Jak oszacować budżet marketingowy w firmie w 2023 roku? [konkretne liczby i kwoty]

Zastanawiasz się, jaką kwotę powinieneś przeznaczać na marketing swojej firmy? Pomożemy Ci znaleźć precyzyjną odpowiedź na to pytanie.
Czas czytania 6 minut

Jaki budżet marketingowy przygotować na 2023 i jak go rozłożyć, by od początku intensywnie pozyskiwać klientów, a jednocześnie pamiętać o długofalowych efektach takiego działania? Jak dopasować strategię biorąc pod uwagę, że w 2022 większość sprzedaży przeniosła się do Internetu? To wszystko w tym artykule.

Podcast ToM- Tomek o Marketingu

Jeżeli wolisz słuchać niż czytać, zapraszam (podcast nagrałem w 2021 roku, jednak wnioski są w 100% aktualne):

EDIT: Artykuł został napisany w 2021 roku, jednak uaktualniłem go o kwoty i dodatkowe elementy, by jeszcze lepiej pomagał w 2023.

Na początek konkrety – budżet marketingowy w firmie

Sposobów, by ustalić Twój budżet marketingowy jest na rynku cała masa. W tym artykule przyjmiemy najbardziej uniwersalny model podziału środków na reklamę. Będziemy bazować na przychodzie z poprzedniego roku. Prawdopodobnie, jeśli czytasz ten artykuł – znasz już tę sumę. Przyjmijmy, że to idealny punkt wyjścia. 

Ambicje firmy a działania marketingowe

Kiedy mamy już przychód, należy zastanowić się nad drugą kluczową rzeczą: Jakie ambicje na 2023 rok ma firma. Czy zyski z 2022 są zadowalające, czy chcecie je mocno zwiększać? Czy trzeba układać strategię marketingową i wdrażać nowe kanały dotarcia do klienta, czy jedynie kontynuować już sprawdzone rozwiązania, bo budżet marketingowy już jest „naciągnięty”?

Pojawia się też pytanie, na ile skutecznie wykorzystaliście poprzedni rok na przeniesienie marketingu do internetu. Na ile jesteście zadowoleni z poniesionych do tej pory wydatków i efektów z tych działań?

Budżet marketingowy na poziomie 5-18%

Budżet marketingowy a branża w jakiej działa firma

Przyjmuje się, że ogólnie budżet powinien mieścić się w skali 5-18% przychodów. Jeśli znasz wyniki za 2021, to możesz sobie już odpowiedzieć na to, jakie widełki na inwestycje w 2023 warto przyjąć do dalszych rozważań.

Następnie należy zastanowić się nad tym, jakie w Twojej branży są średnie wydatki marketingowe. Przykładowo, średni budżet marketingowy w branży edukacyjnej to 11% przychodów firmy, a w usługach b2c to już 15%. Natomiast największe inwestycje na marketing (zupełnie poza skalą!) będą w start-upach, ponieważ tam budżet marketingowy to nawet 20-25% całego budżetu firmy.

( źródło z 2017r: https://deloitte.wsj.com/cmo/2017/01/24/who-has-the-biggest-marketing-budgets/)

Czy chcesz podbijać Internet?

Ostatnie lata pokazały, że obecność marki w Internecie jest kluczowa. Praktycznie wszystkie firmy były zmuszone ad hoc szukać sposobu na odnalezienie się w nowej rzeczywistości. Brawa dla tych, którym się to udało.

To, co jednak ważne, to odpowiedź na pytanie, jak doświadczenia z poprzedniego roku wpłyną na Twój budżet marketingowy w 2023? Jakie wnioski wyciągniesz? Jak przesuniesz budżety? W tym celu warto zapytać się w prosty sposób: Jaką część sprzedaży/zapytań firma planuje pozyskiwać z Internetu: 50/80/100%? Jaki powinien być budżet kampanii reklamowej?

Wtedy kwotę, jaką uzyskałeś w poprzednim akapicie mnożysz przez ten procent i otrzymujesz szacunkowe rozłożenie budżetu pomiędzy online i offline.

Infografika dotycząca tego, jak ustalić budżet marketingowy

Co dalej zrobić z tym budżetem marketingowym?

Warto być świadomym na jakie elementy może podzielić go dla Ciebie agencja reklamowa i jakie działania będzie można podjąć w związku z tym budżetem. Sprawdź, ile firmy wydają na reklamę.

Powinieneś zaplanować w swoim budżecie tego rodzaju wydatki:

Budżet Facebook i Instagram Ads – ok. 22% budżetu

W Polsce wciąż mamy duży potencjał w zakresie Facebook Ads. Konkurencja pomiędzy reklamodawcami jest jeszcze bardzo niska i to świetne miejsce do pozyskiwania nowego ruchu. Powinno być wliczone jako jeden z kluczowych elementów lejka sprzedażowego. Zwłaszcza w jego pierwszych etapach. Co jednak istotne, warto najpierw opracować strategię działań na Facebooku.

Dodatkowo, warto nadmienić, że reklamy uruchamiane z tego portalu wyświetlać się mogą również na Instagramie i Messengerze, co zwiększa potencjał tego medium i wiele firmy traktuje ten budżet jako całościową kwotę na reklamy w social media.

Ile kosztuje kampania reklamowa na Facebooku?

W 2023 minimalny rekomendowany przez KAMAN budżet mediowy miesięcznie na kampanie reklamowe Facebook Ads i Instagram to 3500 zł (rok temu było to 2500 zł, ale płatny marketing drożeje z każdym dniem)

Budżet Google i Youtube Ads – budżet reklamy ok. 23% budżetu ogólnego

Najczęściej wykorzystywane narzędzie reklamowe w firmach w Polsce. Utarło się, że ludzie “oglądają na Facebooku a kupują w Google”.

Choć to nie prawda, to jednak nie powinniśmy pomijać tego medium w swoich inwestycjach na marketing, bo dla wielu branż mimo wysokiej konkurencji wciąż sprawdza się znakomicie.

Ile kosztuje Google Ads?

W 2023 minimalny rekomendowany przez KAMAN budżet mediowy miesięcznie na Google Ads to 3000 zł

Email marketing – ok. 5% budżetu

Dobre praktyki marketingowe mówią, że każda rozsądna firma powinna mieć swoją bazę mailową. Dlaczego? Wysyłanie maili jest darmowe, gdy już zbudujesz bazę. Uniezależniasz się od “kaprysów” Google i Facebooka.

Możesz zbudować w mailach naprawdę zaawansowane lejki sprzedażowe. To wszystko powoduje, że na polskim rynku profesjonalny i ciekawy mailing wraca do łask.

Wykres dotyczący wydatków na budżet marketingowy

SEO/Content marketing – ok. 18% budżetu

Edukowanie klientów i prezentowanie swojej wiedzy to trend, który jeszcze długo będzie przynosił zyski świadomym firmom. Obojętne czy chodzi o pisanie bloga, czy prowadzenie social media, czy artykuły gościnne online. Wszyscy obecnie spędzamy coraz więcej czasu w Internecie. Wyszukujemy to, co nas interesuje, rozwijamy swoje hobby, edukujemy się.

To idealny sposób na dotarcie do klienta, który jeszcze nie jest gotowy kupić, ale chętnie zapozna się z Twoją firmą i sposobem Waszego myślenia, aby kupić później. Jeżeli obecnie nie masz kosztów budżetu marketingowego na edukację, to prawdopodobnie warto przeznaczyć właśnie taką część pieniędzy, by lepiej prezentować swoje działania reklamowe.

Zarządzanie/Szkolenia/Doradztwo – ok. 28% budżetu

Obsługa agencji reklamowej, szkolenie własnego zespołu i transfer wiedzy w postaci konsultacji indywidualnych na temat Twojego marketingu to coś, co może pomóc Ci zaoszczędzić 2-3 lata uczenia się na błędach. Wsparcie agencji marketingowej, to również sposób na szybkie docieranie do nowych klientów, bez powierzania wyników przypadkowi i uczeniu się na błędach.

Agencja często szybciej przygotuje materiały, zaproponuje podział budżetu skuteczny w przypadku firm Twojej wielkości, oraz zrobi audyt dotychczasowych działań w zakresie Waszej promocji produktów czy usług.

W 2023 roku jeśli chcesz rozwijać prężnie firmę możesz nie mieć tyle czasu, aby zdobywać całą wiedzę samodzielnie. Za ekspertyzę i wsparcie warto płacić. Wtedy biznes rozwija się sprawniej. 

Ile kosztuje współpraca z agencją reklamową?

W 2023 roku minimalny rekomendowany budżet obsługi agencyjnej, by współpracować z profesjonalistami to powyżej 3000 zł netto miesięcznie

Narzędzia marketingowe – ok. 4% budżetu

System do mailingu, automatyzacja pozyskiwania leadów poprzez narzędzie Zappier, CRM w firmie lub jakiekolwiek inne narzędzia, które ułatwią Ci mierzenie, planowanie i wdrażanie kampanii to też element, jaki warto uwzględnić w budżecie marketingowym na 2023, po to by bardziej automatycznie realizować pewne cele i optymalizować koszty działań marketingowych. Wykorzystanie takich narzędzi pozwala po pierwsze: realizować ciekawsze kampanie promocyjne, lepiej podejść do planowania wydatków, oraz szybciej skalować działania marketingowe firmy.

Podsumowanie

Jest takie powiedzenie: “Historia uczy, że historia niczego nie uczy.”. Pytanie w takim razie, co zmienisz widząc wnioski z 2020, gdy świat biznesu okazał się zupełnie nieprzygotowany na przeniesienie wszystkiego do Internetu.

Czy w firmie będziecie dalej narzekali, że ten Internet i social media to nie dla Was? Czy jednak wdrożycie wszystkie siły na pokład, aby zrozumieć, zaplanować i zrealizować działania, które dostarczą Wam setek nowych zamówień, właśnie z Internetu? 

Umówmy się, w każdej wielkości firmie, jest jakiś umowny podział i wydatki na kampanię marketingową i tak istnieją. Pytanie czy na pewno nie można do działalności internetowej podejść wykorzystując takie narzędzia jak: analiza i planowanie z wyprzedzeniem?

Stworzenie budżetu i wynikającej z niego strategii pozwoli Ci w całym kolejnym roku prowadzić znacznie bardziej proaktywną reklamę. Jeżeli tez pierwszy raz zmusisz się, by w zespole zaplanować budżet, to bardzo możliwe, że marketing Twojej firmy wejdzie na kolejny poziom. Czy nie byłoby dobrze za rok podziękować sobie za skutecznie wdrożony plan, od którego zależy tak wiele?

Jeżeli ten artykuł przekonał Cię przynajmniej w części, to proszę zobacz jaki arkusz przygotowałem (klik), by pozwolić Ci przeliczyć Twój budżet marketingowy. Najczęściej klienci korzystają z niego regularnie na końcu roku, by przygotować się do kosztów działań marketingowych na kolejne 12 miesięcy. Jeżeli więc obecnie chcesz pozyskiwać klientów, zachęcam, by przeznaczyć odpowiednią uwagę i budżet na reklamę marki w internecie.

Kalkulator budżetu marketingowego

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

lead generation
Bez kategorii

Generowanie leadów – 5 największych błędów małych firm

Czas czytania 10 minut Generowanie leadów sprzedażowych i przekuwanie ich na płacących klientów jest kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa. Z perspektywy małych firm, które często operują na niewielkich budżetach, jest to

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.