacja reklam płatnych to coś, co trzeba “przeklikać”, nauczyć się i zdobyć w ten sposób wiedzę i umiejętności. Ale tworzenie reklam płatnych opiera się również na skonstruowaniu chwytliwego tekstu i wyborze odpowiedniej grafiki, zdjęcia lub wideo. Socjolodzy nie bez powodu nazywają nas społeczeństwem obrazkowym. Obraz, kreacja wizualna, grafika to elementy, które w pierwszej kolejności skupiają na sobie uwagę. Oznacza to, że odbiorca Twoich reklam zaznajomi się z tekstem lub ofertą, jeżeli kreacja wizualna reklamy sprawi, że przestanie on scrollować tablicę.
W większości jesteśmy wzrokowcami i zwracamy uwagę przede wszystkim na to, jak coś wygląda. Nie można zatem oddzielić tych dwóch elementów reklamy – tekstu i grafiki. Powinny one się ze sobą komponować oraz uzupełniać wzajemnie. Brak spójności może spowodować, że reklama na Facebooku nie zainteresuje odbiorców – nawet nie zwrócą oni na nią uwagi. Częstym błędem jest to, że przedsiębiorcy wykorzystują grafiki lub zdjęcia, które nie są koncepcyjnie związane z tekstem reklamy. To wprowadzenie ich w błąd i działanie, które odstrasza.
Nie zapominajmy też o tym, że ogromne znaczenie ma wysoka jakość kreacji wizualnych.
Zdjęcia, filmy, czy grafiki powinny być wyraźne, o dobrym nasyceniu kolorów, z dobrymi kadrami i perspektywą. Zadbaj również o kolorystykę całej reklamy. Idealnie, jeżeli przemycisz w niej elementy nawiązujące do identyfikacji wizualnej firmy np. kolor, czcionka, charakterystyczne elementy.
Tekst, który przekonuje
Reklama na Facebooku to nie tylko obraz, ale i tekst. Przygotowywanie tekstów na Social Media może stanowić wyzwanie. Tym bardziej, że nie każdy z nas posiada w tym zakresie optymalne umiejętności. A większość z nas po prostu nie lubi pisać. Niemniej jednak, można kierować się podczas ich tworzenia pewnymi wypracowanymi już schematami, co pozwoli je znacząco ulepszyć.
1. Nagłówek – jest kluczowy, bo to on w pierwszej kolejności przyciąga uwagę odbiorcy i decyduje o tym, czy przeczyta on pozostałą część wpisu. Nagłówek stanowią zwykle pierwsze dwa zdania treści. Jest to wprowadzenie do tematyki, ale i próba zwrócenia uwagi osoby czytającej. W przypadku Facebooka, to właśnie pierwsze 2-3 linijki tekstu są wyświetlane. Dobry nagłówek sprawi, że odbiorca kliknie „zobacz więcej” i jest to też sygnał dla Facebooka, że Twoja treść jest interesująca, a więc zaczną wzrastać zasięgi. Tworząc nagłówek warto ująć go w formie pytania, ujęcia problemu, lub obietnicy, że odbiorca otrzyma odpowiedź na swoje zainteresowania.
2. CTA – Call to action – jest to próba zachęcenia osób czytających tekst do zareagowania w sposób, jaki tego oczekujesz. Może to być polubienie postu, zapisanie się na mailing, czy też udostępnienie materiału. Warto zastosować wezwanie do interakcji, bo nie tylko może zwiększyć zasięgi w mediach społecznościowych, ale także bardziej przywiązać odbiorcę treści do marki. Tekst CTA powinien być krótki, spójny i konkretnie wskazywać, czego oczekujesz od odbiorcy np. kliknięcia w link, zapisania się na newsletter, odwiedzenia sklepu itp. Dobrze jest więc go zamieścić na końcu tekstu.
3. Co budzi emocje w tekstach?
· Twoje poglądy na temat branży
· Otwarta krytyka pewnych zachowań
· Historie o trudnych lub zabawnych doświadczeniach
· Real Time Marketing – aktualne wydarzenia w różnych sferach życia codziennego
Przeczytaj też: Prowadzenie Facebooka – czy naprawdę potrzeba regularnych postów?
Podsumowując
Reklama na Facebooku rządzi się podobnymi prawami, jak każda inna forma reklamy. Trzeba jak w każdym przypadku zastosować się do pewnych reguł, aby zwiększyć szanse powodzenia kampanii. Nie tylko jednak zasady mają znaczenie, ale w dużej mierze nasza kreatywność. Trzeba się wyróżnić, co może być bardzo trudne, szczególnie kiedy konkurencja stale się powiększa. Dobry plan, sprecyzowana grupa docelowa oraz duża dawka wyobraźni – to tylko kilka składników przepisu na dobrą reklamę na Facebooku.
Wiedza w pigułce
Co robić oprócz wdrażania reklam płatnych?
- Polecenia od obecnych klientów
- Influencer marketing
- Kontrowersyjny, edukacyjny bądź humorystyczny content
- Reklamy płatne w innych kanałach – np. Google Ads
Jakie są formy reklamy internetowej?
- Reklamy graficzne – np. banery, pop-upy, landing pages
- Reklamy płatne w social mediach
- Reklama firmy natywna
- SEM i SEO
- Reklamy w wyszukiwarkach – np. Google Adwords
- Artykuły sponsorowane
- Content marketing np. blogi firmowe, webinary, wideo
Jeżeli potrzebujesz pomocy w nauczeniu się optymalizacji reklam płatnych, zachęcam Cię do skorzystania z naszego kursu, który możesz zamówić TUTAJ. Ponadto chętnie nauczę Cię jak przygotowywać strategię reklamową na potrzeby w social mediach podczas konsultacji indywidualnych – wypełnij BRIEF!