Założenie własnej firmy to pod względem formalnym nic trudnego, ale od tego momentu zaczyna się proces, który będzie od Ciebie wymagać wielozadaniowości w różnych obszarach i walki o rozwój oraz przychody. Wpis do rejestru działalności regulowanej to nie wszystko. Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z umiejętnością precyzyjnego poruszania się w dość skomplikowanym systemie licznych zadań. Od sformułowania pomysłu na własny biznes do stworzenia strony internetowej, kanałów social media i koncepcji marketingowej marki – musisz wykonać kilka niezbędnych kroków, zanim uruchomisz swoje przedsięwzięcie. Warto je więc dobrze przemyśleć i zaplanować, jeszcze zanim złożysz wniosek w celu rejestracji firmy. Na co warto zwrócić uwagę, aby zyskać przyszłych klientów?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Na co zwrócić uwagę jeszcze przed otworzeniem działalności gospodarczej?
- Jakie aspekty należy zaplanować w zakresie marketingu, gdy tworzysz własny biznes?
- Na jakie pytania warto sobie odpowiedzieć przed rozpoczęciem działalności gospodarczej?
Rozpoczęcie działalności gospodarczej – nic trudnego?
O ile zapisanie się do rejestru działalności regulowanej to nic trudnego, to zapewnienie jej rozwoju to już solidne wyzwanie dla każdego początkującego przedsiębiorcy. W samym wrześniu 2023 r. działalność gospodarczą rozpoczęło 31 886 nowych podmiotów, co jednak nie oznacza, że mają takie same utrzymać się na rynku. Większość osób koncentruje się na tym, co będą musieć realizować i wdrażać od momentu, gdy otworzą własną działalność gospodarczą. Tymczasem zapominają o tym, że cały proces powinien się zacząć dużo wcześniej przed tym formalnym krokiem. A konkretnie dokładnie w chwili podjęcia decyzji o zakładaniu firmy w danej branży i znalezienia na nią pomysłu. Już wtedy masz przed sobą naprawdę dużo do zrobienia, dlatego nakreślenie strategii z odpowiednim wyprzedzeniem pomoże Ci stawić czoła licznym wyzwaniom, a następnie sukcesywnie pracować nad osiąganiem swoich biznesowych celów.
Kluczem do sukcesu jest dobre przygotowanie. Bez przemyślanego i zarazem elastycznego planu działania, Twoje działania będą prowadzone niekonsekwentnie i na oślep, a to niesie za sobą duże ryzyko porażki. Nie twierdzę, że intuicja w biznesie jest czymś zbędnym. Wręcz przeciwnie, gdyż tzw. “intuicja przedsiębiorczości” często ma duże znaczenie dla powodzenia w biznesie, ale nie można opierać się wyłącznie na niej. Dlatego potrzebujesz solidnych fundamentów w postaci wiedzy, wszechstronnych umiejętności biznesowych, ale i strategii. To da Ci świadomość tego, w jakim miejscu na rynku znajdzie się firma.
Przygotuj strategię biznesową zanim wejdziesz na rynek
Strategia biznesowa nie musi być jakoś szczególnie rozbudowana, mimo że sama nazwa z pewnością na to wskazuje. Niemniej jednak, dobra strategia to taka, która pozwala nam usystematyzować swoje zasoby i możliwości, a także zoptymalizować plan działań, gdy już wejdziemy na rynek oficjalnie.
Pracując ze swoimi klientami w ramach agencji marketingowej, często podczas indywidualnych konsultacji uczę ich nie tylko wdrażać, ale i tworzyć strategie biznesowe oraz marketingowe dopasowane indywidualnie do ich pomysłu na biznes. Co ciekawe, później otrzymuję od nich bardzo budujące feedbacki, że realizowane strategie przynoszą efekty. Okazuje się więc, że często wystarczy po prostu usystematyzować swoje pomysły biznesowe i z profesjonalnym podejściem odnieść je do sytuacji rynkowej, oczekiwań potencjalnych klientów i własnych zasobów.
Pamiętaj, że strategia biznesowa (oraz marketingowa) i poszczególne działania wdrażane w jej zakresie muszą być elastyczne. Co to oznacza? Musisz być otwarty na ewentualne wprowadzanie modyfikacji, gdy okaże się to konieczne. Nie chodzi tylko o zmniejszenie ryzyka popełnienia błędu. Pozwoli to przede wszystkim dopasowywać się do szybko zmieniających się okoliczności, trendów, oczekiwań klientów. Niemniej jednak, przygotowanie strategii biznesowej przed wejściem na rynek jest niezwykle istotne.
Nie bez powodu przedsiębiorcy ubiegający się o dofinansowania państwowe lub unijne na założenie własnej działalności gospodarczej muszą oprócz wniosku przedłożyć również biznesplan. Stanowi bowiem dowód, że pomysł na biznes został precyzyjnie przeanalizowany, dopracowany i odniesiony do realnych warunków.
Przemyśl i dopracuj pomysł na biznes
Wpadasz na genialny pomysł na biznes i czujesz, że świat stoi przed Tobą otworem, a możliwości same będą wpadać w ręce. Postanawiasz więc zacząć działać na własną rękę i założyć firmę. Poczucie olśnienia dodaje Ci skrzydeł i adrenaliny sprawiając, że czujesz już te miliony przychodów na swoim koncie. Pamiętaj jednak, że realizacja pomysłów wymaga poświęcenia czasu, ale często i inwestycji finansowej. W niektórych przypadkach może wiązać się z potencjalnym ryzykiem (większym lub mniejszym, ale jednak).
Musisz dopracować i przetestować swoją koncepcję, aby upewnić się, że jest realistyczna i wykonalna. Często bowiem w trakcie realizowania pomysłów biznesowych okazuje się, że koncentrowaliśmy się głównie na zamyśle i efektach, jakie przyniesie ich wdrożenie. Co pomijamy? Wszelkie szczeble, które musimy przejść zanim tam dojdziemy. Zwykle okazuje się, że wiele założeń nie było odniesionych do realnego stanu rzeczy np. sytuacji rynkowej, działań i zasobów konkurencji, trendów marketingowych itd.
Odpowiedz sobie na pytanie: „Czy mój pomysł służy tylko celom osobistym, czy istnieje też odpowiednie zapotrzebowanie rynkowe?”. Ważne jest, aby podążać za swoimi pasjami, ale kluczowy czynnik jednak stanowi potencjalny popyt na Twój produkt lub usługę i to czy będą one takiej jakości, jakiej rzeczywiście oczekują potencjalni zainteresowani. Aby pomysł na biznes mógł się rozwinąć w dobrze prosperującą firmę, pomyśl o nim w kategoriach skalowalności i długoterminowego zapotrzebowania wśród potencjalnych odbiorców.
Dlaczego warto przetestować swój pomysł?
Zanim założysz firmę w celu zrealizowania swojego pomysłu na biznes, musisz zweryfikować jego szanse powodzenia w świecie rynkowym. Co zrobić, aby poczuć się pewniej i sprawdzić, czy pomysł ma realną szansę na sukces? Korzystając z wybranej metody badawczej przetestuj go! Masz kilka możliwości – od badań grup fokusowych do zbierania informacji w ankietach i wywiadach, aż po analizę rynku w konkretnej branży.
Obecnie popularną strategią na zbadanie potencjału pomysłu jest zbudowanie strony docelowej (landing page) przeznaczonej dla Twojej grupy docelowej i sprawdzenie, jakie będzie zainteresowanie wśród odbiorców. To niezbyt kosztowna metoda, która w dodatku pomoże określić poziom popytu rynkowego na produkt lub usługę i zarazem wzbudzi zainteresowanie Twoim pomysłem. Pozwoli też przy okazji zebrać już bazę osób, które będą potencjalnie zainteresowane produktem lub usługą, gdy już wprowadzisz je oficjalnie na rynek po założeniu firmy. Jest to też technika stosowana przez już działające firmy, które chcą wdrożyć nowy produkt do swojej oferty i wzbudzić nim zainteresowanie. Takie działanie nazywamy marketingiem oczekiwania. Gdyż przedstawiciele grupy docelowej wiedzą wcześniej, że produkt pojawi się na rynku, oczekują na niego i są za to wynagradzani np. rabatami lub gratisami.
Jeśli okaże się, że Twój pomysł nie zaciekawił potencjalnych klientów, konieczne będzie przemyślenie innych możliwości. Zastanów się, czy i jak możesz udoskonalić lub odświeżyć swoją koncepcję. Sprawdź, czy da się stworzyć coś bardziej innowacyjnego, albo jak można zmodyfikować pierwotny pomysł, aby Twoja oferta odpowiadała na rzeczywiste potrzeby konsumentów.
Przeczytaj też: Jak wprowadzić produkt na rynek, aby ludzie chcieli go kupować?
Określ klienta docelowego
Określenie buyer persony jest jednym z kluczowych aspektów, jakie należy zrobić już na etapie planowania swojego biznesu. Jeśli masz już pomysł na biznes musisz określić do kogo będziesz kierować swoją ofertę oraz kogo rzeczywiście może ona zainteresować, bo spełni jej oczekiwania, potrzeby, rozwiąże konkretne problemy. Pamiętaj, że nie ma oferty, którą będą zainteresowani absolutnie wszyscy. Jeśli coś jest dla wszystkich, to jest dla nikogo.
To, jak ostatecznie będzie się definiować Twoja grupa docelowa precyzują w głównej mierze warunki rynkowe, a one też się przecież zmieniają. Jednak już w początkowej fazie musisz zadać sobie pytanie, dla kogo Twój produkt będzie najbardziej przydatny? Pozwoli Ci to też lepiej go dopracować, ale i zaplanować odpowiedni plan w zakresie jego promowania w social mediach i nie tylko.
Zacznij od określenia podstawowych cech Twojego idealnego klienta: jego płeć, wiek, miejsce zamieszkania (wieś, duże miasto), wysokość zarobków (co jest istotne przy późniejszym ustalaniu cen produktów) oraz potrzebę lub problem, jakie chcesz rozwiązać w ramach swojego biznesu. Musisz mieć świadomość tego, do kogo kierujesz swoją ofertę, aby móc ją odpowiednio zareklamować i wreszcie sprzedać. Dzięki temu łatwiej pozyskasz leady sprzedażowe.
Zastanów się, jakie są wspólne cechy dla grupy docelowej:
- Przedział wiekowy
- Zainteresowania
- Miejsce zamieszkania
- Styl życia
- Płeć
- Dochód
- Potrzeby
- Problemy
- Oczekiwania
Model biznesowy a jednoosobowa działalność gospodarcza
Model biznesowy to wszystko to, co stanowi fundament Twojego biznesu. To informacje, dzięki którym masz świadomość do kogo kierujesz swoje usługi, jak możesz segmentować klientów, w jaki sposób osiągniesz zyski, jakie produkty sprzedasz (i jakimi kanałami dystrybucji) oraz jakie działania musisz podjąć, aby pozyskać kolejnych klientów i zwiększać swoją płynność finansową.
Model biznesowy będzie się też dopracowywać z czasem, po tym jak przetestujesz różne rozwiązania. Jest więc elastyczny tak jak strategia marketingowa i biznesowa. Daj sobie czas na zweryfikowanie tego, jakie techniki sprawdzają się najlepiej w konkretnej branży i sytuacji rynkowej.
Przygotuj wstępną strategię marketingową
Niezależnie od tego co będzie oferować Twoja firma, musisz dotrzeć do klientów, by im ją przedstawić. Zaplanuj więc, jakich kanałów promocji potrzebujesz, aby móc zaprezentować swoje możliwości. A w dobie Internetu są one naprawdę duże. Osiągnięcie celu jest jednak czasochłonne i wymaga inwestycji w reklamy płatne. Możesz założyć fanpage na Facebooku, skorzystać z grup facebookowych, założyć profil na Instagramie lub prostą stronę lądowania, która pozwoli Ci zebrać adresy mailowe zainteresowanych osób, w zamian za udostępnienie ciekawego dla nich materiału (np. ciekawego e-booka, nagrania, czy wideo szkolenia). Wybierz to, co najlepiej pasuje do Twojej działalności.
Planując strategię marketingową swojej firmy czy marki traktuj ją jako przewodnik, który ma pomóc w wyborze narzędzi, zdefiniowaniu priorytetów i celów, planowaniu i realizacji projektów. Nie od dziś bowiem wiadomo, że świadomie zaplanowane działania są efektywniejsze. Skuteczny marketing to proces długofalowy i oparty na regularności. Jeżeli więc nie będziesz miał rozpisanego planu działań, bardzo łatwo zatracisz się w codziennych obowiązkach i nie będziesz skuteczny w działaniach promocyjnych i przez to nie dotrzesz do osób zainteresowanych ofertą lub zrobisz to w sposób niezbyt ich zachęcający.
Co powinna zawierać podstawowa strategia marketingowa?
- Cele marketingowe – np. zwiększenie zasięgów w social media, pozyskanie ruchu na stronie internetowej, wypozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce, większe zainteresowanie w Twojej okolicy, stworzenie listy do mailingu, więcej zapytań od potencjalnych klientów, zwiększenie liczby kliknięć w płatnych reklamach itp.
- Analiza rynku i firmy – np. metodą analityczną SWOT
- Określenie grupy docelowej
- Kanały komunikacji marketingowej – metody bądź narzędzia używane w konkretnych aktywnościach marketingowych. Mogą to być cyfrowe lub offline’owe kanały. Pierwsze obejmują na przykład strony www, social media, mailing, aplikacje. Drugie to: reklamy banerowe, broszury, ulotki, billboardy. W jaki sposób wybrać odpowiednie kanały komunikacji marketingowej? Nie musisz wykorzystywać wszystkich możliwych metod i narzędzi. Lepiej wybrać kilka najbardziej optymalnych i na nich się skoncentrować, aby w pełni wykorzystać ich potencjał.
- Wskaźniki efektywności (KPI) – to wszelkie dane, które pokazują skuteczność działań marketingowych i postęp w osiąganiu wyznaczonych celów. Pozwalają zrozumieć wpływ podejmowanych działań marketingowych na rozwój swojego biznesu. Zastanów się, które dane są dla Ciebie potrzebne w danym czasie, bo będą one się zmieniać w miarę rozwoju Twojego marketingu. Najlepszą metodą jest dopasowanie ich do wyznaczonych celów marketingowych. Na początku skup się na mierzeniu: sprzedaży, ilości leadów sprzedażowych, ruchu na www i w social media, zasięgów komunikatów, przyrostu liczby obserwujących profile i ilości interakcji w social mediach.
- Plan działania – czyli rozpisanie sposobów na osiągnięcie wyznaczonych celów marketingowych. Rozpisz sobie konkretny plan działania i określ systematyczność na okres trwania realizowania strategii marketingowej. Możesz do tego wykorzystać arkusze kalkulacyjne, kalendarz, planner. Jakie przykładowe działania marketingowe możesz zaplanować? Jakie przykładowe działania możesz wykonywać? Np. regularne publikacje w social mediach, działania SEO, prowadzenie bloga, newsletter / mailing, przygotowanie wideo, wdrożenie reklam płatnych, gościnne artykuły eksperckie na innych blogach lub w serwisach branżowych, udział w targach branżowych oraz lokalnych wydarzeniach, produkcja ulotek, broszur, plakatów itp.
- Zasoby i budżet marketingowy – określ jaką sumę w perspektywie każdego miesiąca możesz przeznaczyć na reklamy płatne w Internecie i inne działania marketingowe. Policz dokładnie wydatki niezbędne do zrealizowania swojej strategii marketingowej i zweryfikuj plan działania w oparciu o posiadany budżet.
Plan na biznes – co powinien zawierać?
- Określenie przedmiotu działalności
- Sprecyzowanie grupy docelowej konsumentów
- Analiza konkurencji i sytuacji rynkowej
- Opracowanie strategii biznesowej i marketingowej
- Stworzenie harmonogramu działania
- Dokonanie analizy SWOT
- Ustalenie struktury własności
- Określenie sposobu zarządzania
- Dokonanie podziału obowiązków
- Kalkulacja kosztów
- Prognoza finansowa przychodów ze sprzedaży
- Weryfikacja przyjętych założeń
- Budowanie wizerunku marki
- Opracowanie spójnej strategii wizualnej firmy
Podsumowując
Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga od przedsiębiorcy wielu umiejętności, a jedną z nich jest planowanie i przewidywanie trendów. Dobre przygotowanie to pierwszy krok w drodze do własnej firmy i jej sukcesu. Już w tym momencie możesz udowodnić, że jesteś osobą kompetentną, godną zaufania i poważnie podchodzącą do stawianych jej zadań. Wyciągnij wnioski i prześcignij innych przedsiębiorców! Jeżeli jesteś ciekaw, jakich błędów nie popełniać startując z nowym biznesem, koniecznie zajrzyj TUTAJ.
Zachęcam Cię do podzielenia się swoją historią. Jak przygotowujesz się do biznesu? Jakie błędy popełniłeś na początku? Z jakimi największymi wyzwaniami się zmierzyłeś?
Wiedza w pigułce
Co to jest strategia marketingowa?
Strategia marketingowa to plan działań i celów marketingowych pozwalający zrozumieć charakter firmy, jej miejsce na rynku, grupę docelową i to, jak się powinna rozwijać. Strategia opisuje ogólny status firmy, jej otoczenie biznesowe, szanse i zagrożenia, klientów, a także plan działania, który pozwoli zrealizować wyznaczone cele. Jest to sposób na pozyskanie pierwszych klientów.
Co to jest biznes plan?
Biznes plan tworzony jest przez początkujących przedsiębiorców i nie tylko w celach planistycznych, zarówno na wewnętrzne jak i zewnętrzne potrzeby przedsiębiorstwa. Jego głównym zadaniem jest ocena opłacalności przewidzianych przedsięwzięć gospodarczych. Opisuje zarówno obecną jak i przyszłą działalność gospodarczą. Powinien zawierać informacje odnośnie przewidywanych szans i zagrożeń, badanie rynku, analizę finansową oraz wyliczenia finansowe obrazujące planowane wyniki finansowe, a nawet szacować kwestie takie jak zatrudnienie pracowników, formę opodatkowania czy wybrane ubezpieczenia społeczne. Warto więc go wykonać na długo przed rozpoczęciem działalności, a nie gdy rejestracja firmy jest już w toku, a Ty stajesz się podatnikiem VAT.
Jeżeli chcesz założyć firmę i zastanawiasz się jak przygotować strategię, dobrze trafiłeś. Dobrze jest mieć profesjonalnego przewodnika, kogoś kto poprowadzi Cię w biznesie i pomorze zacząć z przytupem wejść na rynek, a nie tylko jak założyć własną firmę. Jeśli potrzebujesz wsparcia, porady, konsultacji albo promocji swojego biznesu, wypełnij BRIEF, a chętnie się z Tobą skontaktuję.