Marka osobista na Tik Toku? To się może udać!

Zastanawiasz się, czy marka osobista na Tik Toku ma sens? Oczywiście, że tak! Sprawdź dlaczego warto i jak osiągnąć cel.
Czas czytania 8 minut

Firma analityczna App Annie prognozuje, że w 2022 roku platforma TikTok przekroczy globalnie poziom 1,5 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie. Prężny rozwój tego kanału social media robi naprawdę imponujące wrażenie. Nie bez przyczyny musi się więc, że obecnie TikTok jest najszybciej rozwijającą się siecią społecznościową. Część dużych marek już teraz wykorzystuje ogromną popularność TikToka, aby efektywnie rozwijać swoją promocję w Sieci. Natomiast specjaliści social media, jak np. Gary Vee, mówią o ogromnym potencjale TikToka, który warto zacząć wykorzystywać na potrzeby promocji swoich firm. Jeżeli więc wciąż uważasz, że to aplikacja służąca wyłącznie do rozrywki, jesteś w błędzie. Marketerzy coraz częściej podkreślają, że w tym medium drzemią duże możliwości tworzenia angażujących treści i budowania marek osobistych. Tylko jak to zrobić?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak budować markę osobistą na TikToku i czy warto?
  • O co należy zadbać podczas publikowania contentu?
  • Jak rozkręcić konto marki na TikToku?

Czy budowanie marki osobistej na TikToku ma sens?

Większość osób, a wśród nich także przedsiębiorców myśli, że aktualnie TikTok jest platformą, z której korzysta młode pokolenie w celach wyłącznie rozrywkowych. Jest w tym sporo prawdy, ale to nie zmienia faktu, że serwis może stanowić też świetne miejsce do rozwijania swojej marki osobistej. TikTok to idealna przestrzeń dla takich branż jak beauty, media, czy moda, ale… nie tylko (także tych bardziej niszowych). Trzeba podkreślić, że możliwości aplikacji nie wykorzystuje jeszcze wiele polskich firm, więc każdy zyskuje szansę wypełnić daną niszę. Wystarczy dopasować swój content do charakteru tego medium, aby treści stały się interesujące dla użytkowników TikToka.

Z racji, że jest to stosunkowo młoda platforma w świecie social media to pozwala bardzo szybko pozyskać nowych obserwatorów. Dlaczego tak się dzieje? Przypomnij sobie początki Facebooka, Instagrama czy YouTube’a… Wówczas nie było szczególnym wyzwaniem wypromować tam markę i to bez konieczności inwestycji w reklamy płatne. Obecnie bez kampanii reklamowych nie ma na to już szans. Wynika to z faktu, że im mniej osób korzysta z aplikacji, tym częściej Twój content jest dostrzegany przez użytkowników. Dlatego właśnie teraz jest dobry czas na rozpoczęcie działań marketingowych na TikToku, bo za rok – lub nawet za kilka miesięcy – może być coraz trudniej się tam wybić na tle rosnącej konkurencji.

Także my w ramach naszej agencji marketingowej postanowiliśmy poszerzyć działania promocyjne o kanał na TikToku. A pewnie pomyślisz, że treści marketingowe niekoniecznie zainteresują użytkowników tej aplikacji. Okazuje się, że nic bardziej mylnego. Prezentujemy tam fragmenty nagrań z naszych najciekawszych wystąpień, szkoleń, wykładów, a także kontrowersyjne wypowiedzi związane z marketingiem. Efekty są bardzo ciekawe i stanowią dowód, że nie tylko typowo rozrywkowe filmy mają potencjał na tym portalu. 

Biorąc pod uwagę siłę jaką przejawia obecnie trend wideo marketingu, nic dziwnego, że TikTok staje się miejscem, w którym także warto zacząć się promować. Dane wskazują, że współcześni użytkownicy social mediów zdecydowanie bardziej wolą tę formę komunikatów niż na przykład czytać posty, blogi itp.

Jeśli chcesz odkryć możliwości platformy i dotrzeć do potencjalnych klientów, nie musisz już zwlekać. Twórcy aplikacji wychodzą naprzeciw osobom, które prowadzą mniejsze i średnie biznesy lub budują swoje marki osobiste i oferują narzędzie – TikTok for Business.

TikTok dla biznesu – co to takiego?

TikTok for Business to platforma dedykowana dla marketerów i właścicieli firm. Oferuje nie tylko przydatne narzędzia marketingowe, ale także wiele porad, wskazówek i inspiracji do tworzenia wartościowych treści. Wdrożenie tych działań pozwala wejść w dialog z szerokim gronem odbiorców i wesprzeć promocję w zakresie budowania marki osobistej.

TikToku daje dostęp do kilku formatów reklam jak TopView, Brand Takeover i In-Feed Video. Wartymi uwagi narzędziami są ponadto Hashtag Challenge przeznaczony do tworzenia wyzwań z firmowym hashtagiem, czy Branded Effects skierowany do nakładek, w tym naklejek, gifów i filtrów.

Warto również skorzystać z zakładki Inspiracje. Jest to wielka kopalnia, w której możesz przebierać wśród licznych przykładów efektywnych kampanii prowadzonych przez firmy z różnych branż. Ponadto jeżeli potrzebujesz praktycznej wiedzy, TikTok daje też dostęp do platformy e-learningowej TikTok For Business Learning Center.

Jak widzisz TikTok dla biznesu ma duży potencjał i oferuje przedsiębiorcom szerokie możliwości w zakresie promocji ich marek osobistych i nie tylko. Jak widzisz, nie jest to już wyłącznie platforma służąca do zapewnienia rozrywki użytkownikom, ale i miejsce, w którym warto osadzić swoje działania marketingowe na potrzeby budowania marki osobistej.

Korzyści z budowania marki w serwisach społecznościowych:

  • łatwy i szybki dostęp do szerokiego grona odbiorców,
  • duże możliwości w zakresie interakcji z użytkownikami (przeciętny użytkownik aplikacji bardzo szybko reaguje na obejrzane materiały, komentuje i wchodzi w interakcję),
  • zwiększanie świadomości marki,
  • możliwość pozyskiwania wartościowych kontaktów i nawiązywania interesujących relacji biznesowych.

TikTok a social commerce

Jakiś czas temu TikTok zlecił badanie, podczas którego okazało się, że aż 88% użytkowników stwierdziło, że odkrywa ciekawe dla nich treści podczas korzystania z aplikacji, a około 50% wskazało, że jest to dla nich także dobre miejsce poznawania wartościowych produktów poprzez reklamy zamieszczane przez poszczególne marki. TikTok idzie więc o krok do przodu poprzez wejście na rynek handlu online współpracując z Shopify.

Jak czytamy na newsroom.tiktok.com, TikTok w celu wspierania przedsiębiorców w rozwoju ich marek nawiązał współpracę z Shopify. Dzięki temu wprowadzono funkcje, które ułatwiają sprzedawcom optymalizację kampanii marketingowych oraz dotarcie do kreatywnej i zaangażowanej społeczności TikToka. Sprzedawcy mogą w prosty sposób zainstalować lub podłączyć swój piksel TikTok, aby ułatwić śledzenie konwersji i efektów kampanii. Ponadto intuicyjne narzędzia kreatywne pomagają tworzyć ciekawszy wizualnie content i to za pomocą smartfona. Dzięki temu właściciele marek osobistych mogą tworzyć kampanie, kierować reklamy do konkretnej grupy odbiorców i śledzić efekty.

Przedsiębiorcy mają dostęp do funkcjonalności TikToka, takich jak:

  • Pixel „1-click” – wystarczy zainstalować lub podłączyć swój TikTok Pixel, aby śledzić konwersję.
  • One-Stop-Shop dla kampanii TikTok – możliwość tworzenia kampanii i  kierowanie ich do grona odbiorców wraz z badaniem ich wydajności.
  • Kreacja wizualna – przekształcanie contentu w wysokiej jakości reklamy.
  • Zaawansowane dopasowanie – możliwość wysyłania zaszyfrowanych informacji o klientach, co pozwala efektywniej śledzić konwersje z reklam i przeprowadzać re-targetowanie odbiorców z zachowaniem prywatności użytkowników.

Content marki na TikToku

Budując markę osobistą na TikTok przede wszystkim należy zadbać o odpowiedni content. Według moich obserwacji na samym początku tworzenia treści najlepiej jest skoncentrować się na jednym temacie, który będzie powiązany z prowadzoną działalnością. Będzie to aspekt, z którym będą Cię kojarzyć widzowie. Nie zaczynaj od contentu mieszanego!

Jeżeli masz markę w branży beauty i chcesz przekazać wartość odbiorcom np. w postaci wskazówek dotyczących pielęgnowania urody, to skup się przede wszystkim na nich. Nie tańcz do utworów Eminema ani nie pokazuj co zamawiasz w KFC. Na początku działania powinieneś budować świadomość marki, a to z kolei robi się najlepiej za pomocą ściśle określonego contentu i dobrego planu.

Oczywiście z czasem możesz publikować treści odbiegające od Twoich korzeni. Lecz rób tak dopiero wtedy, kiedy masz już zaangażowaną widownię na Tik Toku, z którą chcesz podzielić się częścią swojego życia prywatnego wplatając treści lifestyle.

Pamiętaj o tym, że filmy na TikToku mają długość od 15 do 60 sekund. Z tego względu Twój pojedynczy film powinien być mocno skondensowany i jednocześnie łatwy do przyswojenia przez użytkowników, którzy scrollują tablicę na Tik Toku.

Jak tworzyć efektywne krótkie filmy?

Warto dążyć do wypracowania swojego autorskiego systemu/stylu tworzenia skutecznych filmów. To bardzo wspiera budowanie marki osobistej w mediach społecznościowych. Oto podstawowy schemat dla początkujących twórców, który będzie też przydatny na potrzeby innych platform.

  1. Przykuj uwagę – biorąc pod uwagę formę działania TikToka, masz zaledwie kilka sekund na przykucie uwagi użytkownika, który scrolluje aplikację. Możesz to zrobić za pomocą odważnej lub kontrowersyjnej tezy lub pytania. Dzięki temu widz będzie chciał się dowiedzieć, dlaczego masz takie zdanie na dany temat lub jak Twój film może rozwiązać jego problemy.
  2. Rozwiń temat – jak każda poprawna forma komunikatu, także wideo na TikToku powinno zawierać wstęp, rozwinięcie oraz zakończenie.  W tym miejscu powinieneś dać konkretne argumenty, które obronią Twoje zdanie wyrażone na początku filmu. Możesz podawać przykłady z życia, ciekawostki lub metafory, aby film był atrakcyjniejszy i wzbudzał zaufanie odbiorców.
  3. Konkluzja – na samym końcu warto dać konkretną poradę lub wskazówkę dla Twojego widza wynikającą z komunikatu. Dzięki temu widz zapamięta Twoje słowa i doceni TikToka, odwdzięczając się pozostawieniem serduszka, komentarzy lub obserwacji. Możesz także zastosować CTA zachęcając go do tego. Wielu TikTokerów stosuje też trik polegający na ujęciu informacji typu “Chcesz dowiedzieć się więcej? Wejdź na mój kanał X…”.

Jak rozkręcić konto marki osobistej na TikToku?

  • Twarz marki – dobrze, by filmy miały osobę, która będzie reprezentować wizerunek marki swoją twarzą w mediach społecznościowych – idealnie więc jeżeli będziesz to właśnie Ty, a nie któryś z pracowników. Dzięki temu Twoja marka osobista będzie bardziej autentyczna i tym samym przyciągająca, a Ty łatwiej zbudujesz zaufanie odbiorców treści.
  • Kreatywność – treści na TikToku to przede wszystkim rozrywka, dawki wartościowej wiedzy, treści kontrowersyjne. Liczą się autentyczność i niebanalne pomysły, dlatego ważne, aby Twój content zaskakiwał użytkowników TikToka. Dokładnie zapoznaj się z dostępnymi funkcjami, które wzbogacają wideo – są to filtry, naklejki czy ciekawe przejścia. Warto też nauczyć się obsługi video edytora, aby montować ciekawsze filmiki.
  • Bądź na bieżąco z trendami – przeglądaj zakładkę „Odkryj” i sprawdzaj najpopularniejsze hashtagi. Niestety na polskim TikToku twórcy powielają wciąż podobne formaty, dlatego obserwuj także zagraniczne konta i śledź trendy.
  • Techniczna poprawność – nie potrzebujesz co prawda drogiego sprzętu do nagrywania filmów, lecz wystarczy w zupełności smartfon, którego używasz na co dzień. Jednak kręcąc filmy telefonem, zadbaj o dobre ustawienie, atrakcyjne kadry i przede wszystkim oświetlenie – zakup lampy lub nagrywaj w świetle dziennym. Warto też poczytać o najważniejszych zasadach kadrowania, ustawienia się względem światła, metodach mówienia do kamery. Internet pod tym względem jest prawdziwą kopalnią wiedzy!
  • Muzyka ma znaczenie – TikTok to nie tylko obraz, ale także dobrze dobrany podkład muzyczny. Kluczem do przebicia się pośród setek klipów może być wykorzystanie do filmu popularnej piosenki. Nagrania są bowiem tagowane konkretnymi utworami i wielu użytkowników wyszukuje TikToki, które mają dany podkład muzyczny.
  • Twórz regularnie – w budowaniu marki osobistej w social mediach kluczowe znaczenie ma konsekwencja i regularność. Dlatego dodawaj filmy systematycznie. Wyznacz sobie, że będziesz publikować np. raz dziennie lub kilka razy w tygodniu. Dopasuj godziny publikacji do największej aktywności odbiorców.

Tekst i opis filmu na TikToku

TikTok to aplikacja, która zapewnia użytkownikom łatwy i intuicyjny dostęp do skondensowanych treści. W tym kierunku teraz zmierzają wszystkie media społecznościowe. Nie ma tam miejsca na rozległe wywody, szerokie wielowątkowe opisy itd. Wszystko dzieje się szybko, a Ty jako twórca masz zaledwie sekundy, by zaciekawić użytkownika scrollującego aplikację, przekazać mu wartościową treść i zachęcić do interakcji. Aplikacja zapewnia wiele funkcji, które można wcielić do swojego filmu, aby osiągnąć te cele. Posiada wbudowane efekty wizualne, zaawansowane filtry czy animacje z napisami. Natomiast zasada umieszczania tekstu na filmie jest prosta – tekst musi być czytelny i nie może zasłaniać Twojej twarzy. To bardzo ważne i na pozór oczywiste, ale kiedy prowadziłem analizę filmów na TikToku byłem zdziwiony, jak wiele osób o tym zapomina.

Kolejną ważną rzeczą jest to, aby tytuł którym opiszesz wideo był przyciągający i zarazem nie zdradzał w pełni tego, o czym mówisz. Staraj się nie stawiać pytań – tylko tezy. Natomiast opis każdego filmu powinien być zwięzły i bardzo rzeczowy. Staraj się zamknąć w jednym zdaniu, które będzie kwintesencją całego nagrania. W tym miejscu możesz postawić krótkie pytanie, które zaciekawi widza do obejrzenia materiału do końca i w efekcie zwiększy watch-time Twojego filmu.

Podsumowując

Wniosek jest bardzo prosty – warto testować nowe media społecznościowe i poszerzać swoje działania marketingowe w zakresie budowania marki osobistej w Twojej branży. W przypadku aplikacji TikTok oprócz tego, co liczy się w większości portali social-media (regularność, wartościowa treść, jakość), duże znaczenie ma kreatywność i intuicja. Bez tych cech, ciężko jest zaistnieć jako marka osobista.

Wiedza w pigułce

Jak zbudować markę na TikToku w Twojej branży?

  • wykorzystaj swoją niszę
  • konsekwentnie wdrażaj pomysł na content i wizerunek
  • twórz wartościowy content
  • zachęcaj do interakcji
  • staraj się tworzyć filmy regularnie
  • publikuj regularnie
  • obserwuj bieżące trendy
  • dopasuj content do medium
  • pokazuj swoje mocne strony
  • zadbaj o dobrą technikę nagrywania
  • pokazuj wizerunek

Jeżeli potrzebujesz profesjonalnego wsparcia w zakresie budowania marki osobistej w social mediach i na innych platformach, zapraszam do wypełnienia BRIEFU. Chętnie się z Tobą skontaktuję i pomogę! Razem mamy ogromne możliwości.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Co to jest lead sprzedażowy? Sposoby pozyskiwania

Czas czytania 3 minut Lead generation, czyli pozyskiwanie leadów to rodzaj marketingu przychodzącego (inbound marketing). Znasz lub chcesz doświadczyć sytuacji, w której potencjalny klient jako pierwszy kontaktuje się z

Landing page – Co to jest i do czego go użyć?

Czas czytania 3 minut Landing page można przetłumaczyć jako stronę lądowania, czyli miejsce, do którego trafia klient po kliknięciu w link. Główną cechą takiej strony jest prezentacja oferty firmy