Jak wybrać agencję marketingową?

Nie wiesz jaką agencję marketingową wybrać? zastanawiasz jakie są najlepsze agencje marketingowe? W artykule znajdziesz porady i ciekawe informacje. Sprawdź!
Jak wybrać agencję marketingową?
Czas czytania 5 minut

Wzrost sprzedaży, rozpoznawalne logo, zaufanie i lojalność klientów… – to wszystko jest możliwe, jeśli współpracujesz z profesjonalistami. Kiedy Ty zajmujesz się swoim biznesem, specjaliści z branży marketingu koncentrują się na procesach, które ten biznes odpowiednio pokazują i zanoszą tam, gdzie znajdują się potencjalni odbiorcy. Ale jak wybrać agencję marketingową, aby osiągnąć sukces? Podpowiadamy!

Najlepsza agencja marketingowa, czyli jaka?

Istnieje kilka czynników, na które warto zwrócić uwagę przed rozpoczęciem współpracy z agencją. Jeżeli będziesz o nich pamiętać, podjęcie decyzji będzie łatwiejsze i przełoży się na realne efekty w przyszłości.

Spersonalizowane podejście

Zacznijmy od tego, że najlepsze agencje marketingowe tworzą ludzie, którzy wiedzą, że gruszki na wierzbie nie rosną. Nie obiecują Ci, że dzięki ich działaniom na pewno zostaniesz liderem w branży i nie mają jednej, sprawdzonej metody na wszystkich swoich klientów. Specjaliści z agencji marketingu zwracają uwagę na charakter Twojej firmy i proponują usługi, które są do niej dopasowane.

Wyobraź sobie na przykład, że chcesz rozwinąć swoją kondycję fizyczną i zbudować mięśnie. Przychodzisz do trenera, który z entuzjazmem zaleca Ci szablonowy zestaw ćwiczeń, pokazuje efekty na zdjęciach i dodaje, że konieczna będzie dieta X. Masz motywację do działania, czujesz, że współpracujesz z ekspertem i nie spodziewasz się rozczarowania, które prędzej czy później nadejdzie. Trener, który nie zapyta Cię o Twój styl życia, czas, stres, godziny snu, dotychczasową dietę czy problemy ze zdrowiem innymi słowy: nie oceni warunków, w jakich się poruszasz nie pomoże Ci w dłuższej perspektywie, ale może nawet zaszkodzić.

Z agencją marketingową jest podobnie: Specjalista (w tym przykładzie trener) musi ocenić warunki (czyli charakter marki, konkurencję, dotychczasowe działania i ich osiągnięcia), aby zaproponować najlepiej dopasowaną strategię marketingową od podstaw.

Zespół specjalistów marketingowych

Więcej niż jedna usługa

Im więcej usług znajduje się w ofercie agencji, tym lepiej – można wtedy nie tylko łatwiej dopasować formę działania, lecz także łączyć kilka form i pracować wieloma kanałami. Dla przykładu przyjrzyjmy się ofercie naszej agencji. Możemy zaproponować klientom:

Dobra agencja marketingowa wbrew pozorom nie zaproponuje Ci wszystkich tych usług w myśl zasady „wykorzystajmy wszystkie narzędzie, a może się uda”, ale ułoży strategię promocyjną w oparciu o te, które rzeczywiście pasują do Twojej firmy. Mało tego, dobra agencja na pewno będzie potrafiła uzasadnić odrzucenie niektórych z nich. Doradztwo marketingowe to zazwyczaj pierwszy etap współpracy.

Kompetencje, staż i doświadczenie w branży

Spotkanie biznesowe w agencji marketingowej

Czym jeszcze wyróżnia się dobra agencja marketingowa? Oczywiście zespołem specjalistów z doświadczeniem i rozbudowanym portfolio. Nie oznacza to wcale, że młoda osoba pracująca w marketingu rok czy dwa lata, źle poprowadzi działania dla Twojej firmy. Może mieć ona doskonały zmysł strategiczny, pasję i odpowiednie kompetencje do pracy. Warto jednak docenić wieloletnie doświadczenie ekspertów, którzy mogą znać się nie tylko na szeroko rozumianym marketingu, lecz także na Twojej branży! Nie stawiaj takich wymagań (bo działania z dystansem do branży mogą czasem przynieść lepsze efekty), ale jeśli potencjalni współpracownicy znają się na Twojej dziedzinie – skłaniaj się do podpisania umowy. Jak to sprawdzić? Przejrzyj dotychczasową historię współprac agencji, przeanalizuj profile specjalistów na LinkedIn lub po prostu zapytaj w bezpośredniej rozmowie.

Przejrzyste warunki współpracy

Lepiej unikać agencji marketingowych, których warunków nie rozumiesz, a skłaniać się w stronę tych, którzy jasno przedstawiają co, kiedy, jak i za ile. Najlepsze agencje marketingowe przejrzyście odpowiedzą Ci na pytania, takie jak na przykład:

  • Jakie działania są wliczone w cenę? Za jakie trzeba dodatkowo zapłacić?
  • Jaki jest sposób rozliczania się z agencją?
  • Jakie są warunki wypowiedzenia?
  • Co z kwestią praw autorskich i majątkowych realizowanych projektów, np. filmów promocyjnych?
  • W jaki sposób i jak często raportowane są działania i efekty agencji?
  • Czego oczekuje agencja od Ciebie? Jak powinno wyglądać Twoje zaangażowanie w projekty?

Wiarygodność i pozytywne opinie innych klientów

Kiedy wybierasz się do lekarza, fryzjera czy dentysty, prawdopodobnie kierujesz się poleceniami znajomych lub opiniami w Internecie. Dokładnie tak samo powinno być przy wyborze agencji marketingowej. To, co myślą inne osoby, które skorzystały już z usług agencji, jest ważnym (choć nie najważniejszym) kryterium oceny danego miejsca. Agencję mogą polecić Ci bezpośrednio partnerzy biznesowi, ale możesz też podjąć decyzję na podstawie opublikowanych opinii – np. w Google. Jeśli chcesz mieć jeszcze szersze spojrzenie, skontaktuj się z firmami, które wymienione są w historii współpracy agencji i zapytaj o ich zdanie. W ten sposób sprawdzisz również wiarygodność agencji. Dlaczego jednak opinie innych klientów nie są najważniejszą wskazówką do podjęcia decyzji? Zawsze trzeba liczyć się z tym, że są subiektywne i mogą być nadmiernie nacechowane emocjami.

Wiedza o klientach agencji

Komputer na biurku w agencji marketingowej

Przy okazji punktu opisanego wyżej, zwróć uwagę, czy interesująca Cię agencja marketingowa, udostępnia informacje o swoich klientach. Najczęściej dzieje się w to w formie opublikowania na stronie internetowej listy klientów i projektów, które odniosły szczególny sukces – np. kilkukrotny wzrost sprzedaży. Im więcej znajdziesz informacji, tym więcej się dowiesz jeszcze przed podjęciem pierwszej rozmowy. Od razu sprawdzisz też, czy dana agencja marketingowa potrafi wypromować samą siebie, przyciągnąć uwagę i zaprezentować swoje osiągnięcia w jasny, konkretny, ale jednocześnie nienachalny sposób. Jeśli tak – dlaczego usługi marketingowe dla Twojej firmy miałyby być realizowane inaczej? Prawdopodobnie specjaliści z tego zespołu zrobią wszystko, żeby nie tylko dołożyć cegiełkę do Twoich sukcesów, lecz także odpowiednio je przedstawić.

Raportowanie wyników pracy

Z raportami jest jak z ustaleniem strategii marketingowej – muszą być dopasowane do Ciebie. Najlepsze agencje marketingowe są elastyczne w tym temacie. Mogą korzystać z gotowych raportów np. w Google Analytics i zaproponować Ci ich regularną wysyłkę na maila, ale najpierw zorientują się, czy tego chcesz i czy rozumiesz przesyłane dane. Jeśli nie potrafisz wyciągnąć z nich wniosków (do czego masz pełne prawo) – na pewno będą chętne do wyjaśnienia lub zaproponowania innej formy raportowania. To działa również odwrotnie. Jeśli masz rozbudowaną wiedzę analityczną i techniczną, a narzędzia takie jak wspomniany Google Analytics są dla Ciebie jasne, możesz oczekiwać rozbudowanych, cyklicznych podsumowań, które przeanalizujesz samodzielnie. Przed podpisaniem umowy poświęć tej kwestii szczególną uwagę. Jeżeli agencja sama nie wyjdzie z taką propozycją, poproś o przykładowy raport, którego będziesz się spodziewać, gdy już rozpoczniecie współpracę.

Sprawna, bieżąca komunikacja

Raport wyników marketingowych

Raport z wynikami przesłany raz w miesiącu? To mało, jeśli chcesz wiedzieć, co tak naprawdę się dzieje, jakie zadania są wdrażane, jak wygląda ich przebieg i czego można się po nich spodziewać. Dobra i kreatywna agencja marketingowa wyróżnia się nie tylko działaniami reklamowymi, lecz także bardzo sprawną komunikacją z klientem. Dowiedz się, jak do bieżącej komunikacji podchodzi interesująca Cię agencja – zapytaj i omów swoje oczekiwania. Dzięki temu łatwiej zweryfikujesz też deklaracje w czasie rzeczywistej współpracy (jeśli nastąpi).

Dobra agencja powinna także przeprowadzać badanie satysfakcji klientów.

Zaangażowanie po Twojej stronie!

Agencja marketingowa może oczekiwać od Ciebie m.in. działań optymalizacyjnych na stronie internetowej albo sprawnej odpowiedzi na zadawane pytania. Czy świadczy to o niekompetencji agencji? Nie! Jest wręcz przeciwnie: najlepsze agencje marketingowe nie pracują, ale współpracują – grają z Tobą do jednej bramki, więc zależy im na czasie, efektach i długofalowej relacji. Mogą pisać, dzwonić, przypominać i pospieszać, żeby osiągnąć wyznaczone rezultaty.

Jak wybrać agencję marketingową? Podsumowanie

Wstępne konsultacje marketingowe przed rozpoczęciem współpracy powinny obejmować wszystkie kwestie związane ze sposobem komunikacji, raportowaniem działań, dopasowania strategii, obowiązków po Twojej stronie i oczywiście jasnego określenia warunków współpracy, zwłaszcza tych finansowych. Jeśli zastanawiasz się, jak wybrać agencję marketingową, to zwróć też uwagę na wizerunek agencji, historię współprac, pozytywne opinie wcześniejszych klientów i doświadczenie specjalistów. Pomogą Ci w tym m.in. ich profile na LinkedIn.

Nie bój się zadawać pytań i kieruj się nie tylko faktami, lecz także intuicją. Współpraca z agencją marketingową jest najczęściej długofalowa, dlatego ważne jest Twoje dobre samopoczucie i zaufanie. Jeśli już przy pierwszym kontakcie czujesz się potraktowany nieprofesjonalnie i szablonowo, może warto sprawdzić inne miejsce i omówić możliwości współpracy z innym zespołem?

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

lead generation
Bez kategorii

Generowanie leadów – 5 największych błędów małych firm

Czas czytania 10 minut Generowanie leadów sprzedażowych i przekuwanie ich na płacących klientów jest kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa. Z perspektywy małych firm, które często operują na niewielkich budżetach, jest to

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.