Obalamy mity o Facebooku, byś mógł rozwinąć biznes

Czas czytania 6 minut

Większość osób słyszała przynajmniej kilka teorii dotyczących sposobów działania Facebooka, które rzutowały na postrzeganie tej platformy w kontekście biznesowym. Niestety okazuje się, że większość z tych teorii to mity. Wiara w nie sprawia, że Twoje działania marketingowe na Facebooku są nieskuteczne, lub że nie wykorzystujesz potencjału jaki niesie w sobie to narzędzie. Rozwiewam więc najpopularniejsze mity o Facebooku, byś Ty mógł działać efektywniej.

Skąd się biorą mity o Facebooku?

Wiele osób czuje się niepewnie korzystając z Facebooka jako narzędzia marketingowego. Tymczasem, jeżeli zrozumiesz, dlaczego klienci kupują, będziesz potrafił im sprzedawać wykorzystując potencjał Facebooka. Musisz jedynie odciąć się od nieprawdziwych teorii. Skąd w takim razie biorą się te popularne mity? Wynikają one z tego, że gdy osoby prowadzące swoje Fanpage, nie widzą oczekiwanych efektów wyciągają wnioski wyłącznie na podstawie małej próbki osób śledzących ich opublikowane posty. Wówczas taki przedsiębiorca przekłada swoje subiektywne wrażenia na ogół sposobu działania Facebooka. Zapominamy, że Facebook jest narzędziem i to czy dany projekt się uda, zależy od sposobu jego użycia.

Poznaj więc najpopularniejsze mity o Facebooku i zmień swoje podejście, by móc czerpać z niego maksimum korzyści dla swojego biznesu.

MIT o Facebooku 1: Facebook nie sprzedaje?

Prawdą jest, że z Facebooka przecież nie korzystamy po to, aby coś kupić. Chcemy po prostu miło lub wartościowo spędzić czas i coś zyskać. Jednak to wcale nie wyklucza możliwości czerpania korzyści sprzedażowych z prowadzenia firmowych Fanpage’y. Okazuje się, że Facebook owszem nie sprzedaje, ale tylko wtedy, gdy źle się reklamujemy. Otóż osoby chcące coś sprzedać poprzez Facebooka zwykle używają w swoich postach zwrotów „kup już teraz”, „super promocja na produkt” itp. Próbują sprzedać zbyt bezpośrednio używając nachalnych, oklepanych frazesów. Tymczasem, skoro wchodzimy na Facebooka nie po to, aby kupować, lecz zyskać kontakty, wiedzę, rozrywkę czy inspiracje – to firmy powinny właśnie te oczekiwania swoich odbiorców spełniać, a sprzedawać przy okazji. Kupujemy, gdy już dobrze się czujemy na danej stronie. Mit mówiący, że Facebook nie sprzedaje wynika więc z niezrozumienia tego, jak i dlaczego ludzie kupują.

Sprzedaż na Facebooku
Uproszczony schemat sprzedaży w social media. Bez dwóch pierwszych etapów trudno o efekty z ostatniego.

MIT o Facebooku 2: Istnieją magiczne godziny publikacji postów

Popularnym stereotypem jest założenie, że lepiej jest publikować posty rano i wieczorem, bo w ciągu dnia ludzie przebywają w pracy, więc do nich nie docieramy. Jest to mylne założenie. Jeżeli potrzebujesz dowodu, wejdź w statystyki swojej strony na Facebooku i kliknij „posty”. Zobaczysz wykres wskazujący godzina po godzinie aktywności na stronie w ciągu danego dnia. Jedyny spadek przypada w nocy – między godziną 22 00 a 6 00. W ciągu dnia natomiast poziom wykresu jest w miarę stały i nie widać wyraźnych odchyleń o konkretnych godzinach. Poza tym, nie łudźmy się – większość osób przegląda Facebooka w czasie pracy i to może nawet częściej niż będąc w domu.

Zamiast więc planować strategię marketingową w oparciu o godziny publikowania, zwróć uwagę na jakość każdego postu. Obecnie na Facebooku kompletnie nie liczy się chronologia postów. Opublikowane treści w danych dniach i godzinach nie wyświetlają się po kolei, bo liczy się wyłącznie to, jakie post wywołuje interakcje. Przeanalizuj jakie reakcje wzbudzi post i czy jest na tyle dobry, że będzie rodził zainteresowanie i emocje. Jeżeli wywoła emocje, to odbiorca na niego zareaguje kliknięciem lub skomentuje, a wówczas ten post będzie wyżej na tablicach Twoich potencjalnych klientów. Oznacza to, że nieważne, kiedy post został opublikowany, bo i tak będzie wyświetlał się wyżej niż te, które miały mniejszą wartość dla odbiorców.

MIT o Facebooku 3: Facebook to sam spam

Coraz więcej osób narzeka, że z czasem narosło na ich tablicach wiele niepotrzebnych i nieciekawych publikacji. Skrolując swoje tablice nie wychwytują więc wartościowych postów, bo giną one w morzu spamu. Wówczas stwierdzają, że „Facebook się kończy”. Nic bardziej mylnego. Bo to, że na Twoim Facebooku pojawia się dużo śmieciowych postów, nie jest globalnym stanem rzeczy. Jak oczyścić swoją tablicę ze spamu? Rozwiązaniem jest kliknięcie „Przestań obserwować”. Ułatwi Ci to korzystanie z Facebooka i sprawi, że będziesz czuć się na nim lepiej. Kontrola obserwowanych profili i stron sprawi, że Facebook spełni indywidualne oczekiwania i dopasuje wyświetlane treści i reklamy do Twoich zainteresowań. Organizując swój Facebook możesz się przekonać, że jest wartościowy i wciąż może dawać Ci inspiracje, wiedzę, rozrywkę, które będą dopasowane w sposób spersonalizowany.

MIT o Facebooku 4: Polubienia obniżają zasięgi

Czy słyszałeś o tym, że polubienia postów sprawiają, że docierają one do mniejszego grona odbiorców? Jeżeli tak, to śpieszę z wieścią, że to mit. Jest bowiem wręcz przeciwnie. Reakcje na posty pomagają w zasięgach. Co jeszcze w takim razie wpływa na poprawę zasięgów? Komentarze, dyskusje, reakcje, udostępnienia, regularne publikowanie, ale wyłącznie wartościowych postów. Kiedyś same udostępnienia w znaczący sposób wpływały na podniesienie zasięgów. Obecnie dużo ważniejsze jest to, czy ktoś faktycznie okazał zainteresowanie udostępnionym postem. Gdy udostępniasz post to opisz, dlaczego to robisz i do kogo go kierujesz.

Jak poprawić zasięg posta Facebook
Jak poprawić zasięg postów na Facebooku?

MIT o Facebooku 5: Facebook zaburza relacje międzyludzkie

Kolejną opinią często wygłaszaną na temat korzystania z Facebooka jest to, że zaburza on relacje między ludźmi. Wynika to z przekonania, że wirtualne kontakty są gorszej jakości niż te realne w codzienności. Czy Facebook psuje relacje międzyludzkie? Stanowczo nie. To nie jest wina sprzętu, że my ze sobą nie rozmawiamy stojąc w sklepowych kolejkach lub czekając na przystanku autobusowym. Po prostu Facebook daje nam możliwość kontroli z kim w danej chwili chcemy porozmawiać i czy w ogóle mamy na to ochotę. Rozmowy prowadzone przez komunikatory mają dla nas tę samą wartość i znaczenie, co te odbywające się twarzą w twarz. Facebook pozwala nam komunikować się zdalnie, co w wielu przypadkach okazuje się być ratunkiem dla relacji, by mogły one w ogóle przetrwać.

To nie jest tak, że Facebook zaburza relacje

On te relacje w pewnym stopniu zmienia, ale z pewnością nie wpływa na nie destrukcyjnie. Po prostu jest kolejną z wielu form spędzania czasu. To, że przebywamy wraz z członkami rodziny w jednym pomieszczeniu, nie oznacza, że musimy nieustannie ze sobą konwersować, bo w przeciwnym razie coś z naszymi relacjami jest nie tak. Każde z nas ma swoje indywidualne zainteresowania, ulubione sposoby spędzania czasu. Gdy jedno czyta książkę, drugie w tym czasie muzyki, a kolejna osoba przegląda Facebooka – to nie ma w tym nic złego. Problem byłby w momencie, gdyby pojawiło się uzależnienie i nasze relacje byłyby wyłącznie w świecie wirtualnym, a najbliższe osoby by przez to cierpiały. Tak jak z książek korzystamy, by się zrelaksować lub wzbogacić swoją wiedzę, tak samo używamy Facebooka.

Serwis społecznościowy więc nie zaburza relacji, ale modyfikuje ich przebieg oraz formę kontaktu. Bo jeżeli chcesz mieć realną relację, to odkładasz telefon i idziesz ją budować, a gdy potrzebujesz przerwy, to sięgasz po książkę, Facebooka, składanie modeli samochodów. Facebook to tylko inny sposób spędzania wolnego czasu. Ponadto pozwala pozyskiwać nowe, wartościowe relacje. Poprzez grupy społecznościowe wiele osób poznaje nowych przyjaciół, pozyskuje relacje biznesowe. Facebook pomaga także utrzymać stały kontakt z osobami, których już nie mamy możliwości widywać na co dzień, bo się przeprowadziliśmy lub one wyjechały. Trudno jest więc uznać destrukcyjny wpływ Facebooka na relacje międzyludzkie.

MIT o Facebooku 6: Ludzie starsi nie korzystają z Facebooka

Przekonanie, że nie warto publikować postów na Facebooku pod kątem ludzi starszych jest już dziś nieaktualne. Kiedyś panowało wykluczenie technologiczne w stosunku do osób, które przekroczyły wiek 60 lat. Natomiast obecnie wchodząc w statystyki grup odbiorców możesz się przekonać, że konta na mediach społecznościowych ma aż 1600000 osób w Polsce, które mają powyżej 60 roku życia. Jest to więc potężna grupa docelowa. Dlatego firmy, które mają produkty lub usługi dedykowane tej grupie wiekowej powinny wykorzystać ten duży, niewykorzystany jeszcze w pełni potencjał jakim jest promowanie na Facebooku.

Popularne mity o Facebooku
Inne powtarzane często mity o Facebooku

Jakie jeszcze znasz mity Facebooka? Chętnie je zweryfikujemy dla Ciebie!

PS: Jeśli tematyka Cię interesuje i chcesz publikować w swoich social media świadomie, to myślę, że w tym momencie możesz sprawdzić ebook, jaki o tym napisalismy. Rozbijamy w nim na 77 stronach wszystkie główne pytania i mity o facebooku. Podczas krótkiej premiery kupiło go ponad 150 osób i mamy 100% pozytywnych recenzji od czytelników. Zobacz ebook w linku:

https://kamansocialmedia.pl/produkt/kiedy-pisac-posty-50-najczestszych-pytan-o-social-media/

Masz 14 dni na sprawdzenie czy ta wiedza przyda się w Twoim biznesie. Ze swojej strony dajemy gwarancję satysfakcji, bo wiemy ilu osobom już pomogła.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

lead generation
Bez kategorii

Generowanie leadów – 5 największych błędów małych firm

Czas czytania 10 minut Generowanie leadów sprzedażowych i przekuwanie ich na płacących klientów jest kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa. Z perspektywy małych firm, które często operują na niewielkich budżetach, jest to

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.