Digital marketing co to jest? Czym jest, jakie są jego rodzaje

Zastanawiasz się czym jest Digital Marketing? Jakie są jego rodzaje i na czym polega praca specjalisty Digital marketingu. Sprawdź!
Czas czytania 5 minut

Jeśli masz firmę i inwestujesz na przykład w kampanie Google Ads, prowadzenie profilu na Instagramie lub filmy promocyjne, to jesteś częścią digital marketingu. XXI wiek stał się dobą ekranów, ale tradycyjne powiedzenie “reklama dźwignią handlu” wciąż się sprawdza. Ta reklama musiała jednak zyskać nową formę, aby pojawiać się właśnie na tych ekranach – niezależnie od tego, czy przedmiotem reklamy są chusteczki higieniczne, czy kurs prawa jazdy. W swojej najprostszej definicji digital marketing jest więc reklamą za pośrednictwem kanałów cyfrowych, zwłaszcza w Internecie.

Digital marketing – co to jest? Rodzaje digital marketingu!

Co to jest digital marketing? Digital marketing to dziedzina marketingu, która wykorzystuje różne formy mediów elektronicznych do promowania produktów, usług lub marek. Jest to zbiór strategii i działań marketingowych, które wykorzystują internet, mobilne urządzenia, platformy społecznościowe i inne cyfrowe kanały komunikacyjne. Digital media marketing realizuje różnorodne cele, od budowania świadomości marki po napędzenie sprzedaży.

Firm, które od początku sprzedaż przez internet miały zarejestrowaną jako główną działalność, jest obecnie w Polsce ok. 53 tys. Digital marketing zyskuje więc znacznie. Jakie dziedziny obejmuje? Będzie to między innymi:

  • email marketing, czyli dostarczanie treści do konkretnej grupy odbiorców za pośrednictwem ich adresów e-mail,
  • płatne działania PPC (pay-per-click) zwiększające ruch na stronie internetowej – np. Google Ads,
  • optymalizacja strony www pod kątem UX (ang. user experience) – wrażeń i doświadczeń użytkownika,
  • reklama displayowa (graficzna lub tekstowa) pojawiająca się w postaci banerów na stronach internetowych,
  • content marekting (treści na stronie www i ich dystrybucja),
  • pozycjonowanie SEO mające na celu zwiększenie widoczności w wynikach organicznych wyszukiwarek,
  • działania w social mediach.
Kobieta w pracy w agencji digital marketingu

Dlaczego warto inwestować w digital marketing?

Jest wiele powodów, dla których warto inwestować w digital marketing. Najbardziej podstawowym jest ten, że z cyfrowych mediów korzystają Twoi potencjalni klienci. Skoro są obecni w Internecie praktycznie 24 godziny na dobę, to błędem byłoby to ignorować i na przykład…roznosić tradycyjne ulotki reklamowe do skrzynek domów lub bloków. Nikt nie wyklucza tego, że przykładowa pani Anna regularnie sprawdza pocztę i gdy znajdzie w niej ładną ulotkę salonu fryzjerskiego, od razu zaplanuje wizytę. Zdecydowana większość kobiet wybierze jednak salon na podstawie tego, w jaki sposób zaprezentowany jest on w świecie online. Profesjonalne zdjęcia, film promocyjny, a może aktywność na Facebooku? To zdecydowanie dobre kierunki. Online marketing może przyjmować różne oblicza.

Inne plusy inwestycji w digital marketing to możliwość:

  • kierowania działań na sprecyzowaną grupę odbiorców,
  • stworzenia wizerunku eksperta w krótkim czasie,
  • szczegółowego zmierzenia wyników.

Kierowanie działań na sprecyzowaną grupę odbiorców

Kobieta planuje na laptopie działania z zakresu digital marketingu

Załóżmy, że otwierasz stacjonarny sklep z odzieżą używaną. Możesz zdecydować o grupie klientów m.in. poprzez wybór lokalizacji. Lokal wynajęty w pobliżu uniwersytetów lub okolicznych przystanków tramwajowych to przykładowa szansa na przyciągnięcie uwagi studentek i studentów w konkretnej dzielnicy. Ale w Twoim sklepie jest też przecież miejsce na ubrania dla dzieci i starszych kobiet/mężczyzn. Poza tym byłoby świetnie, gdyby Twój second-hand odwiedzały również osoby z drugiego końca miasta lub nawet okolicznych miejscowości.

Co możesz zrobić? Wydrukować i rozwiesić plakaty w całym mieście albo postawić na digital marketing i skierować reklamę do “wymarzonych” odbiorców bez wychodzenia z domu. W kampaniach reklamowych Google Ads i na Facebooku da się łatwo skierować swoją reklamę do wybranej grupy osób. Ty określasz, gdzie mieszkają, ile mają lat, jaką mają płeć, czym się interesują, czy wolą kupować stacjonarnie, czy online i wiele, wiele więcej cech.

Stworzenie wizerunku eksperta w krótkim czasie

Zostańmy przy przykładzie stacjonarnego sklepu z odzieżą używaną, aby zobrazować, jakie jeszcze korzyści daje digital marketing. Kiedy otwierasz lokal w swoim mieście i ograniczasz się do tradycyjnych materiałów reklamowych, zbudowanie pozycji lokalnego lidera w branży może zająć Ci nawet kilka lat. Musisz przebić się przez konkurencję, zdobyć zaufanie klientów i utrzymać się na rynku. Kiedy stawiasz na digital marketing, tworzenie wizerunku eksperta i przebicie się do rankingów najpopularniejszych sklepów zostaje znacznie przyspieszone. Po pierwsze dlatego, że Twój sklep jest widoczny dla setek tysięcy osób, a po drugie dlatego, że możesz tę widoczność…wykorzystać. Profesjonalne materiały cyfrowe, które zapewnia np. wideo marketing, pozytywnie zapisują się w świadomości i pamięci potencjalnych klientów. Podobnie jest z content marketingiem i stroną internetową.

W sklepie stacjonarnym możesz z wielkim zaangażowaniem obsłużyć klienta i odpowiedzieć na jego pytania i potrzeby modowe. Jeśli jednak Twój sklep będzie miał przedłużenie np. w postaci bloga, to stanie się źródłem wiedzy, inspiracji i wskazówek dla tysięcy użytkowników, którzy codziennie wpisują różne hasła do wyszukiwarki i liczą na rozwiązanie dylematów.

Szczegółowe zmierzenie wyników

Marketingowiec sprawdza na tablecie wyniki digital marketingu

Marketing internetowy umożliwia nie tylko zaistnienie w branży, ale też dokładne przeanalizowanie prowadzonych działań. To, co robisz w social mediach lub w kampaniach Google Ads, da się ocenić pod kątem wyświetleń, kliknięć, źródeł dostępu, uzyskanych kontaktów czy poniesionych wydatków. W rezultacie wiesz, który kanał cyfrowy warto rozwijać, z którego zrezygnować i jak podnieść skuteczność reklamy.

Oczywiście mierzenie kampanii reklamowych wymaga wiedzy i poświęcenia czasu. Warto więc współpracować ze specjalistami, którzy zaproponują strategię reklamową dostosowaną do Twojej firmy, będą ją wdrażać i jednocześnie monitorować. Jeśli chcesz się zająć biznesem, a działania marketingowe powierzyć komuś innemu, to powinna Cię zainteresować współpraca z osobami na stanowiskach takich jak np. Digital Marketing Specjalist, Specjalista SEM/ SEM Manager, Content Manager i Specjaliści ds. sprzedaży.

Digital marketing – od czego zacząć?

Z powyższego akapitu łatwo wywnioskować podstawowe pytanie, na które musisz sobie odpowiedzieć. Ile czasu dziennie jesteś w stanie poświęcić na digital marketing? Rozważmy dwa warianty – z dużą ilością czasu i z brakiem czasu.

Komputer z ikonkami social mediów

Masz dużo czasu na digital marketing

Jeśli dysponujesz czasem, to na początek podejmij samodzielne działania, takie jak:

  • założenie i zoptymalizowanie strony internetowej pod kątem treści (rozbudowa opisów na poszczególnych podstronach i zakładka blogowa),
  • założenie strony typu fanpage na Facebooku i zaplanowanie postów,
  • założenie konta na Instagramie i dodawanie zdjęć,
  • wykonanie zdjęć produktów lub materiałów graficznych dotyczących usługi,
  • rozpoczęcie kampanii reklamowej Google Ads.

Konieczne będzie też poświęcenie czasu na analizę działań konkurencji i rozwój wiedzy dotyczącej marketingu. Warto również poznać narzędzia, takie jak np. Google Analytics, Google Keyword Planner.

Przeczytaj też: Samodzielnie robisz reklamy płatne na Facebooku? Koniecznie zwróć na to uwagę!

Nie masz dużo czasu na digital marketing

Laptop na biurku w agencji digital marketingu

Co zrobić, jeśli nie masz czasu na digital marketing? Wtedy warto skontaktować się z agencją marketingową i zlecić usługi marketingowe zewnętrznie. Specjaliści z agencji w czasie swojej pracy będą zajmować się ułożeniem strategii marketingowej dla Twojej firmy, jej wdrażaniem i monitorowaniem. Podejmij konsultacje marketingowe, podczas których możesz poznać plan działania na kolejne miesiące. W naszej agencji tworzenie strategii marketingowej obejmuje zaplanowanie działań, takich jak:

  • audyt marketingowy,
  • określenie grupy docelowej,
  • wskazanie mocnych stron firmy i/lub oferty,
  • zaplanowanie materiałów marketingowych,
  • przedstawienie sposobów dystrybucji zaplanowanych materiałów.

Oczywiście współpraca z agencją nie oznacza, że powierzasz im swoją markę i nie masz nad marketingiem żadnej kontroli. Obustronne zaangażowanie jest potrzebne, aby digital marketing był jak najskuteczniejszy. Nie musisz jednak samodzielnie przyswajać wiedzy, którą specjaliści zdobywali latami – również poprzez doświadczenie. Nie tracisz czasu i minimalizujesz ryzyko nietrafnych decyzji w obrębie działań cyfrowych. Digital marketing agencja może więc Cię wesprzeć w wielu działaniach.

Czym jest digital marketing? Podsumowanie

Marketing digital to inaczej marketing cyfrowy, który obejmuje wszystkie działania promocyjne wykorzystujące Internet i urządzenia elektroniczne. Efektami tych działań może być rozszerzenie zasięgów, wzrost sprzedaży i popularności marki, zdobycie nowych klientów/odbiorców i wzmocnienie profesjonalnego wizerunku. Skuteczność digital marketingu nie jest jednak dziełem przypadku, ale wymaga wiedzy, zaplanowania strategii i poświęcenia czasu na pracę w tym zakresie. Dla wielu przedsiębiorców najlepszą drogą jest agencja digital marketingu i współpraca ze specjalistami.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

handlowiec wdraa strategię lead management
DIGITAL MARKETING

Lead management – zwiększ sprzedaż dzięki 5 wskazówkom!

Czas czytania 6 minut Pozyskiwanie leadów, czyli proces lead generation to podstawowe zadanie działu sprzedaży w każdej branży. Nie wystarczy jednak zdobyć kontakt do potencjalnego klienta. Trzeba jeszcze nawiązać

DIGITAL MARKETING

Co to są leady w marketingu B2B i jak je generować?

Czas czytania 7 minut Prowadzenie biznesu ma jeden główny cel – zysk. Żeby zarabiać, trzeba jednak najpierw zdobyć klientów. W otoczeniu wzmożonej konkurencji, zwłaszcza w Internecie, nie jest to

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.