Darmowa reklama firmy – czy istnieje i ile tak naprawdę kosztuje?

Czas czytania 4 minut

Jeżeli czytasz ten artykuł, to przypuszczam, że masz inny niż większość styl myślenia, jesteś przedsiębiorcą. W takim razie warto byłoby pomyśleć, czy cokolwiek wartościowego w biznesie da się dostać “za darmo”, bo to pomoże Ci zrozumieć czy istnieje realnie darmowa reklama firmy? Obojętne jaki przykład weźmiemy pod uwagę, zwykle w świecie biznesu działa zasada coś-za-coś. Jak to się ma do darmowej reklamy? Czy da się uzyskać efekt, bez opłacenia faktury?

( w tym artykule omówię jeden z dziewięciu dostępnych sposobów, w kolejnych ukaże się więcej)

Albo płacisz pieniędzmi, albo…

Marketingiem i reklamą interesowałem się kilka lat przed tym zanim zacząłem prowadzić firmę. Podobało mi się to, jak dobre reklamy zmieniają zachowanie ludzi. Pomyślałem, że uczucie kontrolowania sytuacji i ilości sprzedaży poprzez skuteczną reklamę może być bardzo przyjemne. Badałem jak reklama wpływa na mnie i byłem bardzo zaskoczony, jak pomimo “chłodnej analizy” i tak ulegałem działaniu banerów, spotów w telewizji, czy reklam w social media.

Zaczynając prowadzenie firmy, mimo że byłem świadomym konsumentem, bardzo działały na mnie slogany “darmowe, tanio, okres testowy, próbki itp. Trudno się dziwić. Firma była jednoosobowa, a ja od zawsze lubiłem wydawać niewiele pieniędzy. Nauczyłem się jednak bardzo szybko, że najczęściej darmowe rozwiązania są darmowe tylko w części.

Nauczyłem się, że tak naprawdę nie ma nic za darmo. Jeżeli nie zapłaciłem za jakiś program pełnej kwoty, to wyświetlano mi reklamy, lub ograniczano ilość funkcji. Jeżeli wybrałem wersję darmową, to od razu na drugi dzień po zarejestrowaniu, poza reklamami w aplikacji, miałem też kilka nowych maili z “super ofertą”. Kiedy chciałem obejść system i spróbować samodzielnie zbudować rozwiązanie jakiego potrzebowałem, spędziłem kilkanaście godzin na edukacji, próbach i testach, finalnie uzyskując gorszy efekt i tracąc czas.

Ile kosztuje mój czas?

Jeżeli czasy są dobre, nie opłaca się robić wszystkiego samemu, bo doba ma tylko 24h i trudno zmieścić tam wszystkie czynności przedsiębiorcy. Zanim nauczysz się pewnych systemów, zrozumiesz działanie aplikacji i zdobędziesz płynność w poruszaniu się po nich, jakaś okazja biznesowa może uciec Ci sprzed nosa. Pytanie czy wtedy tak naprawdę oszczędzasz pieniądze, czy raczej tracisz?

Co kiedy jest inaczej? Kiedy niekoniecznie możesz pozwolić sobie na zatrudnianie ludzi, kupowanie programów i zlecanie jakichkolwiek działań? Co kiedy dopiero zaczynasz rozwijać biznes i Twoim jedynym kapitałem jest czas?

Wtedy możesz przejść do kolejnej części artykułu.

8 sposobów na darmową reklamę firmy w internecie (będzie kosztować Cię czas)

  1. Grupy dyskusyjne na Facebooku
  2. Komentarze na lokalnych profilach na Instagramie
  3. Filmy wysyłane w DM lub Messengerze
  4. Zareklamowanie kogoś innego
  5. Profil osobisty na Facebooku
  6. Serwisy ogłoszeniowe
  7. Wizytówka Google
  8. Udzielenie wywiadu gościnnie

Grupy dyskusyjne na Facebooku – darmowa reklama jeśli wiesz jak ją “ugryźć”

Pamiętasz jeszcze fora dyskusyjne? Świetne miejsca, gdzie społeczność interesująca się wspólnie jednym zagadnieniem mogła wymieniać swoje poglądy i uczyć się od siebie nawzajem. Tak, kiedyś nie nazywało się to “grupami”. W ostatnich kilku latach jednak, Facebook pochłonął większość tych miejsc i zamienił je właśnie na grupy dyskusyjne.

Czemu to dobrze dla Ciebie?

  • znacznie łatwiej znaleźć teraz grupy, które Cię interesują dzięki wyszukiwarce Facebooka
  • znacznie łatwiej zdobyć klientów z grup Facebookowych, ponieważ Twój profil ma większą wiarygodność
  • w grupach znajdziesz obecnie znacznie większa ilość osób, a do tego bardziej aktywną

Co możesz z tym zrobić?
[jeśli lubisz format wideo, obejrzyj wersję na Youtube]

Na Youtube znajdziesz jeszcze kilkanaście filmów o reklamie i marketingu
  1. Wejdź w wyszukiwarkę Facebooka i wpisz wszystkie słowa jakie są związane z Twoją branżą i Twoimi klientami po kolei. Dla mnie przykłady tego co mógłbym wpisać to:
    marketing
    – biznes
    – social media
    – przedsiębiorcy
    – praca zdalna
    – kursy online
    – reklama
    – ecommerce
  2. Dlatego teraz wejdź w sekcję grupy i dodaj się do tych, których nazwy brzmią dla Ciebie sensownie
darmowa reklama firmy na grupach dyskusyjnych Facebook
Wyszukiwarka grup wewnątrz Facebooka
  1. Pomagaj w komentarzach, bez sprzedawania i oferowania zniżek.
    Widzisz pytanie o problem jaki ostatnio rozwiązałeś? Opisz to obszernie w komentarzu, doradzając jak najlepiej ze swojego doświadczenia. Ktoś prosi o opinię, a Ty masz wiedzę na ten temat? Opisz to merytorycznie najdokładniej jak potrafisz.
  • bądź uprzejmy
  • pisz długie rozbudowane zdania, poprawną polszczyzną
  • pamiętaj o tym, by chcieć faktycznie pomóc pytającemu
  • powtarzaj to przynajmniej 1 raz dziennie na każdej grupie, do jakiej się dodałeś, jeśli faktycznie dysponujesz wiedzą
  1. Nie spamuj, Twoja oferta na tym etapie mało kogo obchodzi.
    To, że dołączenie do grup jest w większości darmowe, nie oznacza, że dobrze jest dodawać tam swoje ogłoszenia. Taka darmowa reklama firmy przysporzy Ci więcej stresu niż pożytku, bo administratorzy wartościowych grup w większości przypadków usuwają i blokują ogłoszenia. Wytrzymaj i staraj się nie “zawalić” wszystkich tym jak genialną masz ofertę, dobrze?

Co mi to da?

Jeżeli powyższy sposób wydaje Ci się banalny i myślisz, że nie zadziała u Ciebie, to pomyśl o tym, czego na pierwszy rzut oka nie dostrzegamy.

Grupach dyskusyjnych jest po kilka/ kilkanaście tysięcy osób. Grupy powstały dość niedawno, więc członkowie są w większości aktywnie zainteresowani tematyką grupy. Możliwe, że znajdziesz w nich sporo kolegów z branży, ale też bardzo, bardzo dużo potencjalnych klientów, którzy szukają eksperta od rozwiązywania ich problemu. Pisząc komentarz i pomagając “tylko” jednej osobie, może się okazać, że darmowy zasięg tego posta wyświetliło np. 5000 osób zainteresowanych np. meblami na wymiar, z czego 3500 to potencjalni klienci. Pomogłeś jednej osobie, ponieważ pytała o najmodniejsze fronty meblowe w tym sezonie, ale Twoją wypowiedź zobaczyło 3500 osób, którzy mogą zastanowić się teraz, “Hmm, naprawdę logicznie wytłumaczone, ciekawe co robi ten człowiek.”

Jeżeli realnie powtarzasz takie działania przez kolejne pół roku, stajesz się ekspertem dla każdego członka grupy i Twoje nazwisko zaczyna być kojarzone z uprzejmym, merytorycznym, chętnym do pomocy specjalistą.
Czy warto? Sam oceń.

Ile to kosztowało?

Kosztowało Twój czas, kilka lat zdobywania doświadczenia, energię, bo zamiast “scrollować” w nieskończoność tablicę na Facebooku, trzeba było wysilić się na merytoryczną odpowiedź. Ile pieniędzy zapłaciłeś za to, by w kilka miesięcy stać się dla danej grupy ekspertem? Bezpośrednio zero. Czy było warto? Czy faktycznie byłą to darmowa reklama firmy?

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Mężczyzna rysuje na tablicy żarówki jako pomysły w strategii marketingowej
Bez kategorii

Plan marketingowy – przykłady i omówienie realizacji

Czas czytania 4 minut Skuteczny plan marketingowy to sposób na to, by przyciągnąć potencjalnych klientów i dotrzeć do wybranej grupy docelowej. Marketing plan jest przeważnie elementem szerszej strategii. Często

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.