Agencja reklamowa co to jest i czym się zajmuje?

Czas czytania 5 minut

Odpowiedź na pytanie co to jest agencja reklamowa, można teoretycznie wywnioskować z samej nazwy. Skoro agencja nieruchomości pomaga znaleźć dom, a agencja pracy zatrudnienie, to czy agencja reklamowa jest miejscem, które pomoże znaleźć atrakcyjne i skuteczne reklamy? Tak (jeśli chcemy to uprościć i wytłumaczyć jednym zdaniem), ale nie tylko!
Przede wszystkim firma reklamowa stworzy reklamy od podstaw, by zgłaszający się klient mógł osiągnąć swoje cele biznesowe.

Agencja reklamowa – skąd się wzięła?

Reklama sama w sobie towarzyszyła człowiekowi w całej historii, jednak od XIX wieku można mówić o jej zorganizowanym i strategicznym charakterze uwidocznionym w działalności agencji. Początki profesjonalnych agencji reklamowych datuje się na XIX wiek i lokalizuje w Wielkiej Brytanii i USA. Jedną z przyczyn ich powstawania była rewolucja przemysłowa, czyli rozpoczęcie mechanicznej produkcji rzeczy na szeroką skalę. Dużo towaru, konkurencja i potrzeba dotarcia do klientów – czyli to, co doskonale znamy dzisiaj, nie jest wcale nowością. Zmieniły się natomiast formy reklamy i strategie marketingowe, które przygotowują specjaliści.

Agencja reklamowa to zatem firma, która na podstawie wielu danych buduje strategię wyróżnienia oferty swojego klienta wśród innych ofert z tej samej branży. Aby przygotować reklamę, pracownicy muszą najpierw poznać specyfikę oferty i oczekiwania klienta, określić czas wdrażania i monitorowania reklamy, przeanalizować konkurencję i wybrać kanały działalności. Istotne jest też ustalenie sposobów mierzenia kampanii. To szczególnie ważne w świecie, w którym największą skuteczność ma marketing internetowy. Współcześnie agencja marketingowa może więc projektować tradycyjne reklamy (np. ulotki czy katalogi), ale też działać w przestrzeni online – np. tworzyć reklamy video, prowadzić kampanie Google Ads, pozyskiwać leady sprzedażowe, pisać treści na stronę z uwzględnieniem języka korzyści czy aktywnie rozbudowywać konta w social mediach.

Agencja reklamowa – czym się zajmuje oprócz tworzenia reklam?

Team osób w agencji reklamowej na zebraniu

To, czym zajmuje się agencja reklamowa, zależy od jej charakteru. Zazwyczaj jedna agencja ma w swojej ofercie różne usługi marketingowe, spośród których można zdecydować się na najkorzystniejsze dla określonych celów. Jednak poza samym wykreowaniem reklamy i jej dystrybucją, zadania agencji reklamowej to także:

  • monitorowaniu efektów reklam i wprowadzaniu ewentualnych poprawek,
  • zachowaniu spójności w komunikacji i wybranych działaniach,
  • kontrolowania przeznaczonego budżetu,
  • raportowania klientowi swoich działań.

Może również przeprowadzić audyt działań reklamowych, aby wskazać skuteczne obszary oraz te wymagające poprawy.

Agencja reklamowa – rodzaje

Branża reklamowa jest zróżnicowana, przez co każda agencja reklamowa jest inna, ale ze względu na ich różnorodność, wyodrębnić można kilka rodzajów agencji:

  • Agencja reklamy “typu full service” – inaczej określana jako agencja 360, ponieważ ma w swojej ofercie kompleksowy zakres usług. Realizowana jest zarówno obsługa social media, jak i np. projektowanie graficzne ulotek i ich wydruk.
  • Agencja internetowa i interaktywna – jej specjalnością jest obsługa marketingowa w Internecie. Może świadczyć np. tworzenie kampanii reklamowych Google Ads i pozycjonowanie SEO.
  • Agencja brandingowa – koncentruje się na promocji marki np. poprzez tworzenie identyfikacji wizualnej. Wśród usług takiej agencji mogą znaleźć się projektowanie opakowań i logotypu, ale też prowadzenie badań rynku potrzebnych przed wprowadzeniem produktu.
  • Agencja eventowa – organizuje wydarzenia, np. imprezy firmowe, wyjazdy integracyjne, bankiety i konferencje.

Przeczytaj też: Agencja marketingowa vs reklamowa vs interaktywna – różnice

Jakie są korzyści współpracy z agencją reklamową?

To, czym zajmuje się agencja reklamowa, jest wynikiem rozbudowanej i stale aktualizowanej wiedzy. Nie bez znaczenia jest też zdobyte doświadczenie, które pozytywnie wpływa na skuteczność prowadzonych działań. Specjaliści z agencji marketingowej w swoim czasie pracy maksymalnie koncentrują się na zadaniach, które – mogłoby się wydawać – da się też przeprowadzić samodzielnie.

Wyobraźmy sobie na przykład sytuację, w której właściciel firmy produkującej balustrady balkonowe decyduje się na szkolenie z marketingu internetowego, aby poznać podstawy tej branży i rozpocząć prowadzenie konta na Facebooku. Jego celem jest zaoszczędzenie kosztów i wyróżnienie się wśród konkurencji. Czy jednak przyniesie to oczekiwane rezultaty?

Można śmiało założyć, że będzie to trudne. Po pierwsze dlatego, że podstawy marketingu i wybrany przypadkowo kanał marketingowy nie gwarantują sukcesu. Po drugie dlatego, że aby robić to dobrze, trzeba poświęcić czas, który dla właściciela firmy produkującej balustrady, powinien być czasem zupełnie innych zadań związanych z zarządzaniem firmą i jej rozwojem.

Współpraca z agencją reklamową daje więc korzyści w postaci:

  • profesjonalnego podejścia do promocji marki,
  • strategii marketingowej “szytej na miarę” – nic nie zadzieje się, dopóki agencja nie pozna marki, konkurencji i oczekiwań klienta,
  • czasu – kiedy agencja działa na korzyść Twojej marki, Ty zajmujesz się biznesem,
  • wsparcia w tematach, na których się nie znasz – w każdej chwili możesz przedyskutować sytuację swojej marki, zadać pytanie i otrzymać odpowiedź,
  • jasnych wyników – oprócz odczuwalnych rezultatów w postaci np. zwiększenia rozpoznawalności czy sprzedaży, specjaliści z agencji dostarczą Ci raporty prowadzonych działań.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze agencji reklamowej?

Pracownicy a agencji reklamowej na zebraniu

Skoro agencji reklamowych jest tak dużo, to jak wybrać najlepszą? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, na które warto zwrócić uwagę.

  • Profesjonalny, ale i swobodny kontakt – już podczas pierwszej rozmowy możesz intuicyjnie wyczuć, czy warto rozpocząć współpracę. Jeśli rozmowa nie przebiega dla Ciebie komfortowo pod jakimś kątem – np. prezentacji oferty, zrozumienia Twoich oczekiwań albo rzeczowego odpowiadania na zadawane przez Ciebie pytania, poszukaj innych agencji.
  • Wiedza i doświadczenie – sprawdź informacje o historii agencji, zapoznaj się z jej portfolio i opiniami dostępnymi w Internecie. Jeśli masz swoją wizję i dzielisz się z nią w trakcie rozmowy ze specjalistą, zwróć uwagę na jego reakcję. Jeśli potrafi Cię skorygować, wytłumaczyć i zaproponować coś innego – to dobrze. Jeśli zgadza się na wszystkie Twoje pomysły – jest to podejrzane. Chyba że naprawdę znasz się na reklamie i wsparcie agencji tak naprawdę nie jest Ci potrzebne!
  • Otwartość i kreatywność agencji – to cechy, które też możesz rozpoznać w czasie wstępnej konsultacji. Jeżeli specjalista ma schemat działania i proponuje Ci uniwersalne rozwiązania, to znaczy, że warto rozejrzeć się za innymi miejscami. Znacznie lepiej (i skuteczniej) współpracuje się z agencjami, które mają indywidualne podejście – najpierw słuchają, oceniają i analizują, a dopiero później proponują kierunek działania.
  • Ustalenie budżetu klienta – powinien być stały i ustalony na początku współpracy. To, ile wydać na marketing, zależy głównie od wielkości marki i jej rozpoznawalności.

To, czym zajmuje się agencja reklamowa, może Ci pomóc

Agencja reklamowa nie jest na rynku nowym przedsięwzięciem, ale współcześnie z pewnością ma nowoczesny charakter. Zajmuje się zadaniami związanymi zarówno z tradycyjną promocją firmy, jak i marketingiem cyfrowym czy internetowym. Dzięki współpracy ze specjalistami właściciel firmy może skupić się na biznesie, nie tracąc czasu na szkolenia i samodzielne działania w zakresie marketingu.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Mężczyzna rysuje na tablicy żarówki jako pomysły w strategii marketingowej
Bez kategorii

Plan marketingowy – przykłady i omówienie realizacji

Czas czytania 4 minut Skuteczny plan marketingowy to sposób na to, by przyciągnąć potencjalnych klientów i dotrzeć do wybranej grupy docelowej. Marketing plan jest przeważnie elementem szerszej strategii. Często

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.