Ile kosztuje strategia marketingowa?

Czas czytania 6 minut
Notes z napisem strategia marketingowa

Chcesz skorzystać ze wsparcia agencji, ale masz mocno ograniczony budżet? Nie wiesz, ile kosztuje strategia marketingowa i czy na pewno warto w nią zainwestować? Dobrze opracowana i z sukcesem wdrożona strategia to skuteczny sposób, by osiągnąć wyznaczone cele biznesowe oraz zwiększyć zyski przedsiębiorstwa. Bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia trudno jednak przygotować ją samodzielnie. Na jakie wydatki należy się nastawić, podejmując współpracę z agencją? W dzisiejszym artykule bierzemy pod lupę strategie marketingowe – wyjaśniamy, co to jest i ile kosztuje. Sprawdź, ile kosztuje plan marketingowy!

Najważniejsze elementy strategii marketingowej

Strategia marketingowa to wyraźnie sprecyzowany, wizualnie przedstawiony i szczegółowo opisany koncept kreatywny marki. Obejmuje on m.in. precyzyjne określenie działań komunikacyjnych, które skutkować mają osiągnięciem pożądanego wizerunku wśród grupy docelowej.

Plan strategii marketingowej

Jakie są najważniejsze elementy strategii marketingowej? Oprócz wyznaczenia celów tworzenie strategii powinno obejmować m.in:

  • działania analityczne: ocenę sytuacji rynkowej marki i analizę konkurencji,
  • zdefiniowanie grupy docelowej,
  • określenie kanałów i narzędzi, które posłużą do realizacji działań marketingowych,
  • przygotowanie wytycznych komunikacyjnych.
Marketingowcy analizują wykresy do strategii marketingowej

Ważne też, by uwzględnić w niej monitorowanie podjętych działań, mierzenie efektywności kampanii i bieżącą optymalizację wdrożonych rozwiązań. Nawet najlepsza strategia może bowiem wymagać aktualizacji.

Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule: Czym jest strategia marketingowa i jej elementy krok po kroku.

Kiedy warto przygotować strategię marketingową?

Przygotowanie strategii marketingowej jest kluczowe dla każdej marki, niezależnie od tego, czy dopiero debiutuje na rynku, czy istnieje już od pewnego czasu. Planowanie marketingowe może zdecydowanie przyczynić się do osiągnięcia sukcesu biznesowego.

Debiutujące marki powinny szczególnie zwrócić uwagę na stworzenie solidnej strategii marketingowej. Dzięki temu planowi mogą lepiej zrozumieć swoją grupę docelową, określić unikalne cechy produktu lub usługi oraz skutecznie wypozycjonować się na rynku. Strategia marketingowa stanowi więc fundament dla skutecznej komunikacji i budowania rozpoznawalności marki od samego początku.

Jednak nawet marki, które istnieją od pewnego czasu, mogą potrzebować aktualizacji lub dostosowania strategii marketingowej. Dynamiczne zmiany w otoczeniu rynkowym, konkurencji, czy preferencjach konsumentów wymagają elastyczności i adaptacji. Dlatego ważne jest, aby istniejące marki regularnie analizowały swoje strategie marketingowe, by utrzymać ich aktualność i skuteczność.

Ile kosztuje strategia marketingowa?

Kobieta liczy pieniądze do wydania na strategię marketingową

Koszt strategii marketingowej uzależniony jest od indywidualnych cech Twojego przedsiębiorstwa, takich jak branża, grupa docelowa czy otoczenie konkurencji. Znaczenie mają również cele, jakie planujesz osiągnąć i sposoby ich realizacji.

Nie istnieją dwie identyczne strategie marketingowe, co sprawia, że trudno jednoznacznie określić ich cenę. Każda marka ma specyficzne potrzeby, możliwości czy kapitał, którym dysponuje. Co więcej, koszt strategii marketingowej ujawnia się tak naprawdę dopiero w trakcie realizacji strategii. Dlaczego?

Ostateczna cena strategii marketingowej staje się jasna po oszacowaniu zwrotu z inwestycji. Zastanów się: czy strategia za 10 tys. zł jest droga, jeśli przynosi Ci 100 tys. zł zysku? A co jeśli dzięki niej zyskasz nawet 3-4 razy tyle? Ile będziesz w stanie za nią zapłacić?

Przejdźmy jednak do tytułowego pytania: ile kosztuje strategia marketingowa? Ceny wahają się od tysiąca do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Nie jesteśmy jednak w stanie podać Ci jednej, uniwersalnej kwoty. Małe i średnie firmy mogą nastawić się na ceny z dolnego pułapu, z kolei duże przedsiębiorstwa i międzynarodowe korporacje powinny spodziewać się większego wydatku.

ile kosztuje marketing firmy niewielkich rozmiarów? Strategia marketingowa za 1500 zł powinna wzbudzić Twoje podejrzenia. Jej stworzenie nie zajmuje przecież kilku godzin. Zdarza się, że na to zadanie poświęcić trzeba nawet kilka tygodni lub więcej.

Co składa się na koszt strategii marketingowej?

Żeby odpowiedzieć na pytania, jaka jest cena planu marketingowego, warto zwrócić uwagę, co się w ogóle na niego składa. Koszt strategii marketingowej może obejmować różnorodne elementy, zależnie od zakresu, skomplikowania oraz wybranych narzędzi i metod. Najczęściej będą to:

  1. Badania i analizy – koszty związane z przeprowadzeniem badań rynkowych, analizą konkurencji, badaniem grupy docelowej, trendów branżowych, itp. Te dane są istotne do zrozumienia otoczenia i określenia strategicznych kierunków. Może się zdarzyć, że do analizy wystarczą tzw. dane zastane, a więc dostępne raporty i badania, które należy dokładnie przejrzeć i wyciągnąć z nich wnioski. Uzupełnią je dane Twojej marki (o ile funkcjonuje już jakiś czas, to niezastąpione okażą się dane z Twojego Google Analytics). W niektórych przypadkach konieczne jest jednak zlecenie i przeprowadzenie nowych badań. Jeśli mowa o badaniach ankietowych, to ich koszt waha się zazwyczaj w przedziale 3500-10 tys. zł. Koszty wzrastają, jeśli trzeba przeprowadzić badania jakościowe, a więc np. wywiady pogłębione z potencjalnymi klientami Twojej marki.
  2. Czas specjalistów – wprowadzenie do zespołu specjalistów ds. marketingu, strategii, analiz danych czy kreatywności może generować dodatkowe koszty. Gdy korzystasz z usług agencji marketingowej, to o pomoc specjalistów nie musisz się martwić. Najczęściej do pracy nad jedną strategią zaangażowanych jest kilka osób. Koszt pracy każdej z tych osób także kosztuje.
  3. Konsultacje – strategia marketingowa dla Twojej marki nie może być tworzona w oderwaniu od kontekstu. To Ty i Twoi pracownicy macie największą wiedzę o samej marce. Niezbędne są więc konsultacje i wspólna praca. Często zdarza się także, że na tym etapie konieczne jest stworzenie warsztatów czy dodatkowych szkoleń dla Twojego zespołu. Agencje marketingowe najczęściej pobierają godzinowe opłaty za konsultacje. Stawka waha się od 200 do 500 zł za godzinę.
  4. Narzędzia i technologie – wybór narzędzi do monitorowania, analizy danych, automatyzacji działań marketingowych, platform reklamowych itp. może generować kolejne wydatki. Agencje marketingu dysponują licznymi narzędziami, nie muszą więc opłacać dodatkowych abonamentów. Może się jednak okazać, że przypadku Twojej marki konieczne będzie wykupienie większych pakietów czy zupełnie nowych narzędzi.
  5. Stopień zaawansowania projektu – może wpływać na koszty strategii marketingowej. Opracowanie strategii marketingowej dla nowego projektu, zwłaszcza jeśli wymaga od podstaw budowy świadomości marki, może być bardziej kosztowne niż dostosowanie istniejącej strategii do już ugruntowanej marki. Im bardziej zaawansowany projekt, tym często większa ilość prac badawczych, analiz i planowania.

Ile firmy wydają na marketing?

W 2023 roku przeciętny budżet marketingowy firm wynosił średnio 9,1% ich przychodów, co oznacza spadek o 0,4 punktu procentowego w porównaniu do roku 2022. Jak wynika z raportu firmy badawczej Gartner, firmy przeznaczają obecnie mniej na marketing niż rok wcześniej, a powrót do poziomów wydatków sprzed pandemii wydaje się wciąż odległy. Pandemia mocno wpłynęła na budżety marketingowe, zmuszając firmy do skoncentrowania się na przetrwaniu i utrzymaniu płynności finansowej, co najbardziej uwidoczniło się w 2021 roku, kiedy średnia wartość budżetów marketingowych spadła do 6,4% przychodów.

Mimo że przeciętny budżet marketingowy firm jest obecnie niższy niż w latach poprzednich, odpowiednie inwestowanie w marketing pozostaje kluczowe dla sukcesu, zwłaszcza w trudnych i zmieniających się warunkach rynkowych.

Jak oszacować budżet na marketing?

Analizy służące do przygotowania strategii marketingowej

W 2022 roku budżety marketingowe stanowiły 9,5 proc. całkowitych przychodów firm. Czy to dużo? Z pewnością niemało, choć wiele zależy od wielkości firmy. Trudno jednoznacznie oszacować, ile powinno się wydawać na marketing. Dlaczego?

Usługi marketingowe mają mocno zróżnicowane ceny – nie inaczej jest w przypadku opracowywania strategii marketingowych. Z czego to wynika? Przede wszystkim z faktu, że każde przedsiębiorstwo jest inne, a osiągnięcie wyznaczonych celów wymaga podjęcia różnych działań. Warto podkreślić też, że ceny są mocno związane z poziomem usług, który prezentuje dana osoba czy agencja marketingowa. Wsparcie zespołu doświadczonych, wykwalifikowanych specjalistów wiąże się z wyższymi kosztami niż pomoc początkującego freelancera.

Obliczenia budżetu marketingowego opierają się najczęściej na uwzględnieniu procentu przychodów firmy przeznaczonego na działania marketingowe oraz innych istotnych czynników, takich jak cele marketingowe, konkurencja czy dostępne zasoby przedsiębiorstwa.

Przed określeniem poziomu budżetu, zaleca się wyznaczenie strategicznych celów rozwoju firmy, dokładną analizę jej sytuacji obecnej oraz perspektyw na przyszłość, a także ocenę posiadanych zasobów.

Chcesz poznać konkretne liczby? Przeczytaj nasz artykuł: Jak oszacować budżet marketingowy w firmie w 2023 roku? [konkretne liczby i kwoty]

Należy także podkreślić, że planowanie przyszłych wydatków to jedynie początek procesu. Ostateczne wdrożenie budżetu marketingowego wymaga skrupulatnego zarządzania nim.

Czy stać Cię na brak posiadania strategii marketingowej?

Strategia marketingowa - przykład

Choć wiele osób zastanawia się, ile kosztuje strategia marketingowa, to tak naprawdę powinni zadać sobie inne pytanie: czy stać Cię na brak posiadania takiej strategii? W końcu działanie na oślep może jedynie zwiększyć Twoje koszty, a nie przynieść żadnych efektów. Samodzielna analiza konkurencji jest możliwa, podobnie jak wyznaczenie celów marketingowych. Prawdopodobnie jednak nie masz do tego odpowiednich kompetencji, mierzysz za wysoko lub nieumiejętnie dobierasz narzędzia. Możesz też po prostu nie mieć na to wszystko czasu.

Przeczytaj też: Jak skutecznie zaplanować marketing w małej firmie?

Jakie są powody braku strategii marketingowej? Najczęściej należy do nich brak funduszy na jej stworzenie. Trudno jednak rozwinąć jakikolwiek biznes bez inwestycji. Musisz się z tym liczyć już od początku. Rekomendacje strategiczne wyznaczą kierunek Twoich działań.

To, ile kosztuje strategia marketingowa? Jeśli prowadzisz mały biznes, to przygotuj się na koszt do 5000-6000 zł. Jeśli jednak zarządzasz dużym e-commerce, to musisz liczyć się z wydatkiem na poziomie 10-20 tys. zł i więcej. Potraktuj ten koszt jak dobrą inwestycję.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

współczynnik konwersji
Marketing internetowy

Jak podnieść współczynnik konwersji w Twojej firmie?

Czas czytania 8 minut Wysoki współczynnik konwersji to cel każdego e-commercu. W końcu, gry prowadzisz biznes online, zależy Ci przede wszystkim, na jak największej sprzedaży Twoich produktów lub usług.

Allegro Ads
Bez kategorii

Kampania Allegro Ads – jak ją prowadzić, aby zarobić?

Czas czytania 7 minut Allegro stanowi jedno z najważniejszych miejsc, gdzie sprzedawcy mogą dotrzeć do milionów potencjalnych klientów. Jednak sam fakt posiadania konta na tej popularnej platformie nie gwarantuje