Jak wybrać agencję marketingową?

Nie wiesz jaką agencję marketingową wybrać? zastanawiasz jakie są najlepsze agencje marketingowe? W artykule znajdziesz porady i ciekawe informacje. Sprawdź!
Jak wybrać agencję marketingową?
Czas czytania 5 minut

Wzrost sprzedaży, rozpoznawalne logo, zaufanie i lojalność klientów… – to wszystko jest możliwe, jeśli współpracujesz z profesjonalistami. Kiedy Ty zajmujesz się swoim biznesem, specjaliści z branży marketingu koncentrują się na procesach, które ten biznes odpowiednio pokazują i zanoszą tam, gdzie znajdują się potencjalni odbiorcy. Ale jak wybrać agencję marketingową, aby osiągnąć sukces? Podpowiadamy!

Najlepsza agencja marketingowa, czyli jaka?

Istnieje kilka czynników, na które warto zwrócić uwagę przed rozpoczęciem współpracy z agencją. Jeżeli będziesz o nich pamiętać, podjęcie decyzji będzie łatwiejsze i przełoży się na realne efekty w przyszłości.

Spersonalizowane podejście

Zacznijmy od tego, że najlepsze agencje marketingowe tworzą ludzie, którzy wiedzą, że gruszki na wierzbie nie rosną. Nie obiecują Ci, że dzięki ich działaniom na pewno zostaniesz liderem w branży i nie mają jednej, sprawdzonej metody na wszystkich swoich klientów. Specjaliści z agencji marketingu zwracają uwagę na charakter Twojej firmy i proponują usługi, które są do niej dopasowane.

Wyobraź sobie na przykład, że chcesz rozwinąć swoją kondycję fizyczną i zbudować mięśnie. Przychodzisz do trenera, który z entuzjazmem zaleca Ci szablonowy zestaw ćwiczeń, pokazuje efekty na zdjęciach i dodaje, że konieczna będzie dieta X. Masz motywację do działania, czujesz, że współpracujesz z ekspertem i nie spodziewasz się rozczarowania, które prędzej czy później nadejdzie. Trener, który nie zapyta Cię o Twój styl życia, czas, stres, godziny snu, dotychczasową dietę czy problemy ze zdrowiem innymi słowy: nie oceni warunków, w jakich się poruszasz nie pomoże Ci w dłuższej perspektywie, ale może nawet zaszkodzić.

Z agencją marketingową jest podobnie: Specjalista (w tym przykładzie trener) musi ocenić warunki (czyli charakter marki, konkurencję, dotychczasowe działania i ich osiągnięcia), aby zaproponować najlepiej dopasowaną strategię marketingową od podstaw.

Więcej niż jedna usługa

Im więcej usług znajduje się w ofercie agencji, tym lepiej – można wtedy nie tylko łatwiej dopasować formę działania, lecz także łączyć kilka form i pracować wieloma kanałami. Dla przykładu przyjrzyjmy się ofercie naszej agencji. Możemy zaproponować klientom:

  • tworzenie materiałów reklamowych,
  • kompleksową obsługę Instagrama i Facebooka,
  • obsługę kampanii reklamowych Google Ads,
  • generowanie leadów sprzedażowych,
  • zaplanowanie i wykonanie profesjonalnych sesji zdjęciowych,
  • wideo marketing.

Dobra agencja marketingowa wbrew pozorom nie zaproponuje Ci wszystkich tych usług w myśl zasady “wykorzystajmy wszystkie narzędzie, a może się uda”, ale ułoży strategię promocyjną w oparciu o te, które rzeczywiście pasują do Twojej firmy. Mało tego, dobra agencja na pewno będzie potrafiła uzasadnić odrzucenie niektórych z nich.

Kompetencje, staż i doświadczenie w branży

Czym jeszcze wyróżnia się dobra agencja marketingowa? Oczywiście zespołem specjalistów z doświadczeniem i rozbudowanym portfolio. Nie oznacza to wcale, że młoda osoba pracująca w marketingu rok czy dwa lata, źle poprowadzi działania dla Twojej firmy. Może mieć ona doskonały zmysł strategiczny, pasję i odpowiednie kompetencje do pracy. Warto jednak docenić wieloletnie doświadczenie ekspertów, którzy mogą znać się nie tylko na szeroko rozumianym marketingu, lecz także na Twojej branży! Nie stawiaj takich wymagań (bo działania z dystansem do branży mogą czasem przynieść lepsze efekty), ale jeśli potencjalni współpracownicy znają się na Twojej dziedzinie – skłaniaj się do podpisania umowy. Jak to sprawdzić? Przejrzyj dotychczasową historię współprac agencji, przeanalizuj profile specjalistów na LinkedIn lub po prostu zapytaj w bezpośredniej rozmowie.

Przejrzyste warunki współpracy

Lepiej unikać agencji marketingowych, których warunków nie rozumiesz, a skłaniać się w stronę tych, którzy jasno przedstawiają co, kiedy, jak i za ile. Najlepsze agencje marketingowe przejrzyście odpowiedzą Ci na pytania, takie jak na przykład:

  • Jakie działania są wliczone w cenę? Za jakie trzeba dodatkowo zapłacić?
  • Jaki jest sposób rozliczania się z agencją?
  • Jakie są warunki wypowiedzenia?
  • Co z kwestią praw autorskich i majątkowych realizowanych projektów, np. filmów promocyjnych?
  • W jaki sposób i jak często raportowane są działania i efekty agencji?
  • Czego oczekuje agencja od Ciebie? Jak powinno wyglądać Twoje zaangażowanie w projekty?

Wiarygodność i pozytywne opinie innych klientów

Kiedy wybierasz się do lekarza, fryzjera czy dentysty, prawdopodobnie kierujesz się poleceniami znajomych lub opiniami w Internecie. Dokładnie tak samo powinno być przy wyborze agencji marketingowej. To, co myślą inne osoby, które skorzystały już z usług agencji, jest ważnym (choć nie najważniejszym) kryterium oceny danego miejsca. Agencję mogą polecić Ci bezpośrednio partnerzy biznesowi, ale możesz też podjąć decyzję na podstawie opublikowanych opinii – np. w Google. Jeśli chcesz mieć jeszcze szersze spojrzenie, skontaktuj się z firmami, które wymienione są w historii współpracy agencji i zapytaj o ich zdanie. W ten sposób sprawdzisz również wiarygodność agencji. Dlaczego jednak opinie innych klientów nie są najważniejszą wskazówką do podjęcia decyzji? Zawsze trzeba liczyć się z tym, że są subiektywne i mogą być nadmiernie nacechowane emocjami.

Wiedza o klientach agencji

Przy okazji punktu opisanego wyżej, zwróć uwagę, czy interesująca Cię agencja marketingowa, udostępnia informacje o swoich klientach. Najczęściej dzieje się w to w formie opublikowania na stronie internetowej listy klientów i projektów, które odniosły szczególny sukces – np. kilkukrotny wzrost sprzedaży. Im więcej znajdziesz informacji, tym więcej się dowiesz jeszcze przed podjęciem pierwszej rozmowy. Od razu sprawdzisz też, czy dana agencja marketingowa potrafi wypromować samą siebie, przyciągnąć uwagę i zaprezentować swoje osiągnięcia w jasny, konkretny, ale jednocześnie nienachalny sposób. Jeśli tak – dlaczego usługi marketingowe dla Twojej firmy miałyby być realizowane inaczej? Prawdopodobnie specjaliści z tego zespołu zrobią wszystko, żeby nie tylko dołożyć cegiełkę do Twoich sukcesów, lecz także odpowiednio je przedstawić.

Raportowanie wyników pracy

Z raportami jest jak z ustaleniem strategii marketingowej – muszą być dopasowane do Ciebie. Najlepsze agencje marketingowe są elastyczne w tym temacie. Mogą korzystać z gotowych raportów np. w Google Analytics i zaproponować Ci ich regularną wysyłkę na maila, ale najpierw zorientują się, czy tego chcesz i czy rozumiesz przesyłane dane. Jeśli nie potrafisz wyciągnąć z nich wniosków (do czego masz pełne prawo) – na pewno będą chętne do wyjaśnienia lub zaproponowania innej formy raportowania. To działa również odwrotnie. Jeśli masz rozbudowaną wiedzę analityczną i techniczną, a narzędzia takie jak wspomniany Google Analytics są dla Ciebie jasne, możesz oczekiwać rozbudowanych, cyklicznych podsumowań, które przeanalizujesz samodzielnie. Przed podpisaniem umowy poświęć tej kwestii szczególną uwagę. Jeżeli agencja sama nie wyjdzie z taką propozycją, poproś o przykładowy raport, którego będziesz się spodziewać, gdy już rozpoczniecie współpracę.

Sprawna, bieżąca komunikacja

Raport z wynikami przesłany raz w miesiącu? To mało, jeśli chcesz wiedzieć, co tak naprawdę się dzieje, jakie zadania są wdrażane, jak wygląda ich przebieg i czego można się po nich spodziewać. Dobra i kreatywna agencja marketingowa wyróżnia się nie tylko działaniami reklamowymi, lecz także bardzo sprawną komunikacją z klientem. Dowiedz się, jak do bieżącej komunikacji podchodzi interesująca Cię agencja – zapytaj i omów swoje oczekiwania. Dzięki temu łatwiej zweryfikujesz też deklaracje w czasie rzeczywistej współpracy (jeśli nastąpi).

Zaangażowanie po Twojej stronie!

Agencja marketingowa może oczekiwać od Ciebie m.in. działań optymalizacyjnych na stronie internetowej albo sprawnej odpowiedzi na zadawane pytania. Czy świadczy to o niekompetencji agencji? Nie! Jest wręcz przeciwnie: najlepsze agencje marketingowe nie pracują, ale współpracują – grają z Tobą do jednej bramki, więc zależy im na czasie, efektach i długofalowej relacji. Mogą pisać, dzwonić, przypominać i pospieszać, żeby osiągnąć wyznaczone rezultaty.

Jak wybrać agencję marketingową? Podsumowanie

Wstępne konsultacje marketingowe przed rozpoczęciem współpracy powinny obejmować wszystkie kwestie związane ze sposobem komunikacji, raportowaniem działań, dopasowania strategii, obowiązków po Twojej stronie i oczywiście jasnego określenia warunków współpracy, zwłaszcza tych finansowych. Jeśli zastanawiasz się, jak wybrać agencję marketingową, to zwróć też uwagę na wizerunek agencji, historię współprac, pozytywne opinie wcześniejszych klientów i doświadczenie specjalistów. Pomogą Ci w tym m.in. ich profile na LinkedIn.

Nie bój się zadawać pytań i kieruj się nie tylko faktami, lecz także intuicją. Współpraca z agencją marketingową jest najczęściej długofalowa, dlatego ważne jest Twoje dobre samopoczucie i zaufanie. Jeśli już przy pierwszym kontakcie czujesz się potraktowany nieprofesjonalnie i szablonowo, może warto sprawdzić inne miejsce i omówić możliwości współpracy z innym zespołem?

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Co to jest lead sprzedażowy? Sposoby pozyskiwania

Czas czytania 3 minut Lead generation, czyli pozyskiwanie leadów to rodzaj marketingu przychodzącego (inbound marketing). Znasz lub chcesz doświadczyć sytuacji, w której potencjalny klient jako pierwszy kontaktuje się z

Landing page – Co to jest i do czego go użyć?

Czas czytania 3 minut Landing page można przetłumaczyć jako stronę lądowania, czyli miejsce, do którego trafia klient po kliknięciu w link. Główną cechą takiej strony jest prezentacja oferty firmy