Jakich błędów unikać budując markę osobistą w social mediach?

Budując markę osobistą w social mediach warto mieć świadomość tego, jakich błędów unikać. Dzięki temu przyspieszymy cały proces, zaoszczędzimy budżet marketingowy i bardziej świadomie podejdziemy do rozwoju.
Czas czytania 8 minut

Nie warto bagatelizować znaczenia social mediów w tworzeniu wizerunku osób i firm, gdyż dają one wyjątkowo szerokie możliwości nie tylko w zakresie pozyskiwania kontaktów i docierania do nowych odbiorców treści, ale również komunikowania tego, co tylko uważamy za sprzyjające rozwojowi naszej marki. Problem pojawia się jednak, gdy nie wiemy jak to zrobić, aby działania wizerunkowe w mediach społecznościowych przynosiły oczekiwane efekty marketingowe, a co za tym idzie także sprzedażowe. Jakich błędów nie popełniać budując swoją markę osobistą w Sieci? Jak ich uniknąć? Przygotowałem dla Ciebie kilka najczęściej popełnianych przez przedsiębiorców błędów, które utrudniają im bądź uniemożliwiają skuteczne wykreowanie marki osobistej w social mediach.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest wizerunek marki osobistej?
  • Dlaczego budowanie wizerunku w Sieci jest istotne?
  • Jakich błędów unikać podczas budowania wizerunku marki osobistej w social mediach?

Czym jest marka osobista?

Według Jeffa Bezosa marka jest tym, co mówią o nas inni ludzie, za naszymi plecami. Oznacza to, że marka osobista jest po prostu opinią potencjalnych klientów na temat naszej firmy, tego co komunikujemy i co sobą reprezentujemy w Sieci. Personal branding jest sposobem, w jaki promujemy samych siebie w Internecie, aby pozyskać nowych odbiorców treści, klientów i generować większe zyski dla swojej działalności. Współcześnie kładziony jest szczególnie duży nacisk na budowanie w Internecie siły swoich firm w oparciu o wizerunek przedsiębiorcy i/lub jego zespołu. Stąd też tak duża popularność i sukcesy influencerów, YouTuberów, coachów, blogerów i innych przedstawicieli marek osobistych.

Na czym polega budowanie marki osobistej w mediach społecznościowych?

Na budowanie marki osobistej składają się wszelkiego rodzaju działania komunikacyjne, promocyjne i wizerunkowe, których celem jest tworzenie i propagowanie własnego wizerunku. Ma to w perspektywie długofalowej przynosić efekty sprzedażowe i pozyskanie lojalnej rzeszy odbiorców dla naszych komunikatów w social mediach i nie tylko. Personal branding rozumiemy więc jako autopromocję w Internecie z naciskiem na media społecznościowe. 

Musisz jednak zdawać sobie sprawę z tego, że w procesie budowania marki osobistej chodzi nie tylko o to, jak prezentujesz się w Internecie, ale co wartościowego możesz zaoferować innym. Praca nad tym jak Cię widzą inni, jest sporym wyzwaniem i przede wszystkim musisz uzbroić się w cierpliwość, gdyż jest to proces potrzebujący czasu. Wymaga konsekwencji i odpowiedniego planu działania. Dziś nie wystarczy dobra oferta, zniżki i reklama. Silny wizerunek jest podstawą do tego, by Twój biznes sprawnie funkcjonował. A dlaczego warto? Otóż współcześni konsumenci gotowi są zapłacić więcej za produkty marek, które rozpoznają, i którym ufają.  Na dobrą markę składa się m.in. misja, wizja, obietnica, jakość, profesjonalna obsługa klienta, ale również spójna identyfikacja wizualna, tone of voice komunikacji, przekazywane wartości itd.

Czym lepszy i silniejszy wizerunek marki, tym więcej jest ona warta. Marka, która jest w stanie zapisać się w świadomości odbiorców za pomocą konsekwentnych działań i wartościowego dla odbiorców contentu może liczyć na większą sprzedaż.

Jakie korzyści przynosi personal branding?

  • Budowanie zaufania
  • Odkrycie mocnych stron marki na tle konkurencji
  • Utrzymanie uwagi odbiorców 
  • Lepsze dotarcie do grupy docelowej
  • Lepsza rozpoznawalność w branży
  • Zdobywanie nowych znajomości i kontaktów biznesowych
  • Bycie postrzeganym jako autorytet w danej dziedzinie
  • Większe zainteresowanie marką oraz zwiększenie efektów sprzedażowych

Jednak, aby czerpać korzyści z budowania marki osobistej, należy unikać pewnych błędów, które mogą sprawić, że odbiorcy nam nie zaufają i nie będą zainteresowani naszymi komunikatami. Jakich błędów nie popełniać podczas budowania marki osobistej?

Najczęściej popełniane błędy podczas budowania marki osobistej

Brak zdefiniowanej grupy docelowej a media społecznościowe

Zdefiniowanie grupy docelowej jest to coś, co musisz zaplanować jeszcze zanim rozpoczniesz się promować w social mediach i ogólnie w Internecie oraz zanim poświęcisz się budowaniu marki osobistej. Pamiętaj, że bez strategii i planu działania, Twój marketing i budowanie wizerunku będą prowadzone na oślep i niekonsekwentnie. Brak określenia grupy docelowej zaskutkuje natomiast tym, że trudno będzie Ci stworzyć odpowiedni content, który trafi w potrzeby i oczekiwania osób, które w przyszłości mogłyby stać się Twoimi lojalnymi klientami. Każdy komunikat powinniśmy tworzyć w konkretnym celu – wzrostu rozpoznawalności marki, zwiększenia sprzedaży, ale również dla konkretnej grupy odbiorców zamiast do szerszego grona odbiorców. Inaczej będzie to tak zwane przepalanie czasu i pieniędzy, co nie ma sensu.

Brak zdefiniowania grupy docelowej sprawi, że Twoje komunikaty nie dotrą do osób, które będą nimi realnie zainteresowane, a więc poświęcany na promocję czas i budżet nie przyniosą efektów. Musisz dobrze przemyśleć, jaka jest charakterystyka osób, które mogą być zaciekawione zarówno Twoim contentem, jak i ofertą marki. Następnie dopracuj pod tym względem profile społecznościowe i reklamy płatne. Weź więc pod uwagę aspekty takie jak: wiek, płeć, zainteresowania, status życiowy, wartości, potrzeby, zawód, miejsce zamieszkania itp. Gdy sprecyzujesz kim konkretnie jest Twój odbiorca, będzie Ci dużo łatwiej budować wizerunek marki, która spełni oczekiwania swojej grupy docelowej.

Brak pomysłu na siebie w personal brandingu

Konkurencja w Sieci jest na tyle duża, że nie można pozwolić sobie na tzw. bylejakość. Brak wyróżniającego spośród tłumu pomysłu na siebie, a na dodatek niska jakość treści i materiałów wizualnych skutkują słabym odbiorem wizerunku. Dlatego właśnie konieczne jest, aby nie tylko mieć dobry pomysł na swój wizerunek, ale i wyróżnić się dobrą jakością contentu, którym będziemy się reprezentować. Dobrym pomysłem jest również wykorzystanie tzw. kontrapunktu wizerunkowego. W tym celu wystarczy postawić na coś, co nas wyróżni. Może to być kolor, forma grafik i wideo, ciekawe czcionki, sposób kadrowania, określona tematyka poruszanych treści itp.

Sztuczność vs autentyczność

Często popełnianym błędem jest to, że staramy się udawać w Sieci kogoś kim nie jesteśmy w rzeczywistości zakładając, że platforma społecznościowa przyjmie wszystko niczym papier. Wynika to oczywiście z naturalnych uwarunkowań społecznych i auto personalnych przekonań. Ponadto wydaje nam się, że w Internecie możemy wykreować się na kogoś, kto tylko nam się wymarzy np. poprzez naśladownictwo. Tymczasem udawanie innej osoby i bycie kimś na siłę wyjdzie na jaw prędzej czy później i jest to często powielaniem popełnianych błędów w świecie realnym. Warto pamiętać, że jednym z celów komunikacji poprzez social media jest uproszczenie kontaktu off-line i proces budowania relacji, a nie oszukiwanie innych. Warto się zastanowić dlaczego niektóre konta w social mediach nas przekonują i przyciągają, a inne mimo dobrych treści nie. Zwykle przyczyną jest wrażenie, że brakuje im autentyczności.

Kreowanie wizerunku w mediach społecznościowych powinno pokrywać się z wartościami, którymi kierujemy się na co dzień. Wówczas budowanie marki osobistej przyjdzie nam w sposób naturalny, bardziej intuicyjny, a w efekcie przyciągniemy odbiorców tym, że jesteśmy prawdziwi i przez to przystępniejsi w odbiorze. Charakter naszych wypowiedzi powinien pozostać taki sam, jakim posługujemy się naturalnie w rzeczywistości. 

Budując markę osobistą należy pamiętać, aby nie przestać być sobą. Warto zastanowić się jakie umiejętności, cechy osobowe, atuty nas wyróżniają z otoczenia. Ale także jakie mamy przekonania, poglądy oraz sposób ich wyrażania. Wszystko to ma bowiem swoje odzwierciedlenie w komunikacji. 

Budowanie marki osobistej w dużej mierze polega na umiejętnym wykorzystaniu indywidualnych cech naszej osobowości, doświadczeń i mocnych stron. Ważne jest zatem, aby nie fałszować swojego wizerunku oraz być jak najbardziej autentycznym i wiernym swoim wartościom. Dzięki temu nasza marka będzie unikalna i bardziej przystępna dla odbiorców komunikatów.

Jeżeli chcesz poznać przykłady marek osobistych, które osiągnęły sukces, dzięki swojej autentyczności, spójności contentu oraz podkreśleniu wyróżniających cech osobowościowych – zapraszam TUTAJ.

Oczekiwanie natychmiastowych efektów

Musisz mieć świadomość, że kreowanie wizerunku w mediach społecznościowych to długotrwały proces. Przez to, że dziś wrzucisz ciekawy content na swoje profile i świetnie go zareklamujesz, nie zbuduje Twojego wizerunku już jutro. Nie bez przyczyny tworzenie pozytywnego wizerunku określa się jako „budowanie”. Wyobraź sobie wielki, trwały, reprezentacyjny budynek np. siedzibę jakiejś globalnej firmy. Aby prezentował się efektownie i spełniał swoje funkcje, trzeba poświęcić lata. Cegła po cegle – tak można upraszając określić proces budowania wizerunku w Sieci. 

Uzbrój się więc w cierpliwość i bądź konsekwentny. Gdyż dużym błędem jest rezygnowanie z planów tylko dlatego, że od razu nie widać efektów podejmowanych działań. Załóż podejdźcie do tworzenia treści strategicznie, planuj aktywność w mediach z wyprzedzeniem i trzymaj się stabilnie swojego pomysłu na markę. 

Kiedy możesz zauważyć efekty swojej pracy? Oczywiście zależy to od budżetów na reklamy płatne, jakości i wartościowości contentu, atrakcyjności wizualnej marki itd. Ale zwykle szacuje się, że potrzeba na to poczekać od pół roku do dwóch lat.

Kiepski content

Markę osobistą w mediach społecznościowych kształtujemy nie tylko poprzez pokazywanie swojego wizerunku, ale przede wszystkim przez to, jakie treści publikujemy. To właśnie nasze publikacje świadczą o nas samych. Dużym błędem osób budujących swoje marki w Sieci jest to, że publikują nieciekawy content, a do tego często jest też on nie atrakcyjny pod względem kreacji wizualnej. 

Jeżeli Twoje treści będą powszednie, płytkie, wyłącznie informacyjne i bez wartości dla odbiorców – nie zbudujesz na nich swojej renomy, a tym bardziej marki. To komunikat, w którym dajesz wartość, a nie tylko sprzedajesz jest wart uwagi odbiorców. Musi być szczery i jak najbardziej odległy od oferty reklamowej. W tym celu zabawiaj odbiorców, edukuj ich, opowiadaj o ciekawych faktach.

Idealnym przykładem marki, która daje odbiorcom ciekawy content jest Dziki Trener. Wyróżnia go nie tylko ekspresyjna forma wypowiedzi i sposób przekazu, który trafia do szerokiego grona odbiorców, ale także to, że o aspektach społecznych, wydarzeniach z kraju itp. mówi zarówno merytorycznie, jak i refleksyjnie. Połączenie autentyczności, specyficznej formy wypowiedzi, a także merytoryczne przekazywanie informacji, do których stosuje swoje subiektywne komentarze sprawiają, że staje się nie tylko coraz bardziej popularny, ale i ceniony.

Brak strategii marketingowej

Podstawą budowania i promowania marki w Sieci jest dobrze przemyślana strategia działania, która będzie dopasowana do naszych możliwości. Bez tego kreowanie marki w sposób zorganizowany, spójny i systematyczny może okazać się czymś nieosiągalnym. Planowanie marketingu warto zacząć jeszcze zanim marka pojawi się w Sieci. Niezwykle istotne znaczenie w marketingu mają te kwestie:

  • spójny charakter komunikatów i kreacji wizualnej (identyfikacja wizualna, sposób komunikacji itd.),
  • regularność i systematyczność działań w social mediach i nie tylko,
  • plan działania,
  • konsekwencja i analiza.

Przekonanie, że nie mogę pokazywać swoich słabości

Niniejszy błąd jest silnie związany z kwestią byciem autentycznym podczas budowania i prezentowania swojej marki osobistej. Wiele osób zakłada, że kluczem do sukcesu jest eksponowanie wyłącznie swoich mocnych stron i wyróżniających atutów, a przy tym ukrywanie pewnych słabości. Tymczasem pokazywanie swoich słabości jest wbrew pozorom świadectwem wielkiej siły i wspiera budowanie marki osobistej poprzez podkreślenie jej autentyczności. Dzięki temu pokazujemy, że nie jesteśmy nieomylni i tak jak wszyscy popełniamy błędy. A to sprawia, że odbiorcy komunikatów i treści bardziej się z nami utożsamiają. Pokazanie prawdziwego siebie jest oznaką wielkiej odwagi, dlatego nie warto kreować się na kogoś kim się nie jest. Równocześnie możesz dzięki temu stać się inspiracją i motywować innych.

Podsumowując

Media społecznościowe dają nam wyjątkowo szerokie możliwości w zakresie rozwoju firm, ale i budowania silnych marek osobistych. Unikając błędów, wdrażając odpowiednią strategię działania, oferując wartościowy i wysokiej jakości content oraz opłacając reklamy płatne, możemy nie tylko dotrzeć do wielu odbiorców, którzy staną się nam lojalni, ale w efekcie zbudować markę, która zacznie przynosić zyski.

Wiedza w pigułce

Jak zbudować markę osobistą?

  • Miej wyjątkowy pomysł na siebie
  • Bądź autentyczny
  • Zadbaj o konsekwencję
  • Miej specjalizację i buduj wizerunek eksperta
  • Wyróżnij się
  • Reklamuj się
  • Dawaj wartościowy content
  • Odpowiadaj na potrzeby i oczekiwania grupy docelowej

Dlaczego warto budować wizerunek eksperta w swojej branży?

Aby pozyskać zaufanie odbiorców komunikatów, zacznij dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. Możesz prowadzić kanał na YouTube, stworzyć newsletter, czy też założyć blog branżowy, a także tworzyć edukacyjne livy i webinary w mediach społecznościowych. Będzie to forma prezentacji Twoich zasobów i umiejętności, a także dowód na to, że doskonale znasz się na tym, co oferujesz. Dając wartościowe treści edukacyjne zatrzymasz odbiorców na dłużej, a z czasem przekonasz ich do tego, że warto zapłacić za dodatkowe usługi/produkty.

Jeżeli potrzebujesz profesjonalnego wsparcia w budowaniu marki osobistej lub nie wiesz jak przygotować strategię marketingową na jej potrzeby – kliknij i wypełnij BRIEF. Chętnie pomogę Ci rozwinąć markę i udzielę indywidualnych konsultacji.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Bez kategorii

Na czym polega marketing w e-Commerce?

Czas czytania 4 minut Hasło e-Commerce jest popularne, ale co tak naprawdę oznacza? Na czym polega marketing w e-Commerce i jakie daje korzyści? Sprawdźmy! Co to jeste-Commercemarketing? Każdy produkt

Bez kategorii

Badanie efektywności kampanii reklamowej

Czas czytania 4 minut Badanie efektywności kampanii reklamowej w Internecie jest możliwe i charakterystyczne właśnie dla marketingu online. Możliwość mierzenia wszystkiego (m.in. zysków ze sprzedaży, zwrotu inwestycji czy efektywności

Co to jest marketing i na czym polega?

Czas czytania 4 minut Jeśli chcesz wiedzieć, co to jest marketing, przyjrzyj się swojej codzienności. Przeglądasz media społecznościowe i widzisz propozycje wycieczki tuż przed zaplanowaniem urlopu. Idziesz po bułki