Na czym polega marketing w e-Commerce?

Czas czytania 4 minut

Hasło e-Commerce jest popularne, ale co tak naprawdę oznacza? Na czym polega marketing w e-Commerce i jakie daje korzyści? Sprawdźmy!

Co to jeste-Commercemarketing?

Każdy produkt i każda usługa potrzebuje marketingu, czyli reklamy. Kiedy decydujesz się na otwarcie internetowego second-handu, nie idziesz do drukarni, aby zlecić wydruk ulotek, które zostawisz w skrzynkach sąsiadów (a przynajmniej nie w pierwszej kolejności). Jeżeli mamy do czynieniaz produktami sprzedawanymi online (sklepyinternetowe) czy prezentacją usług, to reklama musi być prowadzonakanałami internetowymi. To właśnie jest marketing w e-Commerce – szereg działań online przyciągających odbiorców i klientów aktywnych w sieci. Celem marketingue-Commerce może być np. zwiększenie sprzedaży, zbudowanie wizerunku eksperta czy wzmocnienieidentyfikacji wizualnej firmy.

Rodzaje handlu elektronicznego – poznaj je!

E-Commerce jako handel elektroniczny korzysta z wielu działań, wtym np. płatnych kampanii reklamowych, aktywności w social mediach,pozycjonowania SEO czy newsletterów. Przyjrzyjmy się krótko każdej z opcji, aby jeszcze bardziej zrozumieć, na czym polega marketing w e-Commerce.

Płatne kampanie reklamowe

System Google Ads (kiedyś znany pod nazwą Adwords) to najpopularniejszy system umożliwiający promowanie oferty firmy. Reklamy Google Ads pojawiają się nad organicznymi wynikami wyszukiwań Google, dzięki czemu możesz miećpewność, że użytkownik je zobaczy. Google Ads bazuje na modelu PPC (ang. pay per click), czyli płatności za kliknięcia. Jest też dostępny w social mediach i w znanych serwisach e-Commerce – np. Facebook Ads i Allegro Ads.

Social media

Media społecznościowe, tj. np. Facebook, Instagram, TikTok czy YouTube, to popularne na całym świecie kanały. Warto promować przez nie usługi i produkty, aby staćsię rozpoznawalnym, angażować społeczność i zyskać na szerokim zasięgu. Twoja firma może za pośrednictwem social mediów publikować zdjęcia, wpisy i filmy wideo informujące o ofercie, aktualnościach, promocjach, planach czy wartościach marki. Dla większości użytkowników aktywność danej firmy w social mediach ma wpływ na decyzję o zakupach i wyborze usługi. Znacząco wpływa też na wzrost zaufania w stosunku do firmy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pozycjonowanie SEO i content marketing

E-Commerce 

marketing warto też budować poprzez pozycjonowanie SEO i content marketing. Te usługi marketingowe to nic innego jak zadbanie o wzrost widoczności strony internetowej/sklepu online w wyszukiwarce. Dzięki strategii pozycjonowania i tworzeniu treści, można stopniowo wejść na pozycje TOP 10 wyszukiwań, które są dla potencjalnych klientów najważniejsze. Prowadzisz zakład fryzjerski? Otwierasz sklep z farbami? Udzielasz korepetycji z matematyki? Jeśli użytkownicy szybko trafią na Twoją stronę po wpisaniu określonej frazy, prawdopodobieństwo wyboru Twojej oferty będzie bardzo duże.

Newslettery

Na Twoje wyniki wpływają też listy mailingowe i newslettery. Co prawda rozwiązanie to ma tylu zwolenników, co i przeciwników, jednak warto skoncentrować się na dobrych stronach maili. Jeżeli newsletter stanowi dla klienta wartość – bo np. zawiera darmowy ebook, kody rabatowe, niepublikowane wcześniej informacje dotyczące marki lub inne ciekawe fakty – to świetnie buduje relację z użytkownikiem. W rezultacie zwiększa też lojalność klienta wobec firmy. Dlaczego niektórzy postrzegają newsletter negatywnie? Jeśli jest wysyłany zbyt często i nie przynosi żadnych korzyści, użytkownicy traktują to jako spam.

Influencer marketing

Wchodząc na rynek e-Commerce, nie lekceważ influencer marketingu. To nic innego jak działania podejmowane we współpracy z influencerami (opiniotwórcami). Grupę tę tworzą m.in. osoby, które publikują treści w social mediach, prezentując przy tym swoje zdanie na temat produktów, usług i wydarzeń. Dla grona fanów jest to cenna, a czasem również decydująca opinia.

Korzyści z e-Commerce

E-Commerce marketing sprawia, że:

      • docierasz do potencjalnych, nowych klientów,

      • Twoja marka jest zauważalna i możesz zbudować zaufanie do niej,

      • wyróżniasz się wśród konkurencji,

      • budujesz i utrzymujesz relacje z odbiorcami,

      • nigdy nie wypadasz z rynku, jesteś na bieżąco,

      • wzmacniasz wizerunek firmy jako eksperta,

      • podążasz za trendami online i realizujesz kolejne cele biznesowe.

    Dla kogo e-Commerce?

    Podstawowym atutem handlu elektronicznego jest to, że może z niego korzystać każdy. Jeśli chcesz wejść na rynek e-Commerce, nie musisz obawiać się wysokiego progu wejścia – nic takiego nie istnieje. Wystarczy, że zdobędziesz podstawową wiedzę na temat marketingu (znajdź np. podstawowy kurs marketingu internetowego i podejmij wyzwanie) lub zaczniesz współpracować ze specjalistami. Każda agencja marketingowa ma inną specyfikę, ale w każdej możesz liczyć na wsparcie. Oczywiście ważna jest też świadomość tego, że:

        • klienci szukają najlepszej oferty i mają świadomość stosunku ceny do jakości,

        • długa ścieżka zakupowa jest dla klienta stratą czasu – jeśli na nią wejdzie, to prawdopodobnie szybko zrezygnuje i uda się do konkurencji,

        • użytkownicy oczekują w Internecie aktualnych i przejrzystych informacji.

      Pamiętaj też, że rynek e-Commerce zmienia się dynamicznie. Wymaga więc ciągłego śledzenia trendów i odpowiadania na nie. Dotyczy to także zachowań Twoich klientów. Jeśli ich zdobędziesz, musisz dowiedzieć się, kim są, co lubią, dlaczego ufają Twojej marce i odwrotnie – kiedy rezygnują z zakupu i co ich do Twojej działalności zniechęciło. Dane te możesz zdobywać dzięki narzędziom analitycznym i na ich podstawie podejmować dalsze kroki marketingowe.

      Jak zacząć z e-Commerce?

      Jeśli zależy Ci na tym, aby marketing dla e-Commerce był “szyty na miarę” i zamiast schematycznego podejścia, liczysz na przemyślaną, dopasowaną do Twojej marki strategię – zgłoś się do nas. Przeanalizujemy Twoją sytuację, oczekiwania i konkurencję. Na podstawie tych wartości zaproponujemy Ci profesjonalny wideomarketing, pozyskiwanie leadów, obsługę social mediów, tworzenie landing page lub zupełnie inne usługi.

      Co to jest e-Commerce marketing? Podsumowanie

      Na czym polega marketing w e-Commerce? Na rozwijaniu marki za pomocą systemów, usług i kanałów internetowych po to, aby osiągać cele sprzedażowe i wizerunkowe. Im bardziej marka angażuje się w działalność marketingową, uaktywnia w social mediach i jest otwarta na podążanie nowymi drogami online, tym większą ma szansę na sukces.

      Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

      Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

      Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

      Ostatnie najciekawsze artykuły

      Rezultaty:

      Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

      Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

      Wyzwanie:

      Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

      Zaproponowaliśmy po kolei:

      • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

      • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

      • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

      Rezultaty:

      Koszt zakupu: 13,79 zł
      Ilość zakupów: 759
      Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
      ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

      Wyzwanie:

      Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

      Zaproponowaliśmy po kolei:

      Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

      Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

      Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

      Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

      Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

      Rezultaty:

      W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

      Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

      Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

      Rezultaty:

      Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

      Wyzwanie:

      Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

      Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

      Zaproponowaliśmy po kolei:

      • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
      • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
      • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
      • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

      Rezultaty:

      W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

      Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

      Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

      Wyzwanie:

      W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

      Zaproponowaliśmy po kolei:

      • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

      • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

      • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

      Rezultaty:

      Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

      Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

      Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

      Wyzwanie:

      Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

      Zaproponowaliśmy po kolei:

      • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

      • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

      • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

      Rezultaty:

      Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
      Ilość zakupów: 103
      Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
      ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

      Wyzwanie:

      Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
      Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

      Zaproponowaliśmy po kolei:

      • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
      • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
      • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
      • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
        kampanię na obserwujących na Instagramie

      Rezultaty:

      Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

      Wyzwanie:

      Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

      W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

      Zaproponowaliśmy po kolei:

       

      • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
      • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
      • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
      • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

      Rezultaty:

      • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
      • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
      Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
      *O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
       
      Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
      • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
      Sobota w godz. 10:00-18:00
      Niedziela w godz. 9:00-17:00 
      • 14 i 22.10.2023 r.:
      Sobota w godz. 10:00-18:00
      Niedziela w godz. 9:00-17:00 
      • 18 i 19.11.2023 r.:
      Sobota w godz. 10:00-18:00
      Niedziela w godz. 9:00-17:00 
      *O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
      • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
       
      Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.