Co odróżnia firmy z dobrym marketingiem od pozostałych?

Firmy z dobrym marketingiem – jaki jest sekret ich sukcesu? Sprawdź, jakie cechy powinien mieć przedsiębiorca, aby rozwinąć swoją markę.
Czas czytania 8 minut

Przedsiębiorcy obserwując efekty marketingowe i rozwój biznesów swoich konkurentów, często zastanawiają się, co jest powodem, że ich działania w tym zakresie nie są równie dobre. Od czego może zależeć rozwojowy sukces w tym zakresie? Często okazuje się, że to wcale nie jest kwestia dużego budżetu, lepszych kampanii realizowanych w mediach społecznościowych, większego zaangażowania, czy nawet nie tego, że ktoś poświęca dodatkowe godziny w swojej dobie na pracę. Zazwyczaj powodem są konkretne cechy i postawy charakteryzujące takiego rozwojowego przedsiębiorcę. Zapraszam do czytania, aby rozwinąć skrzydła w marketingu internetowym i biznesie. Sprawdź, czym się wyróżniają firmy z dobrym marketingiem.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie są cechy dobrego przedsiębiorcy?
  • Co różni firmy z dobrym marketingiem od pozostałych?
  • Jakie są ograniczenia współczesnych przedsiębiorców?

Firmy z dobrym marketingiem a łut szczęścia?

Prowadzenie własnej firmy to nie lada wyzwanie. Przedsiębiorca musi niemal jednocześnie koncentrować się na wielu kwestiach organizacyjnych, a przy tym zaciekle walczyć o swoją pozycję na rynku. W tym artykule wskażę Ci cały zestaw cech przedsiębiorcy, które ułatwiają rozwijanie firmy i powodują, że jest praktycznie niemożliwym, by go zatrzymać w drodze po sukces.

Co sprawia, że niektórzy potrafią utrzymać się na rynku i dobrze prosperować, nawet jeśli koniunktura nie jest sprzyjająca? A tymczasem  inni są zmuszeni do zamknięcia biznesu zanim zdoła się on rozkręcić, mimo że posiadają te same lub podobne zasoby? Łut szczęścia, zaplecze finansowe, znajomość branży, świetna strona internetowa czy promocja w Internecie – oczywiście, ale nie tylko. Może się też zdarzyć, że ktoś jest po prostu urodzonym przedsiębiorcą i intuicyjnie wie, jak kreuje się marka.

Przekonaj się, jakie cechy przyczyniają się do osiągnięcia sukcesu w zakresie rozwoju firmy i osiągania wyznaczonych celów marketingowych. Głównym zadaniem przedsiębiorcy są w tym zakresie optymalne działania w zakresie marketingu, reakcje we właściwym czasie, a także to jak promuje nowy produkt między innymi za pomocą różnych źródeł za pomocą dobrej strategii by dotrzeć do klientów.

Ograniczenia przedsiębiorców a rozwój firmy

Jako przedsiębiorca masz pewne ograniczenia, których bardzo trudno jest się pozbyć. A jest to kluczowe w walce o klientów. Jednym z nich jest brak czasu. Doba dla każdego z nas ma tyle samo godzin i nie sposób jej wydłużyć. A podczas prowadzenia działalności czasochłonnych, codziennych zadań jest naprawdę wiele.

Ponadto prawdopodobnie masz ograniczony budżet na rozwój firmy, czas na realizację obowiązków i energię na to, aby podejmować decyzje, które będą wystarczająco efektywne. Zapewne masz też wokół siebie ludzi, których znasz i oni mają określony poziom kompetencji, które mogą Ci zaoferować w zamian za wynagrodzenie.

Z tego wszystkiego układa się swojego rodzaju siatka powiązań, która powoduje, że Twoje decyzje i to jakimi narzędziami je skalujesz – czy to budżet, umiejętności, zespół itp. – dają konkretny efekt bądź niestety wręcz przeciwnie. 

Oczywiście na te aspekty można wpływać i je optymalizować, jeżeli świadomie podejmiesz określone kroki w tym celu. Jednak jak każda zmiana, wymaga to czasu i wdrażania nowych usprawnień i rozwiązań. 

Mimo że każdy przedsiębiorca boryka się z podobnymi ograniczeniami, jest pewna różnica pomiędzy tymi, którzy osiągają efekty marketingowe a tymi, którzy pomimo starań ich nie mają. Zdając sobie sprawę z różnic między tymi dwoma typami przedsiębiorców, można wejść do tej pierwszej grupy. Grunt to zrozumieć, że te osoby mają takie same ograniczenia jak każdy z nas, ale po prostu potrafią sobie z nimi inaczej, lepiej radzić.

Zwykle są to osoby posiadające umiejętność wdrażania zmian zanim są ich pewni. Co to oznacza? Otóż wyprzedzają pozostałych o krok. Nie poświęcają zbyt wiele czasu i energii na szczegółowe analizy i oczekiwanie na zmiany rynkowe, lecz przechodzą do działania i włączają w to intuicję.

Przedsiębiorco, mniej teoretyzowania, więcej działania!

Zatrudniając nowych pracowników, czy też zlecając zadania firmom zewnętrznym podejmujemy pewne ryzyko. Opierając się na intuicji, doświadczeniu i researchowi wybieramy osoby mające mieć realny wpływ na sposób funkcjonowania oraz rozwój firmy.

Także we współpracy z agencją marketingową wygląda to w podobny sposób. Marketingowiec nie może dać Ci gwarancji, że przeznaczony budżet się zwróci, nawet jeżeli dołoży ku temu wszelkich starań. Obie strony jednak zakładają, że ta inwestycja przyniesie oczekiwane rezultaty. Będzie to oczywiście korzystne zarówno dla agencji jako usługodawcy, jak i przedsiębiorcy, który chce rozwijać swój biznes.

Ludzie, którzy mają odwagę zaryzykować, zwykle są o krok przed innymi. Wówczas bazują na wnioskach wyciągniętych z praktyki zamiast nieustannego analizowania. To powoduje, że z biegiem czasu zbierają bogatsze doświadczenie, które stanowi dla nich bazę do wyciągania merytorycznych, wartościowych wniosków. Nawet jeżeli po drodze okazuje się, że pewne decyzje były błędem, to z nich również można wyciągnąć ważną naukę na przyszłość. 

Zbiór doświadczeń i gromadzonej wiedzy z czasem procentuje. Wnioski wyciągane z różnych, licznych doświadczeń się namnażają i pozwalają prężniej się rozwijać, ale także poczuć pewniej w biznesie oraz w podejmowaniu kluczowych decyzji. Dlatego okazuje się, że osoby uczące się poprzez próbowanie szybciej osiągają sukcesy, niż Ci którzy skupiają się na precyzyjnym planowaniu opartym na niepewności i teorii. 

Jaki jest wniosek? Przedsiębiorcy, którzy osiągają dobre wyniki nie zawsze są osobami bardziej zdolnymi, uprzywilejowanymi, czy z większymi zasobami. Zwykle okazuje się, że to ludzie, którzy mniej koncentrują się na analizowaniu i rozważaniu, lecz raczej na działaniu. Nie zwlekają z decyzjami.  I to nie tylko w kontekście zlecania zadań, ale też samodzielnego działania.

To na czym się skupiasz – procentuje!

Druga różnicą dzielącą osoby szybciej osiągające sukcesy od pozostałych jest to, że koncentrują się na tym, co najważniejsze i właśnie to starają się rozwijać różnymi sposobami. Przedsiębiorcy, którzy mają efekty marketingowe, osiągają je gdyż precyzyjnie wyznaczają cele i skupiają się na ich realizacji. 

Jest takie powiedzenie “to na czym się skupiasz, to rośnie”. Może znasz też indiańską przypowieść o dwóch wilkach, która często pojawia się w przekazach coachów i trenerów personalnych. Mówi ona o tym, że każdy z nas ma w sobie dwa wilki. Jeden z nich nas rozwija, a drugi sukcesywnie pożera. One nieustannie ze sobą walczą, ale wygrywa ten wilk, którego karmisz. Bardzo podobnie jest z marketingiem. 

Należy być przeciwnym podejściu “zlecam i zapomnę, umywam ręce”. Bo wówczas jest duże prawdopodobieństwo, że otrzymasz usługę przeciętnej jakości. Żaden zewnętrzny specjalista, Twój pracownik, czy jakikolwiek geniusz marketingu, prawdopodobnie nie ma takiej wiedzy o klientach czy produkcie, jak Ty jako przedsiębiorca, który go tworzy i oferuje. Jeżeli więc nie ma w tym Twojego zaangażowania i decyzyjności, to prawdopodobnie efekt tych działań będzie mierny bądź co najwyżej przeciętny. Jak to rozwiązać? 

Wystarczy, że jako przedsiębiorca poświęcisz swój czas i regularnie będziesz omawiać z podwykonawcami to, co zostało wykonane w ostatnim okresie. Wówczas łatwo dojść do konkretnych wniosków odnośnie tego, co można jeszcze lepiej usprawnić. Osoby działające w ten sposób wykazując inne podejście do marketingu i kwestii współpracy, otwierają się na większe możliwości w zakresie rozwoju.

Istotne jest to, że poświęcenie czasu na takie spotkania i analizy może rozwiązać pewne problemy i wskazać nowe ścieżki, dzięki czemu będzie łatwiej osiągać cele marketingowe i biznesowe. W długofalowej perspektywie taki schemat postępowania pozwala firmie osiągać kolejne etapy. Komunikacja i dialog są bowiem podstawą dla zmian.

Podejście do budżetu marketingowego w Twojej firmie

Duża grupa przedsiębiorców nie osiąga efektów przez to, że kierują się określonymi schematami w zakresie budżetu marketingowego. Oznacza to, że zakładają, że marketing powinien pochłaniać z góry wskazaną część budżetu i przynosić efekty.

W ostatnich latach podobne było podejście inwestorów względem zakupu mieszkań. Gdy mieszkania były bardzo tanie, po czym ceny nagle znacząco wzrosły, to wszyscy czekali aż znów spadną. Uznali bowiem, że pewnie panuje  jakiś kryzys na rynku, który warto przeczekać. Ale okazało się, że te ceny nadal regularnie rosły. I co się okazuje? Te osoby, które niepotrzebnie czekały, przegapiły kolejne okazje na korzystną inwestycję. I podobnie jest z marketingiem.

Warto bowiem wziąć pod uwagę aktualny trend panujący na rynku. Otóż firmy nie potrzebują już super produktu czy usługi, bo większość z nich już je ma w swojej ofercie. I właśnie dlatego koniecznością jest świetny marketing, aby przebić się na tle konkurencji, która oferuje równie dobre rzeczy. 

W ostatnich kilkudziesięciu latach koncentrowano się na dopracowywaniu jakości produktów oraz ich zróżnicowania, a także kwestiach handlowych. Natomiast marketing traktowano marginalnie w biznesie. Obecnie to się diametralnie zmienia i to właśnie dobry marketing staje się czymś, co może pomóc rozwinąć skrzydła w biznesie. Jest duży popyt na specjalistów do spraw marketingu, reklamę, wideo, promocję w Internecie, a także kampanie na media społecznościowe.

Warto więc pamiętać, że skoro jest popyt na usługi marketingowe, to rośnie też ich cena. I jeżeli określasz sobie konkretną kwotę przeznaczoną na budżet marketingowy w perspektywie miesiąca, to może okazać się, że jakość tych działań nie będzie wystarczająca, aby osiągnąć zamierzone cele. Wówczas należy zmienić podejście do możliwości finansowych.

Wniosek? Różnica między przedsiębiorcami nastawionymi na rozwój a pozostałymi polega więc również na elastycznym podejściu do budżetu i docenieniu waloru jakim jest eksperckość usługodawców. Ludzie, którzy rosną dopasowują budżet marketingowy do aktualnego poziomu wymagań rynku, firmy i swoich ambicji. Warto więc pogodzić się z tym, że w miarę upływu czasu budżet przeznaczany na marketing będzie się zwiększać. Wynika to nie tylko z tego, że ceny za reklamy dopasowane do grupy docelowej i poszczególne narzędzia rosną. Ale także przez to, że marketingowcy muszą coraz więcej robić, aby wyróżnić Twoją firmę na tle konkurencji np. w social mediach, czy podczas wprowadzania nowego produktu na rynek.

Umiejętność delegowania zadań

Gdy firma się rozrasta, pojawia się coraz więcej pracy i decyzji, które należy podejmować na bieżąco. Wielu przedsiębiorców boryka się wówczas z problemem w zakresie decyzyjności i oddelegowywania zadań innym osobom. Nie wynika to z ich nieodpowiednich kompetencji, lecz z tego, że znaleźli się w nowej sytuacji.

Problemem wówczas jest również określenie tego, które decyzje biznesowe mają większe znaczenie w długofalowej perspektywie. Powodów takiego problemu może być wiele. Na przykład nieodpowiednio dobrany zespół, przekonanie, że samemu wszystko zrobi się najlepiej, czy też brak umiejętności dokonania podziału obowiązków w zależności od sytuacji i umiejętności poszczególnych osób. Jednak szybko okazuje się, że doba jest zbyt krótka, aby samodzielnie móc sprawować pieczę nad zadaniami i je wykonywać na czas.

Gdy obserwujemy struktury wewnętrzne firm, które się prężnie rozwijają, dostrzegamy, że zarządzają nimi osoby, które potrafią delegować zadania, a w tym także działania marketingowe.

Przedsiębiorcy często mają dylemat, czy powinni zatrudnić nowego pracownika do spraw marketingu, czy skorzystać z usług agencji zewnętrznej. W przypadku średnich i dużych firm, najlepszym rozwiązaniem będzie agencja marketingowa. Dlaczego? Otóż jeden pracownik nie zaoferuje przedsiębiorstwu tak zróżnicowanych, wieloskładnikowych działań w zakresie strategii marketingu, jak agencja, w której pracuje nad projektami cały zespół specjalistów z poszczególnych dziedzin.

Ważne jest jednak, aby w Twojej firmie zatrudniona była osoba do spraw marketingu, która stanie się mostem między przedsiębiorcą a agencją i będzie koordynować poszczególne działania i planowane bądź wdrażane projekty w ramach strategii. Taka osoba ma czas na regularny kontakt z agencją, wysyłanie niezbędnych materiałów, ale także pilnowanie czy praca agencji jest rzetelna.

Podsumowanie

Wiesz już jakie cechy powinien mieć przedsiębiorca, który jest nastawiony na rozwój swojej firmy i osiąganie celów marketingowych oraz biznesowych. Te kilka aspektów warto przeanalizować pod kątem własnej działalności i tego, jak wygląda sposób jej funkcjonowania. Zastanów się, co możesz zmienić lub wdrożyć, aby iść lepszą drogą w zakresie marketingu i rozwoju przedsiębiorstwa.

Wiedza w pigułce

Jakie cechy ma dobry przedsiębiorca?

Do najważniejszych cech, które można zaobserwować u osób przedsiębiorczych należą:

  • inicjatywa i nastawienie na rozwój,
  • samodyscyplina,
  • wytrwałość,
  • zdolności organizacyjne,
  • umiejętności przywódcze,
  • umiejętność podejmowania decyzji,
  • silna potrzeba odniesienia sukcesu.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia, aby rozwinąć swoją firmę, zapraszam do kontaktu i wypełnienia briefu.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Co to jest marketing i na czym polega?

Czas czytania 4 minut Jeśli chcesz wiedzieć, co to jest marketing, przyjrzyj się swojej codzienności. Przeglądasz media społecznościowe i widzisz propozycje wycieczki tuż przed zaplanowaniem urlopu. Idziesz po bułki

Agencja reklamowa co to jest i czym się zajmuje?

Czas czytania 4 minut Odpowiedź na pytanie co to jest agencja reklamowa, można teoretycznie wywnioskować z samej nazwy. Skoro agencja nieruchomości pomaga znaleźć dom, a agencja pracy zatrudnienie, to