Kiedy spada sprzedaż, marka nie jest rozpoznawalna, a firma nie budzi zaufania klientów, wielu przedsiębiorców decyduje się na konsulting marketingowy. Czym jest doradztwo marketingowe i czy wymienioneczynniki faktycznie są dobrym powodem do skorzystania z doradztwa?
Czym jest doradztwo marketingowe i kiedy z niego skorzystać?
Wyobraź sobie, że idziesz do fryzjera ze zdjęciem fajnej fryzury z Internetu, gotowością na spektakularne zmiany i wizją tego, jak zmieni się Twoje życie w nowym wizerunku. Cięcie, farbowanie czy modelowanie włosów przebiega nawet sprawnie, ale po zakończeniu wizyty przychodzi rozczarowanie: Teraz nie czujesz się komfortowo, nie wyróżniasz się w tłumie (lub wyróżniasz się za bardzo) i zaczynasz zastanawiać się jak to naprawić. Pewnie potrzebny będzie czas, zmiana salonu i trochę pieniędzy. Dokładnie tak jak w marketingu!
W marketingu (zwłaszcza internetowym) można działać samodzielnie.Uruchamiasz social media, wrzucasz ogłoszenia na portale ogłoszeniowe, nagrywasz amatorskie filmiki na YouTube, bo czujesz, że „tędy droga” i… zaczynasz zabiegi, z których trudno się wycofać. Niestety po czasie może okazać się, że zamiast pożądanego efektu, masz rozczarowanie i… problem. To wtedy najczęściej sięga się po profesjonalne doradztwo marketingowe dla firm i szuka nowych rozwiązań wraz ze specjalistą. Można było jednak zrobić to trochę wcześniej.
Gdyby cięcie, farbowanie i modelowanie włosów u fryzjera rozpoczęło się od doradztwa stylisty, łatwiej byłoby uniknąć sytuacji w stylu „to nie miało tak wyglądać!”. To, co fajne i pociągające, lansowane w Internecie i popularne, może nie pasować do Twojej cery, koloru oczu czy nawet stylu ubierania się. Podobnie jest z działaniami marketingowymi – nie wszystkie dostępne kanały, muszą być wdrażane, żeby osiągnąć swoje cele. Coś, co robi konkurencja, nawet jeśli imponuje, może okazać się inspiracją do zajęcia się czymś zupełnie innym zamiast naśladowania. Doradztwo marketingowe jest więc wskazane już na samym początku zakładania firmy i planowania działań.
Doradztwo marketingowe realizowane przez agencje
Dobra agencja marketingowa nie będzie łapać kilku srok za ogon i działać pochopnie. Przeanalizuje indywidualną sytuację Twojej marki, zapyta o oczekiwania, pozna konkurencje i dopiero później wybierze narzędzia i kanały, którymi warto się posługiwać. Właśnie dlatego analizy marketingowe uznawane są za specjalistyczne usługi marketingowe i zajmują w branży szczególne miejsce. Niezależnieod tego, czy potrzebne jest doradztwo marketingowe dla hoteli, restauracji, uniwersytetów czy stomatologów… – agencje reklamowe składają się z zespołów, które przygotują strategie „szyte na miarę”.
W związku z tym, że nie ma rozwiązań uniwersalnych, a najlepsze doradztwo jest właśnie skoncentrowane na analizie przypadku Twojej firmy, to cały proces może być rozłożony w czasie. Jeśli więc chcesz działać bardzo szybko i mieć natychmiastowe efekty, konsulting marketingowy może Cię rozczarować, zanim jeszcze cokolwiek zacznie się dziać. Istotną kwestią są też koszty. Jeśli zastanawiasz się, ile kosztuje doradztwo marketingowe, to odpowiedź brzmi: to zależy! Tak jak nie ma uniwersalnych strategii dla wszystkich marek, tak nie ma uniwersalnego cennika, który można byłoby przedstawić na stronie. Najlepiej skontaktować się z agencją iomówić bezpośrednio sytuację swojej firmy – wraz z propozycją kosztów.
Efekty doradztwa marketingowego – pomyśl o nich!
Wiesz już, czym jest doradztwo marketingowe, ale co ono tak realnie daje? Marketing jest współcześnie bardzo wymagający, a dzięki doradztwu specjalistów, możesz:
- prowadzić spójną komunikację z klientami,
- znaleźć dopasowane kanały do prowadzenia aktywności marketingowej,
- zrezygnować z kanałów aktywności, które nie przynoszą zysków – w ten sposób zaoszczędzisz zarówno czas, jak i pieniądze,
- docierać do szerokiego grona odbiorców i nowych grup docelowych,
- zwiększyć sprzedaż,
- zwiększyć popularność,
- poprawić lub zmienić identyfikację wizualną,
- zbudować lub poprawić wizerunek eksperta,
- zmniejszyć ryzyko błędów.
Jak widać, doradztwo marketingowe B2B to inwestycja w bezpieczny i satysfakcjonujący rozwój marki. Można działać na własną rękę, kierując się intuicją i działaniami konkurencji. Zdecydowanie jednak lepiej zaufać tym, którzy mają wiedzę, doświadczenie i narzędzia do rozwoju marki. Poza tym specjaliści pracujący w agencjach przeznaczają na zajmowanie się strategią Twojej firmy swój czas pracy. Przykładowy właściciel, który zajmuje się funkcjonowaniem, ofertą i organizacją swojej firmy, może mieć trudności z wygospodarowaniem dodatkowego czasu na zdobycie nowej wiedzy z marketingu.
Analiza marketingowa – podsumowanie
To, co daje doradztwo marketingowe, to większa skuteczność w rozwoju marki. Analiza marketingu we współpracy ze specjalistą jest okazją do tego, aby lepiej poznać specyfikę i potencjał kanałów marketingowych, zaplanować działania, a potem je wdrożyć. Im wcześniej więc skorzysta się z doradztwa marketingowego, tym lepiej. Wiele firm decyduje się na doradztwo dopiero w czasie kryzysu. Z doświadczenia wiemy jednak, że gdyby konsultacja marketingowa i doradztwo nastąpiło wcześniej, to tego kryzysu można by było uniknąć.