Analiza SEO: przeprowadź audyt swojej strony w 5 prostych krokach

Czas czytania 7 minut

Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona internetowa nie osiąga takich wyników w organicznych wynikach wyszukiwania, jak byś chciał/a? Może to być frustrujące, zwłaszcza gdy wiesz, że Twoja oferta jest dobra, a treści ciekawe. Kluczem do poprawy widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google jest audyt SEO, która pomoże Ci zidentyfikować problemy i wprowadzić niezbędne zmiany.

W tym artykule przedstawiam Ci 5 kroków, które pozwolą Ci przeprowadzić skuteczny audyt SEO. To, jak – zaczynamy?

Audyt SEO: od czego zacząć?

Od czego powinna zacząć się analiza strony internetowej pod kątem seo?

Na początek sprawdź widoczność strony. Możesz to zrobić, otwierając ją na różnych urządzeniach – komputerze, smartfonie czy tablecie. Upewnij się, że wszystkie strony ładują się szybko i bez problemów.

Jeśli zauważysz jakiekolwiek trudności, warto skorzystać z narzędzi takich jak Website Down Checker lub UptimeRobot, które pomogą Ci zidentyfikować problemy z dostępnością.

Pamiętaj, że jeśli Twoja witryna jest niedostępna dla użytkowników, również wyszukiwarki nie będą mogły jej zindeksować.

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy Twoje strony są widoczne w wynikach wyszukiwania. Użyj polecenia „site.com” w Google, aby zobaczyć, które strony są indeksowane.

Jeśli nie ma wyników, może to oznaczać, że Twoja strona jest nowa, ma mało treści lub jest ukarana przez Google. W takim przypadku musisz dokładnie zbadać problem, aby móc podjąć odpowiednie działania.

Skuteczny audyt Twojej strony w 6 krokach

Załóżmy jednak, że Twoja strona jest dostępna w wyszukiwarce Google. Mimo widoczności, wyniki pozycjonowania nadal są dość słabe. Co możesz zrobić?

Przeprowadzenie audytu SEO to kluczowy krok w procesie optymalizacji strony internetowej. Dowiesz się z niego, dlaczego Twoja strona www nie odnotowuje wzrostów w wyszukiwarce. Miej jednak na względzie, że audyt strony www to proces, która może Ci zająć wiele godzin, a niekiedy nawet dni. Do przeanalizowania jest mnóstwo elementów.

Dzisiaj opiszę Ci te najważniejsze. Sprawdź je, jeśli chcesz pozycjonować swoją stronę www, a darmowy audyt, to jedyna możliwość, z której na tym etapie możesz skorzystać.

Dowiesz się zatem, sak przeprowadzić audyt SEO krok po kroku. Podpowiadam też, z jakich narzędzi warto skorzystać, zarówno przy analizie, jak i optymalizacji witryny.

Audyt techniczny SEO

Audyt techniczny SEO to fundament, na którym opiera się skuteczna optymalizacja strony internetowej. Składa się on z różnych elementów, które mają na celu zapewnienie, że witryna działa prawidłowo, jest dostępna dla użytkowników i wyszukiwarek, oraz że spełnia wymagania SEO.

Jakie są najważniejsze aspekty, które warto zbadać podczas audytu technicznego?

Szybkość ładowania witryny

Aspekt szybkości ładowania strony ma kluczowe znaczenie dla doświadczenia użytkownika i pozycji w wynikach wyszukiwania.

Możesz wykorzystać narzędzia takie jak Google PageSpeed Insights lub GTmetrix, aby sprawdzić, w jakim czasie ładuje się Twoja witryna.

Najlepiej, jeśli nie przekracza on 3 sekund.

Jeśli strona jest wolniejsza, rozważ optymalizację obrazów, minimalizację plików CSS i JavaScript oraz wykorzystanie pamięci podręcznej przeglądarki.

2. Przygotowanie i wdrożenie mapy strony

Mapa strony (sitemap) to plik, który informuje wyszukiwarki o strukturze Twojej witryny. Pomaga on w efektywnym indeksowaniu stron.

Jak go wyenerować? Użyj narzędzi takich jak Yoast SEO (dla WordPressa) lub XML-sitemaps.com,

Upewnij się też, że mapa strony jest poprawnie dodana do Google Search Console, ponieważ ułatwia to wyszukiwarkom znajdowanie Twoich treści.

3. Plik robots.txt

Plik robots.txt informuje wyszukiwarki, które części Twojej witryny powinny być indeksowane, a które nie. Sprawdź, czy plik jest poprawnie skonfigurowany i czy nie blokuje ważnych stron.

Możesz edytować ten plik za pomocą edytora tekstu (Kliknij prawym przyciskiem myszy na plik TXT i wybierz „Otwórz za pomocą” > „Notatnik”.) i umieścić go w głównym katalogu swojej witryny.

4. Optymalizacja meta title i meta descriptions

Meta title i meta descriptions są kluczowymi elementami SEO, które wpływają na CTR (współczynnik klikalności). Upewnij się, że każda strona ma unikalny i trafny meta title oraz meta description, które zawierają odpowiednie słowa kluczowe.

Narzędzia takie jak SEMrush lub Yoast SEO pomogą Ci w tej optymalizacji.

5. Optymalizacja adresów URL

Adresy URL powinny być krótkie, zrozumiałe i zawierać istotne słowa kluczowe. Unikaj długich ciągów cyfr i znaków specjalnych.

W miarę możliwości, używaj myślników zamiast podkreślników, co ułatwia czytanie adresów przez użytkowników i wyszukiwarki.

6. Intuicyjna struktura linków wewnętrznych

Linki wewnętrzne pomagają w nawigacji po stronie i rozdzielają moc SEO między różne podstrony. Zaplanuj hierarchiczną strukturę linków (na przykład, strona główna prowadzi do głównych kategorii, które z kolei zawierają podstrony tematyczne), aby użytkownicy mogli łatwo znaleźć ważne treści.

Użyj odpowiednich anchorów (najlepiej tekstowych), aby jasno wskazać, dokąd prowadzą linki.

7. Wdrożenie danych strukturalnych

Dane strukturalne to kod, który pomaga wyszukiwarkom zrozumieć treści na Twojej stronie. Dzięki nim Twoje wyniki w wyszukiwarkach mogą być bardziej atrakcyjne (np. wyświetlanie ocen gwiazdkowych lub dodatkowych informacji).

Aby wdrożyć dane strukturalne, najpierw zidentyfikuj typy treści, które chcesz oznaczyć, na przykład artykuły, produkty lub recenzje. Następnie skorzystaj z narzędzi, takich jak Google Structured Data Markup Helper, aby wygenerować odpowiedni kod JSON-LD lub Microdata, który należy umieścić w kodzie HTML Twojej strony.

Po dodaniu danych strukturalnych, użyj narzędzia Google Rich Results Test, aby sprawdzić poprawność implementacji i upewnić się, że wyszukiwarki będą mogły efektywnie wykorzystać te informacje.

Optymalizacja mobilna

Zadbaj również o to, aby Twoja strona była responsywna i dobrze wyświetlała się na różnych urządzeniach. Użyj narzędzia Google Mobile-Friendly Test, aby sprawdzić, czy Twoja witryna spełnia wymagania mobilne.

Upewnij się, że wszystkie przyciski są łatwe do kliknięcia, a treści są czytelne na małych ekranach.

9. Sprawdzanie błędów 404 i przekierowań

Regularnie monitoruj błędy 404, które mogą negatywnie wpływać na doświadczenia użytkowników.

Możesz wykorzystać narzędzia takie jak Google Search Console lub Ahrefs, aby zidentyfikować nieaktualne linki. Zastosuj przekierowania 301, aby skierować użytkowników z usuniętych stron na nowe, odpowiednie adresy.

Jeśli korzystasz z WordPressa, możesz zainstalować wtyczkę, taką jak Redirection. Po jej zainstalowaniu: Przejdź do „Narzędzia” > „Redirection”. Dodaj nowe przekierowanie, wpisując stary URL i nowy URL, na który chcesz przekierować użytkowników.

Audyt seo słów kluczowych

Audyt seo pod względem użytych słów kluczowych to kluczowy element strategii. Pozwala m.in. zrozumieć, jakie frazy są poszukiwane przez Twoją grupę docelową, a także jak znajdują różne oferty w wyszukiwarce Google.

Jakie elementy powinien zawierać audyt seo słów kluczowych?

Wybór optymalnych fraz

Użyj narzędzi takich jak Google Keyword Planner lub Ubersuggest, aby znaleźć słowa kluczowe związane z Twoją branżą. Dzięki nim przeprowadzisz darmowy audyt seo, ponieważ narzędzia te są bezpłatne, przynajmniej w częściowym zakresie.

Zwróć uwagę na:

  • liczbę wyszukiwań – pokazuje ona popularność danej frazy,
  • konkurencyjność – informuje, jak trudno będzie się przebić na dane słowo kluczowe.

Jeśli nie dysponujesz dużym budżetem, to najlepiej to wypośrodkować. Wybrać miej popularne frazy, ale za to mniej konkurencyjne.

Optymalizacja posiadanych treści

Dostosuj treści w taki sposób, aby lepiej odpowiadały na popularne zapytania. Staraj się nie przesadzać z ilością słów kluczowych (tzw. keyword stuffing), ponieważ może to negatywnie wpłynąć na Twoje wyniki w wyszukiwarkach.

Pamiętaj jednak, aby umieścić frazy kluczowe m.in. w tytule, w nagłówkach, kilka razy w treści (także w odmianach) i meta tagach.

Rozważ dodanie nowych artykułów lub aktualizację istniejących, aby lepiej zaspokoić potrzeby użytkowników.

Audyt contentu

Audyt contentu to proces oceny jakości i efektywności treści na Twojej stronie. Po części wiąże się on z analizą słów kluczowych, bo w końcu Twoje treści muszą je zawierać. Chodzi jednak także o wyeliminowanie contentu, który nie przynosi Ci ruchu, a rozbudowę tego, który to robi.

Audyt seo online treści contentowych dostarczy Ci też inspirację na temat tego, o czym jeszcze warto pisać.

Jak przeprowadzić analizę contentu?

Sprawdź dane dot. Twoich treści

Użyj Google Analytics, aby uzyskać informacje o ruchu na stronie, średnim czasie spędzonym przez użytkowników oraz wskaźniku odrzuceń. Narzędzia takie jak SEMrush lub Ahrefs pomogą w analizie widoczności treści w wyszukiwarkach oraz w identyfikacji popularnych słów kluczowych.

Sporządź zestawienie danych w arkuszu kalkulacyjnym, aby łatwiej analizować wyniki i porównywać różne treści.

Przyjrzyj się jakości treści

Sprawdź przede wszystkim, czy treści są aktualne i odpowiadają na potrzeby użytkowników. Google źle ocenia teksty niskiej jakości. Jeśli masz takie na swojej stronie, to zainwestuj czas w ich poprawę.

Upewnij się także, że treść jest dobrze zorganizowana i sformatowana. Czy zawiera nagłówki (H1, H2, H3) i niezbyt długie akapity? Elementy wizualne, takie jak obrazy czy wykresy również mogą zwiększyć zaangażowanie.

W artykułach warto także dodać link do zaufanych stron/źródeł merytorycznych. Nie przesadzaj jednak z ich ilością. Niemniej, jeśli powołujesz się na dane liczbowe, to wskaż, skąd czerpiesz informacje.

Na koniec oceń, czy treści są zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych. Sprawdź, czy nagłówki, meta opisy i alt teksty są odpowiednio skonstruowane i zawierają kluczowe frazy. Jeśli nie, to przejdź do ich poprawy. Może warto dodać też inne, podobne frazy?

Zaplanuj nowe treści

Zidentyfikuj nieaktualne lub słabe treści, które nie generują ruchu lub mają wysoki współczynnik odrzuceń. Możesz użyć narzędzi do audytu SEO, aby zlokalizować problematyczne strony. Zdecyduj następnie, czy chcesz je rozwinąć/poprawić, czy zupełnie z nich zrezygnować.

Sprawdź przy tym, które tematy są niedostatecznie pokryte lub mogą być rozwinięte. Na tej podstawie zrób listę tematów, które są popularne w branży, ale których nie masz na stronie. Może to być baza do przyszłych treści.

Twórz nowe artykuły lub wpisy na bloga, aby wypełnić luki w pokryciu tematów. Staraj się pisać o aktualnych trendach lub problemach, które są istotne dla Twojej grupy docelowej.

Planuj cykliczne aktualizacje treści, aby zapewnić ich świeżość i relevancję. Możesz również rozważyć tworzenie serii artykułów związanych tematycznie, co pomoże w budowaniu autorytetu w danej dziedzinie.

Audyt linków zewnętrznych

Audyt seo strony pod względem linków zewnętrznych to ważny element analizy, który pozwala ocenić jakość i wartość backlinków prowadzących do Twojej strony. Jak go przeprowadzić?

Zbierz dane o linkach zewnętrznych

Użyj narzędzi takich jak Ahrefs, SEMrush lub Moz, aby zebrać dane o linkach prowadzących do Twojej strony. Te narzędzia dostarczają informacji o liczbie linków, ich jakości, anchor textach oraz domenach referencyjnych.

Wygeneruj raport z linkami zwrotnymi i zapisz go w arkuszu kalkulacyjnym, aby łatwiej analizować dane.

Przeanalizuj jakość linków

Sprawdź Domain Authority (DA) lub Domain Rating (DR) linkujących stron. Wyższe wartości wskazują na lepszą jakość linku.

Upewnij się, że linki pochodzą z witryn związanych z Twoją branżą. Linki ze słabych źródeł mogą zaszkodzić Twoim wynikom.

Sprawdź takżę, czy linki są dofollow czy nofollow. Linki dofollow przekazują „moc SEO”, podczas gdy nofollow nie mają wpływu na ranking.

Wyłap nieaktywne linki

Zidentyfikuj linki z witryn o niskiej jakości, które mogą negatywnie wpływać na Twoją reputację. Sprawdź, czy nie prowadzą do stron o niskim autorytecie lub związanych ze spamem.

Może się także okazać, że niektóre linki prowadzą do nieaktualnych lub usuniętych stron. Zajdziesz je, chociażby za pomocą Google Search Console.

Jeśli znajdziesz linki z niskiej jakości źródeł, możesz poprosić webmasterów o ich usunięcie. Użyj narzędzi takich jak Disavow Tool w Google Search Console, aby zasygnalizować, że nie chcesz, aby te linki były brane pod uwagę przez Google.

Audyt bezpieczeństwa

Audyt bezpieczeństwa to proces oceny zabezpieczeń Twojej witryny, który ma na celu identyfikację potencjalnych zagrożeń i luk w zabezpieczeniach. Chyba nie muszę Ci mówić, że jeśli Twoja witryna wygląda na podejrzaną (bo np. nie ma protokołu https), to traci użytkowników.

Co możesz zrobić, aby zidentyfikować błędy na tym polu?

  1. Upewnij się, że Twój dostawca hostingu oferuje odpowiednie zabezpieczenia, takie jak zapory sieciowe (firewall), zabezpieczenia DDoS oraz regularne aktualizacje systemów.
  2. Zainstaluj certyfikat SSL, aby zabezpieczyć połączenia między użytkownikami a Twoją stroną. Sprawdź, czy certyfikat jest aktualny i poprawnie skonfigurowany.
  3. Sprawdź, czy wszystkie komponenty Twojej witryny (CMS, wtyczki, motywy) są aktualne. Nieaktualne oprogramowanie może być podatne na ataki.
  4. Upewnij się, że stosujesz silne hasła. Rozważ wdrożenie autoryzacji dwuskładnikowej (2FA), aby zwiększyć bezpieczeństwo logowania.
  5. Upewnij się, że regularnie tworzysz kopie zapasowe danych i plików witryny. Możesz użyć narzędzi takich jak UpdraftPlus dla WordPressa lub skryptów automatycznych do kopii zapasowych.

Jak widzisz za pomocą darmowego audytu seo (bo w końcu przeprowadzisz go samodzielnie) możesz sprawdzić całe mnóstwo aspektów. A tym samym też wyłapać i poprawić błędy. Nie każdy poradzi sobie jednak z tym zadaniem, bo muszę przyznać, że wymaga ono nieco wiedzy z zakresu pozycjonowania stron, ale także ich budowy czy kodowania.

Zawsze możesz zlecić audyt seo strony doświadczonym specjalistom. Dowiesz się wówczas, co w trawie (a dokładniej mówiąc, Twojej stronie) piszczy.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Marketing e-commerce (nowa)

Droppshipping – 8 kroków do osiągnięcia zysku

Czas czytania 6 minut Jak działa dropshipping? Czym jest dropshipping zapwne wiesz, ale nie każdy zdaje sobie sprawę, jak to dokładnie działa. Dropshipping to model biznesowy, w którym sklep