Co to jest branding marketing?

Czas czytania 4 minut

Nie wiesz, co to brand marketing? Pomyśl o rzeczach, które posiadasz i zastanów się, które z nich są Twoją własnością tylko (i aż) dlatego, że chciałeś/chciałaś utożsamić się z wartościami ich marek. Może za Twoim sprzętem elektronicznym kryje się nadzieja na lepszy styl życia? A może nowa bluza sportowa bardziej motywuje Cię do ruchu, bo gdy ulubiona youtuberka ma ją na sobie, zawsze jest zwarta i gotowa do biegania? W najbardziej uproszczonym ujęciu to właśnie brand marketing – siła wiążąca odbiorcę z produktem lub usługą i kryjącą się za nimi marką.

Specjalistka od marketingu opracowuje koncepcję brand marketingu dla marki

Branding – co to jest i na czym polega?

Czy wiesz, że aż 77% klientów kupi produkt ze względu na nazwę marki, a nie ze względu na nazwę produktu? Siła marki jest więc niezwykle istotna. Brand marketing można zdefiniować jako wszystkie działania promujące produkt lub usługę, wpływające ostatecznie na wizerunek marki i jej relacje z odbiorcami. Branding ma na celu stworzenie spójnego języka komunikacji, poszerzenia grona odbiorców i zwiększenie rozpoznawalności marki. Jest działaniem długofalowym i perspektywicznym – to, co planuje się dzisiaj, uwzględnia i wyznacza już wizję przyszłości. Bardzo często bazuje na wywoływaniu konkretnych emocji i przywiązań w odbiorcach, które gwarantują wybór produktu lub usługi X spośród wielu innych ofert.

Strategia brand marketingowa już na początku musi więc odpowiedzieć sobie na przykładowe pytania o to:

  • czym jest marka,
  • jakie są jej wyróżniające cechy,
  • jaką ma misję,
  • jakie niesie za sobą wartości,
  • jak chce być postrzegana przez innych,
  • jakie powinna budzić skojarzenia,
  • jak się komunikuje,
  • kim są osoby z grupy docelowej?
Przykład identyfikacji wizualnej marki

Jakie korzyści przynosi brand marketing?

Strategiczny brand marketing przynosi wiele korzyści, a jedną z nich jest wzmocnienie pozycji marki na rynku – wśród konkurencji i w oczach klienta. Bardzo często klienci są chętni i gotowi do tego, aby zapłacić więcej za produkt lub markę, którą postrzegają jako profesjonalną, godną zaufania, promującą ważną wartość lub podnoszącą status życia.

Typy brandingu

Mężczyzna przy laptopie pracuje nad koncepcją brand marketingu

Współcześnie można wyróżnić 3 podstawowe typy brandingu.

1. Personal branding

Personal branding to budowanie marki osobistej, czyli tego, co kryje się pod imieniem i nazwiskiem konkretnej osoby. Personal branding mieści wszystko, co osoba X udostępnia światu na temat siebie zarówno w aspekcie zawodowym, jak i prywatnym. To może być np. treść postów na Facebooku, ale też wizualne elementy strony internetowej – charakterystyczne, spójne, związane z konkretną treścią. Personal branding ułatwia osiąganie sukcesów, takich jak np. podjęcie nowych współprac, zaproszenia do udziału w konferencjach i kampaniach, ale i sprzedaż produktów, które promuje dana osoba. Do budowania marki osobistej trzeba podejść dokładnie tak samo jak do budowania marki firmy.

2. Branding produktu/usługi

Logo, hasła komunikacyjne, wygląd, kształt, a nawet zapach opakowania – oto przykłady elementów, które tworzą branding produktu. Spójna identyfikacja wizualna jest więc istotna. Strategiczny brand marketing polega w tym przypadku na wyróżnieniu produktu wśród konkurencji i zdobycia zaufania, które przełoży się na wybór właśnie tej rzeczy – nawet za wyższą cenę. Produktów i usług, które osiągnęły sukces poprzez przemyślany branding, nie trzeba szukać daleko – wystarczy podać nazwy, takie jak Apple, Starbucks i Adidas, aby obudzić w odbiorcy skojarzenia, doświadczenia i pozytywne emocje przekładające się na decyzje zakupowe.

3. Branding lokalny – związany z kulturą i terytorium

Jakie pamiątki z wakacji przywozisz sobie co roku? Jest duże prawdopodobieństwo, że znalazły się w nich produkty związane z brandingiem lokalnym. To np. kubki, koszulki, magnesy i wszystkie inne gadżety z napisami “I <3 Paris” lub nadrukiem wieży Eiffla, która stanowi symbol miasta. Na polskim gruncie nie brakuje gadżetów “Gdańsk – miasto wolności” albo “Zakopane – najbliżej Tatr”. Slogany reklamowe miast i regionów są częścią brandingu lokalnego, a ich celem jest przede wszystkim zaproszenie do odwiedzania i korzystania z turystyki i kultury miejsca.

Brand marketing – czego unikać?

Pracownik agencji marketingowej zaznacza na formularzu rzeczy, których unikać w brand marketingu

Dlaczego, warto mieć brand marketing? Firmy bez żadnego brandingu łączącego z odbiorcami miały -18% wartości klienta. W ten sposób trudno więc o lojalnych i powracających klientów.

Wskazówki dotyczące tego, czego unikać w brand marketingu, można łatwo znaleźć na zasadzie odwrotności. Jeśli np. branding zakłada spójną komunikację z klientami, to jedną z pierwszych zasad będzie unikanie sytuacji, w których ta komunikacja zostaje zaburzona. Jak to zrobić? Podczas planowania strategii marketingowej marki możesz przewidywać trudne sytuacje i kryzysy, by przygotować reakcje firmy i ustalić zasady. Zdarza się, że wskutek ważnych wydarzeń społecznych, firma reaguje spontanicznie – chce wyrazić swój sprzeciw lub aprobatę, więc publikuje nieprzemyślane posty na Facebooku. Akcent na solidaryzowanie się z grupą społeczną spada – odbiorcy szybko wychwytują niespójność lub nadmierną emocjonalność, do skutkuje obniżeniem zaufania w stosunku do marki lub nawet rozczarowaniem.

Oczywiście komunikacja z klientami to tylko jeden z obszarów marketingu. Konsekwencja i spójność powinna być również cechą każdego innego pola działalności. Brand marketing nie może być realizowany na ślepo, bo sukcesy zwykle nie są dziełem przypadku, ale strategii. Strategiczny brand marketing warto powierzyć specjalistom. Zatrudnia ich profesjonalna agencja marketingowa, której usługi marketingowe są często rozbudowane. Oprócz zaplanowania działania dostosowanego do Twojej, konkretnej marki, specjaliści z agencji reklamowej mogą również zabrać się za ich realizację. To najbezpieczniejsza droga do wyróżnienia się na rynku!

Co to jest brand marketing? Podsumowanie

Jeśli zastanawiasz się, co to znaczy brand marketing, przyjrzyj się posiadanym przez Ciebie rzeczom i decyzjom zakupowym. Za wieloma z nich idą emocje, zaufanie do marki, jej rozpoznawalność i obietnice dotyczące przyszłości. Strategiczny brand marketing to właśnie działania mające na celu rozwinięcie marki i wzmocnienie swojej pozycji wśród innych, konkurencyjnych ofert. Branding może być personalny (marka osobista) lub dotyczyć produktu, usługi, lokalizacji czy kultury. Zawsze musi być jednak przemyślany pod kątem misji, wartości, wizji, komunikacji i innych aspektów.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Mężczyzna rysuje na tablicy żarówki jako pomysły w strategii marketingowej
Bez kategorii

Plan marketingowy – przykłady i omówienie realizacji

Czas czytania 4 minut Skuteczny plan marketingowy to sposób na to, by przyciągnąć potencjalnych klientów i dotrzeć do wybranej grupy docelowej. Marketing plan jest przeważnie elementem szerszej strategii. Często

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.