Zaledwie 2% potencjalnych klientów odwiedzających sklep online, finalizuje swoje zakupy. Oznacza to, że aż 98% osób z jakiegoś powodu ostatecznie nie dokonuje zakupu, nawet jeżeli dodaje produkt do koszyka. Rozwiązaniem stosowanym przez przedsiębiorców są zwykle: badanie ścieżki zakupowej, ulepszenie interfejsu, obniżka cen, czy bonusy. Aczkolwiek oczami marketera muszę przyznać, że warto zacząć zmiany od remarketingu. Czym jest reklama śledząca?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest remarketing?
- Jak działa reklama śledząca?
- Jakie korzyści przynosi remarketing?
Remarketing i reklama śledząca sposobem na niezdecydowanych
Wiele osób szukających produktów w sklepach internetowych ostatecznie nie dokonuje zakupu – nawet jeżeli dodali je już do koszyków. Może to wynikać z problemów w interfejsie strony lub z niezbyt ciekawej oferty, ale zazwyczaj większości osób zdarza się przełożyć coś na jutro i następnego dnia o tym zapomnieć. Właściciele firm powinni znać sposób, aby takim niezdecydowanym lub zapominalskim klientom przypomnieć o swojej ofercie. Do tego właśnie służy remerketing oraz dobry content marketing.
Kampanie reklam sponsorowanych dzielimy na dwa główne nurty: kampanie mające generować nowy ruch oraz remarketing. Te pierwsze mają na celu pokazanie się nowym odbiorcom, którzy mogą w przyszłości zostać naszymi klientami. Mają więc zachęcić ich do tego, aby w ogóle wejść na stronę i praktycznie zapoznać się z jej ofertą.
Natomiast kampanie remarketingowe mają na celu przekonać osoby, które już kojarzą markę do tego, aby skorzystać z oferty firmy, nawet jeżeli się jeszcze wahają. Przynoszą więc one lepsze rezultaty sprzedażowe, gdyż trafiają one do osób, które potencjalnie już są zainteresowane ofertą firmy. Realnie wpływają na sprzedaż.
Jednak częstym błędem podczas wdrażania reklam remarketingowych jest skupienie wyłącznie na nich oraz nieodpowiednio dopracowany content. Dlatego, że wówczas góra lejka sprzedażowego nie powstaje – czyli nowe osoby o nas nie wiedzą, a Ci którzy już nas poznali czują się zmęczeni publikacjami, które mają wyłącznie charakter sprzedażowy (bo są one zbyt często im pokazywane). Kluczem do sukcesu jest więc rozsądne podzielenie obu rodzajów kampanii i przeplatanie ich systematycznie, aby oba typy odbiorców znalazły coś dla siebie. Dopracuj więc content i stwórz strategię reklam w obu rodzajach, dzięki czemu podniesiesz sprzedaż.
Remarketing ma sens, gdy już uzyskamy pewną grupę nowych odbiorców.
Reklama śledząca – co to takiego?
Jest to reklama, która niejako “chodzi za klientem” na inne strony i zachęca go do powrotu. Ciągłe przypominanie mu o potrzebie zakupu lub skorzystania z usługi może doprowadzić do konwersji i podnieść sprzedaż.
Dobry przykład tego mechanizmu obserwujemy podczas zakupów na portalach sprzedażowych, jak Allegro. Po czasie spędzonym na przeglądaniu produktów on-line, każda strona, którą odwiedzimy po wyjściu z Allegro przypomina nam o rzeczach klikniętych na tym portalu. Zwykle są to produkty, które oglądaliśmy albo zostawiliśmy w koszyku na później. Jak to oddziałuje? Często widząc rzecz, która wzbudziła nasze zainteresowanie, utwierdzamy się w przekonaniu, że rzeczywiście jej potrzebujemy i nie warto o niej zapomnieć.
Jak działa remarketing za pomocą Google Ads?
Narzędziem najczęściej używanym do reklam śledzących jest Google AdWords. Umożliwia reklamować się w wyszukiwarce oraz na wielu stronach partnerskich. Zwykle są to portale, które nawiązały współpracę z Google poprzez udostępnienie powierzchni reklamowej. Po założeniu konta na AdWords wystarczy umieścić kod na swojej stronie internetowej, który pozwala zbierać dane potencjalnych klientów. Reklamy pojawiają się wówczas na innych portalach i stronach w Internecie linkując do Twojej strony.
Między innymi służą do tego tak zwane ciasteczka. Pozwalają określić skąd wiadomo na jakiej witrynie był użytkownik, który był wcześniej na Twojej stronie sklepu internetowego. Pliki Cookies zapisują się na komputerze klienta i pozwalają zbadać jego działania w Sieci, a później pokazywać komunikaty dostosowane do jego zainteresowań. Następnie za pomocą specjalnych narzędzi, tworzysz reklamy dostosowane specjalnie do tych klientów, którzy znaleźli się w bazie danych. Możesz wówczas w taki sposób zaprojektować i zoptymalizować swoje reklamy remarketingowe, aby przypomniały o ofercie potencjalnym klientom.
Co możesz badać za pomocą śledzenia reklam?
Gromadzenie danych jest obecnie bardzo powszechną praktyką, mimo że coraz trudniejszą. Nowoczesna technologia umożliwia marketingowcom i przedsiębiorcom badać ruchy użytkowników Sieci i współczynniki klikalności. Ale również zbierać dane na temat kliknięć użytkowników w płatne reklamy i te osadzone w wiadomościach e-mail. Weryfikować ilość wyświetleń strony internetowej czy profili w mediach społecznościowych. W ten sposób można też wnioskować, jaki jest zwrot inwestycji w kampanie reklamowe. Śledzenie reklam pomaga określić zachowania odbiorców i lepiej zrozumieć ich zainteresowania.
Jednym z podstawowych kroków podczas tworzenia systemu śledzenia reklam jest rozwiązywanie problemów. Warto przeanalizować dotychczasowe kampanie reklamowe, które nie były efektywne i ustalić, jaka była przyczyna niepowodzenia. Będzie to optymalna baza do wprowadzenia zmian. Pomoże to w tym, aby wyraźniej zdefiniować też swoje cele.
Zastanów się, co zamierzasz badać, zanim zaczniesz śledzić reklamy. Może chcesz, aby odbiorcy dłużej odwiedzali Twoją witrynę, czy też planujesz zwiększyć ruch za pomocą płatnych reklam w Google? A może starasz się poprawić współczynnik klikalności? Wyznacz jasno określone cele dla następnej kampanii reklamowej i opracuj system śledzenia.
5 podstawowych sposobów śledzenia reklam
Istnieje kilka metod śledzenia reklam, jakie stosują marketerzy. Ostatecznie to do Ciebie należy decyzja, które z nich będą najbardziej optymalnie dostosowane do Twoich celów.
1. Piksele śledzące
Jest to powierzchnia obrazu o wymiarach 1×1 pikseli, która mieści się w treści wiadomości e-mail. Gdy tylko odbiorca otwiera e-mail, piksel śledzący przesyła dane, aby powiadomić, że wiadomość została otwarta. Piksele śledzące pomagają w uzyskaniu danych na temat podróży zakupowych klientów i ogólnych relacji z Twoją marką.
2. Ciasteczka
Od pewnego czasu istnieje obowiązek informowania odwiedzających strony internetowe o tym, że wykorzystują one tzw. ciasteczka. Większość witryn prosi teraz swoich użytkowników o zgodę na użycie plików cookie. Są to tymczasowe pliki internetowe, które pomagają w uzyskaniu przydatnych danych na temat zachowań osób poruszających się na konkretnych stronach internetowych.
3. Google Ads
Oglądając produkt wystawiony na sprzedaż w sklepie internetowym lub na danym portalu, zwykle można później zauważyć jego reklamy także w innych miejscach Sieci. System użytkuje pozyskiwane dane w celu analizy zachowań użytkowników i określenia najlepszego wykorzystania powierzchni reklamowej na danej stronie internetowej.
4. Pixel Facebook
Reklama na Facebooku jest obecnie głównym kanałem marketingu internetowego dla większości firm. Możesz użyć piksela śledzącego reklamy na Facebooku, aby utworzyć niestandardowe grupy odbiorców, do których skierujesz reklamy. Możesz również przekonać się, w jaki sposób interakcja użytkownika z reklamą wpływa na odwiedzanie witryny.
5. Śledzenie adresów URL
Jest to jeden z najprostszych sposobów śledzenia reklam. W momencie, gdy użytkownik kliknie link powiązany z daną kampanią reklamową, otrzymasz raport o tym, który kanał wygenerował link.
Podsumowując
Śledzenie reklam może zapewnić kilka istotnych korzyści dla skuteczności tworzonych kampanii marketingowych. Ponadto pomoże lepiej zrozumieć zachowania i zainteresowania odbiorców, dokładniej zaspokajać ich potrzeby, a także dopracować ścieżkę zakupową. Ponadto remarketing i kampanie na nim skoncentrowane pozwalają maksymalnie wykorzystać budżet na marketing.
Wiedza w pigułce
Co to jest remarketing?
Remarketing to jeden ze skutecznych sposobów pozyskiwania klientów w branży e-commerce oraz zachęcania ich do sfinalizowania zakupu w sklepie internetowym. Remarketing odnosi się do metody sprzedaży online, w której odwiedzający są ponownie informowani o ofercie firmowej za pomocą specjalnych metod śledzenia na innych stronach internetowych.
Dlaczego warto wdrażać reklamy śledzące?
Reklamy śledzące są istotnym działaniem marketingowym, gdyż umożliwiają badanie i analizowanie postępów, reagowanie na zmiany na rynku i zmieniające się nawyki klientów, a ostatecznie zapewnienie odbiorcom interakcji z marką o wyższej jakości.