Jakiś czas temu miałam przyjemność poprowadzić szkolenie z marketingu w social media dla zespołu stylistek brwi pracujących dla marki BrowBar. Zespół składający się z kilku młodych, zaangażowanych i nastawionych na rozwój kobiet pracował ze mną w pocie czoła, aby zyskać wiedzę i umiejętności potrzebne do tego, aby marketing marki realnie popychał ją na przód w zakresie rozwoju i osiągania celów biznesowych oraz wizerunkowych. Zapraszam Cię do przeczytania relacji z niniejszego szkolenia. Zobacz fotorelację! Przygotowałam też dla Ciebie pigułkę wiedzy o nowoczesnym marketingu w mediach społecznościowych dla małych firm i marek osobistych.
Jak wykorzystać naturalne zdolności pracowników w promowaniu firmy w mediach społecznościowych?
To oczywiste, że pokolenia Z i Millenialsów obsługę i możliwości smartfonów mają opanowane w jednym palcu. Social media to też dla nich żadna nowość. Można więc pomyśleć, że tej grupie osób nie potrzeba szkoleń z nowoczesnego marketingu internetowego wdrażanego w mediach społecznościowych.
Niemniej jednak uważam, że nawet osoby świetnie obeznane w świecie cyfrowym i współczesnych trendach internetowych nie zawsze wiedzą, jak swoją wiedzę przekuć w skuteczne działania marketingowe. Poza tym przecież nie każdy przedsiębiorca i pracownik reprezentujący młode pokolenie aktywnych użytkowników social mediów ma odpowiednią wiedzę marketingową i nie jest na bieżąco w aktualnych trendach w tej dziedzinie.
Trzeba jednak przyznać, że młode pokolenie ma bardzo dobrą intuicję zarówno w zakresie marketingu w social mediach, jak i swoistą odwagę pokazywania się w nich. Są obyci z mediami społecznościowymi, pokazywaniem wizerunku, a także intuicyjnie wiedzą, co jest na topie w świecie cyfrowym i co lubią przeglądać użytkownicy. Pozostaje tę intuicyjną wiedzę i umiejętności, a także zasoby personalne przekuć na konkretny plan działania oparty na profesjonalnym marketingu oraz zmienić perspektywę z osobistego użytkowania social mediów na postawę przedsiębiorczą.
Poznaj zespół stylistek brwi BrowBar
Zespół BrowBar składa się z kilku młodych, bardzo ambitnych kobiet. Od razu widać, że dziewczyny nie mają problemu z mówieniem do kamery, z większą łatwością tworzą interesujące kadry oraz chętnie przeglądają social media, by się zainspirować. Ich otwartość na wiedzę i zdobywanie nowych umiejętności jest naprawdę wyjątkowa. Wróżę więc im wielki sukces! Moim zdaniem zespół tworzący BrowBar ma ogromny potencjał w zakresie video marketingu i sukcesywnego rozwijania firmy za pomocą potencjału jakie dają nam obecnie media społecznościowe. Dziewczyny nie mają problemu z nagrywaniem ciekawych i wysokiej jakości treści w postaci wideo. Dlatego moim zadaniem było nauczyć je social media marketingu. Co więc robiłyśmy na szkoleniu?
Szkolenie stylistek brwi – czas start!
Szkolenie stylistek brwi rozpoczęłyśmy od wspólnego opracowania targetu, do którego dziewczyny powinny skierować swoje treści. W jakim wieku są klientki, czym się interesują, w co klikają w Internecie. Dobór grupy docelowej ma kluczowe znaczenie dla powodzenia w zakresie promocji marki osobistej w mediach społecznościowych.
Media społecznościowe – Jak sprecyzować grupę docelową?
Kluczowym etapem tworzenia kampanii reklamowych w social mediach w zakresie marketingu online jest odpowiednie dobranie grup docelowych, czyli sprecyzowanie osób, które rzeczywiście będą zainteresowane naszym contentem oraz ofertą. Aby to zrobić, wejdź w buty swoich klientów! Zastanów się, w jakim są wieku, co lubią robić na co dzień i czym się interesują. Im lepiej poznasz ich potrzeby i motywacje, tym skuteczniejsze będą Twoje reklamy. Pamiętaj, że grupy docelowe różnią się w zależności od rodzaju oferowanych usług. W przypadku firm z branży beauty grupą docelową będą przede wszystkim kobiety. Jeżeli prowadzisz lokalny salon lub gabinet piękności, targetuj swoje reklamy do konkretnego obszaru regionalnego. Warto wykorzystać social media, aby skutecznie wypromować markę i pozyskać nowych klientów.
Określanie grup docelowych w oparciu o:
- Przedział wiekowy
- Zainteresowania
- Miejsce zamieszkania
- Styl życia
- Płeć
- Dochód
Aby przeanalizować grupę docelową uzyskaj dane przykładowo w oparciu o:
- analizę obecnych i dotychczasowych klientów
- obserwację lokalnej konkurencji
- analitykę web (strona www, social media itp.)
Jeżeli masz dostęp do swoich dotychczasowych klientów, możesz po prostu ich zapytać wykorzystując do tego kontakt bezpośredni, ankiety lub formularz opinii po dokonanej usłudze/zakupie. Żeby zachęcić klientów możesz przykładowo zaproponować im jakiś rabat lub upominek.
Szkolenie BrowBar – co było dalej?
W następnej kolejności zajęłyśmy się wyróżnikami marki. Dobrą jakość usług i obsługę klienta mamy wszędzie. Niemal każdy salon beauty wysyła komunikaty o tym, że są najlepsi jako specjaliści, mają doskonały sprzęt i zasoby. Dlatego należy zastanowić się, co Twoją firmę wyróżnia na tle tak wspaniale mówiącej o sobie konkurencji. W tym celu przeanalizuj, co najbardziej chwalą dotychczasowe klientki.
Podczas szkolenia zastanawialiśmy się, dlaczego klientki przychodzą właśnie do BrowBar. Przykładem ciekawego wyróżnika są… fotele! Podobno najwygodniejsze w całym mieście. Warto więc pochylić się nad kwestią analizy wartości, które wyróżniają konkretną firmę i przedsiębiorcę. A następnie wykorzystać te informacje podczas wysyłania komunikatów w social mediach.
Wideomarketing w branży beauty
Rozmawiałyśmy także na temat różnych form reklamy video oraz sposobów zaangażowania widzów w nasze treści. Pokazałam dziewczynom, za pomocą jakich sposobów można dać się zauważyć nowym osobom, które do tej pory nas nie obserwowały. Ale również, co zrobić aby obserwujących zatrzymać na dłużej i ich zainteresować publikowanymi treściami.
Wideomarketing jest jednym z najszybciej rozwijających się obecnie trendów marketingu internetowego. Klienci oczekują od firm przyjemnych i łatwych w konsumpcji treści, odpowiadających na ich wątpliwości i pytania. Wszyscy wokół zdają się mówić, że inwestycja w content wideo to “must have” każdej świadomej firmy.
Dlaczego warto wdrażać content w postaci wideo?
- Lepsze możliwości kampanii i targetowania
- Większe zainteresowanie odbiorców
- Mocniejsze budowanie zaufania wśród odbiorców
- Łatwy sposób na wyróżnienie się w social mediach
Ponad 96% pytanych klientów zwiększyło ostatnio czas poświęcany na konsumowanie wideo. A 85% z nich mówi, że chętnie widzieliby więcej filmów edukacyjnych i wideo marketingu od firm. Jednocześnie okazuje się, że długofalowo wideo jest skuteczniejsze w marketingu i bardziej wyróżnia firmę niż banery. Dodatkowo powoduje szybsze zbudowanie zaufania i pozycji eksperta i pozwala lepiej outsourcować usługi marketingowe do agencji.
Tworzenie contentu wideo w praktyce
Po analizach i części teoretycznej przeszłyśmy do zadań praktycznych w zakresie tworzenia wideo. Ćwiczyłyśmy sposoby ciekawszego pokazywania efektów, nagrywania wideo opinii z klientkami, a także robiłyśmy burzę mózgów o czym można nagrywać stories, z jakimi problemami dotyczącymi salonu mogą borykać się klienci. Zaprezentowałam również, z jakich aplikacji do montowania filmów korzystam na co dzień i jakie dają one możliwości. Przykładem takich problemów może być kwestia parkingu, trafienia na miejsce, czy sposobu zapisania się na zabieg.
O czym nagrywać wideo w branży beauty?
- Backstage życia firmy
- Nowości w ofercie
- Opinie klientek
- Efekty zabiegów tzw. “przed i po”
Wierzę, że moje porady sprawią, że profil nabierze świeżości, a pomysły i wiedza ekspercka, którą podzieliłam się z zespołem zachęcą odbiorców do większego zaangażowania w ich treści, a co za tym idzie – większej sprzedaży.
Od tego jestem. Jestem po to, by pokazać Ci jak możesz wykorzystać swoje nabyte już umiejętności do działań marketingowych firmy, by promować ją lepiej. Jestem również po to, by pokazać Ci co i jak możesz zrobić w Twoim miejscu pracy.