Agencja reklamowa co to jest i czym się zajmuje?

Czas czytania 4 minut

Odpowiedź na pytanie co to jest agencja reklamowa, można teoretycznie wywnioskować z samej nazwy. Skoro agencja nieruchomości pomaga znaleźć dom, a agencja pracy zatrudnienie, to czy agencja reklamowa jest miejscem, które pomoże znaleźć atrakcyjne i skuteczne reklamy? Tak (jeśli chcemy to uprościć i wytłumaczyć jednym zdaniem), ale nie tylko!
Przede wszystkim agencja reklamowa stworzy reklamy od podstaw, by zgłaszający się klient mógł osiągnąć swoje cele biznesowe.

Agencja reklamowa – skąd się wzięła?

Reklama sama w sobie towarzyszyła człowiekowi w całej historii, jednak od XIX wieku można mówić o jej zorganizowanym i strategicznym charakterze uwidocznionym w działalności agencji. Początki profesjonalnych agencji reklamowych datuje się na XIX wiek i lokalizuje w Wielkiej Brytanii i USA. Jedną z przyczyn ich powstawania była rewolucja przemysłowa, czyli rozpoczęcie mechanicznej produkcji rzeczy na szeroką skalę. Dużo towaru, konkurencja i potrzeba dotarcia do klientów – czyli to, co doskonale znamy dzisiaj, nie jest wcale nowością. Zmieniły się natomiast formy reklamy i strategie marketingowe, które przygotowują specjaliści.

Agencja reklamowa to zatem firma, która na podstawie wielu danych buduje strategię wyróżnienia oferty swojego klienta wśród innych ofert z tej samej branży. Aby przygotować reklamę, pracownicy muszą najpierw poznać specyfikę oferty i oczekiwania klienta, określić czas wdrażania i monitorowania reklamy, przeanalizować konkurencję i wybrać kanały działalności. To szczególnie ważne w świecie, w którym największą skuteczność ma marketing internetowy. Współcześnie agencja marketingowa może więc projektować tradycyjne reklamy (np. ulotki czy katalogi), ale też działać w przestrzeni online – np. tworzyć reklamy video, prowadzić kampanie Google Ads, pozyskiwać leady, pisać treści na stronę czy aktywnie rozbudowywać konta w social mediach.

Agencja reklamowa – czym się zajmuje oprócz tworzenia reklam?

To, czym zajmuje się agencja reklamowa, zależy od jej charakteru. Zazwyczaj jedna agencja ma w swojej ofercie różne usługi marketingowe, spośród których można zdecydować się na najkorzystniejsze dla określonych celów. Jednak poza samym wykreowaniem reklamy i jej dystrybucją, agencja reklamowa koncentruje się też na:

  • monitorowaniu efektów reklam i wprowadzaniu ewentualnych poprawek,
  • zachowaniu spójności w komunikacji i wybranych działaniach,
  • kontrolowania przeznaczonego budżetu,
  • raportowania klientowi swoich działań.

Agencja reklamowa – rodzaje

Każda agencja reklamowa jest inna, ale ze względu na ich różnorodność, wyodrębnić można kilka rodzajów agencji:

  • Agencja reklamowa “typu full service” – inaczej określana jako agencja 360, ponieważ ma w swojej ofercie kompleksowy zakres usług. Realizowana jest zarówno obsługa social media, jak i np. projektowanie graficzne ulotek i ich wydruk.
  • Agencja internetowa i interaktywna – jej specjalnością jest obsługa marketingowa w Internecie. Może świadczyć np. tworzenie kampanii reklamowych Google Ads i pozycjonowanie SEO.
  • Agencja brandingowa – koncentruje się na promocji marki np. poprzez tworzenie identyfikacji wizualnej. Wśród usług takiej agencji mogą znaleźć się projektowanie opakowań i logotypu, ale też prowadzenie badań rynku potrzebnych przed wprowadzeniem produktu.
  • Agencja eventowa – organizuje wydarzenia, np. imprezy firmowe, wyjazdy integracyjne, bankiety i konferencje.

Jakie są korzyści współpracy z agencją reklamową?

To, czym zajmuje się agencja reklamowa, jest wynikiem rozbudowanej i stale aktualizowanej wiedzy. Nie bez znaczenia jest też zdobyte doświadczenie, które pozytywnie wpływa na skuteczność prowadzonych działań. Specjaliści z agencji marketingowej w swoim czasie pracy maksymalnie koncentrują się na zadaniach, które – mogłoby się wydawać – da się też przeprowadzić samodzielnie.

Wyobraźmy sobie na przykład sytuację, w której właściciel firmy produkującej balustrady balkonowe decyduje się na szkolenie z marketingu internetowego, aby poznać podstawy tej branży i rozpocząć prowadzenie konta na Facebooku. Jego celem jest zaoszczędzenie kosztów i wyróżnienie się wśród konkurencji. Czy jednak przyniesie to oczekiwane rezultaty?

Można śmiało założyć, że będzie to trudne. Po pierwsze dlatego, że podstawy marketingu i wybrany przypadkowo kanał marketingowy nie gwarantują sukcesu. Po drugie dlatego, że aby robić to dobrze, trzeba poświęcić czas, który dla właściciela firmy produkującej balustrady, powinien być czasem zupełnie innych zadań związanych z zarządzaniem firmą i jej rozwojem.

Współpraca z agencją reklamową daje więc korzyści w postaci:

  • profesjonalnego podejścia do promocji marki,
  • strategii marketingowej “szytej na miarę” – nic nie zadzieje się, dopóki agencja nie pozna marki, konkurencji i oczekiwań klienta,
  • czasu – kiedy agencja działa na korzyść Twojej marki, Ty zajmujesz się biznesem,
  • wsparcia w tematach, na których się nie znasz – w każdej chwili możesz przedyskutować sytuację swojej marki, zadać pytanie i otrzymać odpowiedź,
  • jasnych wyników – oprócz odczuwalnych rezultatów w postaci np. zwiększenia rozpoznawalności czy sprzedaży, specjaliści z agencji dostarczą Ci raporty prowadzonych działań.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze agencji reklamowej?

Skoro agencji reklamowych jest tak dużo, to jak wybrać najlepszą? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, na które warto zwrócić uwagę.

  • Profesjonalny, ale i swobodny kontakt – już podczas pierwszej rozmowy możesz intuicyjnie wyczuć, czy warto rozpocząć współpracę. Jeśli rozmowa nie przebiega dla Ciebie komfortowo pod jakimś kątem – np. prezentacji oferty, zrozumienia Twoich oczekiwań albo rzeczowego odpowiadania na zadawane przez Ciebie pytania, poszukaj innych agencji.
  • Wiedza i doświadczenie – sprawdź informacje o historii agencji, zapoznaj się z jej portfolio i opiniami dostępnymi w Internecie. Jeśli masz swoją wizję i dzielisz się z nią w trakcie rozmowy ze specjalistą, zwróć uwagę na jego reakcję. Jeśli potrafi Cię skorygować, wytłumaczyć i zaproponować coś innego – to dobrze. Jeśli zgadza się na wszystkie Twoje pomysły – jest to podejrzane. Chyba że naprawdę znasz się na reklamie i wsparcie agencji tak naprawdę nie jest Ci potrzebne!
  • Otwartość i kreatywność agencji – to cechy, które też możesz rozpoznać w czasie wstępnej konsultacji. Jeżeli specjalista ma schemat działania i proponuje Ci uniwersalne rozwiązania, to znaczy, że warto rozejrzeć się za innymi miejscami. Znacznie lepiej (i skuteczniej) współpracuje się z agencjami, które mają indywidualne podejście – najpierw słuchają, oceniają i analizują, a dopiero później proponują kierunek działania.
  • Ustalenie budżetu klienta – powinien być stały i ustalony na początku współpracy.

To, czym zajmuje się agencja reklamowa, może Ci pomóc

Agencja reklamowa nie jest na rynku nowym przedsięwzięciem, ale współcześnie z pewnością ma nowoczesny charakter. Zajmuje się zadaniami związanymi zarówno z tradycyjną promocją firmy, jak i marketingiem cyfrowym czy internetowym. Dzięki współpracy ze specjalistami właściciel firmy może skupić się na biznesie, nie tracąc czasu na szkolenia i samodzielne działania w zakresie marketingu.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Co to jest marketing i na czym polega?

Czas czytania 4 minut Jeśli chcesz wiedzieć, co to jest marketing, przyjrzyj się swojej codzienności. Przeglądasz media społecznościowe i widzisz propozycje wycieczki tuż przed zaplanowaniem urlopu. Idziesz po bułki