Czujesz się obserwowany? Reklama śledząca oczami marketera

Co to jest reklama śledząca i czy warto ją wdrożyć w swoich działaniach marketingowych? Sprawdź, na czym polega remarketing i jakie korzyści może przynieść Twojej firmie.
Czas czytania 6 minut

Zaledwie 2% potencjalnych klientów odwiedzających sklep online, finalizuje swoje zakupy. Oznacza to, że aż 98% osób z jakiegoś powodu ostatecznie nie dokonuje zakupu, nawet jeżeli dodaje produkt do koszyka. Rozwiązaniem stosowanym przez przedsiębiorców  są zwykle: badanie ścieżki zakupowej, ulepszenie interfejsu, obniżka cen, czy bonusy. Aczkolwiek oczami marketera muszę przyznać, że warto zacząć zmiany od remarketingu. Czym jest reklama śledząca?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest remarketing?
  • Jak działa reklama śledząca?
  • Jakie korzyści przynosi remarketing?

Remarketing i reklama śledząca sposobem na niezdecydowanych

Wiele osób szukających produktów w sklepach internetowych ostatecznie nie dokonuje zakupu – nawet jeżeli dodali je już do koszyków. Może to wynikać z problemów w interfejsie strony lub z niezbyt ciekawej oferty, ale zazwyczaj większości osób zdarza się przełożyć coś na jutro i następnego dnia o tym zapomnieć. Właściciele firm powinni znać sposób, aby takim niezdecydowanym lub zapominalskim klientom przypomnieć o swojej ofercie. Do tego właśnie służy remerketing oraz dobry content marketing.

Kampanie reklam sponsorowanych dzielimy na dwa główne nurty: kampanie mające generować nowy ruch oraz remarketing. Te pierwsze mają na celu pokazanie się nowym odbiorcom, którzy mogą w przyszłości zostać naszymi klientami. Mają więc zachęcić ich do tego, aby w ogóle wejść na stronę i praktycznie zapoznać się z jej ofertą. 

Natomiast kampanie remarketingowe mają na celu przekonać osoby, które już kojarzą markę do tego, aby skorzystać z oferty firmy, nawet jeżeli się jeszcze wahają. Przynoszą więc one lepsze rezultaty sprzedażowe, gdyż trafiają one do osób, które potencjalnie już są zainteresowane ofertą firmy. Realnie wpływają na sprzedaż.

Jednak częstym błędem podczas wdrażania reklam remarketingowych jest skupienie wyłącznie na nich oraz nieodpowiednio dopracowany content. Dlatego, że wówczas góra lejka sprzedażowego nie powstaje – czyli nowe osoby o nas nie wiedzą, a Ci którzy już nas poznali czują się zmęczeni publikacjami, które mają wyłącznie charakter sprzedażowy (bo są one zbyt często im pokazywane). Kluczem do sukcesu jest więc rozsądne podzielenie obu rodzajów kampanii i przeplatanie ich systematycznie, aby oba typy odbiorców znalazły coś dla siebie. Dopracuj więc content i stwórz strategię reklam w obu rodzajach, dzięki czemu podniesiesz sprzedaż.

Remarketing ma sens, gdy już uzyskamy pewną grupę nowych odbiorców.

Reklama śledząca

Reklama śledząca – co to takiego?

Jest to reklama, która niejako “chodzi za klientem” na inne strony i zachęca go do powrotu. Ciągłe przypominanie mu o potrzebie zakupu lub skorzystania z usługi może doprowadzić do konwersji i podnieść sprzedaż.

Dobry przykład tego mechanizmu obserwujemy podczas zakupów na portalach sprzedażowych, jak Allegro. Po czasie spędzonym na przeglądaniu produktów on-line, każda strona, którą odwiedzimy po wyjściu z Allegro przypomina nam o rzeczach klikniętych na tym portalu. Zwykle są to produkty, które oglądaliśmy albo zostawiliśmy  w koszyku na później. Jak to oddziałuje? Często widząc rzecz, która wzbudziła nasze zainteresowanie, utwierdzamy się w przekonaniu, że rzeczywiście jej potrzebujemy i nie warto o niej zapomnieć.

Jak działa remarketing za pomocą Google Ads?

Narzędziem najczęściej używanym do reklam śledzących jest Google AdWords. Umożliwia reklamować się w wyszukiwarce oraz na wielu stronach partnerskich. Zwykle są to portale, które nawiązały współpracę z Google poprzez udostępnienie powierzchni reklamowej. Po założeniu konta na AdWords wystarczy umieścić kod na swojej stronie internetowej, który pozwala zbierać dane potencjalnych klientów. Reklamy pojawiają się wówczas na innych portalach i stronach w Internecie linkując do Twojej strony.

Między innymi służą do tego tak zwane ciasteczka. Pozwalają określić skąd wiadomo na jakiej witrynie był użytkownik, który był wcześniej na Twojej stronie sklepu internetowego. Pliki Cookies zapisują się na komputerze klienta i pozwalają zbadać jego działania w Sieci, a później pokazywać komunikaty dostosowane do jego zainteresowań. Następnie za pomocą specjalnych narzędzi, tworzysz reklamy dostosowane specjalnie do tych klientów, którzy znaleźli się w bazie danych. Możesz wówczas w taki sposób zaprojektować i zoptymalizować swoje reklamy remarketingowe, aby przypomniały o ofercie potencjalnym klientom.

Wykres z Google Ads dotyczący reklamy śledzącej

Co możesz badać za pomocą śledzenia reklam?

Gromadzenie danych jest obecnie bardzo powszechną praktyką, mimo że coraz trudniejszą. Nowoczesna technologia umożliwia marketingowcom i przedsiębiorcom  badać ruchy użytkowników Sieci i współczynniki klikalności. Ale również zbierać dane na temat kliknięć użytkowników w płatne reklamy i te osadzone w wiadomościach e-mail. Weryfikować ilość wyświetleń strony internetowej czy profili w  mediach społecznościowych. W ten sposób można też wnioskować, jaki jest zwrot inwestycji w kampanie reklamowe. Śledzenie reklam pomaga określić zachowania odbiorców i lepiej zrozumieć ich zainteresowania.

Jednym z podstawowych kroków podczas tworzenia systemu śledzenia reklam jest rozwiązywanie problemów. Warto przeanalizować dotychczasowe kampanie reklamowe, które nie były efektywne i ustalić, jaka była przyczyna niepowodzenia. Będzie to optymalna baza do wprowadzenia zmian. Pomoże to w tym, aby wyraźniej zdefiniować też swoje cele. 

Zastanów się, co zamierzasz badać, zanim zaczniesz śledzić reklamy. Może chcesz, aby odbiorcy dłużej odwiedzali Twoją witrynę, czy też planujesz zwiększyć ruch za pomocą płatnych reklam w Google? A może starasz się poprawić współczynnik klikalności? Wyznacz jasno określone cele dla następnej kampanii reklamowej i opracuj system śledzenia.

Marketingowcy opracowujący strategię kampanii śledzących

5 podstawowych sposobów śledzenia reklam

Istnieje kilka metod śledzenia reklam, jakie stosują marketerzy. Ostatecznie to do Ciebie należy decyzja, które z nich będą najbardziej optymalnie dostosowane do Twoich celów.

1. Piksele śledzące

Jest to powierzchnia obrazu o wymiarach 1×1 pikseli, która mieści się w treści wiadomości e-mail. Gdy tylko odbiorca otwiera e-mail, piksel śledzący przesyła dane, aby powiadomić, że wiadomość została otwarta. Piksele śledzące pomagają w uzyskaniu danych na temat podróży zakupowych klientów i ogólnych relacji z Twoją marką.

2. Ciasteczka

Od pewnego czasu istnieje obowiązek informowania odwiedzających strony internetowe o tym, że wykorzystują one tzw. ciasteczka. Większość witryn prosi teraz swoich użytkowników o zgodę na użycie plików cookie. Są to tymczasowe pliki internetowe, które pomagają w uzyskaniu przydatnych danych na temat zachowań osób poruszających się na konkretnych stronach internetowych.

3. Google Ads

Oglądając produkt wystawiony na sprzedaż w sklepie internetowym lub na danym portalu, zwykle można później zauważyć jego reklamy także w innych miejscach Sieci. System użytkuje pozyskiwane dane w celu analizy zachowań użytkowników i określenia najlepszego wykorzystania powierzchni reklamowej na danej stronie internetowej.

4. Pixel Facebook

Reklama na Facebooku jest obecnie głównym kanałem marketingu internetowego dla większości firm. Możesz użyć piksela śledzącego reklamy na Facebooku, aby utworzyć niestandardowe grupy odbiorców, do których skierujesz reklamy. Możesz również przekonać się, w jaki sposób interakcja użytkownika z reklamą wpływa na odwiedzanie witryny.

5. Śledzenie adresów URL

Jest to jeden z najprostszych sposobów śledzenia reklam. W momencie, gdy użytkownik kliknie link powiązany z daną kampanią reklamową, otrzymasz raport o tym, który kanał wygenerował link.

Przykład reklamy śledzącej na ekranie laptopa

Podsumowując

Śledzenie reklam może zapewnić kilka istotnych korzyści dla skuteczności tworzonych kampanii marketingowych. Ponadto pomoże lepiej zrozumieć zachowania i zainteresowania odbiorców, dokładniej zaspokajać ich potrzeby, a także dopracować ścieżkę zakupową. Ponadto remarketing i kampanie na nim skoncentrowane pozwalają maksymalnie wykorzystać budżet na marketing.

Wiedza w pigułce

Co to jest remarketing?

Remarketing to jeden ze skutecznych sposobów pozyskiwania klientów w branży e-commerce oraz zachęcania ich do sfinalizowania zakupu w sklepie internetowym. Remarketing odnosi się do metody sprzedaży online, w której odwiedzający są ponownie informowani o ofercie firmowej za pomocą specjalnych metod śledzenia na innych stronach internetowych.

Dlaczego warto wdrażać reklamy śledzące?

Reklamy śledzące są istotnym działaniem marketingowym, gdyż umożliwiają badanie i analizowanie  postępów, reagowanie na zmiany na rynku i zmieniające się nawyki klientów, a ostatecznie zapewnienie odbiorcom interakcji z marką o wyższej jakości.

Jeżeli potrzebujesz profesjonalnego wsparcia w przygotowaniu kampanii remarketingowej, zapraszam do wypełnienia BRIEF-u. Skontaktuję się z Tobą i skutecznie pomogę Ci wdrożyć działania mające na celu zwiększenie sprzedaży.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

handlowiec wdraa strategię lead management
DIGITAL MARKETING

Lead management – zwiększ sprzedaż dzięki 5 wskazówkom!

Czas czytania 6 minut Pozyskiwanie leadów, czyli proces lead generation to podstawowe zadanie działu sprzedaży w każdej branży. Nie wystarczy jednak zdobyć kontakt do potencjalnego klienta. Trzeba jeszcze nawiązać

DIGITAL MARKETING

Co to są leady w marketingu B2B i jak je generować?

Czas czytania 7 minut Prowadzenie biznesu ma jeden główny cel – zysk. Żeby zarabiać, trzeba jednak najpierw zdobyć klientów. W otoczeniu wzmożonej konkurencji, zwłaszcza w Internecie, nie jest to

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.