Jak oszacować budżet marketingowy w firmie w 2022 roku? [konkretne liczby i kwoty]

Zastanawiasz się, jaką kwotę powinieneś przeznaczać na marketing swojej firmy? Pomożemy Ci znaleźć precyzyjną odpowiedź na to pytanie.
Czas czytania 5 minut

Jaki budżet marketingowy przygotować na 2022 i jak go rozłożyć, by od początku intensywnie pozyskiwać klientów, a jednocześnie pamiętać o długofalowych efektach takiego działania? Jak dopasować strategię biorąc pod uwagę, że w 2021 większość sprzedaży przeniosła się do Internetu? To wszystko w tym artykule.

Podcast ToM- Tomek o Marketingu

Jeżeli wolisz słuchać niż czytać, zapraszam (podcast nagrałem w 2021 roku, jednak wnioski są w 100% aktualne):

EDIT: Artykuł został napisany w 2021 roku, jednak uaktualniłem go o kwoty i dodatkowe elementy, by jeszcze lepiej pomagał w 2022.

Na początek konkrety – budżet marketingowy w firmie

Sposobów, by ustalić Twój budżet marketingowy jest na rynku cała masa. W tym artykule przyjmiemy najbardziej uniwersalny model podziału środków na reklamę. Będziemy bazować na przychodzie z poprzedniego roku. Prawdopodobnie, jeśli czytasz ten artykuł – znasz już tę sumę. Przyjmijmy, że to idealny punkt wyjścia. 

Ambicje firmy a działania marketingowe

Kiedy mamy już przychód, należy zastanowić się nad drugą kluczową rzeczą: Jakie ambicje na 2022 rok ma firma. Czy zyski z 2021 są zadowalające, czy chcecie je mocno zwiększać? Czy trzeba układać strategię i wdrażać nowe kanały dotarcia do klienta, czy jedynie kontynuować już sprawdzone rozwiązania, bo budżet marketingowy już jest “naciągnięty”?

Pojawia się też pytanie, na ile skutecznie wykorzystaliście poprzedni rok na przeniesienie marketingu do internetu. Na ile jesteście zadowoleni z poniesionych do tej pory wydatków i efektów z tych działań?

Budżet marketingowy a branża w jakiej działa firma

Przyjmuje się, że ogólnie budżet powinien mieścić się w skali 5-18% przychodów. Jeśli znasz wyniki za 2021, to możesz sobie już odpowiedzieć na to, jakie widełki na inwestycje w 2022 warto przyjąć do dalszych rozważań.

Następnie należy zastanowić się nad tym, jakie w Twojej branży są średnie wydatki marketingowe. Przykładowo, średni budżet marketingowy w branży edukacyjnej to 11% przychodów firmy, a w usługach b2c to już 15%. Natomiast największe inwestycje na marketing (zupełnie poza skalą!) będą w start-upach, ponieważ tam budżet marketingowy to nawet 20-25% całego budżetu firmy.

( źródło z 2017r: https://deloitte.wsj.com/cmo/2017/01/24/who-has-the-biggest-marketing-budgets/)

Czy chcesz podbijać Internet?

Ostatnie lata pokazały, że obecność marki w Internecie jest kluczowa. Praktycznie wszystkie firmy były zmuszone ad hoc szukać sposobu na odnalezienie się w nowej rzeczywistości. Brawa dla tych, którym się to udało.

To, co jednak ważne, to odpowiedź na pytanie, jak doświadczenia z poprzedniego roku wpłyną na Twój budżet marketingowy w 2022? Jakie wnioski wyciągniesz? Jak przesuniesz budżety? W tym celu warto zapytać się w prosty sposób: Jaką część sprzedaży/zapytań firma planuje pozyskiwać z Internetu: 50/80/100%?

Wtedy kwotę, jaką uzyskałeś w poprzednim akapicie mnożysz przez ten procent i otrzymujesz szacunkowe rozłożenie budżetu pomiędzy online i offline.

Co dalej zrobić z tym budżetem marketingowym?

Warto być świadomym na jakie elementy może podzielić go dla Ciebie agencja reklamowa i jakie działania będzie można podjąć w związku z tym budżetem.

Powinieneś zaplanować w swoim budżecie tego rodzaju wydatki:

Budżet Facebook i Instagram Ads – ok. 22% budżetu

W Polsce wciąż mamy duży potencjał w zakresie Facebook Ads. Konkurencja pomiędzy reklamodawcami jest jeszcze bardzo niska i to świetne miejsce do pozyskiwania nowego ruchu. Powinno być wliczone jako jeden z kluczowych elementów lejka sprzedażowego. Zwłaszcza w jego pierwszych etapach.

Dodatkowo, warto nadmienić, że reklamy uruchamiane z tego portalu wyświetlać się mogą również na Instagramie i Messengerze, co zwiększa potencjał tego medium i wiele firmy traktuje ten budżet jako całościową kwotę na reklamy w social media.

Ile kosztuje kampania reklamowa na Facebooku?

W 2022 minimalny rekomendowany przez KAMAN budżet mediowy miesięcznie na kampanie reklamowe Facebook Ads i Instagram to 2500 zł

Budżet Google i Youtube Ads – ok. 23% budżetu

Najczęściej wykorzystywane narzędzie reklamowe w firmach w Polsce. Utarło się, że ludzie “oglądają na Facebooku a kupują w Google”.

Choć to nie prawda, to jednak nie powinniśmy pomijać tego medium w swoich inwestycjach na marketing, bo dla wielu branż mimo wysokiej konkurencji wciąż sprawdza się znakomicie.

Ile kosztuje Google Ads?

W 2022 minimalny rekomendowany przez KAMAN budżet mediowy miesięcznie na Google Ads to 3000 zł

Email marketing – ok. 5% budżetu

Dobre praktyki marketingowe mówią, że każda rozsądna firma powinna mieć swoją bazę mailową. Dlaczego? Wysyłanie maili jest darmowe, gdy już zbudujesz bazę. Uniezależniasz się od “kaprysów” Google i Facebooka.

Możesz zbudować w mailach naprawdę zaawansowane lejki sprzedażowe. To wszystko powoduje, że na polskim rynku profesjonalny i ciekawy mailing wraca do łask.

SEO/Content marketing – ok. 18% budżetu

Edukowanie klientów i prezentowanie swojej wiedzy to trend, który jeszcze długo będzie przynosił zyski świadomym firmom. Obojętne czy chodzi o pisanie bloga, czy prowadzenie social media, czy artykuły gościnne online. Wszyscy obecnie spędzamy coraz więcej czasu w Internecie. Wyszukujemy to, co nas interesuje, rozwijamy swoje hobby, edukujemy się.

To idealny sposób na dotarcie do klienta, który jeszcze nie jest gotowy kupić, ale chętnie zapozna się z Twoją firmą i sposobem Waszego myślenia, aby kupić później. Jeżeli obecnie nie masz kosztów budżetu marketingowego na edukację, to prawdopodobnie warto przeznaczyć właśnie taką część pieniędzy, by lepiej prezentować swoje działania reklamowe.

Zarządzanie/Szkolenia/Doradztwo – ok. 28% budżetu

Obsługa agencji reklamowej, szkolenie własnego zespołu i transfer wiedzy w postaci konsultacji indywidualnych na temat Twojego marketingu to coś, co może pomóc Ci zaoszczędzić 2-3 lata uczenia się na błędach. Wsparcie agencji marketingowej, to również sposób na szybkie docieranie do nowych klientów, bez powierzania wyników przypadkowi i uczeniu się na błędach.

Agencja często szybciej przygotuje materiały, zaproponuje podział budżetu skuteczny w przypadku firm Twojej wielkości, oraz zrobi audyt dotychczasowych działań w zakresie Waszej promocji produktów czy usług.

W 2022 roku jeśli chcesz rozwijać prężnie firmę możesz nie mieć tyle czasu, aby zdobywać całą wiedzę samodzielnie. Za ekspertyzę i wsparcie warto płacić. Wtedy biznes rozwija się sprawniej. 

Ile kosztuje współpraca z agencją reklamową?

W 2022 roku minimalny rekomendowany budżet obsługi agencyjnej, by współpracować z profesjonalistami to powyżej 2000 zł netto miesięcznie

Narzędzia marketingowe – ok. 4% budżetu

System do mailingu, automatyzacja pozyskiwania leadów poprzez narzędzie Zappier, CRM w firmie lub jakiekolwiek inne narzędzia, które ułatwią Ci mierzenie, planowanie i wdrażanie kampanii to też element, jaki warto uwzględnić w budżecie marketingowym na 2022, po to by bardziej automatycznie realizować pewne cele i optymalizować koszty działań marketingowych. Wykorzystanie takich narzędzi pozwala po pierwsze: realizować ciekawsze kampanie promocyjne, lepiej podejść do planowania wydatków, oraz szybciej skalować działania marketingowe firmy.

Podsumowanie

Jest takie powiedzenie: “Historia uczy, że historia niczego nie uczy.”. Pytanie w takim razie, co zmienisz widząc wnioski z 2020, gdy świat biznesu okazał się zupełnie nieprzygotowany na przeniesienie wszystkiego do Internetu.

Czy w firmie będziecie dalej narzekali, że ten Internet i social media to nie dla Was? Czy jednak wdrożycie wszystkie siły na pokład, aby zrozumieć, zaplanować i zrealizować działania, które dostarczą Wam setek nowych zamówień, właśnie z Internetu? 

Umówmy się, w każdej wielkości firmie, jest jakiś umowny podział i wydatki na kampanię marketingową i tak istnieją. Pytanie czy na pewno nie można do działalności internetowej podejść wykorzystując takie narzędzia jak: analiza i planowanie z wyprzedzeniem?

Stworzenie budżetu i wynikającej z niego strategii pozwoli Ci w całym kolejnym roku prowadzić znacznie bardziej proaktywną reklamę. Jeżeli tez pierwszy raz zmusisz się, by w zespole zaplanować budżet, to bardzo możliwe, że marketing Twojej firmy wejdzie na kolejny poziom. Czy nie byłoby dobrze za rok podziękować sobie za skutecznie wdrożony plan, od którego zależy tak wiele?

Jeżeli ten artykuł przekonał Cię przynajmniej w części, to proszę zobacz jaki arkusz przygotowałem (klik), by pozwolić Ci przeliczyć Twój budżet marketingowy. Najczęściej klienci korzystają z niego regularnie na końcu roku, by przygotować się do kosztów działań marketingowych na kolejne 12 miesięcy. Jeżeli więc obecnie chcesz pozyskiwać klientów, zachęcam, by przeznaczyć odpowiednią uwagę i budżet na reklamę marki w internecie.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Co to jest lead sprzedażowy? Sposoby pozyskiwania

Czas czytania 3 minut Lead generation, czyli pozyskiwanie leadów to rodzaj marketingu przychodzącego (inbound marketing). Znasz lub chcesz doświadczyć sytuacji, w której potencjalny klient jako pierwszy kontaktuje się z

Landing page – Co to jest i do czego go użyć?

Czas czytania 3 minut Landing page można przetłumaczyć jako stronę lądowania, czyli miejsce, do którego trafia klient po kliknięciu w link. Główną cechą takiej strony jest prezentacja oferty firmy