Agencja reklamowa co to jest i czym się zajmuje?

Czas czytania 5 minut

Odpowiedź na pytanie co to jest agencja reklamowa, można teoretycznie wywnioskować z samej nazwy. Skoro agencja nieruchomości pomaga znaleźć dom, a agencja pracy zatrudnienie, to czy agencja reklamowa jest miejscem, które pomoże znaleźć atrakcyjne i skuteczne reklamy? Tak (jeśli chcemy to uprościć i wytłumaczyć jednym zdaniem), ale nie tylko!
Przede wszystkim firma reklamowa stworzy reklamy od podstaw, by zgłaszający się klient mógł osiągnąć swoje cele biznesowe.

Agencja reklamowa – skąd się wzięła?

Reklama sama w sobie towarzyszyła człowiekowi w całej historii, jednak od XIX wieku można mówić o jej zorganizowanym i strategicznym charakterze uwidocznionym w działalności agencji. Początki profesjonalnych agencji reklamowych datuje się na XIX wiek i lokalizuje w Wielkiej Brytanii i USA. Jedną z przyczyn ich powstawania była rewolucja przemysłowa, czyli rozpoczęcie mechanicznej produkcji rzeczy na szeroką skalę. Dużo towaru, konkurencja i potrzeba dotarcia do klientów – czyli to, co doskonale znamy dzisiaj, nie jest wcale nowością. Zmieniły się natomiast formy reklamy i strategie marketingowe, które przygotowują specjaliści.

Agencja reklamowa to zatem firma, która na podstawie wielu danych buduje strategię wyróżnienia oferty swojego klienta wśród innych ofert z tej samej branży. Aby przygotować reklamę, pracownicy muszą najpierw poznać specyfikę oferty i oczekiwania klienta, określić czas wdrażania i monitorowania reklamy, przeanalizować konkurencję i wybrać kanały działalności. Istotne jest też ustalenie sposobów mierzenia kampanii. To szczególnie ważne w świecie, w którym największą skuteczność ma marketing internetowy. Współcześnie agencja marketingowa może więc projektować tradycyjne reklamy (np. ulotki czy katalogi), ale też działać w przestrzeni online – np. tworzyć reklamy video, prowadzić kampanie Google Ads, pozyskiwać leady sprzedażowe, pisać treści na stronę z uwzględnieniem języka korzyści czy aktywnie rozbudowywać konta w social mediach.

Agencja reklamowa – czym się zajmuje oprócz tworzenia reklam?

Team osób w agencji reklamowej na zebraniu

To, czym zajmuje się agencja reklamowa, zależy od jej charakteru. Zazwyczaj jedna agencja ma w swojej ofercie różne usługi marketingowe, spośród których można zdecydować się na najkorzystniejsze dla określonych celów. Jednak poza samym wykreowaniem reklamy i jej dystrybucją, zadania agencji reklamowej to także:

  • monitorowaniu efektów reklam i wprowadzaniu ewentualnych poprawek,
  • zachowaniu spójności w komunikacji i wybranych działaniach,
  • kontrolowania przeznaczonego budżetu,
  • raportowania klientowi swoich działań.

Może również przeprowadzić audyt działań reklamowych, aby wskazać skuteczne obszary oraz te wymagające poprawy.

Przykładowe zadania agencji reklamowej

Agencja reklamowa to firma, która specjalizuje się w tworzeniu i realizacji kampanii marketingowych dla różnych klientów. Czym zajmuje się agencja reklamowa? Jej zadania są zróżnicowane i mogą obejmować:

  1. Strategia Marketingowa – jednym z kluczowych zadań agencji reklamowej jest opracowanie strategii marketingowej dostosowanej do potrzeb klienta. To obejmuje analizę rynku, określenie grupy docelowej, oraz zaplanowanie działań promocyjnych.
  2. Kreacja i Produkcja – agencje zajmują się tworzeniem kreatywnych materiałów reklamowych, takich jak spoty telewizyjne, reklamy radiowe, grafiki do mediów społecznościowych, a także treści na strony internetowe. Proces ten wymaga zaangażowania specjalistów z różnych dziedzin, w tym copywriterów, grafików i reżyserów.
  3. Kampanie Digitalowe – w dzisiejszych czasach zadania agencji reklamowej często skupiają się na kampaniach digitalowych. To obejmuje zarządzanie kampaniami Google Ads, reklamy na Facebooku i Instagramie, oraz optymalizację SEO.
  4. Analiza i Raportowanie – skuteczna agencja monitoruje wyniki kampanii, analizuje dane i przygotowuje raporty dla klientów. Pozwala to na bieżąco oceniać efektywność działań i wprowadzać konieczne poprawki.
  5. Public Relations – w niektórych przypadkach agencje reklamowe zajmują się także PR-em, czyli dbaniem o wizerunek marki w mediach, organizacją eventów i budowaniem relacji z mediami.

Zastanawiasz się, jak założyć agencję reklamową? Właściciel agencji marketingowej musi zrozumieć potrzeby rynku, zatrudnić odpowiednich specjalistów i zainwestować w narzędzia do zarządzania kampaniami reklamowymi. Znajomość nowoczesnych technologii i trendów marketingowych jest kluczowa, aby odnieść sukces w tej dynamicznej branży.

Agencje reklamowe odgrywają istotną rolę w budowaniu i promowaniu marek, dlatego warto wiedzieć, czym zajmuje się agencja reklamowa i jakie zadania realizuje, aby móc w pełni skorzystać z jej usług.

Agencja reklamowa – rodzaje

Branża reklamowa jest zróżnicowana, przez co każda agencja reklamowa jest inna, ale ze względu na ich różnorodność, wyodrębnić można kilka rodzajów agencji:

  • Agencja reklamy „typu full service” – inaczej określana jako agencja 360, ponieważ ma w swojej ofercie kompleksowy zakres usług. Realizowana jest zarówno obsługa social media, jak i np. projektowanie graficzne ulotek i ich wydruk.
  • Agencja internetowa i interaktywna – jej specjalnością jest obsługa marketingowa w Internecie. Może świadczyć np. tworzenie kampanii reklamowych Google Ads i pozycjonowanie SEO.
  • Agencja brandingowa – koncentruje się na promocji marki np. poprzez tworzenie identyfikacji wizualnej. Wśród usług takiej agencji mogą znaleźć się projektowanie opakowań i logotypu, ale też prowadzenie badań rynku potrzebnych przed wprowadzeniem produktu.
  • Agencja eventowa – organizuje wydarzenia, np. imprezy firmowe, wyjazdy integracyjne, bankiety i konferencje.

Przeczytaj też: Agencja marketingowa vs reklamowa vs interaktywna – różnice

Jakie są korzyści współpracy z agencją reklamową?

To, czym zajmuje się agencja reklamowa, jest wynikiem rozbudowanej i stale aktualizowanej wiedzy. Nie bez znaczenia jest też zdobyte doświadczenie, które pozytywnie wpływa na skuteczność prowadzonych działań. Specjaliści z agencji marketingowej w swoim czasie pracy maksymalnie koncentrują się na zadaniach, które – mogłoby się wydawać – da się też przeprowadzić samodzielnie.

Wyobraźmy sobie na przykład sytuację, w której właściciel firmy produkującej balustrady balkonowe decyduje się na szkolenie z marketingu internetowego, aby poznać podstawy tej branży i rozpocząć prowadzenie konta na Facebooku. Jego celem jest zaoszczędzenie kosztów i wyróżnienie się wśród konkurencji. Czy jednak przyniesie to oczekiwane rezultaty?

Można śmiało założyć, że będzie to trudne. Po pierwsze dlatego, że podstawy marketingu i wybrany przypadkowo kanał marketingowy nie gwarantują sukcesu. Po drugie dlatego, że aby robić to dobrze, trzeba poświęcić czas, który dla właściciela firmy produkującej balustrady, powinien być czasem zupełnie innych zadań związanych z zarządzaniem firmą i jej rozwojem.

Współpraca z agencją reklamową daje więc korzyści w postaci:

  • profesjonalnego podejścia do promocji marki,
  • strategii marketingowej „szytej na miarę” – nic nie zadzieje się, dopóki agencja nie pozna marki, konkurencji i oczekiwań klienta,
  • czasu – kiedy agencja działa na korzyść Twojej marki, Ty zajmujesz się biznesem,
  • wsparcia w tematach, na których się nie znasz – w każdej chwili możesz przedyskutować sytuację swojej marki, zadać pytanie i otrzymać odpowiedź,
  • jasnych wyników – oprócz odczuwalnych rezultatów w postaci np. zwiększenia rozpoznawalności czy sprzedaży, specjaliści z agencji dostarczą Ci raporty prowadzonych działań.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze agencji reklamowej?

Pracownicy a agencji reklamowej na zebraniu

Skoro agencji reklamowych jest tak dużo, to jak wybrać najlepszą? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, na które warto zwrócić uwagę.

  • Profesjonalny, ale i swobodny kontakt – już podczas pierwszej rozmowy możesz intuicyjnie wyczuć, czy warto rozpocząć współpracę. Jeśli rozmowa nie przebiega dla Ciebie komfortowo pod jakimś kątem – np. prezentacji oferty, zrozumienia Twoich oczekiwań albo rzeczowego odpowiadania na zadawane przez Ciebie pytania, poszukaj innych agencji.
  • Wiedza i doświadczenie – sprawdź informacje o historii agencji, zapoznaj się z jej portfolio i opiniami dostępnymi w Internecie. Jeśli masz swoją wizję i dzielisz się z nią w trakcie rozmowy ze specjalistą, zwróć uwagę na jego reakcję. Jeśli potrafi Cię skorygować, wytłumaczyć i zaproponować coś innego – to dobrze. Jeśli zgadza się na wszystkie Twoje pomysły – jest to podejrzane. Chyba że naprawdę znasz się na reklamie i wsparcie agencji tak naprawdę nie jest Ci potrzebne!
  • Otwartość i kreatywność agencji – to cechy, które też możesz rozpoznać w czasie wstępnej konsultacji. Jeżeli specjalista ma schemat działania i proponuje Ci uniwersalne rozwiązania, to znaczy, że warto rozejrzeć się za innymi miejscami. Znacznie lepiej (i skuteczniej) współpracuje się z agencjami, które mają indywidualne podejście – najpierw słuchają, oceniają i analizują, a dopiero później proponują kierunek działania.
  • Ustalenie budżetu klienta – powinien być stały i ustalony na początku współpracy. To, ile wydać na marketing, zależy głównie od wielkości marki i jej rozpoznawalności.

To, czym zajmuje się agencja reklamowa, może Ci pomóc

Agencja reklamowa nie jest na rynku nowym przedsięwzięciem, ale współcześnie z pewnością ma nowoczesny charakter. Zajmuje się zadaniami związanymi zarówno z tradycyjną promocją firmy, jak i marketingiem cyfrowym czy internetowym. Dzięki współpracy ze specjalistami właściciel firmy może skupić się na biznesie, nie tracąc czasu na szkolenia i samodzielne działania w zakresie marketingu.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

biogram na instagramie
Social media marketing (nowa)

Skuteczny biogram na Instagramie w 7 prostych krokach

Czas czytania 6 minut Wyobraź sobie, że każdy użytkownik Instagrama, który natrafia na Twój profil, to potencjalny klient lub obserwator. Czy wiesz, że to właśnie Twoje bio na Instagramie

Marketing e-commerce (nowa)

7 technik sprzedaży zwiększających sprzedaż w e-commerce

Czas czytania 5 minut Techniki sprzedaży mogą diametralnie zwiększyć Twoje wyniki i pomóc w budowaniu trwałych relacji z klientami, także w sferze online. Wystarczy, że poznasz kilka sztuczek, które

post sponsorowany na Instagramie
Social media marketing (nowa)

Post sponsorowany na instagramie – czy się opłaca?

Czas czytania 7 minut Instagram to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie, z imponującą liczbą użytkowników również w Polsce. Obecnie w naszym kraju aktywnie korzysta z niego aż