Prowadzenie social media – cennik, wyniki i realne przykłady

Czas czytania 7 minut

Ile kosztuje profesjonalne prowadzenie social media i jak rozpoznać dobrą ofertę od złej?

To pytanie nurtuje wielu przedsiębiorców, którzy chcą rozpocząć skuteczne działania reklamowe w swojej firmie. Niestety odpowiedzi udzielane przez marketerów bądź agencje, bywają zwykle mało satysfakcjonujące. Są często zawiłe, niejednoznaczne bądź po prostu wymijające. Najczęstsza z nich? – To zależy.

Problem oczywiście nie polega na braku ostatecznej wyceny prowadzenia mediów społecznościowych. Największą trudność przysparza bowiem uzyskanie klarownej informacji dotyczącej tego, jakich konkretnych rezultatów możesz oczekiwać. Nie jesteś specjalistą od social mediów, a zatem istnieje duże ryzyko, że będziesz mieć trudność ze zidentyfikowaniem dobrej oferty. Takiej, która przyniesie Twojej firmie realne wyniki sprzedażowe, zapewniając jej wzrost. – A skoro dwie bądź trzy oferty wyglądają bardzo podobnie, to… po co przepłacać?

To niestety częsty błąd w myśleniu instagrama, który przy wyborze agencji social media jest tylko pozorną i krótkoterminową oszczędnością. Aby podjąć świadomą decyzję (i uniknąć ewentualnych strat w dłużej perspektywie), należy przyjrzeć się kilku kluczowym aspektom, które wpływają na wycenę usług social media.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Ile kosztuje prowadzenie fanpage?
  • Dlaczego „taniej” na dłuższą metę może oznaczać „drożej”?
  • Ile zapłacisz za obsługę social media agencji, a ile freelancerowi?
  • Czego możesz oczekiwać w ramach prowadzenia social media?
  • Czym się kierować decydując się na profesjonalną obsługę social mediów?
  • Kampanie reklamowe – jakich realnych wyników możesz się spodziewać? 

Ile kosztuje profesjonalna obsługa social media?

– A ile to wszystko będzie kosztować i dlaczego tak drogo?

To jasne. W obliczu dużych rozbieżności cenowych, każdy z nas szuka najlepszego stosunku jakości do ceny. Tylko od czego tak naprawdę zależy cennik prowadzenia mediów społecznościowych? Zazwyczaj agencje bądź freelancerzy w swoich wycenach uwzględniają:

  • Liczbę postów opublikowanych w miesiącu.Im więcej postów, tym wyższa cena. Regularność publikacji jest kluczowa dla utrzymania zaangażowania odbiorców.
  • Liczbę obsługiwanych profili w social mediach.Cena wzrasta wraz z liczbą platform, na których chcesz być aktywny.
  • Moderację komentarzy i wiadomości prywatnych.Obejmuje ona monitorowanie, odpowiadanie na wiadomości i komentarze użytkowników.
  • Liczbę i rodzaje publikacji.Koszt może być wyższy, jeśli wymagane są bardziej zaawansowane grafiki lub materiały wideo.
  • Obsługę kampanii reklamowych.Prowadzenie kampanii reklamowych wymaga dodatkowych zasobów, a budżet przeznaczony na reklamy jest często oddzielny i niezależny od kosztów samej obsługi.

Do wydatków związanych z obsługą mediów społecznościowych, niekiedy należy doliczyć również ewentualne opłaty za realizację sesji zdjęciowych, produkcję materiałów wideo, współpracę z influencerami, czy przeprowadzenie angażujących akcji konkursowych. Wszystkie te elementy składają się na ostateczną wycenę agencji social media.

Skąd jednak masz wiedzieć, czy tego wszystkiego potrzebujesz?

Doszliśmy do niezwykle ważnego puntu. Otóż każda profesjonalna wycena powinna być poprzedzona dokładną analizą Twojej firmy, jej możliwości finansowych oraz realnych celów, które chcesz osiągnąć dzięki obecności w mediach społecznościowych. Tylko wtedy można ustalić to, jakie konkretne działania będą najbardziej efektywne i pisząc wprost: po prostu opłacalne i rentowne. Dobra i doświadczona agencja social media Ci to zapewni. Co jest zatem najważniejsze? Transparentność wyceny oraz jasne określenie KPI, czyli kluczowych wskaźników efektywności prowadzonych działań. To dzięki nim możesz na bieżąco monitorować postępy i oceniać skuteczność działań podejmowanych przez agencję.

Ile kosztuje reklama w social mediach? Przeciętne stawki freelancerów i małych agencji.

Prowadzenie social media to złożona kwestia, która wymaga dokładnego zrozumienia zarówno specyfiki Twojej firmy, jak i rynku na którym działasz. O ile sama wycena pakietu obsługi social media może być zależna od wielu zmiennych, tak koszty prowadzenia kampanii reklamowych możemy już precyzyjniej określić.

Zarówno freelancerzy, jak i nieduże agencje stosują zazwyczaj dwa różne modele rozliczeniowe z klientami – stałą opłatę za przeprowadzoną kampanię reklamową w ramach miesięcznego abonamentu lub procent od wydanego budżetu reklamowego. Jak to wygląda w praktyce?

  • Stały, miesięczny abonament za przeprowadzoną kampanię reklamowąW przypadku niedużych agencji i freelancerów, opłata stała za zarządzanie kampanią reklamową zwykle mieści się w przedziale od 1000 złotych do 2000 złotych miesięcznie. To wygodny model dla firm, które preferują stałe koszty i to niezależnie od skali prowadzonych działań. W tym modelu większy budżet reklamowy nie wiąże się z wyższym stawkami za obsługę.
  • Procent od wydanego budżetu reklamowego, czyli to Twoje budżety reklamowe determinują koszt obsługi Alternatywnym modelem rozliczenia jest pobieranie procentu (zwykle w wysokości od 10 do 20% od kwoty przeznaczonej na reklamę). Ten model jest zdecydowanie bardziej elastyczny. Zasada jest prosta: masz minimalny budżet reklamowy – płacisz mniej. Twój budżet reklamowy wzrasta? Płacisz więcej. Głównym determinantem kosztów obsługi działań reklamowych na Facebooku, Instagramie, czy innym medium społecznościowym są zatem Twoje wydatki reklamowe.

Hybrydowe modele rozliczeń, które łączą stałą opłatę z procentem od wydatków, są zdecydowanie mniej popularne wśród nowych klientów mniejszych agencji i freelancerów. Mniej doświadczone agencje z pewnością nie zaproponują Ci również modelu rozliczenia w formie % od wygenerowanego przychodu Twojego sklepu internetowego. Dlaczego? Na to pytanie odpowiemy w dalszych akapitach tego artykułu.

Ile zapłacisz za profesjonalną obsługę social mediów w dużej agencji?

W przypadku większych agencji (do jakich należy między innymi agencja Kaman), stawki za zarządzanie kampaniami na Facebooku czy Instagramie prezentują się następująco:

  • Opłata podstawowa, czyli niezależny, bazowy koszt kampanii Niezależnie od obsługiwanej platformy (Google Ads lub Meta Ads), Kaman pobiera stałą stawkę w wysokości 3500 złotych netto miesięcznie za zarządzanie Twoimi kampaniami w danym systemie reklamowym.
  • Wariant 1: Procent od budżetu reklamowego lub procent od przychodu z reklamDodatkowy koszt reklamy obejmuje dodatkowo procent od budżetu reklamowego. Zazwyczaj jest to 10-20% od całkowitych wydatków reklamowych. Istnieje również drugi wariant rozliczenia procentowego, który jest dedykowany właścicielom sklepów internetowych.
  • Wariant 2: Specjalna oferta dedykowana e-commerceJesteś właścicielem sklepu internetowego? W przypadku kampanii sprzedażowych e-commerce agencja Kaman oferuje dedykowany model rozliczeniowy, który obejmuje nie 10-20% od budżetu reklamowego, a 3,5% od przychodu wygenerowanego bezpośrednio z reklamy.

Co warto podkreślić? Kaman w ramach abonamentu prowadzenia działań reklamowych w mediach społecznościowych oferuje dodatkowo dopasowane kreacje tekstowo-graficzne. Nie ponosisz zatem dodatkowych kosztów, ani rozliczać się od „dodatkowych grafik”. Pamiętaj o tym, aby przed weryfikacją każdej oferty prowadzenia social media, sprawdzić dokładnie to, co jest wliczone w cenę, a za co trzeba dodatkowo zapłacić.

Profesjonalna obsługa social media a rozliczenie za efekt. Dlaczego tak mało agencji oferuje taki model współpracy?

Model rozliczenia za efekt może być bardzo korzystny zarówno dla agencji, jak i klienta, ale wiąże się z wieloma wyzwaniami. Prowadzisz sklep internetowy? Rozważ ofertę agencji, która uwzględnia rozliczenie procentowe od przychodu generowanego bezpośrednio z reklamy. To model, który jest korzystny dla obu stron. Dlaczego?

Po pierwsze: zasada win-win

Model rozliczenia oparty na procentowym udziale w przychodach tworzy sytuację, w której zarówno Ty, jak i agencja macie wspólny cel. Jest nim oczywiście maksymalizacja sprzedaży Twoich produktów bądź usług. Agencja jest zmotywowana do osiągania jak najlepszych wyników, ponieważ jej wynagrodzenie rośnie wraz z przychodami klienta. To zapewnia pełne zaangażowanie w sukces kampanii i wyznacza jasny priorytet działań, jakim jest oczywiście skalowanie Twojego biznesu. Zasada jest prosta – Ty jako przedsiębiorca masz jasny wgląd w to, ile zarobiłeś dzięki danej kampanii, a także w to, ile zapłaciłeś agencji. Taki transparentny zdecydowanie ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych i inwestycyjnych.

Po drugie: zdecydowanie korzystniejsze warunki przy większym budżecie

W tradycyjnym modelu, gdzie agencje pobierają 10-20% grupy docelowej kwoty budżetu reklamowego, przedsiębiorca musi liczyć się z rosnącymi kosztami obsługi kampanii w miarę zwiększania budżetu na reklamy. W dedykowanym modelu e-commerce (oferowanym między innymi przez Kaman), dodatkowa opłata wynosi zawsze 3,5% od przychodu wygenerowanego z reklam. To oznacza, że płacisz jedynie wtedy, kiedy kampania przynosi realne zyski sprzedażowe. Dzięki temu, przy większym budżecie reklamowym, możesz skupić się wyłącznie na skalowaniu własnego biznesu (bez obaw o proporcjonalnie wyższe koszty obsługi).

Po trzecie: pełna transparentność i mierzalność efektów

Rozliczenie oparte na przychodach generowanych z kampanii, pozwala na dokładne monitorowanie skuteczności działań reklamowych. Jako przedsiębiorca masz jasny wgląd w to, ile zarobiłeś dzięki kampanii i jak dokładnie plasuje się stosunek Twoich realnych zarobków do kosztów wygenerowanych przez agencję.

Dlaczego za kampanię w mediach społecznościowych mam zapłacić stały abonament i dodatkowo % od przychodów ze sprzedaży?

No dobrze. Wszystko wygląda dość logicznie i spójnie, ale być może wciąż zastanawiasz się nad tym, dlaczego masz płacić agencji jednocześnie stały abonament i dodatkowo % od przychodów ze sprzedaży. Dlaczego, skoro mniejsza agencja zwykle rozliczy się z Tobą za pomocą uproszczonego modelu, który na pierwszy rzut oka wygląda finansowo znacznie korzystniej?

Otóż doświadczone agencje, które od lat specjalizują się w prowadzeniu kampanii w mediach społecznościowych, mają swoje mocne know-how. To zazwyczaj kilkunastoletnie doświadczenie w social mediach, które jest poparte konkretnymi wynikami sprzedażowymi. Oczywiście ma ono niemały wpływ na efektywność kampanii reklamowych. Na co powinieneś zwracać szczególną uwagę wybierając agencję social media? W branży marketingowej niejednokrotnie można spotkać się z określeniem: przepalony budżet reklamowy. Mała agencja, która nie posiada odpowiednich zasobów i doświadczenia, może nie być w stanie efektywnie zarządzać Twoimi kampaniami. Efekt? W dłuższej perspektywie tylko tracisz.

Warto w tym miejscu podkreślić, że większe agencje dysponują zespołami specjalistów, którzy specjalizują się w określonych branżach. Możesz zatem liczyć na sprawdzone rozwiązania, a nie nieudane eksperymenty przeprowadzane na Twoim budżecie. Wybór doświadczonej agencji, która ma wyniki poparte wieloma case studies (najlepiej pochodzącej z Twojej branży), pozwoli Ci zredukować ryzyko niepowodzenia kampanii do minimum i zapewnić lepszy zwrot z inwestycji. Na sam koniec warto przytoczyć popularne w Polsce porzekadło – „Kto tanio kupuje, ten dwa razy kupuje”. Niestety ma ono duże odzwierciedlenie w mediach społecznościowych, co widzimy często po klientach, którzy zdecydowali się na współpracę z mniej doświadczonymi agencjami. Taki wybór zazwyczaj kończy się wyższymi kosztami w dłuższej perspektywie.

Czym kierować przy wyborze agencji social media? Pytania, które należy zadać.

 

Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto zadać kilka, (a czasem nawet klikanaście!) kluczowych pytań:

  1. Ile lat doświadczenia ma agencja, z którą mam podjąć współpracę?
  2. W jaki sposób będzie mierzony wzrost moich zysków?
  3. Kto i jak często będzie się ze mną kontaktował?
  4. Jak wyglądają przykładowe raporty z prowadzonych działań i jak często będę je otrzymywać?
  5. Kto konkretnie będzie zajmował się prowadzeniem działań reklamowych?
  6. Czy agencja social media ma doświadczenie w branży w której działam?
  7. Jeśli tak – jakimi konkretnymi wynikami może się pochwalić?
  8. Co konkretnie obejmują działania za które płacę?
  9. Za co muszę płacić dodatkowo?
  10. W jakiej perspektywie czasowej mogę oczekiwać zwrotu z inwestycji?
  11. Co jeśli dana kreacja nie przypadnie mi do gustu? Ile poprawek mogę zrealizować w ramach abonamentu miesięcznego?

Widzisz zatem, że prowadzenie social media to niezwykle złożony proces, a przed wydaniem pierwszej złotówki warto dokładnie zrozumieć, za co płacisz i jakich efektów możesz oczekiwać.

Profesjonalne prowadzenie social media – jak rozpoznać dobrą ofertę?

Wiesz już, że stawki nie są najważniejsze. Najistotniejszy jest bowiem fakt, ile możesz na danej współpracy możesz zarobić. Dlatego przed rozpoczęciem każdej współpracy należy zwrócić uwagę na:

  • Przejrzystość w rozliczeniach:Agencje social media oferujące klarowne warunki rozliczeń, zazwyczaj świadczą usługi na wyższym poziomie.
  • Konkretne liczby i case studies:Obsługę social media zawsze weryfikuj pod kątem portfolio. Oczywiście ważny jest nie tylko aspekt kreacji, ale przede wszystkim konkretne wyniki sprzedażowe: Ile agencja dzięki działaniu w social mediach wygenerowała leadów? Jakim zwrotem z inwestycji może się pochwalić dla klientów reprezentujących Twoją branżę? Po jaki czasie działanie w mediach społecznościowych przyniosło pierwsze efekty?

W końcu jako przedsiębiorca oczekujesz skalowania swojego biznesu w modelu długoterminowym, a nie jednego czy dwóch miesięcy. Dlatego finalnie najważniejsze jest jedno – wyznaczenie skutecznej strategii, mającej na celu zwiększenie ROAS, czyli zwrotu wydatków z reklamy. Niestety wielu niedoświadczonych freelancerów i agencji skupia się wciąż przede wszystkim na liczbie kliknięć, polubień, czy na zasięgach postów. A przecież liczy się przede wszystkim to, jak dane kliknięcia i przejścia na stronę, przekładają się na Twoje złotówki.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

pomysł na sklep internetowy
Bez kategorii

8 sprawdzonych pomysłów na sklep internetowy

Czas czytania 8 minut W dzisiejszych czasach prowadzenie sklepu internetowego to jedno z najpopularniejszych rozwiązań dla osób, które chcą rozpocząć własny biznes. Wszystko za sprawą dynamicznego rozwoju technologii i