Badanie efektywności kampanii reklamowej

Czas czytania 4 minut

Badanie efektywności kampanii reklamowej w Internecie jest możliwe i charakterystyczne właśnie dla marketingu online. Możliwość mierzenia wszystkiego (m.in. zysków ze sprzedaży, zwrotu inwestycji czy efektywności pracownika) odróżnia marketing internetowy od marketingu tradycyjnego. Z tego tekstu dowiesz się jak mierzyć efektywność kampanii reklamowej i dlaczego naprawdę warto!

Gdzie przeprowadzać kampanie reklamowe?

Zacznijmy jednak od tego, gdzie najlepiej przeprowadzić kampanie reklamowe. Polecamy do tego dwa kanały:

  • Facebook Ads
  • Google Ads (kiedyś AdWords).

Kampanie reklamowe Facebook Ads

Kampanie reklamowe na Facebooku (Facebook Ads) pomagają rozwinąć biznes zwłaszcza tym markom, które aktywnie wykorzystywały już narzędzia takie jak np. publikowane posty i relacja na żywo w social mediach. Są rozpoznawalne i budzą zaufanie. Decydując się na kampanię reklamową na Facebooku, możesz ustawić cele (np. otrzymanie wiadomości, zwiększenie sprzedaży w sklepie lub polubienie profilu) i sprecyzować grupę docelową (np. pod kątem wieku czy miejsca zamieszkania). Panel ustawień kampanii umożliwi Ci też śledzenie reakcji i podsumowanie wyników.

Kampanie reklamowe Google Ads

Większą popularność ma jednak system reklamowy Google Ads, w którym łatwo zmierzysz generowany przychód, wskaźnik ROI i inne wartości wskazujące na efektywność marketingu. Wystarczy użyć do tego Google Analytics. Jeśli chodzi o same kampanie reklamowe, to możesz je przeprowadzać w widoku wyszukiwarki Google – korzysta z niej na co dzień tak dużo osób, że szanse na dotarcie do szerokiego grona, są duże. Warto wiedzieć, że Google Ads to także kampanie video na YouTube.

Jak mierzyć efektywność kampanii reklamowej?

Wskaźnikiem, który pomaga zbadać skuteczność kampanii reklamowych, w najogólniejszym ujęciu jest ROI (ang. Return on Investment). ROI to stosunek zysku do poniesionej inwestycji. Przydaje się do mierzenia efektywności w krótkim okresie czasu i oceny strategicznych celów marketingowych.

Aby ustalić ROI, trzeba obliczyć różnicę między kwotą sprzedaży pozyskanej dzięki reklamie a kwotą poniesionych nakładów na nią. Wynik dzielimy przez kwotę nakładów na reklamę i otrzymujemy ROI w procentach. Jeżeli wartość ROI wynosi 0%, to kampania nie przyniosła żadnego zysku, a wartość ujemna oznacza, że kampania była całkowicie stratna.

W określeniu wskaźnika ROI, warto skorzystać z poniższego wzoru matematycznego:

Przychód – Inwestycja) / Inwestycja x 100%

Jak widać, wskaźnik ROI jest łatwy w obliczeniu i pomaga dowiedzieć się, czy kampania reklamowa była opłacalna, czy też nie. W przypadku działań bieżących i bardziej szczegółowej oceny różnych obszarów kampanii najlepiej wykorzystać wskaźniki KPI (ang. Key Performance Idicators) Podstawowe wskaźniki KPI mogą mierzyć na przykład:

  • ruch na stronie (liczba odsłon + zachowanie użytkowników),
  • współczynnik konwersji,
  • koszt pozyskania leadu,
  • stosunek ruchu na stronie do pozyskanych leadów,
  • stosunek pozyskanych leadów do liczby klientów,
  • czas odpowiedzi ze strony pracownika/działu sprzedaży,
  • zasięg w social mediach,
  • stopień interakcji z użytkownikami.

Oprócz tego istnieją też inne wskaźniki mierzenia efektywności, które warto znać i które znajdziesz w Google Analytics:

  • CTR (ang. Click Through Rate) – wskazuje na zainteresowanie konkretną reklamą i określa stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy. Im wyższa wartość CTR, tym większa skuteczność kampanii reklamowej.
  • CPT (ang. Cost Per Thousand Exposers) – ocenia tysiąkrotne pojawienie się treści reklamowej.
  • CPC (ang. Cost Per Click) – wskazuje na koszt jednego kliknięcia reklamy. Wskaźnik CPC nazywa się wskaźnikiem skuteczności rekla,y.
  • CPA (ang. Cost Per Action) – wskazuje na koszt konwersji. CPA to stosunek nakładów finansowych do liczby konwersji. Pokazuje, ile trzeba wydać. aby uzyskać zainteresowanie ze strony klienta i skłonić go do pożądanego zachowania.
  • SOV (ang. Share of Voice) – pokazuje liczbę wyświetleń, które okazały się reklamą marki.

Prosty pomiar skuteczności kampanii reklamowej

W jaki jeszcze sposób badać skuteczność kampanii reklamowej za pomocą Google Analytics i nie tylko? Na pewno warto:

  • porównać sprzedaż przed, w trakcie i po kampanii reklamowej – w praktyce oznacza to, że zanim wystartujesz z reklamą, dokładnie zbadaj aktualne dla firmy dane sprzedażowe;
  • porównać ruch użytkowników w witrynie przed i po kampanii reklamowej – zbadaj, jakie jest zaangażowanie klientów – jakie podstrony odwiedzają najczęściej, jak długo przebywają na stronie internetowej i odwrotnie: w jakie miejsca nie zaglądają i jakie opuszczają szybko;
  • zbadać rozpoznawalność marki dzięki usłudze Google Trends – dowiesz się, czy po kampanii reklamowe użytkownicy częściej szukają Twojej firmy,

Badanie efektywności marketingowej przy wsparciu specjalistów

Internet jest złożony i tak samo jest z kampaniami reklamowymi. Sam ruch i zaangażowanie użytkowników w sklepie internetowym to długi proces: zanim fizycznie dokonany zostanie zakup, często potencjalny klient wchodzi i wychodzi ze strony nawet kilkanaście razy. Warto mieć to zjawisko pod kontrolą: analizować i rozumieć. Zarówno wdrażanie reklam, jak i ich monitorowanie (a w niektórych sytuacjach także bieżące modyfikowanie) wymaga więc poświęcenia czasu i znajomości marketingu internetowego.

Wiele firm korzysta więc z pomocy specjalistów, którym powierzona zostaje strategia marketingowa i ocena skuteczności kampanii reklamowej. Nasza agencja marketingowa KAMAN oferuje różne usługi marketingowe, w tym prowadzenie i badanie efektywności kampanii reklamowej. Oczywiście każdy przedsiębiorca może iść na podstawowy kurs marketingu internetowego, by działać samodzielnie i zaoszczędzić na kosztach. Trudno jednak powiedzieć, czy rzeczywiście przełoży się to na sukcesy marki. Naszym zdaniem lepiej inwestować w pomoc praktyków, którzy dzięki wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu, są w stanie dopasować marketing ściśle do potrzeb i oczekiwań firmy – bez schematów i szablonów.

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.