Marketing internetowy “na próbę” – czy warto zaczynać z takim podejściem?

Sposobów prowadzenia marketingu internetowego w firmie jest wiele. Ale czy podejście “na próbę” jest rozsądne?
Czas czytania 4 minut

Prowadzisz firmę i przyglądasz się efektom najlepszych w swojej branży. Widzisz, że zyski pokazują w milionach i chciałbyś “urwać” trochę z tego rynku. Motywuje Cię też fakt, że dotychczasowa sprzedaż offline nie rośnie, lub nawet spada. Internet musi więc być rozwiązaniem! Niestety nie do końca wiesz, jak się w nim poruszać, bo do tej pory byłeś zajęty prowadzeniem firmy. Zaczynasz więc swój marketing internetowy prowadzić “na próbę’.

Wolisz słuchać? Zapraszam do podcastu ToM:

Marketing internetowy – czy warto próbować samemu?


Oczywiście, że tak! Jeśli do tej pory nigdy nie podchodziłeś z zaangażowaniem do marketingu w Internecie, samodzielne sprawdzanie możliwości jest najlepszą metodą, aby choć trochę zorientować się w tym świecie i lepiej zacząć go rozumieć.

Na początku prawdopodobnie trochę poklikasz, poczytasz kilka artykułów na blogach. Może obejrzysz jakiś webinar lub szkolenie online. Jeśli możliwości Ci się spodobają spróbujesz to wdrożyć i często… nie wyjdzie. To normalne, dopiero zaczynasz cały proces. Wtedy masz dwie drogi – albo zirytujesz się, że pożera to zbyt dużo Twojego czasu i stwierdzisz, że potrzebujesz zatrudnić do tego kogoś z zewnątrz, albo podniesiesz się po “porażce” i będziesz edukował się dalej, chcąc opanować samodzielnie cały proces do perfekcji.

Jak chcesz prowadzić swój marketing internetowy?

Załóżmy, że stwierdziłeś: to nie dla mnie, bo za dużo tego “klikania”, a chcę robić mój biznes zamiast być marketerem.

Marketing internetowy dla firm – czy warto próbować z freelancerem lub agencją? 

Oczywiście, że nie! Jeżeli doszedłeś do wniosku, że potrzebujesz kogoś, aby zajął się tym procesem, odradzam jakiekolwiek “próbowanie”. Chcesz rozwijać marketing internetowy, aby więcej zarabiać, by klienci dzwonili i byś finalnie czuł się dumny ze wzrostów sprzedaży. Nie osiągniesz tego “próbując”.

Marketing jest jak sport!

Jeśli chciałbym poprawić swoją formę i hobbystycznie pobiegać, to mogę sobie spokojnie “próbować”. Dziś wyjdę i przebiegnę tyle, ile się uda. Jutro wyjdę lub nie. Raczej luźno podejdę do planu i prawdopodobnie na początku nie rozpiszę żadnego harmonogramu treningów czy diety, bo po prostu próbuję. Nie ma w tym nic złego, godzę się na takie warunki i wiem, że nie mogę oczekiwać złotego medalu na olimpiadzie. Nie płacę nikomu, niczego od siebie nie oczekuję, poza tym, że ‘spróbuję” pobiegać. To jest ok.

Sytuacja zmienia się jednak, gdy wiem, że chcę ścigać się o prawdziwą stawkę.
Wtedy potrzebuję planu, regularności, zaangażowania i wysiłku, aby osiągać rezultaty, jakie będą się liczyć w walce o medale, prawda? Możliwe, że potrzebuję też trenera, lub kogoś kto będzie wspierał mnie w miejscach, gdzie brakuje mi wiedzy, umiejętności, czasu. Czy ktoś taki mógłby się naprawdę zaangażować we współpracę ze mną, wiedząc, że to “tylko na próbę”? Albo czy trener pomógłby mi wydobyć ze mnie moje najlepsze cechy, gdyby wiedział, że ja “tylko sprawdzam”? Czy moje ciało mogłoby osiągać pełnię swoich możliwości z takim nastawieniem?

Na efektywny marketing firm wpływ ma wiele czynników jednocześnie!

Dlatego, kiedy już rozważasz wybór agencji, lub kogokolwiek do wsparcia Twojego marketingu, to przedstaw mu jasno stawkę, o jaką chcesz walczyć i bądź gotowy na zaangażowanie. Obojętne, czy zaangażujesz swój budżet marketingowy, czy swój własny czas. W każdej współpracy obydwa te zasoby będą w jakiś sposób potrzebne, bo tak jak w sporcie – trener nie przebiegnie za Ciebie wyścigu, tak agencja nie zbuduje za Ciebie firmy. Może jednak w znakomity sposób wspierać Cię wiedzą, narzędziami i procedurami pracy w miejscach, gdzie tego wsparcia najbardziej potrzebujesz.

Jeśli działasz sam to:

  1. Robisz to, na co masz ochotę i co w danej chwili wydaje Ci się słuszne. Niekoniecznie będzie to skuteczne, ale przynajmniej robisz “po swojemu”.
  2. “Oszczędzasz czas” nie musząc nikomu niczego tłumaczyć. Przecież wiesz jak działa Twoja firma.
  3. Wszystkiego uczysz się od zera, testując na swojej skórze. To może być ciekawe, jednak kosztuje bardzo dużo czasu.

Jeśli działasz z profesjonalistami to:

  1. Masz wsparcie właśnie w rzeczach, które najtrudniej jest Ci samodzielnie wykonać. Profesjonalny zespół uzupełni Twoje braki, czy to w zakresie kreacji graficznej, systemów reklamowych, czy tworzenia wideo.
  2. Poświęcisz trochę czasu na wdrożenie tych ludzi w swój biznes, ale często mogą oni zadać pytania, których od dawna nie zadawałeś sobie sam. Dzięki temu na nowo znajdziesz argumenty przemawiające za Twoją ofertą.
  3. Zatrudniając zespół z zewnątrz przyjmujesz ich metody działania i dzięki temu to, czego sam uczyłbyś się 2-3 lata, otrzymujesz w pierwszych miesiącach. 

Dlaczego nie warto działać z kimś “na próbę”?

Kiedy nowa osoba, lub zespół poznaje Twoją firmę, musisz mieć na uwadze, że jak bardzo nie byliby zaangażowani, to jednak dopiero wdrażają się w Twoją firmę, a cała współpraca się “dociera”. To zajmuje czas, ale procentuje przy długotrwałych współpracach, bo dotarte tryby działają znacznie sprawniej, niż te prosto z taśmy produkcyjnej.


Kiedy agencja marketingowa ma świadomość, że to “tylko próba”, zrezygnuje z najciekawszych akcji marketingowych, bo są one obarczone większym ryzykiem niepowodzenia. Najczęściej skończy się wtedy na zachowawczych działaniach, które od dawna robi już cała Twoja konkurencja. Chcesz tego?

PODSUMOWANIE

The form you have selected does not exist.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.